BPM hoe zit het nou?

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 17 aug 2007, 13:06

een horloge van 30k is ook luxe :shock: laat de BPM nu gewoonweg een luxebelasting zijn...

(wat een voorbeeld weer... :? ) :wink:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 17 aug 2007, 13:08

Rico heeft gelijk, de kosten van de samenleving moet door iedereen gedragen worden, niet in verhouding meer door de autobezitter...
Dus inderdaad zou een verhoging van de BTW een oplossing zijn.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 17 aug 2007, 13:12

Daar heb je wel een goed punt rico. De opbrengsten van de auto worden heel erg vaak voor andere potjes gebruikt (vooral zorg en onderwijs) en ziet de automobilist niets van terug. Heb ik nooit kunnen snappen.

Tom
Berichten: 22260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 17 aug 2007, 13:23

Maurice Graber schreef:Daar heb je wel een goed punt rico. De opbrengsten van de auto worden heel erg vaak voor andere potjes gebruikt (vooral zorg en onderwijs) en ziet de automobilist niets van terug. Heb ik nooit kunnen snappen.
Dat is met alles. Zelfde bij accijns op brandstof, sigaretten, wegenbelasting etc. Komt op de grote hoop. Waar moet anders het geld vandaan komen voor het sociale stelsel hier in Nederland?
Als ze alle inkomsten uit de auto daadwerkelijk zouden investeren in het verkeer en wegen dan hadden we hier een schitterend land met alleen maar asfalt ;)

Tom
Berichten: 22260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 17 aug 2007, 13:27

Probleem is dat ze zich telkens weer in de vingers snijden in de tweede kamer. Telkens komen er meer regeltjes en manieren om geld te innen, zo ingewikkeld geworden dat ze niet meer terug kunnen met 'alleen' een hoger BTW-tarief. BPM is wel een mooi voorbeeld, net als kwartje van kok. Het is net als drugs, geef het iemand, vervolgens is diegene ervan afhankelijk en kunnen ze niet meer terug.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 18 aug 2007, 10:28

Rico v Velzen schreef:De overheid zou eventueel het gemis aan BPM ook kunnen compenseren met een algemene BTW verhoging op consumenten artikelen.


Geen 19% maar bv 25% BTW en geen BPM op auto's


(percentage even uit de losse pols geschud)

Dat uitgerekent jij als ondernemer dit voorstel plaatst?
Slecht voorstel. En alleen bekeken vanuit het standpunt van een autogek :wink:

Als je kijkt hoeveel nieuwe auto's ieder jaar gekocht worden, blijkt het huidige BPM tarief geen probleem te zijn.

Gewoon laten zoals het is. We doen alsof het elders veel beter geregeld is.
Nederland is een prima land om in te leven .......en om oud te worden.

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 18 aug 2007, 11:48

Rebel schreef:Als je kijkt hoeveel nieuwe auto's ieder jaar gekocht worden, blijkt het huidige BPM tarief geen probleem te zijn.
Kijk vervolgens naar welk type auto's het betreft, en ik merk een 1-op-1-vergelijking op: Nederlanders kopen voor hetzelfde geld een klasse kleiner/lager. Hier rijden werknemers met een middenklasser rond (Golf, Focus, Megane), bij jullie in een kleine auto (Polo, Fiesta, Clio). Kleine "tweede" auto's zijn in België kleine auto's (Polo, Fiesta, Clio) en in Nederland stadsautootjes (Fox, Ka, of een japans onding zoals een Alto). Iedereen in België en Duitsland aan de kaderfunctie rijdt met een 5-serie of hoger, terwijl een lease-3-serie in Nederland al de ogen uit de kop steekt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 18 aug 2007, 12:15

Rico v Velzen schreef:De overheid zou eventueel het gemis aan BPM ook kunnen compenseren met een algemene BTW verhoging op consumenten artikelen.


Geen 19% maar bv 25% BTW en geen BPM op auto's


(percentage even uit de losse pols geschud)
Ik vind zoiets een goed plan, "iedereen" heeft daar baat bij en maakt gebruik van, de automobilisten betalen toch ook al via brandstof voor hun eigen persoonlijke dingen zeg maar.
En waar het geld meestal voor gebruikt wordt is voor ons allen dus weg BPM en iets hogere belasting, klaar.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 18 aug 2007, 12:30

Heb je ook BPM oid op een Boot? Nog veel meer een luxe artikel..., en betalen zij ook vaarbelasting?

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 18 aug 2007, 13:14

wooter schreef:
Rebel schreef:Als je kijkt hoeveel nieuwe auto's ieder jaar gekocht worden, blijkt het huidige BPM tarief geen probleem te zijn.
Kijk vervolgens naar welk type auto's het betreft, en ik merk een 1-op-1-vergelijking op: Nederlanders kopen voor hetzelfde geld een klasse kleiner/lager. Hier rijden werknemers met een middenklasser rond (Golf, Focus, Megane), bij jullie in een kleine auto (Polo, Fiesta, Clio). Kleine "tweede" auto's zijn in België kleine auto's (Polo, Fiesta, Clio) en in Nederland stadsautootjes (Fox, Ka, of een japans onding zoals een Alto). Iedereen in België en Duitsland aan de kaderfunctie rijdt met een 5-serie of hoger, terwijl een lease-3-serie in Nederland al de ogen uit de kop steekt.

Belgie ..Duitsland...

Kijk ook ff wat de gemiddelde belg en duitser in zijn huis heeft staan.
Vaak is daar de auto meerdere malen duurder dan de complete inboedel.... :lol:

Het rijden in een middenklasser als werknemer is niet zaligmakend Wooter.

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Bericht door Pescatore » 18 aug 2007, 13:32

Waarom dan niet de BPM ontvluchten; als het je echt zo hoog zat dan deed je dat toch gewoon? Ik bedoel maar; klagen over iets waar je als consument niet veel invloed op hebt is veel meer 'the easy way'. Je hóeft hier niet te wonen, Duitsland/België als BPM-vrije hemels liggen om de hoek. :wink:

Zul je er direct achter komen dat er daar ook zaken zijn die je 'minder goed' geregeld zult vinden dan hier. Er gaat een hoop mis in NL, dat zal ik niet ontkennen. Waar niet, kun je je afvragen. :roll:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 18 aug 2007, 13:44

Rebel schreef:
wooter schreef:
Rebel schreef:Als je kijkt hoeveel nieuwe auto's ieder jaar gekocht worden, blijkt het huidige BPM tarief geen probleem te zijn.
Kijk vervolgens naar welk type auto's het betreft, en ik merk een 1-op-1-vergelijking op: Nederlanders kopen voor hetzelfde geld een klasse kleiner/lager. Hier rijden werknemers met een middenklasser rond (Golf, Focus, Megane), bij jullie in een kleine auto (Polo, Fiesta, Clio). Kleine "tweede" auto's zijn in België kleine auto's (Polo, Fiesta, Clio) en in Nederland stadsautootjes (Fox, Ka, of een japans onding zoals een Alto). Iedereen in België en Duitsland aan de kaderfunctie rijdt met een 5-serie of hoger, terwijl een lease-3-serie in Nederland al de ogen uit de kop steekt.

Belgie ..Duitsland...

Kijk ook ff wat de gemiddelde belg en duitser in zijn huis heeft staan.
Vaak is daar de auto meerdere malen duurder dan de complete inboedel.... :lol:

Het rijden in een middenklasser als werknemer is niet zaligmakend Wooter.
Zeker als je alles bijelkaar neemt, kun je de landen onderling idd niet vergelijken. Wat dat aangaat neemt Rob hier wel een juiste stelling aan.

Puur kijkend naar de auto's rijden er idd bij onze buren doorgaands wel auto's in één segment hoger, ik vraag me af of dat hier gaat gebeuren als de BPM afgeschaft wordt; "we benne natuurlijk wel zunig". :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 feb 2008, 16:14

http://www.nu.nl/news/1424218/30/Eurlin ... n_BPM.html
Eurlings wil niet helemaal af van BPM
Uitgegeven: 6 februari 2008 13:51
Laatst gewijzigd: 6 februari 2008 14:24

De BPM-belasting die bij de aanschaf van een auto moet worden betaald, verdwijnt mogelijk niet helemaal.

Verkeersminister Camiel Eurlings liet woensdag in de Tweede Kamer de mogelijkheid open dat de BPM voor een deel, voor 10 tot 15 procent, intact blijft.

Eurlings' eigen CDA eist volledige afschaffing van de belasting (nu 42,3 procent van de aanschafprijs), maakte fractiewoordvoerder Ger Koopmans eerder in het debat duidelijk. Koopmans voorspelde dat anders de steun voor de kabinetsplannen voor een kilometerheffing vanaf 2011 verdwijnt.

Afwegen

Volgens de minister moet de afschaffing van de BPM worden afgewogen tegen de effecten op de overheidsfinanciën en het milieu. De PvdA wil er ook niet helemaal van af, wegens de grote risico's voor de schatkist. De BPM-inkomsten bedroegen vorig jaar circa 3,4 miljard euro en stijgen dit jaar naar ongeveer 3,6 miljard.

Onlogisch

Het kabinet wil de heffing als eerste in 2011 invoeren voor het vrachtverkeer, vanaf 2012 volgt geleidelijk het personenvervoer De vervoersbranche vindt dat onlogisch en voorspelt dat de files niet afnemen.

Volgens Eurlings is de transportsector al gewend met de ingewikkelde apparatuur te werken. Duitsland kent al een paar jaar Maut, een tolheffing voor trucks. Frankrijk en de Benelux bereiden bovendien een heffing voor het vrachtverkeer voor.

Aanbesteding

Volgens Eurlings zal het personenvervoer niet ontkomen aan de heffing. Hij zei dat hij er één wet komt voor de invoering ervan en voor de aanbesteding van het systeem.

De minister weersprak de vrees voor een nieuwe provinciale belasting. De provincies verliezen straks meer dan een miljard euro aan inkomsten als de motorrijtuigenbelasting en daarmee de provinciale opcenten verdwijnen.

Ze willen compensatie in de vorm van bijvoorbeeld een ingezetenbelasting. Eurlings wil daar net als de Tweede Kamerfracties niets van weten.

Hij herhaalde dat de lasten voor de burger niet mogen stijgen in de nieuwe situatie: "Er komt geen dubbele belasting."

(c) ANP

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 06 feb 2008, 16:23

Ik zeg nekschot

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 06 feb 2008, 16:40

Nandor schreef:Ik zeg nekschot
Maar dan wel voor alle pipo's in de 1e en 2e kamer........ wat een graaicultuur.......

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 06 feb 2008, 16:55

Hij herhaalde dat de lasten voor de burger niet mogen stijgen in de nieuwe situatie: "Er komt geen dubbele belasting."
BTW over accijns is geen dubbele belasting zeker? Wettelijk niet eens toegestaan, maar toch doen ze het :D

Online
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 06 feb 2008, 17:44

Daar gaan we weer :cry:

Wel BPM, ook kilometerheffing en die ingezetenenbelasting komt er in 1 of andere vorm ook wel. Gek he, dat het draagvlak voor de kilometerheffing erg klein is?
Trouwens, welk draagvlak? Buiten de regeringspartijen en belanghebbenden heb ik nog van niemand gehoord dat ze positief staan tegenover de kilometerheffing.

Gebruikersavatar
Gijzer
Berichten: 1339
Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:51
Locatie: Elke bocht is een uitdaging.

Bericht door Gijzer » 06 feb 2008, 18:00

Maurice Graber schreef:
Hij herhaalde dat de lasten voor de burger niet mogen stijgen in de nieuwe situatie: "Er komt geen dubbele belasting."
BTW over accijns is geen dubbele belasting zeker? Wettelijk niet eens toegestaan, maar toch doen ze het :D
Das niet waar.

Er zit 0% b.t.w. op sigaretten.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 06 feb 2008, 18:14

Benzine =)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 07 feb 2008, 13:08

Als je het met de kilometerheffing niet eens bent, ga dan NIET stemmen op een partij die het wil invoeren.

Dat is 1 tip.

Mocht er dan geen enkele politieke partij overblijven met wie je enige empatie hebt, dan moet je er zelf 1 oprichten.

Dat is democratie en anders niet zeuren :)

Geld moet ergens vandaan komen DF-ers, verzin maar eens een begroting waar je zomaar ergens 3 miljard vandaan tovert

Tom
Berichten: 22260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 07 feb 2008, 13:12

Macboy schreef: Mocht er dan geen enkele politieke partij overblijven met wie je enige empatie hebt, dan moet je er zelf 1 oprichten.

Dat is democratie en anders niet zeuren :)
Dooddoener.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 07 feb 2008, 14:06

Ergens moet dat geld vandaan komen... yes de kilometerheffing! 3 miljard op jaarbasis lijkt me toch vrij makkelijk te incasseren via kmheffing? En laten we de slurptax niet vergeten he.

Online
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 07 feb 2008, 14:15

Geld moet ergens vandaan komen DF-ers, verzin maar eens een begroting waar je zomaar ergens 3 miljard vandaan tovert
Daar gaat het niet om. Het gaat om het feit dat er gezegd wordt dat er anders betaald gaat worden (maar niet meer op de totale bevolking gezien), de gebruiker betaalt. Dat is het uitgangspunt van de kilometerheffing. Er hoeft dus helemaal geen 3 miljard ergens vandaan getoverd te worden, die moet binnen komen via de kilometerheffing.

Dan kun je niet ineens de BPM gedeeltelijk niet afschaffen voor extra inkomsten, dan gaan de kosten dus toch omhoog. Als dat restant van de BPM nodig is is de kilometerprijs niet goed doorgerekend en krijg je een heel andere insteek van het project.

Vervolgens beginnen de gemeenten te piepen omdat ze 1,2 miljard aan inkomsten uit de motorrijtuigenbelasting mislopen en willen dit compenseren met een ingezetenenbelasting. Allemaal leuk en aardig maar die motorrijtuigenbelasting is al in de kilometerprijs meeberekend die je aan het rijk betaald. Als er dan vervolgens ook nog aan de gemeente gedokt moet worden is dit per saldo een, dikke, lastenverhoging.
De regeringscoalitie heeft makkelijk praten dat de gemeente dit niet mag doen maar zij steken de opbrengst van de kilometerheffing (en dus de oude motorrijtuigenbelasting) in hun zak zonder de gemeente´s te compenseren voor het verlies aan inkomsten.

Online
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 07 feb 2008, 14:16

Maurice zegt het iets bondiger :wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 07 feb 2008, 14:21

Laten we beginnen met de wegenbelasting te gebruiken voor het verbreden van de wegen, en alle klote drempels weg te halen die alleen maar voor extra co uitstoot zorgen. Geeft het kwartje van Kok terug! De wegen zijn de levensaders van onze economie, slippen die dicht komt er helemaal geen geld meer in de staatskas.

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Semrush [Bot] en 9 gasten