Wat vind je acceptabel als netto bijtelling per maand?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Sanhi

Bericht door Sanhi » 21 aug 2007, 21:18

Volgens mij is prive zakelijke kilometers maken alleen interessant als je niet kan tellen.. En dat bedoel ik als compliment ;)

Daniel

Bericht door Daniel » 22 aug 2007, 08:21

romo schreef: Begrijp ik niet goed; afschrijving en onderhoud zijn toch kosten die weer ten laste van de omzet komen, dus volledig aftrekbaar?

Of zie ik dat nou weer helemaal verkeerd??
Dergelijke kosten zijn aftrekbaar van de winst ja, maar da's wat anders.
Stel je maakt 10.000 euro marge en je hebt 5.000 euro kosten aan de auto. Brutowinst is dan 5.000 euro, waarover je (grof gezegd) 30% winstbelasting betaald (even uitgaande van een BV-constructie)
Dan betaal je dus 1500 euro aan belasting.

Heb je de auto niet, dan heb je 10.000 euro brutowinst en betaal je 3.000 euro belasting. Voordeel van het bezit van de auto: 1500 euro. Maar je hebt dan nog wel 5.000 euro kosten gehad. Netto kost de auto je bedrijf toch nog 3.500 euro.

Binnen het bedrijf zijn de netto bijkomende kosten van een auto (verzekering, onderhoud, brandstof etc.) weliswaar zo'n 30% lager dan bij prive-bezit, maar de kosten zijn er wel nog steeds. De vraag is hoeveel dat je kan schelen, over het algemeen geven mensen zakelijk makkelijker geld uit dan privé.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 aug 2007, 22:05

Rico v Velzen schreef:Een leaseauto kan ik niet als bezit zien.
En dat is het ook niet, dat besef ik maar al te goed.
Daarom staan de centen van de huidige leaseauto (verkocht aan leasemij bij 2 maand oud, da's weinig afschrijving) netjes te wachten op mij voor het geval dat ik niet meer leasen kan/mag, whatever.
Mocht dat het geval zijn hoop ik niet veel woon/werk en zakelijke km's te hebben.
Moet ik ook noodgedwongen prive aan de diesel en da's niet de bedoeling :wink:

Plaats reactie