(wat een voorbeeld weer...
BPM hoe zit het nou?
-
Tom
- Berichten: 22522
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Dat is met alles. Zelfde bij accijns op brandstof, sigaretten, wegenbelasting etc. Komt op de grote hoop. Waar moet anders het geld vandaan komen voor het sociale stelsel hier in Nederland?Maurice Graber schreef:Daar heb je wel een goed punt rico. De opbrengsten van de auto worden heel erg vaak voor andere potjes gebruikt (vooral zorg en onderwijs) en ziet de automobilist niets van terug. Heb ik nooit kunnen snappen.
Als ze alle inkomsten uit de auto daadwerkelijk zouden investeren in het verkeer en wegen dan hadden we hier een schitterend land met alleen maar asfalt
-
Tom
- Berichten: 22522
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Probleem is dat ze zich telkens weer in de vingers snijden in de tweede kamer. Telkens komen er meer regeltjes en manieren om geld te innen, zo ingewikkeld geworden dat ze niet meer terug kunnen met 'alleen' een hoger BTW-tarief. BPM is wel een mooi voorbeeld, net als kwartje van kok. Het is net als drugs, geef het iemand, vervolgens is diegene ervan afhankelijk en kunnen ze niet meer terug.
-
Rebel
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Rico v Velzen schreef:De overheid zou eventueel het gemis aan BPM ook kunnen compenseren met een algemene BTW verhoging op consumenten artikelen.
Geen 19% maar bv 25% BTW en geen BPM op auto's
(percentage even uit de losse pols geschud)
Dat uitgerekent jij als ondernemer dit voorstel plaatst?
Slecht voorstel. En alleen bekeken vanuit het standpunt van een autogek
Als je kijkt hoeveel nieuwe auto's ieder jaar gekocht worden, blijkt het huidige BPM tarief geen probleem te zijn.
Gewoon laten zoals het is. We doen alsof het elders veel beter geregeld is.
Nederland is een prima land om in te leven .......en om oud te worden.
- wooter
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
- Locatie: Onder het canvas
Kijk vervolgens naar welk type auto's het betreft, en ik merk een 1-op-1-vergelijking op: Nederlanders kopen voor hetzelfde geld een klasse kleiner/lager. Hier rijden werknemers met een middenklasser rond (Golf, Focus, Megane), bij jullie in een kleine auto (Polo, Fiesta, Clio). Kleine "tweede" auto's zijn in België kleine auto's (Polo, Fiesta, Clio) en in Nederland stadsautootjes (Fox, Ka, of een japans onding zoals een Alto). Iedereen in België en Duitsland aan de kaderfunctie rijdt met een 5-serie of hoger, terwijl een lease-3-serie in Nederland al de ogen uit de kop steekt.Rebel schreef:Als je kijkt hoeveel nieuwe auto's ieder jaar gekocht worden, blijkt het huidige BPM tarief geen probleem te zijn.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Ik vind zoiets een goed plan, "iedereen" heeft daar baat bij en maakt gebruik van, de automobilisten betalen toch ook al via brandstof voor hun eigen persoonlijke dingen zeg maar.Rico v Velzen schreef:De overheid zou eventueel het gemis aan BPM ook kunnen compenseren met een algemene BTW verhoging op consumenten artikelen.
Geen 19% maar bv 25% BTW en geen BPM op auto's
(percentage even uit de losse pols geschud)
En waar het geld meestal voor gebruikt wordt is voor ons allen dus weg BPM en iets hogere belasting, klaar.
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
-
Rebel
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
wooter schreef:Kijk vervolgens naar welk type auto's het betreft, en ik merk een 1-op-1-vergelijking op: Nederlanders kopen voor hetzelfde geld een klasse kleiner/lager. Hier rijden werknemers met een middenklasser rond (Golf, Focus, Megane), bij jullie in een kleine auto (Polo, Fiesta, Clio). Kleine "tweede" auto's zijn in België kleine auto's (Polo, Fiesta, Clio) en in Nederland stadsautootjes (Fox, Ka, of een japans onding zoals een Alto). Iedereen in België en Duitsland aan de kaderfunctie rijdt met een 5-serie of hoger, terwijl een lease-3-serie in Nederland al de ogen uit de kop steekt.Rebel schreef:Als je kijkt hoeveel nieuwe auto's ieder jaar gekocht worden, blijkt het huidige BPM tarief geen probleem te zijn.
Belgie ..Duitsland...
Kijk ook ff wat de gemiddelde belg en duitser in zijn huis heeft staan.
Vaak is daar de auto meerdere malen duurder dan de complete inboedel....
Het rijden in een middenklasser als werknemer is niet zaligmakend Wooter.
- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
Waarom dan niet de BPM ontvluchten; als het je echt zo hoog zat dan deed je dat toch gewoon? Ik bedoel maar; klagen over iets waar je als consument niet veel invloed op hebt is veel meer 'the easy way'. Je hóeft hier niet te wonen, Duitsland/België als BPM-vrije hemels liggen om de hoek.
Zul je er direct achter komen dat er daar ook zaken zijn die je 'minder goed' geregeld zult vinden dan hier. Er gaat een hoop mis in NL, dat zal ik niet ontkennen. Waar niet, kun je je afvragen.
Zul je er direct achter komen dat er daar ook zaken zijn die je 'minder goed' geregeld zult vinden dan hier. Er gaat een hoop mis in NL, dat zal ik niet ontkennen. Waar niet, kun je je afvragen.
- Joop
- Berichten: 9089
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Zeker als je alles bijelkaar neemt, kun je de landen onderling idd niet vergelijken. Wat dat aangaat neemt Rob hier wel een juiste stelling aan.Rebel schreef:wooter schreef:Kijk vervolgens naar welk type auto's het betreft, en ik merk een 1-op-1-vergelijking op: Nederlanders kopen voor hetzelfde geld een klasse kleiner/lager. Hier rijden werknemers met een middenklasser rond (Golf, Focus, Megane), bij jullie in een kleine auto (Polo, Fiesta, Clio). Kleine "tweede" auto's zijn in België kleine auto's (Polo, Fiesta, Clio) en in Nederland stadsautootjes (Fox, Ka, of een japans onding zoals een Alto). Iedereen in België en Duitsland aan de kaderfunctie rijdt met een 5-serie of hoger, terwijl een lease-3-serie in Nederland al de ogen uit de kop steekt.Rebel schreef:Als je kijkt hoeveel nieuwe auto's ieder jaar gekocht worden, blijkt het huidige BPM tarief geen probleem te zijn.
Belgie ..Duitsland...
Kijk ook ff wat de gemiddelde belg en duitser in zijn huis heeft staan.
Vaak is daar de auto meerdere malen duurder dan de complete inboedel....![]()
Het rijden in een middenklasser als werknemer is niet zaligmakend Wooter.
Puur kijkend naar de auto's rijden er idd bij onze buren doorgaands wel auto's in één segment hoger, ik vraag me af of dat hier gaat gebeuren als de BPM afgeschaft wordt; "we benne natuurlijk wel zunig".
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
http://www.nu.nl/news/1424218/30/Eurlin ... n_BPM.html
Eurlings wil niet helemaal af van BPM
Uitgegeven: 6 februari 2008 13:51
Laatst gewijzigd: 6 februari 2008 14:24
De BPM-belasting die bij de aanschaf van een auto moet worden betaald, verdwijnt mogelijk niet helemaal.
Verkeersminister Camiel Eurlings liet woensdag in de Tweede Kamer de mogelijkheid open dat de BPM voor een deel, voor 10 tot 15 procent, intact blijft.
Eurlings' eigen CDA eist volledige afschaffing van de belasting (nu 42,3 procent van de aanschafprijs), maakte fractiewoordvoerder Ger Koopmans eerder in het debat duidelijk. Koopmans voorspelde dat anders de steun voor de kabinetsplannen voor een kilometerheffing vanaf 2011 verdwijnt.
Afwegen
Volgens de minister moet de afschaffing van de BPM worden afgewogen tegen de effecten op de overheidsfinanciën en het milieu. De PvdA wil er ook niet helemaal van af, wegens de grote risico's voor de schatkist. De BPM-inkomsten bedroegen vorig jaar circa 3,4 miljard euro en stijgen dit jaar naar ongeveer 3,6 miljard.
Onlogisch
Het kabinet wil de heffing als eerste in 2011 invoeren voor het vrachtverkeer, vanaf 2012 volgt geleidelijk het personenvervoer De vervoersbranche vindt dat onlogisch en voorspelt dat de files niet afnemen.
Volgens Eurlings is de transportsector al gewend met de ingewikkelde apparatuur te werken. Duitsland kent al een paar jaar Maut, een tolheffing voor trucks. Frankrijk en de Benelux bereiden bovendien een heffing voor het vrachtverkeer voor.
Aanbesteding
Volgens Eurlings zal het personenvervoer niet ontkomen aan de heffing. Hij zei dat hij er één wet komt voor de invoering ervan en voor de aanbesteding van het systeem.
De minister weersprak de vrees voor een nieuwe provinciale belasting. De provincies verliezen straks meer dan een miljard euro aan inkomsten als de motorrijtuigenbelasting en daarmee de provinciale opcenten verdwijnen.
Ze willen compensatie in de vorm van bijvoorbeeld een ingezetenbelasting. Eurlings wil daar net als de Tweede Kamerfracties niets van weten.
Hij herhaalde dat de lasten voor de burger niet mogen stijgen in de nieuwe situatie: "Er komt geen dubbele belasting."
(c) ANP
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Daar gaan we weer
Wel BPM, ook kilometerheffing en die ingezetenenbelasting komt er in 1 of andere vorm ook wel. Gek he, dat het draagvlak voor de kilometerheffing erg klein is?
Trouwens, welk draagvlak? Buiten de regeringspartijen en belanghebbenden heb ik nog van niemand gehoord dat ze positief staan tegenover de kilometerheffing.
Wel BPM, ook kilometerheffing en die ingezetenenbelasting komt er in 1 of andere vorm ook wel. Gek he, dat het draagvlak voor de kilometerheffing erg klein is?
Trouwens, welk draagvlak? Buiten de regeringspartijen en belanghebbenden heb ik nog van niemand gehoord dat ze positief staan tegenover de kilometerheffing.
- Gijzer
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:51
- Locatie: Elke bocht is een uitdaging.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Als je het met de kilometerheffing niet eens bent, ga dan NIET stemmen op een partij die het wil invoeren.
Dat is 1 tip.
Mocht er dan geen enkele politieke partij overblijven met wie je enige empatie hebt, dan moet je er zelf 1 oprichten.
Dat is democratie en anders niet zeuren
Geld moet ergens vandaan komen DF-ers, verzin maar eens een begroting waar je zomaar ergens 3 miljard vandaan tovert
Dat is 1 tip.
Mocht er dan geen enkele politieke partij overblijven met wie je enige empatie hebt, dan moet je er zelf 1 oprichten.
Dat is democratie en anders niet zeuren
Geld moet ergens vandaan komen DF-ers, verzin maar eens een begroting waar je zomaar ergens 3 miljard vandaan tovert
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Daar gaat het niet om. Het gaat om het feit dat er gezegd wordt dat er anders betaald gaat worden (maar niet meer op de totale bevolking gezien), de gebruiker betaalt. Dat is het uitgangspunt van de kilometerheffing. Er hoeft dus helemaal geen 3 miljard ergens vandaan getoverd te worden, die moet binnen komen via de kilometerheffing.Geld moet ergens vandaan komen DF-ers, verzin maar eens een begroting waar je zomaar ergens 3 miljard vandaan tovert
Dan kun je niet ineens de BPM gedeeltelijk niet afschaffen voor extra inkomsten, dan gaan de kosten dus toch omhoog. Als dat restant van de BPM nodig is is de kilometerprijs niet goed doorgerekend en krijg je een heel andere insteek van het project.
Vervolgens beginnen de gemeenten te piepen omdat ze 1,2 miljard aan inkomsten uit de motorrijtuigenbelasting mislopen en willen dit compenseren met een ingezetenenbelasting. Allemaal leuk en aardig maar die motorrijtuigenbelasting is al in de kilometerprijs meeberekend die je aan het rijk betaald. Als er dan vervolgens ook nog aan de gemeente gedokt moet worden is dit per saldo een, dikke, lastenverhoging.
De regeringscoalitie heeft makkelijk praten dat de gemeente dit niet mag doen maar zij steken de opbrengst van de kilometerheffing (en dus de oude motorrijtuigenbelasting) in hun zak zonder de gemeente´s te compenseren voor het verlies aan inkomsten.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Laten we beginnen met de wegenbelasting te gebruiken voor het verbreden van de wegen, en alle klote drempels weg te halen die alleen maar voor extra co uitstoot zorgen. Geeft het kwartje van Kok terug! De wegen zijn de levensaders van onze economie, slippen die dicht komt er helemaal geen geld meer in de staatskas.
Michel
Michel
