Mn waggie: P 944 (Opnieuw spuiten!, pag 3, 29-12-09)
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Erg gaaf! Mijn buurjongen heeft ook een zelf te programmeren motormanagementsysteem en is daar helemaal lyrisch over, vooral omdat 'ie een oud Volvo turboblok daarmee flink wat kon oppeppen. De kosten van zo'n systeem vallen mee, maar je moet wel even weten hoe 't werkt. Succes, met zowel afstuderen als de Porker.
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26
Nounounou, na een lange stilte eindelijk nieuws, ik ben met de motormanagement bezig! Fotos heb ik nog niet (ga van t weekend mn eigen digitale camera kopen...), maar de kabelboom is ontleedt en gecannibaliseerd, ben de nieuwe draadjes aan het leggen, verbindingen maken, etc.
Het luchtfilterhuis is ook aangepast aangezien de luchtmassameter er tussenuit is. Dat was een mooi verhaal op zich
Meer info als ik zondag fotos heb!
Het luchtfilterhuis is ook aangepast aangezien de luchtmassameter er tussenuit is. Dat was een mooi verhaal op zich

Meer info als ik zondag fotos heb!
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26
Ziehier het resultaat tot nu toe van mijn bezigheden, jammer dat ik geen fotos heb van toen alle draden nog los lagen, dan hadden die fotos geimpliceerd dat ik ergens verstand van heb 
Eerst de luchtfilterbehuizing:

De luchtmassameter zat vroeger op de plek van die PVC pijp. Die is met glasvezel en polyester vast gemaakt. Het liefste zou ik een kegelvormige luchtfilter en wat fatsoenlijke leidingwerk installeren, maar dit werkt voorlopig wel.
Nog een foto van mijn kwaliteits (ahem) werk:

Motorruim op dit moment (kabels grotendeels al netjes weggewerkt):

Het nieuwe uiteinde van mijn kabelboom:

De binnenkant:

Links de zuurstofsensor kastje, daarop een relais die erbij moest komen, en rechts de nieuwe ECU.
Nieuw onderdeel voor de ontsteking: een MSD6A

Heb een mooi beugeltje gemaakt zodat het perfect past. Moest de onderkant alleen wel volplakken met hitte reflecterende tape ivm warmte vd uitlaat.
De ouwe kabelboom, ondertussen ontdaan van enige kabels die zijn 'gerecycled' in mn nieuwe systeem.

Ik heb zowaar een stekker vd oude ECU kunnen hergebruiken zodat ik verder een minimale hoeveelheid kabels moet trekken! Bijna alles is weer via de oude DME relais geschakeld!
Straks weer verder. Ik moet alleen de koude toerental luchtklep installeren, en een beugeltje maken voor die weerstanden naast de MSD box, en de inlaatdruk sensor. En dan... GASSEN

Eerst de luchtfilterbehuizing:
De luchtmassameter zat vroeger op de plek van die PVC pijp. Die is met glasvezel en polyester vast gemaakt. Het liefste zou ik een kegelvormige luchtfilter en wat fatsoenlijke leidingwerk installeren, maar dit werkt voorlopig wel.
Nog een foto van mijn kwaliteits (ahem) werk:
Motorruim op dit moment (kabels grotendeels al netjes weggewerkt):
Het nieuwe uiteinde van mijn kabelboom:
De binnenkant:
Links de zuurstofsensor kastje, daarop een relais die erbij moest komen, en rechts de nieuwe ECU.
Nieuw onderdeel voor de ontsteking: een MSD6A
Heb een mooi beugeltje gemaakt zodat het perfect past. Moest de onderkant alleen wel volplakken met hitte reflecterende tape ivm warmte vd uitlaat.
De ouwe kabelboom, ondertussen ontdaan van enige kabels die zijn 'gerecycled' in mn nieuwe systeem.
Ik heb zowaar een stekker vd oude ECU kunnen hergebruiken zodat ik verder een minimale hoeveelheid kabels moet trekken! Bijna alles is weer via de oude DME relais geschakeld!
Straks weer verder. Ik moet alleen de koude toerental luchtklep installeren, en een beugeltje maken voor die weerstanden naast de MSD box, en de inlaatdruk sensor. En dan... GASSEN

Laatst gewijzigd door 944 guy op 23 jun 2009, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26
Gisteravond en vanavond nog even de laatste dingen gefatsoeneerd:
Het motorruim vanmiddag met de inlaat op zn plek, paste allemaal mooi

De locatie vd MAP (manifold pressure) sensor, onder de rembekrachtiging aan het piggy-backen op een dikke kabelboom:

De luchtinlaat temperatuur meter:

Nog even de MSD met ook wat weerstanden voor de injectoren:

De chaos in het voetgat vd passagier

En alles geinstalleerd en klaar om te starten:

Jawel, hij startte
:D Ik moest alleen ff zoeken met de instant-afstelknop om het juiste startmengsel te vinden en na 10 seconden starten en zoeken pikte die mooi op
Ik liet m warmlopen en ondertussen sprong ik letterlijk rondjes om de auto! Mn ma kwam ook nog ff langs om te vertellen dat ik niet als een blije idioot moest staan springen en lachen
Na het opwarmen nog eens gestart, en dit keer pikte hij na nog geen 2x omdraaien op! Normaal moet je een 944 wel even aanzwengelen maar hij start al beter! Morgenavond na mn werk direct even de weg op en de hoofdinstellingen goed krijgen!
En nog even mn huidige (erg hippe) interieur:

Op de stoel is het grote kastje de bediening, het rechthoekige zwarte kastje de instant-afstelknop, en het ronde is het zuurstof sensor display.
Meer info na het afstellen
Het motorruim vanmiddag met de inlaat op zn plek, paste allemaal mooi

De locatie vd MAP (manifold pressure) sensor, onder de rembekrachtiging aan het piggy-backen op een dikke kabelboom:
De luchtinlaat temperatuur meter:
Nog even de MSD met ook wat weerstanden voor de injectoren:
De chaos in het voetgat vd passagier

En alles geinstalleerd en klaar om te starten:
Jawel, hij startte



Na het opwarmen nog eens gestart, en dit keer pikte hij na nog geen 2x omdraaien op! Normaal moet je een 944 wel even aanzwengelen maar hij start al beter! Morgenavond na mn werk direct even de weg op en de hoofdinstellingen goed krijgen!
En nog even mn huidige (erg hippe) interieur:
Op de stoel is het grote kastje de bediening, het rechthoekige zwarte kastje de instant-afstelknop, en het ronde is het zuurstof sensor display.
Meer info na het afstellen

Laatst gewijzigd door 944 guy op 23 jun 2009, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26
Pescatore: ik ben dan wel afgestudeerd, maar ik ga deze week beslist met de 944 naar enschede! PM mij anders je telefoonnummer, kunnen we bijv vrijdag of zaterdag afspreken, kun je komen kijken 
Niels: Nee, hier heb ik momenteel niks aan gedaan. Misschien ga ik in de toekomst met die reserve carterpan wat experimenteren als ik tijd heb. Maar voorlopig ben ik helaas met andere dingen bezig.

Niels: Nee, hier heb ik momenteel niks aan gedaan. Misschien ga ik in de toekomst met die reserve carterpan wat experimenteren als ik tijd heb. Maar voorlopig ben ik helaas met andere dingen bezig.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26
Haha, zeker vergeten de belemmering in de gasklep by-pass vergeten te installeren zodat ie bij 'stationair' al teveel lucht kreeg?
Maar het was idd donders spannend bij het starten!
Iig: vanavond een potje zitten gassen.
Tunen werd alleen wat lastig omdat door het ontbreken vd gasklep sensor (die van ons draaide verkeerd om, ja ik ben blont!) ik geen automatische logging had: alleen bij minimaal half open begint deze gegevens te bewaren, maar omdat de sensor ontbrak zag deze dus niet dat ik volgas ging.
Mijn methode: elke 1000 toeren plankgas, en de rem erop om de snelheid constant te houden gedurende enkele seconden om zo zelf de O2 sensor af te schatten (hoezo niet op de weg letten
).
Het geluid is duidelijk iets anders door de open inlaat. Het is iets minder gedempt en je hoort de individuele tikjes en ontbrandingen net iets duidelijker.
Anyhoo, een kleine grove performance meting gedaan:
50-100 in 3e versnelling (dus van 2 tot ~4500 rpm): nu 6 seconden vs 7 seconden eerder (bijna 15% sneller)
100-140 in 3e versnelling (4500-6500 rpm): nu 5 seconden vs 5,6 seconden eerder: dus krap 10% sneller.
Zoals verwacht: bovenin ~10% meer vermogen, en onderin nog een stukkie meer!
Uiteraard is dit op zijn onzuinigst, maar daar ga ik nog mee bezig... Verder krijg ik per luchtpost hopelijk volgende week een gasklep sensor binnen en kan ik de instellingen voor vlot gasgeven regelen. Nu 'kan' dat niet omdat de motor dan veel te weinig peut krijgt, ik mag alleen geleidelijk gas geven (~2 seconden van dicht naar vol open).
De bedrijfstemp instellingen zijn nu iig goed. Nu nog maanden verder ploeteren om de start-instellingen goed te krijgen...

Iig: vanavond een potje zitten gassen.
Tunen werd alleen wat lastig omdat door het ontbreken vd gasklep sensor (die van ons draaide verkeerd om, ja ik ben blont!) ik geen automatische logging had: alleen bij minimaal half open begint deze gegevens te bewaren, maar omdat de sensor ontbrak zag deze dus niet dat ik volgas ging.
Mijn methode: elke 1000 toeren plankgas, en de rem erop om de snelheid constant te houden gedurende enkele seconden om zo zelf de O2 sensor af te schatten (hoezo niet op de weg letten

Het geluid is duidelijk iets anders door de open inlaat. Het is iets minder gedempt en je hoort de individuele tikjes en ontbrandingen net iets duidelijker.
Anyhoo, een kleine grove performance meting gedaan:
50-100 in 3e versnelling (dus van 2 tot ~4500 rpm): nu 6 seconden vs 7 seconden eerder (bijna 15% sneller)
100-140 in 3e versnelling (4500-6500 rpm): nu 5 seconden vs 5,6 seconden eerder: dus krap 10% sneller.
Zoals verwacht: bovenin ~10% meer vermogen, en onderin nog een stukkie meer!
Uiteraard is dit op zijn onzuinigst, maar daar ga ik nog mee bezig... Verder krijg ik per luchtpost hopelijk volgende week een gasklep sensor binnen en kan ik de instellingen voor vlot gasgeven regelen. Nu 'kan' dat niet omdat de motor dan veel te weinig peut krijgt, ik mag alleen geleidelijk gas geven (~2 seconden van dicht naar vol open).
De bedrijfstemp instellingen zijn nu iig goed. Nu nog maanden verder ploeteren om de start-instellingen goed te krijgen...
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26
Re: Mn barrel (nieuwe motormanagement installeren, pag 3, 14-8)
Ooooo UPDATE. Na zandvoort donderdag ga ik vrijdag EIN-DE-LIJK de vermogensbank op om alle parameters goed af te stellen en te kijken hoeveel vermogen ik heb!
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26
Re: Mn barrel (nieuwe motormanagement installeren, pag 3, 14-8)
Nou, heb sindsdien niet tegen andere 944's geraced, maar vandaag met DF op Zandvoort eindelijk de kans weer es gehad. Het feit dat ik gestripte 944's voorbij reed (met alle comfort nog geinstalleerd
) geeft wel aan dat mn bak lekker weg trekt! 


-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26
Re: Mn barrel (nieuwe motormanagement installeren, pag 3, 14-8)
Oioioi, en deze winter gaan we weer verder met de 944 
Een maand terug wilde ik de voorruit vervangen, bleken de A-stijlen verroest. Toen maar besloten om mijn uber-grote-ik-heb-nu-een-klassieker-opknap-beurt een jaar of 2 naar voren te halen.
Even copy-paste van een ander forum hoor
Woensdag:
Hier ongeveer de kleur die ik voor ogen heb:


Een maand terug wilde ik de voorruit vervangen, bleken de A-stijlen verroest. Toen maar besloten om mijn uber-grote-ik-heb-nu-een-klassieker-opknap-beurt een jaar of 2 naar voren te halen.
Even copy-paste van een ander forum hoor

Woensdag:
Donderdag:Pff, ok, mn HD was ook gecrasht dus de foto's van mn eerste klus-sessie ben ik ook kwijt. Maargoed nu de vakantie is begonnen kan ik weer lekker verder!
Overzichtje vd stand van zaken vandaag:
Interieur:
En de achterkant (welke aap kit de achterlichten nou vast? wat een klus...)
De achterkant is dus ook een reden om opnieuw te spuiten, heeft rechts een keer schade gehad en mn pa was nooit van het netjes opknappen...
Ja, het wordt dus overspuiten zoals de slimme lezer al kan concluderen.En weer een dag klussen! Vooral de voorkant moest het vandaag ontgelden:
Wat 'restanten'
En wat ik onder de spatborden aantrof, je ziet ook de roest op de A-stijl waar het in eerste instantie allemaal om te doen was:
En na morgen zit het grote werk er alweer op als ik (in ieder geval) de linker deur loshaal. Ik heb van Ome Sander een juiste type 2 deur weten te bemachtigen. Zit nu een type 1 deur op maar er zit een deuk in en de geleiderails vd ruit zijn los gaan zitten. Heb even geen zin om die boel daarin te lassen dus dan maar zo!
Hier ongeveer de kleur die ik voor ogen heb:
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Re: Mn waggie: P 944 (Opnieuw spuiten!, pag 3, 25-12-09)
Mooie kleur..
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Mn waggie: P 944 (Opnieuw spuiten!, pag 3, 25-12-09)
Zeker mooie kleur



- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mn waggie: P 944 (Opnieuw spuiten!, pag 3, 25-12-09)
Jammer van de nieuwe kleur
Daar wordt ie in mijn optiek ook minder waard van
Ondanks dat ze verzinkt zijn kent de 944 toch wel wat roest. Deze plekken kende ik nog niet. Hoe zijn de achterspatborden van deze?


Ondanks dat ze verzinkt zijn kent de 944 toch wel wat roest. Deze plekken kende ik nog niet. Hoe zijn de achterspatborden van deze?
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26
Re: Mn waggie: P 944 (Opnieuw spuiten!, pag 3, 25-12-09)
Achterspatborden vind je vaak voor de achterwielen dikke gaten. Die heb ik ook (gehad). Het zou leuk zijn om er nieuwe stukken in de lassen maar ik zit vooralsnog met glasvezel te hannessen denk ik. Ik zorg voor een extra bussie lak en als het over een paar jaar toch vervangen moet worden heb ik het bussie vast. Of ik moet heel snel links en rechts goede stukken tegenkomen...
En als je deze topic doorleest zul je zien dat ie toch al onverkoopbaar is. Afgezien van de alternatieve motormanagement heeft mn zus de auto ook 2 keer in de kreukels gehad. Niet kloppende motornummers, baknummers. Nee, origineel is deze allang niet meer. Sowieso doe je zo'n investering niet als je niet vna plan bent om m te houden dus hoe je uberhaupt op het aspect 'waarde' komt is mij een raadsel
En als je deze topic doorleest zul je zien dat ie toch al onverkoopbaar is. Afgezien van de alternatieve motormanagement heeft mn zus de auto ook 2 keer in de kreukels gehad. Niet kloppende motornummers, baknummers. Nee, origineel is deze allang niet meer. Sowieso doe je zo'n investering niet als je niet vna plan bent om m te houden dus hoe je uberhaupt op het aspect 'waarde' komt is mij een raadsel

- Arthur
- Berichten: 43146
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Mn waggie: P 944 (Opnieuw spuiten!, pag 3, 25-12-09)
Euh, niet mijn kleur, zal ik maar zeggen



-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26
Re: Mn waggie: P 944 (Opnieuw spuiten!, pag 3, 25-12-09)
En de deuren zijn ook los:

En ook nog bezig geweest met de welbekende roestplekken voor de achterwielen, rechts is ook aangetast (links vorig jaar beglasvezeld):

En van binnenuit (wat ik kan fotograferen):


Is iemand bekend met hoe ver die zooi naar voren loopt in de dorpel? Buiten dat gat in de foto om is het nog allemaal hard, mn pa denkt dat het allemaal wel meevalt. Eens kijken of ik een tandarts spiegeltje kan vinden
En misschien een tip voor iedereen om daar eens goed te kijken als je dat nog niet gedaan hebt Wat extra gaten onderin boren voor de afvoer en de binnenkant ook met olie bedekken
Overigens wat de kabelboom betreft: de linkerdeur heb ik een beetje open geknipt, en bij de rechter boom heb ik 1 stekker afgeknipt om de kabels eruit te krijgen... Er zit zo'n mooie splitsing in de kabelboom in de deur die het bijna onmogelijk maakt om hem door te voeren.
Na het verwijderen van die ene grote stekker in de passagiersdeur was het koek en ei omdat ik die kant nu eerst door kon voren en de bocht bij de splitsing vd boom gestrekt was, dan was het gewoon doorvoeren. Bij de bestuurdersdeur zat die bocht IN de dubbele wand onderin en was er met geen mogelijkheid uit te krijgen, vandaar dat ik bij die deur dus een ventilatiesleuf had doorgeknipt om het gat te vergroten.
En ook nog bezig geweest met de welbekende roestplekken voor de achterwielen, rechts is ook aangetast (links vorig jaar beglasvezeld):
En van binnenuit (wat ik kan fotograferen):
Is iemand bekend met hoe ver die zooi naar voren loopt in de dorpel? Buiten dat gat in de foto om is het nog allemaal hard, mn pa denkt dat het allemaal wel meevalt. Eens kijken of ik een tandarts spiegeltje kan vinden
En misschien een tip voor iedereen om daar eens goed te kijken als je dat nog niet gedaan hebt Wat extra gaten onderin boren voor de afvoer en de binnenkant ook met olie bedekken
Overigens wat de kabelboom betreft: de linkerdeur heb ik een beetje open geknipt, en bij de rechter boom heb ik 1 stekker afgeknipt om de kabels eruit te krijgen... Er zit zo'n mooie splitsing in de kabelboom in de deur die het bijna onmogelijk maakt om hem door te voeren.
Na het verwijderen van die ene grote stekker in de passagiersdeur was het koek en ei omdat ik die kant nu eerst door kon voren en de bocht bij de splitsing vd boom gestrekt was, dan was het gewoon doorvoeren. Bij de bestuurdersdeur zat die bocht IN de dubbele wand onderin en was er met geen mogelijkheid uit te krijgen, vandaar dat ik bij die deur dus een ventilatiesleuf had doorgeknipt om het gat te vergroten.
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26
Re: Mn waggie: P 944 (Opnieuw spuiten!, pag 3, 29-12-09)
Zooooo, en we gaan weer verder, dit keer vooral een roest-update 
De A-stijl links vereist een nieuw stukkie blik

Nog even geprobeerd om binnen de dorpel een foto te maken, is aardig gelukt, dorpel rechts:

Dorpel links:

De roest bevindt zich dus vooral achterin wat ik van buiten al kon zien. Verder is de hele dorpel onderin dus roestig.
Vast een stuk grotendeels ontroest (totdat ik pijn in mn duim kreeg van al die nare hoekjes schuren rond het frame vd voorruit en bij de A-stijl onderaan)

En aan de achterkant nog het één en ander aan de achterkant verwijderd (iwat nterieur omdat de boxen eruit gaan, rubber rond de tankopening, achterklep en toebehoren).

Waarschijnlijk volgt er nu even weinig geklus, want ik kwam er vanmiddag achter dat ik volgens mijn agenda waarschijnlijk pas in februari weer kan klussen, eigenlijk wil ik mn waggie in maart wel in de lak hebben maar dat wordt dan dus aanpoten!

De A-stijl links vereist een nieuw stukkie blik
Nog even geprobeerd om binnen de dorpel een foto te maken, is aardig gelukt, dorpel rechts:
Dorpel links:
De roest bevindt zich dus vooral achterin wat ik van buiten al kon zien. Verder is de hele dorpel onderin dus roestig.
Vast een stuk grotendeels ontroest (totdat ik pijn in mn duim kreeg van al die nare hoekjes schuren rond het frame vd voorruit en bij de A-stijl onderaan)
En aan de achterkant nog het één en ander aan de achterkant verwijderd (iwat nterieur omdat de boxen eruit gaan, rubber rond de tankopening, achterklep en toebehoren).
Waarschijnlijk volgt er nu even weinig geklus, want ik kwam er vanmiddag achter dat ik volgens mijn agenda waarschijnlijk pas in februari weer kan klussen, eigenlijk wil ik mn waggie in maart wel in de lak hebben maar dat wordt dan dus aanpoten!
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26
Re: Mn waggie: P 944 (Opnieuw spuiten!, pag 3, 29-12-09)
Gisteren via internet op pelican parts 500+ dollar aan onderdelen gehaald. Naast heel veel nieuwe rubbers (vooral allemaal klein grut) ook nog even RVS omwonden remslangen gehaald, revisiesetjes voor alle remklauwen, nieuwe steenslagbeschermers en ander klein grut. Komt over 3 weken mooi met mn pa naar nederland :thumleft:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Cuprafan_123, Majestic-12 [Bot] en 4 gasten