BMW 1 series coupe (vanaf pag 6 verder)
- Hielke
@Stéphane,
Als die BMW er voor een <30 publiek moet komen, dan kan het zeker niet een auto op basis van de geschetste Tii zijn. Carbon, alcantara, etc. passen niet in het financiële plaatje van de twintigers. En je hebt niet even in de persauto van ome Ton gereden? Skande! Had mij er dan even bijgeroepen. Het niet gekleurde verslagje had ik er als tegenprestatie om niets bijgeleverd
@GTRene,
Je bent ongeveer van mijn generatie en nog steeds denk je in termen van meer pk's. Jammergenoeg ben ik de anomalie en jij de norm. Echte sportieve zinneprikkelende auto's zullen daarom altijd een schaars goed blijven.
@Rico,
In mijn beleving is dat verschil echt lichtjaren groot. De mate waarin die reeds goed gebruikte GT3 bij Auto Albers in Musselkanaal mijn zinnen wist te prikkelen is me in een ver verleden alleen bij een aantal oude Alfa's en een Golf GTI Mark1 eerder overkomen. Dat het me bij die Porsche overkwam tel ik zwaarder mee omdat ik toen al veel meer ervaringen met auto's had opgedaan en ik er met een sceptische blik in was gestapt. Dat je een rijder moet zijn om dat verschil met moderne andere "sportieve" auto's te kunnen merken, zoals sommigen beweren, is absolute onzin. Een iedere relatief normale homo sapiens wordt welhaast door de overload aan prikkels genererende informatie dol gemaakt. Als mensen iets anders beweren dan betekent dit dat ze die auto tijdens de rit niet gebruikt hebben waarvoor ie gemaakt was, of dat ze er simpelweg nog nooit in gereden hebben en zomaar maar iets beweren. Ik zit wel eens over een door mezelf bedacht rankingsysteem na te denken waarbij ik de auto's op een schaal van beleving en emotie beoordeel. Prijs, inhoud van de kofferbak, bekleding van het dashboard, motorvermogen en topsnelheid zijn daarbij factoren die op het eindoordeel generlei waarde hoeven te hebben. De kans erop is in ieder geval heel klein. Het gaat puur om de zinneprikkelendheid van de rijbeleving. Het sturen, het schakelen, het remmen, jezelf één voelen met de auto.
De mate ervan, laat ik mijn bescheidenheid even laten vieren, druk ik dan in een HK-score uit. Ik publiceer alvast een beknopt lijstje van moderne auto's om te laten zien hoe ik bijv. een GT3 tov andere auto's rank:
1. Porsche 996 GT3: HK 9,0
2. Nissan 350Z: HK 7,0
3. Smart Roadster: HK 6,5
4. BMW 120d: HK 6,0
5. Subaru Impreza STI: 5,5
6. Fiat Panda 1.2: HK 4,5
7. BMW 130i dré edition: HK 4,0
8. Seat Leon VDV edition: HK 3,5
9. BMW 130i : HK 3,0
10. BMW E46 M3: HK 2,5
11. Mitsubishi EVO 8: HK 2,0
12. Toyota Aygo: HK 1,0
De enige reden dat ik de GT3 niet een 9,5 of 10 geef is omdat ik ruimte voor nog mooiers moet open laten. Op bovenstaande lijst icm uitspraken die ik in de toekomst zal doen mag je me altijd afrekenen.
Als die BMW er voor een <30 publiek moet komen, dan kan het zeker niet een auto op basis van de geschetste Tii zijn. Carbon, alcantara, etc. passen niet in het financiële plaatje van de twintigers. En je hebt niet even in de persauto van ome Ton gereden? Skande! Had mij er dan even bijgeroepen. Het niet gekleurde verslagje had ik er als tegenprestatie om niets bijgeleverd

@GTRene,
Je bent ongeveer van mijn generatie en nog steeds denk je in termen van meer pk's. Jammergenoeg ben ik de anomalie en jij de norm. Echte sportieve zinneprikkelende auto's zullen daarom altijd een schaars goed blijven.
@Rico,
In mijn beleving is dat verschil echt lichtjaren groot. De mate waarin die reeds goed gebruikte GT3 bij Auto Albers in Musselkanaal mijn zinnen wist te prikkelen is me in een ver verleden alleen bij een aantal oude Alfa's en een Golf GTI Mark1 eerder overkomen. Dat het me bij die Porsche overkwam tel ik zwaarder mee omdat ik toen al veel meer ervaringen met auto's had opgedaan en ik er met een sceptische blik in was gestapt. Dat je een rijder moet zijn om dat verschil met moderne andere "sportieve" auto's te kunnen merken, zoals sommigen beweren, is absolute onzin. Een iedere relatief normale homo sapiens wordt welhaast door de overload aan prikkels genererende informatie dol gemaakt. Als mensen iets anders beweren dan betekent dit dat ze die auto tijdens de rit niet gebruikt hebben waarvoor ie gemaakt was, of dat ze er simpelweg nog nooit in gereden hebben en zomaar maar iets beweren. Ik zit wel eens over een door mezelf bedacht rankingsysteem na te denken waarbij ik de auto's op een schaal van beleving en emotie beoordeel. Prijs, inhoud van de kofferbak, bekleding van het dashboard, motorvermogen en topsnelheid zijn daarbij factoren die op het eindoordeel generlei waarde hoeven te hebben. De kans erop is in ieder geval heel klein. Het gaat puur om de zinneprikkelendheid van de rijbeleving. Het sturen, het schakelen, het remmen, jezelf één voelen met de auto.
De mate ervan, laat ik mijn bescheidenheid even laten vieren, druk ik dan in een HK-score uit. Ik publiceer alvast een beknopt lijstje van moderne auto's om te laten zien hoe ik bijv. een GT3 tov andere auto's rank:
1. Porsche 996 GT3: HK 9,0
2. Nissan 350Z: HK 7,0
3. Smart Roadster: HK 6,5
4. BMW 120d: HK 6,0
5. Subaru Impreza STI: 5,5
6. Fiat Panda 1.2: HK 4,5
7. BMW 130i dré edition: HK 4,0
8. Seat Leon VDV edition: HK 3,5
9. BMW 130i : HK 3,0
10. BMW E46 M3: HK 2,5
11. Mitsubishi EVO 8: HK 2,0
12. Toyota Aygo: HK 1,0
De enige reden dat ik de GT3 niet een 9,5 of 10 geef is omdat ik ruimte voor nog mooiers moet open laten. Op bovenstaande lijst icm uitspraken die ik in de toekomst zal doen mag je me altijd afrekenen.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Vergeet de huidige diesels niet, ook lullig in je Tii met al die fancy streepjes als er weer zo`n f.cking diesel voorbij knalt......................Robin schreef:Tja, we hebben:
-prijs
-pk's
-massa
-marketing
Ik denk dat de DieHard rammer ook niet goed bediend is met een 240pk turbo 4 pitter...
240pk is gewoon te weinig in 't dagelijks leven, (en zeker als je naar de hierarchie in een modellenrange kijkt), er zijn meer rechte stukken dan bochten. We zitten niet constant op de Ring. Pk's worden hier afgedaan als daar wen je wel aan:Waar. Maar dan moet je er wél VOLDOENDE van hebben. Knullig als je op een klaverblad/bochtencombi in je Tii een Audi S5 op 20 meter zet en hij je uit die bocht vernederend voorbij komt, wees eerlijk, dat went niet.
Neh; 240 pk is niets byzonders meer heden ten dage, moet echt beter, veel beter....................................
- Niels
- Auto: Prius+
Sommigen zien in deze 1 het topmodel en dan zul je pk's moeten leveren. Persoonlijk vind ik het onzin dat zo'n auto met "maar" 240pk's niet te verkopen zou zijn. Dit zou eindelijk weer eens de stap voor BMW kunnen zijn om een echte DF-er te maken. Uitkleden dat ding! Kg's omlaag en richting hardcore met dat ding. Genoeg motoren in het programma om tot een goede en lichte keuze te komen. De 2.0Si opboren kost niet de wereld en je zou qua sport concept een trap verder kunnen gaan dan de populaire Golf 5 GTI. Met een viercilinder is ook 265pk atmo te halen. Zo'n ding moet te leveren/bouwen zijn voor de prijs van een 130i en dan wist ik het wel 8) Qua marketing de E30 M3 gebruiken ter vergelijk en ze gaan in D als warme broodjes.
Echter verwacht ik dat BMW voor de gemakkelijke weg kiest en een *.35i monteert. Misschien met nog een paar pk meer en een gewichtsbesparing van 30kg
Jammer..
Echter verwacht ik dat BMW voor de gemakkelijke weg kiest en een *.35i monteert. Misschien met nog een paar pk meer en een gewichtsbesparing van 30kg

- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Zoals ik al eerder heb gezegd heb ik pas geleden in de Sub van Aram gereden, waarin een 2,5L 4 cilinder hangt met een voor die motor relatief kleine turbo[VF34/35].
Daardoor heb je vanaf 2000 toeren al veel koppel en vermogen voorhanden en levert de auto ook nog een leuk topvermogen, nl. 320 à 330 pk.
Zoiets zou door BMW toch zeker ook te realiseren moeten zijn.
Volgens mij heeft Hielke ook nog een stukje in dat hok van Aram gereden op Zandvoort als ik 't goed heb en die was er ook wel over te spreken.
Daardoor heb je vanaf 2000 toeren al veel koppel en vermogen voorhanden en levert de auto ook nog een leuk topvermogen, nl. 320 à 330 pk.
Zoiets zou door BMW toch zeker ook te realiseren moeten zijn.

Volgens mij heeft Hielke ook nog een stukje in dat hok van Aram gereden op Zandvoort als ik 't goed heb en die was er ook wel over te spreken.

- Hielke
Daar was ik zeer over te spreken :!:Opa schreef:Volgens mij heeft Hielke ook nog een stukje in dat hok van Aram gereden op Zandvoort als ik 't goed heb en die was er ook wel over te spreken.

-
Hang dat blok + ondertsel in een ouder type (93-96) legacy en het rijdt nog een beter; voor weinig geld, veel lol !Hielke schreef:...
Daar was ik zeer over te spreken :!:Die moderne STI techniek in dat ouwe GTT jasje. En toch aanvoelen alsof het zo bedoeld was. In potentie de beste Impreza denkbaar.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Hielke; ik hoop dat je bij het beoordelen van de zinnenprikkelndheid altijd even uitgerust danwel in dezelfde mate vermoeid was, dat je elke keer emotioneel stabiel was bij deze testen, anders is een bias natuurlijk onoverkomelijk, dus de evidence based practice op zijn minst dubieus te noemen..........................FWIW..............................

Ergo; eigenlijk ben ik voor een dubbelblind gerandomiseerde trial.........................

Ergo; eigenlijk ben ik voor een dubbelblind gerandomiseerde trial.........................

- Hielke
Neutraliteit bestaat in de journalistiek nooit Romo. En FWIW, biased richting lekkere stuurmansauto's ben ik altijd!romo schreef:Hielke; ik hoop dat je bij het beoordelen van de zinnenprikkelndheid altijd even uitgerust danwel in dezelfde mate vermoeid was, dat je elke keer emotioneel stabiel was bij deze testen, anders is een bias natuurlijk onoverkomelijk, dus de evidence based practice op zijn minst dubieus te noemen..........................FWIW..............................![]()

- Aram
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
Als iemand nog suggesties heeft om het meeste eruit te halen, kom maar op!Hielke schreef:Daar was ik zeer over te spreken :!:Die moderne STI techniek in dat ouwe GTT jasje. En toch aanvoelen alsof het zo bedoeld was. In potentie de beste Impreza denkbaar.
Ik wil trouwens boven de titel "beste Impreza" uit gaan, ik wil gewoon de best mogeljike auto ervan maken.

Waarom?Aernoudt schreef:Hang dat blok + ondertsel in een ouder type (93-96) legacy en het rijdt nog een beter; voor weinig geld, veel lol !
Die zijn hetzelfde qua chassis, een Legacy zou niets meer brengen qua wegligging o.i.d.
-
-
-
Wellicht dat Marnix je nog wel wat kan vertellen mocht je hem nog eens sprekenAram schreef:Zal niet gaan lukken ik ken niemand met een Legacy chassis en ik denk ook niet dat ik nu even alles ga omgooien.
Het zal allemaal wel meevallen gok ik.

Tom rijdt met een Legacy met GTT onderstel, kun je het wellicht eens voelen.
- Aram
Marnix heb ik vaak zat gesproken toendertijd en hij heeft nooit iets gezegd over een langere wielbasis o.i.d.
Ik weet zeker dat hij het gezegd zou hebben als een Legacy een betere basis geweest zou zijn t.o.v. een Impreza.
Maar ik wil best een rondje rijden met de auto van Tomaz alhoewel het toch niet te vergelijken is met wat ik ga bouwen.
Spreek jij Marnix nog wel eens trouwens, hij is wat buiten beeld gekomen?
Ik weet zeker dat hij het gezegd zou hebben als een Legacy een betere basis geweest zou zijn t.o.v. een Impreza.
Maar ik wil best een rondje rijden met de auto van Tomaz alhoewel het toch niet te vergelijken is met wat ik ga bouwen.
Spreek jij Marnix nog wel eens trouwens, hij is wat buiten beeld gekomen?
- Stéphane
@Hielke: Marketingverhaal heb ik ergens op TV gehoord, weet niet precies meer waar het vandaan komt. Helaas was de gelegenheid er niet om te rijden. Was met mijn moeder op bezoek daar, dus meer in het kader van familie dan om te rijden. Zelf had ik op dat moment er ook niet zo'n interesse in, moet ik heel eerlijk zeggen. Anders had ik het nog wel gevraagd.
- Aram
Ik heb een nieuw draadje gemaakt, we zitten hier een BMW draadje te vernaggelen.
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=7384

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=7384
- Joop
- Macboy
Onzin Femme ! Het moet juist een goedkoop alternatief worden voor de GTI, R32, Focus ST etc etc dus een 4-cilinder atmo met rond de 240 pk.Femme schreef:Om de tii succesvol te kunnen maken moet het minstens de prestaties van de 135i overtreffen en dat lukt niet met een ongeblazen viercylinder.
En dan ultiem weggedrag. Autoweek blaadjes met posters waarin de auto de hemel ingeprezen wordt !
Elke test winnen obv prijs/weggedrag verhouding, jongensdroom, jongenspret.
Dat is marketing en dat kan BMW best goed verkopen !!!! Je smeert de kopers een tii aan, terwijl ze dat helemaal niet nodig hebben.
Dát is marketing !
Dát moet BMW nu doen.
En dan hebben ze alle doelgroepen in één, namelijk hardcore rijders en hardcore fappers terwijl alle bladen lovend zijn, waardoor het ook lukt.
Verder doet BMW er goed aan niet te veel te verdienen, zelfs beetje verlies te laten lijden.
Dan 45k in de markt en BOEM !
Of zijn jullie allemaal vergeten dat autobladen met name testen op wegligging en weggedrag, terwijl de consument dat helemaal niet wil ?
Test, Mazda 626, Ford Mondeo en Nissan Primera. Weggedrag Ford is het beste. Niemand die dat interesseert. De koper wil gewoon een fijne, comfortabele auto. Maar koopt toch de Mondeo, omdat in het autoblad stond dat ie zo'n goed weggedrag had.
DAAR GAAT HET OM MENSEN ! DAT IS MARKETING !!
Vertel mij anders waarom de Renault Laguna nu een waardeloze auto is geworden? Omdat de autofabrikant de autobladen nalult. Doodzonde, want de Renault stond bekend om comfort en is nu ver te zoeken bij de Laguna, sterker nog, waardeloos comfort, veel te hard ! Die auto krijgt binnen 6 maanden een wijziging, geloof mij maar, omdat klanten gaan zeiken.
Zo ook bij de A3 ambition. Audi heeft het sportonderstel afgeschaft. Was te hard voor de mensen. Waarom dan wel ambition willen is mij een raadsel, maar goed.
En nu kan BMW weer laten zien hoe het moet. Zorg ervoor dat er een NIEUW model auto opstaat. Mazda is goed bezig met de 1 of 2, een auto die LICHTER is dan de rest.
De nieuwe Ferrari Enzo opvolger zal ook lichter zijn. Hoe lichter, hoe minder gewicht er nodig is.
Fuck iedereen met meer dan 240pk, dat heb je echt niet nodig voor een goede portie fun !
Fun begint bij gering gewicht. Als BMW de 120tii uitbrengt, moet ie licht zijn en dan wordt het vanzelf een droomauto.
Dan beginnen ALLE autobladen lyrisch te worden en daar over te schrijven, net zoals de Alfa 156 die uitkwam (dan op grond van schoonheid, maar toch).
Ik zie de koppen al in de bladen en alle jongens tussen 12 en 18 denken: woow die 120tii is vet !
En dan gaat alles vanzelf ... BMW moet alleen durven en wij moeten hopen (of BMW plat mailen hierover, want ergens heb ik het gevoel dat ze niet weten wat er speelt bij de liefhebbers)
Daarom vond ik de post van Niels ook geniaal:
Niels schreef:Sommigen zien in deze 1 het topmodel en dan zul je pk's moeten leveren. Persoonlijk vind ik het onzin dat zo'n auto met "maar" 240pk's niet te verkopen zou zijn. Dit zou eindelijk weer eens de stap voor BMW kunnen zijn om een echte DF-er te maken. Uitkleden dat ding! Kg's omlaag en richting hardcore met dat ding. Genoeg motoren in het programma om tot een goede en lichte keuze te komen. De 2.0Si opboren kost niet de wereld en je zou qua sport concept een trap verder kunnen gaan dan de populaire Golf 5 GTI. Met een viercilinder is ook 265pk atmo te halen. Zo'n ding moet te leveren/bouwen zijn voor de prijs van een 130i en dan wist ik het wel 8) Qua marketing de E30 M3 gebruiken ter vergelijk en ze gaan in D als warme broodjes.
- RVV
Ik denk dat BMW als geen ander merk zodanig de emoties en behoeftes peilt op internet fora van potentièle klanten.En dan gaat alles vanzelf ... BMW moet alleen durven en wij moeten hopen (of BMW plat mailen hierover, want ergens heb ik het gevoel dat ze niet weten wat er speelt bij de liefhebbers)
Ze hebben zelf´s een eigen internet M power forum, oke alleen voor M rijders, je moet je chassisnummer doorgeven, anders kun jer niet op, maar ze volgen hun klanten als geen ander.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Macboy, prachtig verhaal en JAWEL, mee eens, met 1 kanttekening:Vervang BMW door Porsche, DIE kunnen dat adhv hun status als echte sportwagenbouwer en mag wel ietsje duurder zijn, in de markt zetten, sportwagenbouwer...BMWwas dat niet is dat niet wordt dat ook niet. Zie de 320Si E90. Zie de voorgaande E46CSL... Case closed....
- romo
Correctie; BMW kan het wel, maar wil het niet.......................Robin schreef:Macboy, prachtig verhaal en JAWEL, mee eens, met 1 kanttekening:Vervang BMW door Porsche, DIE kunnen dat adhv hun status als echte sportwagenbouwer en mag wel ietsje duurder zijn, in de markt zetten, sportwagenbouwer...BMWwas dat niet is dat niet wordt dat ook niet. Zie de 320Si E90. Zie de voorgaande E46CSL... Case closed....