Slurptax is een feit!

Dit is ons algemene autoforum.
Macboy

Bericht door Macboy » 13 nov 2007, 16:21

Ik heb niks van dit draadje gelezen nog, komt later wel, maar verwijs naar een brief uit de Auto Motor und Sport van 2 edities terug, heb hem thuis liggen.

Komt erop neer dat de briefschrijver een dure, zware, slurpende SUV heeft en zijn buurman een Astra 1.8 of zoiets.

Met die dure slurpende SUV maakt hij maar 8000 km per jaar en die buurman 40.000 en die is 3x zo vervuilend als zijn SUV terwijl hij meer voor die SUV moet betalen aan zgn eco-vervuiling.

Elke mongool begrijpt toch dat zo´n maatregel alleen maar positief en rechtvaardig is indien het gekoppeld wordt aan het daadwerkelijk aantal kilometers ??

RVV

Bericht door RVV » 13 nov 2007, 16:28

Macboy schreef: Elke mongool begrijpt toch dat zo´n maatregel alleen maar positief en rechtvaardig is indien het gekoppeld wordt aan het daadwerkelijk aantal kilometers ??

Helaas werken er geen mongolen in Den Haag :x

Michel P

Bericht door Michel P » 13 nov 2007, 16:38

Rico v Velzen schreef:
Macboy schreef: Elke mongool begrijpt toch dat zo´n maatregel alleen maar positief en rechtvaardig is indien het gekoppeld wordt aan het daadwerkelijk aantal kilometers ??

Helaas werken er geen mongolen in Den Haag :x
Het gaat Den Haag niet om het milieu, het gaat om de cash!!! Plukken van de burger......en schuldgevoel aanpraten zodat we alles slikken........zie kanswijken gezeur. Als ze ergens kansen krijgen is het GVD wel in NL, maar dan moet je ze wel aanpakken :twisted:

Michel

Shakes

Bericht door Shakes » 13 nov 2007, 18:55

Kleine kanttekening:

Het millieu is gered, het OV is nu gratis en goed en zuinige auto's zijn 20% goedkoper?
Toch?!

Ene Goebbels zou in dit kabinet niet misstaan.

N.

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 13 nov 2007, 19:15

Wanneer gaan wij actie voeren zoals in Frankrijk en een aantal dagen/weken de belangrijkste knooppunten dicht gooien??

M-bitious

Bericht door M-bitious » 13 nov 2007, 19:22

Men wil dus duurdere auto's aanpakken, die gekocht worden door mensen met veel geld. Die gaan echt niet een SUV laten staan omdat hij 7.500 euro duurder wordt. En ja hoor ik laat de M3 sedan schieten door de slurptax :?
Maatregel van lik me ding.

Floris

Bericht door Floris » 13 nov 2007, 19:35

Even integraal overgenomen uit het belastingplan 2008:

"Ingegeven door de gedachte ‘de vervuiler betaalt’ zijn in het Coalitieakkoord maatregelen
aangekondigd onder de noemer ‘Milieudifferentiatie BPM schoon en zuinig’ waarvoor een opbrengst is
ingeboekt van € 150 miljoen. De maatregelen zijn er vooral op gericht de aanschaf van vervuilende en
energie-onzuinige auto’s zwaarder te belasten en tegelijkertijd de aanschaf van schone en zuinige
auto’s te stimuleren."

"noot 4 Vanaf 1 januari 2011 mogen alleen nog nieuwe dieselauto’s op de markt worden gebracht die voldoen aan de norm van
maximaal 5 mg/km uitstoot (‘Euro-5’). De BPM-differentiatie naar fijnstofuitstoot van dieselauto’s heeft daarom een aflopend
incidenteel budgettair effect."
Hierin wordt verwezen naar een tabel waarin te lezen is dat er op dieselauto's in 2008 124milj, 2009 77milj, 2010 33 milj, 2011 0 milj door BPM differentiatie binnen wordt getikt!!!

Knap staaltje verneuk de massa, grijp de kassa. Dit alles onder de noemer van het milieu, wat er uitgekeerd wordt aan mensen die schone auto's kopen is naar verhouding peanuts.

Ben trouwens wel benieuwd hoe ze slurptax gaan heffen op erg jong gebruikte auto's uit het buitenland. Hoe hier mee om wordt gegaan lees ik namelijk nergens. Dan wordt het natuurlijk lache om een R8 met 1400km op te halen in Duitsland. Door de BPM verlaging wordt zo'n auto onder streep zelfs goedkoper.

Joy

Bericht door Joy » 13 nov 2007, 19:36

Tja het is toch heel helder dat dit gewoon een PVDA idee is. Nivellering, de rijken meer laten betalen om de zwakkeren in de maatschappij tegemoet te komen. En die blijven dit gewoon betalen. En dat weten ze in het kabinet donders goed. Als de mensen dit niet deden loopt de begroting spaak. Het is heel slim bedacht. Onder het mom van milieu een sloot geld binnen halen. En dan de brandstof, de wegenbelasting en km-rijden nog. Ongekend.
Vervolgens is dat geregeld en komt er nog even een procent btw bij. Goed voor de inflatie.

Snap niet waar al dat extra geld heen gaat.

Joy

Bericht door Joy » 13 nov 2007, 19:38

Ik vraag me af wat er eigenlijk met oudere auto's gaat gebeuren en nieuwe auto's die omgebouwd worden naar een dik blok.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 13 nov 2007, 20:29

[img:660:417]http://mysite.verizon.net/mhieb/WVFossi ... age277.gif[/img]
Late Carboniferous to Early Permian time (315 mya -- 270 mya) is the only time period in the last 600 million years when both atmospheric CO2 and temperatures were as low as they are today (Quaternary Period ).

There has historically been much more CO2 in our atmosphere than exists today. For example, during the Jurassic Period (200 mya), average CO2 concentrations were about 1800 ppm or about 4.7 times higher than today. The highest concentrations of CO2 during all of the Paleozoic Era occurred during the Cambrian Period, nearly 7000 ppm -- about 18 times higher than today.

The Carboniferous Period and the Ordovician Period were the only geological periods during the Paleozoic Era when global temperatures were as low as they are today. To the consternation of global warming proponents, the Late Ordovician Period was also an Ice Age while at the same time CO2 concentrations then were nearly 12 times higher than today-- 4400 ppm. According to greenhouse theory, Earth should have been exceedingly hot. Instead, global temperatures were no warmer than today. Clearly, other factors besides atmospheric carbon influence earth temperatures and global warming.
Bron: http://mysite.verizon.net/mhieb/WVFossi ... imate.html

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 13 nov 2007, 20:37

Nope, onzin.

CO2 heeft wel degelijk een broeikas effect.

Heel lang geleden voor Chemie en Samenleving (kutvak) een scriptie geschreven over CO2 en de effecten. Voorspelde ruim 20 jaar geleden dat met name "grotere" landen zoals de VS en Japan wel eens dwars zouden kunnen liggen.

Scriptie werd afgekeurd omdat het onzin zou zijn.

Toen maar wat over Polyaromatische koolwaterstoffen die by Cindu vrijkomen wat geschreven. :D

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 13 nov 2007, 20:52

Alles is al gezegd.

Dat het er door kwam wist iedereen die er over na dacht.
Natuurlijk gaat het te ver en is het erg oneerlijk.

Wat ik me afvraag: heeft dit invloed op verkoop cijfers?
Tuurlijk zal Januari nog gigantische geregistreerd worden, maar dan???
Zal het daarna sterk afnemen?

De dure auto's zijn bijna allemaal zakelijk, dus mischien loopt dat nog redelijk door.
Maar prive kopen, zal mischien toch een dipje in de aantallen opleveren.

STEL: de aantallen lopen sterk terug, dus per saldo minder BPM en BTW in de staatskas.
Eigenlijk moest er niemand nieuwe auto's registreren na Januari, gewoon 1 maand of 2 maanden, kijken of dat iets op zou leveren.

Verder denken veel mensen (en mischien ik ook wel :oops: ), het zal wel allemaal ik eet er geen boterham minder om en ze moeten het maar uitzoeken.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 13 nov 2007, 20:52

E60 M5 schreef:Nope, onzin.

Heel lang geleden voor Chemie en Samenleving (kutvak) een scriptie geschreven over CO2 en de effecten. Voorspelde ruim 20 jaar geleden dat met name "grotere" landen zoals de VS en Japan wel eens dwars zouden kunnen liggen.

Toen maar wat over Polyaromatische koolwaterstoffen die by Cindu vrijkomen wat geschreven. :D
Tja, ik beweer niet dat hetgeen ik net post de waarheid is, ik quote het slechts. Ik vind het echter ook veel te kort door de bocht dat jij het nu als 'onzin' afdoet omdat je er ooit een scriptie over hebt geschreven. :) Zolang diverse topwetenschappers het niet eens met elkaar eens zijn kunnen wij er al helemaal amper een goed oordeel over vellen denk ik.

Echter is het verontrustend dat de politiek zich baseert op basis van aannames.

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 13 nov 2007, 20:55

Ben natuurlijk OOK boos op die dieven in Den Haag.

Ze willen allemaal delen, delen, delen en de sterkste schouders moeten nog meer gaan ophoesten, TOTDAT ze uit de politiek gaan, en dan gaan ze zelf zakkenvullen in het bedrijfsleven.

TUIG :x

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 13 nov 2007, 21:13

:)

Was niet persoonlijk bedoeld. :)

En inderdaad wel een beetje kort door de bocht om het kort te houden.

Had al naar die website gekeken en naar zijn "bron".

Ten eerste zijn er geen volledig betrouwbare methodes om de temperatuur zoals die in het verleden was te reconstrueren.

Een gemiddelde aarde temperatuur is zeker niet te bepalen en is ook niet van belang indien er al plaatselijke klimaat veranderingen ontstaan.

Zelfs als de temperatuur niet zou stijgen dan nog neemt het CO2 aantoonbaar toe wat een verzuring van de oceanen betekent. Koralen (koraalriffen) kunnen daar niet goed tegen.

etc etc etc

Wouter81 schreef:
E60 M5 schreef:Nope, onzin.

Tja, ik beweer niet dat hetgeen ik net post de waarheid is, ik quote het slechts. Ik vind het echter ook veel te kort door de bocht dat jij het nu als 'onzin' afdoet omdat je er ooit een scriptie over hebt geschreven. :) Zolang diverse topwetenschappers het niet eens met elkaar eens zijn kunnen wij er al helemaal amper een goed oordeel over vellen denk ik.

Echter is het verontrustend dat de politiek zich baseert op basis van aannames.

Floris

Bericht door Floris » 13 nov 2007, 21:39

Ik denk eerlijk gezegd dat het geen reet gaat uitmaken voor de auto verkopen. Dat is net de hele grap, het kabinet heeft er namelijk tot 2011 budgettair ookal rekening mee gehouden.

Hoeveel particulieren kopen er tegenwoordig nog een Golf van 30K of een Mondeo van 40K, al die auto's worden massaal zakelijk gereden. Die iets hogere aanschafprijzen worden gewoon in de leaseprijs verdisconteerd en vervolgens door de bedrijven weer uitgesmeerd over de rest begroting.

Touareq's ML's en A8's zwaar extra belasten is gewoon symbool politiek wat en passant ook nog een leuk bedrag opleverd, wordt echt geen A8 minder om verkocht.

De Piet Particulier Aygo's, Kalossen en Fox'en worden een paar honderd euro goedkoper? Zou jou dit daardoor over de streep halen om nu wel een keer zo'n auto te kopen? Ik denk van niet.

Sorento's, Tucson's, Galaxy's en Espace'en e.d. gaan het denk ik wel wat zwaarder krijgen, naar verhoudining krijgen die er wel erg van langs. Maar ja zo'n Ruimtewagen koop je omdat je die ruimte nodig hebt, en dan moet je wat.

Botomline, we blijven met zijn allen vrolijk betalen, Den Haag suddert lekker door, op naar de volgende ronde!

Marcelvv schreef:Alles is al gezegd.

Dat het er door kwam wist iedereen die er over na dacht.
Natuurlijk gaat het te ver en is het erg oneerlijk.

Wat ik me afvraag: heeft dit invloed op verkoop cijfers?
Tuurlijk zal Januari nog gigantische geregistreerd worden, maar dan???
Zal het daarna sterk afnemen?

De dure auto's zijn bijna allemaal zakelijk, dus mischien loopt dat nog redelijk door.
Maar prive kopen, zal mischien toch een dipje in de aantallen opleveren.

STEL: de aantallen lopen sterk terug, dus per saldo minder BPM en BTW in de staatskas.
Eigenlijk moest er niemand nieuwe auto's registreren na Januari, gewoon 1 maand of 2 maanden, kijken of dat iets op zou leveren.

Verder denken veel mensen (en mischien ik ook wel :oops: ), het zal wel allemaal ik eet er geen boterham minder om en ze moeten het maar uitzoeken.

Floris

Bericht door Floris » 13 nov 2007, 21:44

Hypothetisch zou het wel humor zijn als iedereen per 1 januari alleen nog maar een Prius of Smart koopt en tegelijk niet meer rookt en drinkt.

Dan kunnen we 2 januari het faillisement voor die club aanvragen en opnieuw beginnen.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 13 nov 2007, 22:05

Vroeger, heel lang geleden, werden ook belastingen geheven en als het te bont werd dan kwamen er opstanden.

Op niveau van burgers maar ook op hogere niveaus, dat heeft vroeger o.a. geleid tot de tachtigjarige oorlog.

Tiende Penning
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

De Tiende Penning was een beruchte belastingmaatregel ingevoerd door de hertog van Alva in 1569. De belasting leidde tot grote woede in de Nederlanden en kan als een belangrijk element gezien worden voor de opstand, die later de Tachtigjarige Oorlog zou heten.

Na zijn aankomst in de Nederlanden voerde Alva drie belastingen in:

1. De Honderste Penning: Een eenmalige belasting van 1% op alle bezittingen van roerende en onroerende aard,
2. De Twintigste Penning: Een omzetbelasting van 5% op de verkoopprijs van onroerende goederen (huizen, landgoederen, enz.)
3. De Tiende Penning: Een omzetbelasting van 10% op de verkoop van roerende goederen (eten en drinken, kleding enz.)

Vooral tegen de Tiende Penning rees er veel verzet. In de Nederlanden was het bovendien een verworvenheid dat de landsheer slechts een nieuwe belasting hief via een bede of verzoek. Alva negeerde de instellingen en gebood zijn hervorming voor de gehele Nederlanden. Bovendien dreigden de Nederlanden als handelsnatie door de Tiende Penning in zijn concurrentiepositie te worden aangetast. Hierdoor dreigde Alva de bevolking niet alleen zwaarder te belasten, maar ook in zijn competiviteit te treffen.

In werkelijkheid is de Tiende Penning nooit geheven, maar werd gedurende twee jaar afgekocht voor een bedrag van 2 miljoen gulden.

[bewerk] Zie ook:

* Tiende Pennning mag niet verward worden met de tiende (kerkelijke belasting op de oogst)
* Geuzen- en aanverwante penningen

http://www.google.nl/search?hl=nl&safe= ... eken&meta=

Het zal me niet verbazen als er tot stakingen en demonstraties zal komen.

Eigen vervoer is al erg duur en wordt alsmaar duurder. Transportkosten nemen toe dus ook goederen worden duurder waaronder levensmiddelen.

Triest. :(

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 13 nov 2007, 22:22

BRUSSEL - Een 'slurptax' voor vervuilende auto's, waar de Tweede Kamer maandag mee akkoord ging, is op Europees niveau nog erg ver weg.
ANP2

De 27 EU-landen denken zeer verschillend over belastingen die afhangen van zaken als CO2-uitstoot. Dat bleek dinsdag bij beraad van ministers van Financiën in Brussel.

Brussel had voorgesteld om de motorrijtuigen- en de aanschafbelasting (BPM) te laten variëren naar CO2-uitstoot. Enkele landen zijn daar tegen, sommige heffen nog helemaal geen belasting op auto's, terwijl anderen veel vragen hadden. Nederland is ook niet enthousiast dat Brussel dit wil regelen in een wet.

De Jager

Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Belastingen) zei in het beraad dat "een Europese vliegbelasting eerder voor de hand ligt dan Europese autobelasting."

De Jager pleitte ervoor dat andere landen ook een 'vliegtax' zouden moeten invoeren, zoals Nederland dat volgend jaar doet. Passagiers betalen op vluchten een speciale heffing van 11,25 tot 45 euro, afhankelijk van de afstand.

CO2-uitstootrechten

Nu hebben alleen Engeland, Frankrijk, Denemarken en binnenkort ook Nederland een dergelijke vliegbelasting. Die staat nog los van de nieuwe plicht voor luchtvaartmaatschappijen om vanaf 2011 CO2-uitstootrechten te kopen.

De slurptax en vliegtax zijn onderdelen van het Belastingplan 2008. De slurptax betekent een extra belasting bij de aankoop van onzuinige wagens zoals SUV's. Het gaat feitelijk om benzineauto's met meer dan 232 gram CO2-uitstoot per kilometer en voor dieselwagens met ruim 192 gram uitstoot.

Bron: www.nu.nl

Joop

Bericht door Joop » 13 nov 2007, 22:25

M-bitious schreef:Men wil dus duurdere auto's aanpakken, die gekocht worden door mensen met veel geld. Die gaan echt niet een SUV laten staan omdat hij 7.500 euro duurder wordt. En ja hoor ik laat de M3 sedan schieten door de slurptax :?
Maatregel van lik me ding.
Afgelopen zaterdag in Kassa hadden ze een aardig voorbeeld van de Hummer H2; deze moet vanwege deze belachelijke maatregel 30 mille meer kosten... boven op de normale prijs van rond de 90 mille kwam deze uit op 123 mille. :shock:

Joop

Bericht door Joop » 13 nov 2007, 22:31

Rico v Velzen schreef:Sander Spoolder schreef:
dan gaan de auto's in de fik etc.

Ik ga NU mijn M3 in de fik steken :lol:
Let je er wel op dat er niet teveel CO2 uitgestoten wordt... :wink:

allen

Bericht door allen » 13 nov 2007, 22:38

Rico krijgt van mij een euro als hij dat echt doet. Volgens mij is het namelijk dikke bluf. :lol:

RVV

Bericht door RVV » 14 nov 2007, 00:04

allen schreef:Rico krijgt van mij een euro als hij dat echt doet. Volgens mij is het namelijk dikke bluf. :lol:
Ik steek het innerlijke van de S54 in de fik :lol:

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 14 nov 2007, 00:10

Minister Vogelaar weer horen praten, hoer voor de 'gasten'.
Wordt idd Wilders of Verdonk voor mij bij de volgende verkiezingen :!:

Daniel

Bericht door Daniel » 14 nov 2007, 08:31

Het grootste probleem dat ik met deze regeling heb ik dat het onder het mom gaat van 'de vervuiler betaald' maar dat is natuurlijk maar ten dele zo. Wederom belast de overheid het bezit van de auto veel zwaarder dan het gebruik ervan. Voer dan gewoon meteen die kilometerheffing in en schaf al die andere belastingen af. Ik heb er geen probleem mee 20 cent per kilometer te betalen als de auto bij aanschaf 30k goedkoper is. Dan kan ik dik 6 jaar 20.000 km per jaar rijden voordat ik duurder uit ben. Zorgt er meteen voor dat het vervangen van de auto door een nieuwer, zuiniger en schoner model ook gunstig wordt, in plaats van dat je het financieel aantrekkelijk maakt om zo lang mogelijk in een vervuilend brik rond de rijden.

Het is natuurlijk niet de groep exoten die men aan wil pakken met deze regeling. Mensen die anderhalve ton voor een auto op kunnen hoesten laten zich echt niet weerhouden door een extra belasting van een paar mille, het zijn kleine aantallen die verkocht worden en er wordt weinig mee gereden. Dat weten ze in Den Haag ook wel.

Grootste 'slachtoffer' is het middensegment, de goedkope MPV's en SUV's en zwaar gemotoriseerde middenklassers. Die worden in dusdanige aantallen verkocht dat het een behoorlijke invloed heeft op de uitstoot van CO2 en andere vervuilende stoffen, ze nemen veel ruimte in op de weg en ze worden gekocht door de middenklasse, de groep die als de auto ineens 10% duurder is gewoon een kleiner model of een kleinere motor zal (moeten) kiezen. Dan heeft de maatregel dus wel degelijk effect.

Plaats reactie