Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 20 okt 2007, 23:01

Goed, dit is het mini diff:
Afbeelding

Dit is de as-pot en de afdichting daarvoor:
Afbeelding

Die vertanding die je links kan zien, past dus rechts in de pot:
Afbeelding

Dit is het gapende gat wat het diff achterlaat in de versnellingsbak, het meest linker tandwiel is de pinion.
Afbeelding

Tja het zal toch uit elkaar moeten om bij de pinion te komen.
Afbeelding

Eerst de koppeling eraf, en dan krijg je dit te zien: The Transfer Gears:
Afbeelding

Alleen nog die grote moer er af, en dan kunnen we bij het tandwiel! (nog even de diameter van de as opmeten):
Afbeelding

Voor degenen die het toch even wilden zien, de 4-bak van een mini. Deze leeft onder de krukas!:
Afbeelding

Nog maar eens een foto van het doel, helemaal rechts, de pinion:
Afbeelding

Genoeg fotos? ;-)

Morgen hopelijk de pinion eruit halen, alleen heb ik geen bako/sleutel die groot genoeg is (groter dan 36!)
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 27 sep 2008, 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 21 okt 2007, 10:33

Robert Campbell schreef:Genoeg fotos? ;-)
Nee! :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 okt 2007, 14:16

Mooie duidelijke foto's! Ik heb zelf nooit het geduld om tijdens het sleutelen foto's te maken.....handen afvegen, camera pakken enz. enz....en dat terwijl ik het altijd zo gaaf vind om te bekijken om een forum :wink:

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 21 okt 2007, 14:33

Ik een 'speciale' camera voor het sleutelen die ik op kan pakken zonder de handjes af te vegen. Het is een oude Ixus V2, kompleet van RVS/chroom, dus ik maak hem na het sleutelen gewoon even goed schoon zodat het vuil niet in de electronica/mechaniek komt.
Afbeelding


De oplettenden onder U zullen merken dat deze fotos niet met de Ixus zijn gemaakt. Die stond in de oplader, dus ik moest deze keer wel even handjes afvegen.

Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 03 nov 2007, 20:15

Goed, uitlaat is binnen:

Afbeelding

Gewoon een standaard R1 uitlaat. Vooral vanwege de geluidsproductie die ik in grenzen wil houden (ivm zandvoort geluidsnormen en de keuring bij de RDW)

Ik denk dat ik hem redelijk hoog onder de kofferbak moet monteren, en ik heb zeker nog een stuk extra buis nodig om de afstanden onder de mini te overbruggen.

Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 06 jan 2008, 11:12

Hoe staat het met de mini 8)

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 06 jan 2008, 11:29

Jammergenoeg staat de mini op een zijspoor. Een vriend van mij heeft 2 BMW 325itjes gekocht om daar 1 van te maken.

Hij had volmondig belooft eraan te werken, en dingen te gaan regelen. Maar wat blijkt daaruit te komen in de praktijk? Niks.

Dus binnenkort gaan we daar consequenties uit trekken, zodra het papierwerk klaar is voor de auto die nu in mijn garage staat, gaat daar de haakse slijper in en wordt deze afgevoerd. Dan ben ik de eerste periode even klaar met zijn auto's en ga ik door met de mini.

Rob

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 06 jan 2008, 12:40

Ah, nou gauw die hokken weg en door met het projectje ;). Vind het erg mooi om te volgen.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 06 jan 2008, 13:10

Ik heb wel al het klokje (van de R1) binnen, zal er mooi uitzien in een gestripte mini!:
Afbeelding
Is ook redelijk makkelijk te bevestigen met 3 zelftappers in de achterkant:
Afbeelding

Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 07 jan 2008, 23:35

Wooohooo! Rolkooi geregeld!

Via marktplaats een rolkooi geregeld, morgen ophalen in Spijkernisse voor 175Euro! Ik zal bij het uiladen meteen fotos maken. Moet er alleen wel nog deur-beugels aan toevoegen, maar dat zal niet zo'n probleem zijn.

Mini is op het moment ook mooi gestripped, dus hij kan er zo in!

Rob

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 08 jan 2008, 09:43

Sweet 8)

Hoe zit het met de wielen. Wat is beter voor het circuit, 10 of 13 inch (of er tussenin)?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 08 jan 2008, 10:07

Kijk dat zijn de betere berichten, hop aan de slag, en veel foto's schieten, zodat iedereen met 2 linker handen lekker kan meegenieten.

Michel

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 08 jan 2008, 13:53

Wielen: 10" is beter, aangezien minder roterende massa. Problemen met 10":
1. Wielen zijn zo klein dat je alleen Cooper-S schijfremmen kan monteren. Deze zijn ronduit slecht in de remwerking.
2. Er zijn wel 4-pots remklauwen beschikbaar voor 10", deze kosten een vermogen (~450Euro!).

13" is in mijn mening de beste maat, want:
1. 4-pots remklauwen van de metro-turbo passen meteen zonder tussenblokjes of andere fratsen onder je mini.
2. 13" banden zijn makkelijker te krijgen dan 10" of 12".
3. Formule ford gebruikt slicks die op een 13x7J velg passen, deze slicks zijn voor 25Euro/stuk te krijgen (licht gebruikt), ook mooi!
4. Metro turbo remklauwen zijn gebruikt voor 125Euro/setje te krijgen. Nieuw kan je zo voor 130E/stuk krijgen bij Brezan et al.

13" vs. 10" is met 150pk ook niet meer zo belangrijk als met minder dan 100pk.

Ik zal fotos maken van de hele exercitie.

Fotos van de vorige mini waarop ik de remmen had ge-upgrade:
Afbeelding
Afbeelding


Rob
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 08 jan 2008, 13:57

Waar haal je die slicks weg dan?

Bedankt voor je uitleg. Ben benieuwd naar de foto's.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 08 jan 2008, 14:02

Marktplaats....
http://link.marktplaats.nl/130954248
http://link.marktplaats.nl/137631806
http://link.marktplaats.nl/137019278
http://link.marktplaats.nl/136530630

Keuze zat, en ook vaak voor minder dan 25/stuk. De eerste link zijn zelf nieuwe voor 50E/stuk!

Rob

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 08 jan 2008, 17:07

Super project. Wil zoiets ook ooit eens doen. Een vette motor in een ouwe mini lepelen!

Bij Ben van Leeuwen kun je een 1600 of 2000 Honda pakketje bestellen. Subframe en alles zit erbij

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 08 jan 2008, 17:20

/Begin Rant over Gewicht, vermogen en prijs.
Ja, en weet je hoeveel zo'n pakket kost? van Leeuwen prijzen. Ook het z-cars pakketje is zeker niet goedkoop (denk daarbij aan 5000+ pond, exclusief blok).

Mijn R1 conversie daarintegen gaat strond-goedkoop zijn. Ik gebruik gewoon het standaard subframe, standaard aandrijfassen, standaard remmen (van een andere auto) enz enz. VTEC blokjes zijn meestal ook niet te betalen, en zijn veel zwaarder dan de nieuwste generatie motorfiets blokken. Het enigste wat ik moet maken is een frame waar het blok en diff in gemonteerd worden. Dit frame wordt dan op de standaard motor-ophangpunten gehangen, het is dus nog snel uitwisselbaar voor het normale blok ook (mocht je dit ooit willen).

Over het algemeen worden mini's zwaarder als je er VTEC hardware in zet, die van mij wordt lichter (veel lichter!). Ik ga richting de 500kilo (hoop ik). Mijn blok (met sequentiele 6-bak) is net 70kg (ik kan hem redelijk gemakkelijk alleen optillen!). Probeer dat maar eens te halen met een VTEC. Niet te doen.

Weight is the killer of acceleration and roadholding. Goed overzicht hiervan: http://www.dpcars.net/dp1/ratios.htm

We zullen het zien! Ik vind wel vet dat de toeren lopen tot 10.750! En als het me niet bevalt kan ik altijd nog upgraden naar een 2004 of later R1 blok. 180Pk!. En ze zijn ook al ge-supercharged... Leuk.

Het gaat allemaal om 'bang for the buck'

/Rant over Gewicht, vermogen en prijs vorbij.

Rob

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 08 jan 2008, 17:25

Robert wat kost zo´n project nu bij benadering :?: Ga je de auto op kenteken laten staan :?: of zal die alleen op trackdays worden gebruikt :?:

Michel

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 08 jan 2008, 17:31

Dat je die versnellingsbak ook nog zelf probeert te maken, respect!

En idd, ik weet dat die Z-cars en van Leeuwen pakketten duur zijn. Iets van 5k of nog (veel) meer. MAar met een motorfietsblok erin is zo mogelijk nog veel en veel vetter 8)

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 08 jan 2008, 22:35

Wat kost zo'n project? De grote uitgaven:
Mini 400 Eur
R1 blok 1000 Eur
Rolkooi 175 Eur
Velgen & Banden (slicks): 460 Eur
Ophanging (compleet instelbaar camber castor toe in/out, rebound/inbound) Hier zit ook een speciaal achtersubframe bij van ~160Eur.: ~550 Eur
Plaatwerk: ~200 Eur
Kuipstoeltjes: ~400Eur (moet nog kopen, misschien dat ik hier nog wat op kan besparen, gordels heb ik al (Bedankt Nandor!))
Remmen & Assen voor 4-pots incl revisiekitjes en speciale remleidingen: ~200 Eur.
Rondom nieuwe schijven/trommels/blokken: 120 Eur
Staal voor het bouwen van de motor-cradle: ~150Eur?
Komt nog wat bij voor Spuiten enzo (Heb zelf compressor, dus het kan el-cheapo :wink: ), of misschien wat hammerite en een roller :-)
Flipfront: Kratje bier, maar zal nog wel ~ 300 euro gaan kosten.. De flipfront is niet zo duur, maar ik moet hem in Engeland ophalen. Het kratje bier heb ik gespendeerd aan een test-flipfront die de beste dagen al achter zich heeft. Ik ga ook tegelijkertijd nog wat andere dingen halen (ophanging enzo) dus het allemaal op de flipfront te gooien is flauw, maar het is wel het grootste onderdeeel, wat echt niet verstuurd kan worden.

Totaal: ~3955 Eur

Ik hoop onder de 4000 te kunnen blijven, maar dat zal moeilijk worden, als ik realistisch ben, dan wordt onder de 5000 al moeilijk.

Ik moet ook nog wat dingen hebben voor de electronica, o.a een gear-indicator en een speedometer aanpasser voor de R1 (zodat het dashboard de goeie snelheid aangeeft). Ik moet nog iets met een electrische achteruit versnelling verzinnen. Ik moet nog iets met ee dashboard/kabelboom/lichten verzinnen, dat zal ook niet goedkoop zijn http://www.nfauto.co.uk/wiring_module.htm

Uiteindelijk wil/moet ik misschien ook nog naar de RDW (als ik ermee de weg op wil) dan ben ik nog eens ~ 1000 Euro kwijt.. ~700 voor de proeven en wegen enz enz.. en dan nog 300 Euro voor transport van de mini.. Aanhangwagen huren, benzine naar lelystad en terug en dat soort dingen.


Ik denk niet dat je zo'n leuk monstertje kan maken met 500kg en 150pk als je met een ander type auto begint, plaatwerk, ophanging, remmen en andere tuning-dingen zijn goedkoop. Veel heeft ermee te maken dat iedereen die een mini er wel wat aan tuned, dus de tunings-markt voor de mini is groot (en daardoor wat goedkoper).

Rob

P.S. Ik ga trouwens ook nooit meer uitrekenen wat de mini kost/gaat kosten. Daar schrik ik alleen maar van ;-). Ik weet alleen wel zeker dat er andere mensen zijn die veel meer hebben uitgegeven aan hun E30/E36/E46 M3 En dat werkt zeer vernuchterend, en zet alles weer mooi in perspectief.

Luco

Bericht door Luco » 08 jan 2008, 22:43

waarom wil je perse een gearindicator hebben met een sequentiele bak?
ik heb twee jar zonder gedaan en heb hem nu wel, maar om nu te zeggen dat je er wat aan hebt

wel verschrikkelijk leuk project
een jankende mini over het circuit :D :D

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 08 jan 2008, 23:36

Heb nog nooit met een sequentiele bak gereden, en eerlijk gezegd denk ik dat de leercurve vrij stijl is, en ik hoopt dat dit hem wat afvlakt. En _zo_ duur zijn ze nou ook weer niet.

Rob

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 10 jan 2008, 23:36

Heb nu de rolkooi ook binnen! Mooi dingetje, schijnt ooit met de hand gemaakt te zijn. Moet nog deur-bars erbij maken (die makkelijk verwijderbaar zijn).

Geen slechte deal voor 175 Euro.

Ik zat ook nog te denken aan een kleur. Op kenteken is ie wit. Ik zat zelf te denken aan BMW alpine wit. Iemand nog andere suggesties? Interieur wordt primer-grijs. Velgen worden zwart of wit, maar in contrast met de auto, dus is de auto een lichte kleur, worden de velgen zwart en vice versa.

Rob

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 11 jan 2008, 08:40


Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 11 jan 2008, 22:08

Ik zit te denken om er 4x100 van te maken, dit is een stuk makkelijker met het kiezen van de velgen.

Voor de straat dacht ik aan 12x5 velgen:
Afbeelding
En voor het circuit ga ik richting de 13x6, omdat hier de slicks op passen die in de FF (formule ford) gebruikt worden.
Afbeelding
Mooi spul!

Op de 12" straat-wielen gaan Yokohama A539 banden, op de 13" circuit-velgen gaan 6.0- 21.0 -13 inch slicks.

Rob. (die zich nu realiseerd dat niet het beste van bijde werelden kan hebben (mooie mini-achtige velgen en 4x100 steek). :(
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 01 sep 2008, 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten