Jan Ozephius schreef:@SteV6: niet te snel toegeven! Hoe zeker is welke uitleg dan ook? Zoveel factoren zijn van belang. Van een expert op dit gebied pas uitleg gekregen over zin/onzin van verlagen van je auto. Letterlijke uitspraak op de ontwikkelingafdeling van schikdempers en veersystemen: "ik heb nog nooit een auto (voor straatgebruik) beter zien rijden door deze te verlagen." Pas bij extreme veraging, zoals bij circuitracing met bijbehorende afgestemde aerodynamica gaat het onderdruk-effect onder de auto een rol spelen. Valt dus nog heel veel meer over te zeggen.
Nou, om hier nog even op in te gaan, ik denk dat verlaging voor de aerodynamica sowieso maar een minimaal effect zal hebben. Voor een echt duidelijk merkbaar Venturi-effect zou je namelijk ook een compleet vlakke onderbodem moeten hebben en dat hebben maar heel weinig auto's, vooral omdat het problemen geeft om de hitte van de motor en uitlaat kwijt te raken, daar rijden zelfs racers vaker niet dan wel met een vlakke onderbodem.
Wat echter wel meespeelt zijn zaken als dive centre en rollcentre van een auto. Kort door de bocht, hoe kleiner de afstand tussen die twee punten (die ook nog eens dynamisch zijn op het moment dat een auto door een bocht gaat, dit om het extra makkelijk te maken....

), des te minder een auto over zal hellen en hoe beter het contact van de banden met de weg zal blijven.
Als je een (goed afgestelde) auto verlaagt zonder verder iets aan de wielophanging te wijzigen, zal de afstand tussen het roll centre en divecentre echter toenemen (dit omdat het zwaartepunt wel iets verlaagd wordt, maar de wielophanging automatisch ook onder een andere hoek komt te staan) en zal de auto dus meer gaan overhellen. En da's niet goed.
We hadden hier in het begin van het forum een interessant topic over, even zoeken. Deze:
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=753
Misschien maar weer eens omhoog schoppen voor de lange winteravonden?
