130i vs M3 vanuit 80 km/h tot 230 km/h
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Wat me dan wel weer opviel, was hoe hard de M3 (onbegrenst) de 130i voorbij sjouwt boven de 230 richting top. Dan laat ie de 130i echt in flinke stappen achter zich en omdat er geen begrenzer opzit rij je binnen no time de 130i tot een heel klein stipje in de spiegel(was tijdens ritje naar de ring toe)
-
- Berichten: 2895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Is maar 1 manier om het uit te vinden, maar ik heb het antwoord al voor je. Je gaat het gewoon echt niet redden. De 130i gaat inderdaad vanaf 200 er flink aan sjouwen vergeleken met de Leon Tfsi.Cupra R schreef:130i 265pk 1450kg = 5,47kg/pk
Cupra R 210pk 1100kg = 5,23kg/pk
K33z zou ik niet te hard roepen mijn auto weegt echt een stuk lichter en kijk maar eens naar kg/pk en vergeet niet het koppel, mijne begint er bij 2000rpm al flink aan te sleuren. Ik denk dat ik zal winnen. 130i weegt echt gigaveel.
Zeker een Ibiza, zelfs met 210pk, gaat het op hogere snelheden dik verliezen voor de zeer ongunstige stroomlijn.
ICR is een snelle auto, maar geen partij voor een 130i en ook niet voor een Leon 2.0tfsi met milltek en JD (zoals die van Ed was / is).
-
- Berichten: 2895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Was inderdaad schitterend om te zien hoe die M3 stappen ging zetten op hoge snelheid. Jou M3 op snelheid is echt een schitterende verschijning.Rico v Velzen schreef:Wat me dan wel weer opviel, was hoe hard de M3 (onbegrenst) de 130i voorbij sjouwt boven de 230 richting top. Dan laat ie de 130i echt in flinke stappen achter zich en omdat er geen begrenzer opzit rij je binnen no time de 130i tot een heel klein stipje in de spiegel(was tijdens ritje naar de ring toe)
- Tristan
- Berichten: 13436
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Moet wel ff bijgezegd worden dat de 130i iets wegliep van de Leon. Qua tussenacceleraties is de Leon veel sneller. En een Leon loopt ook 250 km/u echte km's. Gisteren 230 km/u op de teller gehad, en zat daar in no time op. Stond er echt van te kijken. Maar dat de 130i ook sneller is op 200+ heeft ook te maken met het topvermogen en bakverhouding. De Seat's hebben altijd een vrij korte overbrenging.
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Cupra R schreef:130i 265pk 1450kg = 5,47kg/pk
Cupra R 210pk 1100kg = 5,23kg/pk
K33z zou ik niet te hard roepen mijn auto weegt echt een stuk lichter en kijk maar eens naar kg/pk en vergeet niet het koppel, mijne begint er bij 2000rpm al flink aan te sleuren. Ik denk dat ik zal winnen. 130i weegt echt gigaveel.
Een Leon Cupra R 1100 kg?
-
- Berichten: 2895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Ik geloof niet dat de Leon in tussenacceleraties veel sneller zal zijn, als hij uberhaupt al sneller is. Je moet er gewoon voor zorgen dat je hoog in de toeren zit met de 130i. Als we het over onzinnige, autovisie, tussenacceleraties hebben van 80 tot 120 in VI ofzo, dan is de Leon sneller.Tristan schreef:Moet wel ff bijgezegd worden dat de 130i iets wegliep van de Leon. Qua tussenacceleraties is de Leon veel sneller. En een Leon loopt ook 250 km/u echte km's. Gisteren 230 km/u op de teller gehad, en zat daar in no time op. Stond er echt van te kijken. Maar dat de 130i ook sneller is op 200+ heeft ook te maken met het topvermogen en bakverhouding. De Seat's hebben altijd een vrij korte overbrenging.
@Marcel, het gaat hier om een Ibiza Cupra R.
-
- Berichten: 2895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Dat is ook precies wat ik zeg. Een Leon zal niet sneller zijn in tussenacceleraties. Tot de 200 ging het geloof ik ongeveer gelijk op tussen de Leon Tfsi en de 130i, daarna ging de 130i stappen zetten.Tristan schreef:Ik was met mijn vorige leon marginaal sneller dan een E90 330i tot zo'n 160 km/u. Dus zou je denken dat er tussen een 130i en een Leon VDV niet veel tussen moet zitten.
- Robin
- Berichten: 55703
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
130i is in tussenaccelleratie ietsie rapper dan de 330i, dat ligt aan de bakverhouding. IRL zijn ze van 80-250 even snel en kan de rest gedag zeggen.k33z schreef:Dat is ook precies wat ik zeg. Een Leon zal niet sneller zijn in tussenacceleraties. Tot de 200 ging het geloof ik ongeveer gelijk op tussen de Leon Tfsi en de 130i, daarna ging de 130i stappen zetten.Tristan schreef:Ik was met mijn vorige leon marginaal sneller dan een E90 330i tot zo'n 160 km/u. Dus zou je denken dat er tussen een 130i en een Leon VDV niet veel tussen moet zitten.

(Jammer dat ik met de 335 nog geen 'lauwe' hatch ben tegengekomen, alleen 996en en STis dat soort handel wil met me sporten, angst? :twisted: )
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
BMW 130i 265pk en 1450kilo= 5,47kilo per pk
Works GP 220pk en 1095kilo= 4,98kilo per pk
moet kunnen tot 100km of tot 140km daarboven zal het moeilijk worden met een aerodynamica van een aardappel.. voor de Mini.
Vergeet ook niet dat een compressor motor direkt veel vermogensopbouw heeft.. (en ook wielspin behalve met mijn winterbanden
) dus ik durf het wel aan.. maar sprintjes vanaf 80 tot 230 gaat de 130i winnen.. (helaas)
Works GP 220pk en 1095kilo= 4,98kilo per pk
moet kunnen tot 100km of tot 140km daarboven zal het moeilijk worden met een aerodynamica van een aardappel.. voor de Mini.
Vergeet ook niet dat een compressor motor direkt veel vermogensopbouw heeft.. (en ook wielspin behalve met mijn winterbanden

- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Welke "rest"Robin schreef:130i is in tussenaccelleratie ietsie rapper dan de 330i, dat ligt aan de bakverhouding. IRL zijn ze van 80-250 even snel en kan de rest gedag zeggen.![]()
(Jammer dat ik met de 335 nog geen 'lauwe' hatch ben tegengekomen, alleen 996en en STis dat soort handel wil met me sporten, angst? :twisted: )

-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Ik zeg CBR.....weet je precies waar je staat met de 335iRobin schreef:130i is in tussenaccelleratie ietsie rapper dan de 330i, dat ligt aan de bakverhouding. IRL zijn ze van 80-250 even snel en kan de rest gedag zeggen.k33z schreef:Dat is ook precies wat ik zeg. Een Leon zal niet sneller zijn in tussenacceleraties. Tot de 200 ging het geloof ik ongeveer gelijk op tussen de Leon Tfsi en de 130i, daarna ging de 130i stappen zetten.Tristan schreef:Ik was met mijn vorige leon marginaal sneller dan een E90 330i tot zo'n 160 km/u. Dus zou je denken dat er tussen een 130i en een Leon VDV niet veel tussen moet zitten.![]()
(Jammer dat ik met de 335 nog geen 'lauwe' hatch ben tegengekomen, alleen 996en en STis dat soort handel wil met me sporten, angst? :twisted: )
- Robin
- Berichten: 55703
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Erik2
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:20
- Locatie: Breda
Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp... acceleratie vergelijking tussen een 130 en een M3.
Hebben juliie ook 60 tot bijv. 160 in 6e versnelling geprobeerd?
Klinkt onzinnig misschien, maar dat geldt wel voor meer dingen
Ik ben steeds weer verrast door de enorme souplesse van de 130. Als je bij 60 in 6 het gas vol in trapt, versnelt ie direct en stopt niet meer met duidelijk voelbaar versnellen totdat je 230-240 rijdt.
Hebben juliie ook 60 tot bijv. 160 in 6e versnelling geprobeerd?
Klinkt onzinnig misschien, maar dat geldt wel voor meer dingen

Ik ben steeds weer verrast door de enorme souplesse van de 130. Als je bij 60 in 6 het gas vol in trapt, versnelt ie direct en stopt niet meer met duidelijk voelbaar versnellen totdat je 230-240 rijdt.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Schoperde schop.
Toen we vorige week uit Zandvoort terugreden naar huis, Hielke achter het stuur in de 130i van Andre en ik in de M3 hebben we een paar testjes gedaan.
Verrassingstest 130i, die bij 140 in de 4e versnelling op het gas ging staan, waar ik op moest reageren (dus niet aftellen). Ik reed ook 140 km/h in de 4. De truuk was om er achter te komen hoe lang het duurt voordat een M3 die het niet direkt door heeft om een 130i voorbij te rijden.
Met ongeveer een reactieseconde duurt het best nog wel flink wat meters voordat je een 130i echt hard voorbij kan sjouwen. Waarbij de grootste winst weer ligt in de laatste 1000 toeren die een M3 extra kan draaien. Ik had zeker pas 160 ervoor toen ik er naast hing, en bij 170 ging ik de 130i voorbij waarbij ik pas boven de 190 echt flinke stappen kom maken. Dit alles in de 4e versnelling.
Later deden we het nog een keer maar dan met aftellen, toen ging ik de 130i snelller voorbij zeg maar bij 150 op de klok en liep in vanf 180 echt met flinke stappen weg.
Maar hang je in de 5 met de M3, dan is de 130i in de 4 sneller.
Toerentallen in alle versnellingen waren gelijk bij 140 km/h in de 130i en de M3, behalve in de 6 toen had ik 200 toeren minder dan de 130i.
Moet er bij aanteken dat Andre en Hielke met zijn 2e reden en ik alleen. qua totaal wagengewicht zal er denk ik niet veel verschil zijn geweest.
Toen we vorige week uit Zandvoort terugreden naar huis, Hielke achter het stuur in de 130i van Andre en ik in de M3 hebben we een paar testjes gedaan.
Verrassingstest 130i, die bij 140 in de 4e versnelling op het gas ging staan, waar ik op moest reageren (dus niet aftellen). Ik reed ook 140 km/h in de 4. De truuk was om er achter te komen hoe lang het duurt voordat een M3 die het niet direkt door heeft om een 130i voorbij te rijden.
Met ongeveer een reactieseconde duurt het best nog wel flink wat meters voordat je een 130i echt hard voorbij kan sjouwen. Waarbij de grootste winst weer ligt in de laatste 1000 toeren die een M3 extra kan draaien. Ik had zeker pas 160 ervoor toen ik er naast hing, en bij 170 ging ik de 130i voorbij waarbij ik pas boven de 190 echt flinke stappen kom maken. Dit alles in de 4e versnelling.
Later deden we het nog een keer maar dan met aftellen, toen ging ik de 130i snelller voorbij zeg maar bij 150 op de klok en liep in vanf 180 echt met flinke stappen weg.
Maar hang je in de 5 met de M3, dan is de 130i in de 4 sneller.
Toerentallen in alle versnellingen waren gelijk bij 140 km/h in de 130i en de M3, behalve in de 6 toen had ik 200 toeren minder dan de 130i.
Moet er bij aanteken dat Andre en Hielke met zijn 2e reden en ik alleen. qua totaal wagengewicht zal er denk ik niet veel verschil zijn geweest.
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Rico,
ik wilde dat testje doen omdat we het er in de auto over hadden hoeveel meters winst een potentere auto op het rechte stuk van een circuit kan pakken. Op Zandvoort bijv. rij je slechts 11 seconden volgas op het rechte stuk. Je pakt dan met je M3 ongeveer 1,5 wagenlengte voorsprong op een 130i. Een winst die je dubbel en dwars weer kwijtraakt als je 20 meter eerder moet remmen.
Was een leuk testje.
ik wilde dat testje doen omdat we het er in de auto over hadden hoeveel meters winst een potentere auto op het rechte stuk van een circuit kan pakken. Op Zandvoort bijv. rij je slechts 11 seconden volgas op het rechte stuk. Je pakt dan met je M3 ongeveer 1,5 wagenlengte voorsprong op een 130i. Een winst die je dubbel en dwars weer kwijtraakt als je 20 meter eerder moet remmen.
Was een leuk testje.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ja interessante materie. Op een circuit zegt die 80pk meer helemaal geen fuck meer.Hielke schreef:Rico,
ik wilde dat testje doen omdat we het er in de auto over hadden hoeveel meters winst een potentere auto op het rechte stuk van een circuit kan pakken. Op Zandvoort bijv. rij je slechts 11 seconden volgas op het rechte stuk. Je pakt dan met je M3 ongeveer 1,5 wagenlengte voorsprong op een 130i. Een winst die je dubbel en dwars weer kwijtraakt als je 20 meter eerder moet remmen.
Was een leuk testje.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
met verschillende auto's/rijders niet...maar 80 pk in dezelfde auto met dezelfde rijder zegt wel aardig wat op een circuit en of in wedstrijden.
Trouwens wil je eens testen op de klok van je M3 CS hoe snel je van 100 naar 200km/u kan...ben benieuwd hoe flexiebel en snel ie is...en dat eventueel ook van de 130i maar is die van Andre wel standaard not gechipt oid? uitlaat? chip?
Trouwens wil je eens testen op de klok van je M3 CS hoe snel je van 100 naar 200km/u kan...ben benieuwd hoe flexiebel en snel ie is...en dat eventueel ook van de 130i maar is die van Andre wel standaard not gechipt oid? uitlaat? chip?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Wimo en 6 gasten