
(wat een voorbeeld weer...


Dat is met alles. Zelfde bij accijns op brandstof, sigaretten, wegenbelasting etc. Komt op de grote hoop. Waar moet anders het geld vandaan komen voor het sociale stelsel hier in Nederland?Maurice Graber schreef:Daar heb je wel een goed punt rico. De opbrengsten van de auto worden heel erg vaak voor andere potjes gebruikt (vooral zorg en onderwijs) en ziet de automobilist niets van terug. Heb ik nooit kunnen snappen.
Rico v Velzen schreef:De overheid zou eventueel het gemis aan BPM ook kunnen compenseren met een algemene BTW verhoging op consumenten artikelen.
Geen 19% maar bv 25% BTW en geen BPM op auto's
(percentage even uit de losse pols geschud)
Kijk vervolgens naar welk type auto's het betreft, en ik merk een 1-op-1-vergelijking op: Nederlanders kopen voor hetzelfde geld een klasse kleiner/lager. Hier rijden werknemers met een middenklasser rond (Golf, Focus, Megane), bij jullie in een kleine auto (Polo, Fiesta, Clio). Kleine "tweede" auto's zijn in België kleine auto's (Polo, Fiesta, Clio) en in Nederland stadsautootjes (Fox, Ka, of een japans onding zoals een Alto). Iedereen in België en Duitsland aan de kaderfunctie rijdt met een 5-serie of hoger, terwijl een lease-3-serie in Nederland al de ogen uit de kop steekt.Rebel schreef:Als je kijkt hoeveel nieuwe auto's ieder jaar gekocht worden, blijkt het huidige BPM tarief geen probleem te zijn.
Ik vind zoiets een goed plan, "iedereen" heeft daar baat bij en maakt gebruik van, de automobilisten betalen toch ook al via brandstof voor hun eigen persoonlijke dingen zeg maar.Rico v Velzen schreef:De overheid zou eventueel het gemis aan BPM ook kunnen compenseren met een algemene BTW verhoging op consumenten artikelen.
Geen 19% maar bv 25% BTW en geen BPM op auto's
(percentage even uit de losse pols geschud)
wooter schreef:Kijk vervolgens naar welk type auto's het betreft, en ik merk een 1-op-1-vergelijking op: Nederlanders kopen voor hetzelfde geld een klasse kleiner/lager. Hier rijden werknemers met een middenklasser rond (Golf, Focus, Megane), bij jullie in een kleine auto (Polo, Fiesta, Clio). Kleine "tweede" auto's zijn in België kleine auto's (Polo, Fiesta, Clio) en in Nederland stadsautootjes (Fox, Ka, of een japans onding zoals een Alto). Iedereen in België en Duitsland aan de kaderfunctie rijdt met een 5-serie of hoger, terwijl een lease-3-serie in Nederland al de ogen uit de kop steekt.Rebel schreef:Als je kijkt hoeveel nieuwe auto's ieder jaar gekocht worden, blijkt het huidige BPM tarief geen probleem te zijn.
Zeker als je alles bijelkaar neemt, kun je de landen onderling idd niet vergelijken. Wat dat aangaat neemt Rob hier wel een juiste stelling aan.Rebel schreef:wooter schreef:Kijk vervolgens naar welk type auto's het betreft, en ik merk een 1-op-1-vergelijking op: Nederlanders kopen voor hetzelfde geld een klasse kleiner/lager. Hier rijden werknemers met een middenklasser rond (Golf, Focus, Megane), bij jullie in een kleine auto (Polo, Fiesta, Clio). Kleine "tweede" auto's zijn in België kleine auto's (Polo, Fiesta, Clio) en in Nederland stadsautootjes (Fox, Ka, of een japans onding zoals een Alto). Iedereen in België en Duitsland aan de kaderfunctie rijdt met een 5-serie of hoger, terwijl een lease-3-serie in Nederland al de ogen uit de kop steekt.Rebel schreef:Als je kijkt hoeveel nieuwe auto's ieder jaar gekocht worden, blijkt het huidige BPM tarief geen probleem te zijn.
Belgie ..Duitsland...
Kijk ook ff wat de gemiddelde belg en duitser in zijn huis heeft staan.
Vaak is daar de auto meerdere malen duurder dan de complete inboedel....![]()
Het rijden in een middenklasser als werknemer is niet zaligmakend Wooter.
Eurlings wil niet helemaal af van BPM
Uitgegeven: 6 februari 2008 13:51
Laatst gewijzigd: 6 februari 2008 14:24
De BPM-belasting die bij de aanschaf van een auto moet worden betaald, verdwijnt mogelijk niet helemaal.
Verkeersminister Camiel Eurlings liet woensdag in de Tweede Kamer de mogelijkheid open dat de BPM voor een deel, voor 10 tot 15 procent, intact blijft.
Eurlings' eigen CDA eist volledige afschaffing van de belasting (nu 42,3 procent van de aanschafprijs), maakte fractiewoordvoerder Ger Koopmans eerder in het debat duidelijk. Koopmans voorspelde dat anders de steun voor de kabinetsplannen voor een kilometerheffing vanaf 2011 verdwijnt.
Afwegen
Volgens de minister moet de afschaffing van de BPM worden afgewogen tegen de effecten op de overheidsfinanciën en het milieu. De PvdA wil er ook niet helemaal van af, wegens de grote risico's voor de schatkist. De BPM-inkomsten bedroegen vorig jaar circa 3,4 miljard euro en stijgen dit jaar naar ongeveer 3,6 miljard.
Onlogisch
Het kabinet wil de heffing als eerste in 2011 invoeren voor het vrachtverkeer, vanaf 2012 volgt geleidelijk het personenvervoer De vervoersbranche vindt dat onlogisch en voorspelt dat de files niet afnemen.
Volgens Eurlings is de transportsector al gewend met de ingewikkelde apparatuur te werken. Duitsland kent al een paar jaar Maut, een tolheffing voor trucks. Frankrijk en de Benelux bereiden bovendien een heffing voor het vrachtverkeer voor.
Aanbesteding
Volgens Eurlings zal het personenvervoer niet ontkomen aan de heffing. Hij zei dat hij er één wet komt voor de invoering ervan en voor de aanbesteding van het systeem.
De minister weersprak de vrees voor een nieuwe provinciale belasting. De provincies verliezen straks meer dan een miljard euro aan inkomsten als de motorrijtuigenbelasting en daarmee de provinciale opcenten verdwijnen.
Ze willen compensatie in de vorm van bijvoorbeeld een ingezetenbelasting. Eurlings wil daar net als de Tweede Kamerfracties niets van weten.
Hij herhaalde dat de lasten voor de burger niet mogen stijgen in de nieuwe situatie: "Er komt geen dubbele belasting."
(c) ANP
Daar gaat het niet om. Het gaat om het feit dat er gezegd wordt dat er anders betaald gaat worden (maar niet meer op de totale bevolking gezien), de gebruiker betaalt. Dat is het uitgangspunt van de kilometerheffing. Er hoeft dus helemaal geen 3 miljard ergens vandaan getoverd te worden, die moet binnen komen via de kilometerheffing.Geld moet ergens vandaan komen DF-ers, verzin maar eens een begroting waar je zomaar ergens 3 miljard vandaan tovert
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Semrush [Bot] en 9 gasten