Pagina 3 van 7
Geplaatst: 06 nov 2007, 22:16
door SteV6
www.eifelwetter.de
Ik kan de cursus niet meedoen omdat ik al afspraken had staan om de vrijdag en zaterdag aan de
www.r-k-a.de te gaan besteden, maar zondag kom ik zeker langs bij de Ring.
Gezien de huidige voorspellingen sta ik voor een pittig dilemma. Op de bijna nieuwe SC3's afreizen of toch maar de TS810Sjes eronder met nog 5-6 mm profiel
SteV6
Geplaatst: 06 nov 2007, 22:28
door Maik
Zijn 1 van die 2 setjes winsterbanden Stephan? Ik zou niet op winterbanden gaan, tenminste, als je nog een paar rondjes wilt boenderen, gewoon hopen redelijk weer

Geplaatst: 06 nov 2007, 22:47
door indobesar
Jan Ozephius schreef:Heb vandaag winterbanden besteld: Michelin Pilot Alpin.
Schijnt goed te rijden, dus gaan we die maar eens proberen.
Klasse V, dus max 240 km/uur.
Tot nu toe vaker op straat dan op circuit 240+ gereden, dus dat zal niet heel erg zijn. En voor Hans ook wel leuk als hij me voorbij kan
Blijft evengoed spannend voor m'n Ring-debuut om in natte sneeuw te rijden.
Vraag me af of ik de demping nog moet aanpassen.
Is er iemand online die daar een mening over heeft?
Misschien een iets zachtere dempersetting...
Geplaatst: 06 nov 2007, 22:50
door frankv
Maik schreef:Zijn 1 van die 2 setjes winsterbanden Stephan? Ik zou niet op winterbanden gaan, tenminste, als je nog een paar rondjes wilt boenderen, gewoon hopen redelijk weer

nee? geen winterbanden?
ik heb namelijk nog een setje vredestein winterbanden liggen op E30 M3 velgen die ik er zo onder zou kunnen leggen ipv de bridgestones
maar ja, ik heb die set al een paar jaar liggen en weet ook niet zeker of ze 100% gebalanceerd zijn etc, beter geen risico nemen, dan maar gewoon op de zomerbanden denk ik?
frank
Geplaatst: 06 nov 2007, 22:58
door DownforceJan
indobesar schreef:Jan Ozephius schreef:Heb vandaag winterbanden besteld: Michelin Pilot Alpin.
Schijnt goed te rijden, dus gaan we die maar eens proberen.
Klasse V, dus max 240 km/uur.
Tot nu toe vaker op straat dan op circuit 240+ gereden, dus dat zal niet heel erg zijn. En voor Hans ook wel leuk als hij me voorbij kan
Blijft evengoed spannend voor m'n Ring-debuut om in natte sneeuw te rijden.
Vraag me af of ik de demping nog moet aanpassen.
Is er iemand online die daar een mening over heeft?
Misschien een iets zachtere dempersetting...
Heb je hier een verklaring bij?
Geplaatst: 06 nov 2007, 23:08
door SteV6
Maik schreef:Zijn 1 van die 2 setjes winterbanden Stephan? Ik zou niet op winterbanden gaan, tenminste, als je nog een paar rondjes wilt boenderen, gewoon hopen redelijk weer

Oeps, iets te veel afkortingen
Ja, met SC3 bedoel ik de Continetal SportContact3 (superbandje vind ik) en met de TS810S doel ik op mijn set winterbanden ook van Conti. Zomerset heeft de maat 225/45ZR17Y en de winterset 205/55R16V. Tractie zal voor de Leon geen probleem zijn, maar remmen in ijsblubber met de zomerbanden zie ik niet zitten. Daar zitten nauwelijks dwarsgroeven in ...
[img:160:120]
http://www.conti.nl/conti_pkw/img/Conti ... detail.gif[/img]
@Jan,
Die materie is behoorlijk uitgebreid om daar even simpel op in te gaan en ik ben geen expert. Maar heel simpel gezegd levert een zachter demping meer grip en verminder je dus onderstuur en doorslippen van de aangedreven wielen. Door de iets grotere body bewegingen krijg je een grotere relatieve massaverplaating over de assen waardoor je bij optrekken meer druk op de achteras krijgt (uitgaande dat je RWD hebt, vanwege je avatar) en bij remmen meer druk op de voorwielen. Bij mijn Speedster is dat zeer goed merkbaar. Ook bandenspanning is hierop van invloed. Hou er rekening mee dat door de voorspelde koude en natte omstandigheden de banden niet echt op temperatuur zullen komen.
SteV6
Geplaatst: 06 nov 2007, 23:27
door Tom van H.
tom caubo schreef:weer of geen weer gewoon gaan 8)
maar effe off topic: wie heeft er de mogelijkheid om me op te pikken?
omdat de auto nog in de garage staat weet ik niet of hij op tijd klaar is
enigste nadeel om mij op te pikken is wel dat je in zuid-limburg moet zijn
lukt dit niemand dan moet ik iets anders verzinnen
Kun je niet naar Venlo komen met de trein ofzo? dan kun je van daaruit met me meerijden.
Geplaatst: 06 nov 2007, 23:37
door Shakes
Jan,
we kijken daar wel even.
Denk dat het wel goedkomt!
N.
Geplaatst: 06 nov 2007, 23:38
door DownforceJan
SteV6 schreef:Maik schreef:Zijn 1 van die 2 setjes winterbanden Stephan? Ik zou niet op winterbanden gaan, tenminste, als je nog een paar rondjes wilt boenderen, gewoon hopen redelijk weer

Oeps, iets te veel afkortingen
Ja, met SC3 bedoel ik de Continetal SportContact3 (superbandje vind ik) en met de TS810S doel ik op mijn set winterbanden ook van Conti. Zomerset heeft de maat 225/45ZR17Y en de winterset 205/55R16V. Tractie zal voor de Leon geen probleem zijn, maar remmen in ijsblubber met de zomerbanden zie ik niet zitten. Daar zitten nauwelijks dwarsgroeven in ...
[img:160:120]
http://www.conti.nl/conti_pkw/img/Conti ... detail.gif[/img]
@Jan,
Die materie is behoorlijk uitgebreid om daar even simpel op in te gaan en ik ben geen expert. Maar heel simpel gezegd levert een zachter demping meer grip en verminder je dus onderstuur en doorslippen van de aangedreven wielen. Door de iets grotere body bewegingen krijg je een grotere relatieve massaverplaating over de assen waardoor je bij optrekken meer druk op de achteras krijgt (uitgaande dat je RWD hebt, vanwege je avatar) en bij remmen meer druk op de voorwielen. Bij mijn Speedster is dat zeer goed merkbaar. Ook bandenspanning is hierop van invloed. Hou er rekening mee dat door de voorspelde koude en natte omstandigheden de banden niet echt op temperatuur zullen komen.
SteV6
bedankt voor je uitleg.
klinkt logisch.
ik zet de demping gaatje zachter.
vr.gr.
jan
p.s. heb inderdaad rdw.
Geplaatst: 06 nov 2007, 23:51
door tom caubo
Tom van Hezewijk schreef:tom caubo schreef:weer of geen weer gewoon gaan 8)
maar effe off topic: wie heeft er de mogelijkheid om me op te pikken?
omdat de auto nog in de garage staat weet ik niet of hij op tijd klaar is
enigste nadeel om mij op te pikken is wel dat je in zuid-limburg moet zijn
lukt dit niemand dan moet ik iets anders verzinnen
Kun je niet naar Venlo komen met de trein ofzo? dan kun je van daaruit met me meerijden.
is al wat geregeld mocht de auto van mij nog niet klaar zijn,ik ga dan met Peter mee.
bedankt alvast
Geplaatst: 07 nov 2007, 00:03
door MX5T
@ Jan
Op nat wegdek levert een zachtere demperafstelling een ietwat goedmoediger weggedrag op doordat de gewichtsverplaatsing een tikje trager gaat. Dat is alles en het heeft niets te maken met grotere relatieve gewichtsverplaatsingen door de grotere bodybeweging. De gewichtsverplaatsing vindt toch wel plaats bij bijv remmen of je body duikt door het inveren of niet. (overigens bepalen je veren de mate van invering en de dempers de snelheid van inveren)
Bandenspanning is ook belangrijk. Bij veel water op de baan de bandenspanning aan de hoge kant om het risiko op aquaplaning te verminderen.
Met winterbanden doe je denk ik een goede keus gezien de te verwachten temperaturen, maar als de baan droog blijft verwacht ik dat je na het weekend weinig bruikbaars meer over hebt

Geplaatst: 07 nov 2007, 09:42
door DownforceJan
Dieseltourist schreef:@ Jan
Op nat wegdek levert een zachtere demperafstelling een ietwat goedmoediger weggedrag op doordat de gewichtsverplaatsing een tikje trager gaat. Dat is alles en het heeft niets te maken met grotere relatieve gewichtsverplaatsingen door de grotere bodybeweging. De gewichtsverplaatsing vindt toch wel plaats bij bijv remmen of je body duikt door het inveren of niet. (overigens bepalen je veren de mate van invering en de dempers de snelheid van inveren)
Bandenspanning is ook belangrijk. Bij veel water op de baan de bandenspanning aan de hoge kant om het risiko op aquaplaning te verminderen.
Met winterbanden doe je denk ik een goede keus gezien de te verwachten temperaturen, maar als de baan droog blijft verwacht ik dat je na het weekend weinig bruikbaars meer over hebt

Ton,
T gaat me boven de pet nu, maar dat geeft niks.
Ik ga het gewoon uitproberen met winterbanden.
Mocht het droog blijven, dan hoop ik inderdaad dat ik na zondag mijn banden kan weggooien: dan weet ik vrij zeker dat ik een hoop lol heb gehad! Ik heb er erg veel zin in!
vr.gr.
Jan
Geplaatst: 07 nov 2007, 10:32
door SteV6
Kijk, ik zei toch al dat ik geen expert was. Na dieseltourists uitleg is duidelijk dat ik wel de klok heb horen luiden, maar niet wist waar de klepel hing
Weer wat geleerd [img:33:25]
http://www.seat-online.nl/Smileys/seat-online/a014.gif[/img]
SteV6
Geplaatst: 07 nov 2007, 10:45
door Maik
Dieseltourist schreef: ......
Met winterbanden doe je denk ik een goede keus gezien de te verwachten temperaturen, maar als de baan droog blijft verwacht ik dat je na het weekend weinig bruikbaars meer over hebt

Kijk, dat bedoelde ik dus ook
Als je gaat boenderen op de Ring dan zou ik dus geen winterbanden onder de auto adviseren. Als je toevallig toch een droge baan hebt kan je je winterbanden daarna weggooien.
Geplaatst: 07 nov 2007, 11:27
door Herman Gast
Tja, kans op de eerste sneeuwvlokjes

. Dan toch niet de Yokohama 048's maar de Goodyear F1's eronder.
Geplaatst: 07 nov 2007, 11:27
door DownforceJan
Maik schreef:Dieseltourist schreef: ......
Met winterbanden doe je denk ik een goede keus gezien de te verwachten temperaturen, maar als de baan droog blijft verwacht ik dat je na het weekend weinig bruikbaars meer over hebt

Kijk, dat bedoelde ik dus ook
Als je gaat boenderen op de Ring dan zou ik dus geen winterbanden onder de auto adviseren. Als je toevallig toch een droge baan hebt kan je je winterbanden daarna weggooien.
@SteV6: niet te snel toegeven! Hoe zeker is welke uitleg dan ook? Zoveel factoren zijn van belang. Van een expert op dit gebied pas uitleg gekregen over zin/onzin van verlagen van je auto. Letterlijke uitspraak op de ontwikkelingafdeling van schikdempers en veersystemen: "ik heb nog nooit een auto (voor straatgebruik) beter zien rijden door deze te verlagen." Pas bij extreme veraging, zoals bij circuitracing met bijbehorende afgestemde aerodynamica gaat het onderdruk-effect onder de auto een rol spelen. Valt dus nog heel veel meer over te zeggen.
@Maik: Boenderen zou met mijn nog zeer beperkte circuit-ervaring ook niet erg slim zijn, denk ik. Eerst maar eens ervaring opdoen en zien dat ik de lijnen te pakken krijg. Geeft al zat plezier. Menigeen zou denk zo wie zo al niet met z'n GT3 op de ring komen bij de huidige weersverwachting. Tis dus al spannend genoeg zonder boenderen.

Geplaatst: 07 nov 2007, 11:35
door Maik
Mee eens Jan, maar Stephan is koning van het circuit dus hij moet gewoon racebanden onder die seat knallen

Geplaatst: 07 nov 2007, 11:52
door DownforceJan
Maik schreef:Mee eens Jan, maar Stephan is koning van het circuit dus hij moet gewoon racebanden onder die seat knallen

Dan moet ik dus aanpappen met Stephan om een rondje bij hem in te mogen stappen en te ervaren wat echt snel is.

Geplaatst: 07 nov 2007, 12:47
door SteV6
Jan ik stel voor dat we gewoon beginnen met een kopje koffie in het restaurant op de parkeerplaats
Maik, ga jij nou maar luiers verschonen!
SteV6
Geplaatst: 07 nov 2007, 13:20
door Peter Tunissen
Jan Ozephius schreef:@SteV6: niet te snel toegeven! Hoe zeker is welke uitleg dan ook? Zoveel factoren zijn van belang. Van een expert op dit gebied pas uitleg gekregen over zin/onzin van verlagen van je auto. Letterlijke uitspraak op de ontwikkelingafdeling van schikdempers en veersystemen: "ik heb nog nooit een auto (voor straatgebruik) beter zien rijden door deze te verlagen." Pas bij extreme veraging, zoals bij circuitracing met bijbehorende afgestemde aerodynamica gaat het onderdruk-effect onder de auto een rol spelen. Valt dus nog heel veel meer over te zeggen.
Nou, om hier nog even op in te gaan, ik denk dat verlaging voor de aerodynamica sowieso maar een minimaal effect zal hebben. Voor een echt duidelijk merkbaar Venturi-effect zou je namelijk ook een compleet vlakke onderbodem moeten hebben en dat hebben maar heel weinig auto's, vooral omdat het problemen geeft om de hitte van de motor en uitlaat kwijt te raken, daar rijden zelfs racers vaker niet dan wel met een vlakke onderbodem.
Wat echter wel meespeelt zijn zaken als dive centre en rollcentre van een auto. Kort door de bocht, hoe kleiner de afstand tussen die twee punten (die ook nog eens dynamisch zijn op het moment dat een auto door een bocht gaat, dit om het extra makkelijk te maken....

), des te minder een auto over zal hellen en hoe beter het contact van de banden met de weg zal blijven.
Als je een (goed afgestelde) auto verlaagt zonder verder iets aan de wielophanging te wijzigen, zal de afstand tussen het roll centre en divecentre echter toenemen (dit omdat het zwaartepunt wel iets verlaagd wordt, maar de wielophanging automatisch ook onder een andere hoek komt te staan) en zal de auto dus meer gaan overhellen. En da's niet goed.
We hadden hier in het begin van het forum een interessant topic over, even zoeken. Deze:
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=753
Misschien maar weer eens omhoog schoppen voor de lange winteravonden?

Geplaatst: 07 nov 2007, 13:37
door DownforceJan
@ peter: ik ga er vanavond even verder naar kijken. interssante materie.
Geplaatst: 07 nov 2007, 13:54
door Downforce Hans
Jan jij mooie cocosmakroon

stiekem winterbanden er op gooien en dan gisteren niks over de mail tegen me zeggen,Rakker
Het zal je niet helpen want ik heb voor dit weekend een groter hart laten transplanteren
En ik heb het filmpje van walter nou twee keer gezien dus ik ben goed voor bereid.....
Grtz,Hanz06

Geplaatst: 07 nov 2007, 14:32
door DownforceJan
HANZ06 schreef:Jan jij mooie cocosmakroon

stiekem winterbanden er op gooien en dan gisteren niks over de mail tegen me zeggen,Rakker
Het zal je niet helpen want ik heb voor dit weekend een groter hart laten transplanteren
En ik heb het filmpje van walter nou twee keer gezien dus ik ben goed voor bereid.....
Grtz,Hanz06

Hans,
Lelijke praatjesmaker!
Stiekum?
Hoe weet ik of je ESP echt uit staat?
We zullen het zien!
:twisted:
Geplaatst: 07 nov 2007, 16:35
door Ruud Hulsegge
Jan, we kunnen gewoon de zekering van de ESP eruit rukken bij Hans.
Kijken of hij echt lef heeft

Geplaatst: 07 nov 2007, 20:50
door Herman Gast
Beetje water is niet erg. Bij sneeuw haak ik mogelijk af. (Watje dat ik ben

) De combinatie van aluminium met strooizout op heen- of terugreis ga ik niet eens proberen.
Met een beetje geluk valt het wel mee
