Bericht
door Wouter81 » 04 jul 2007, 13:31
BMW is ook niet alles.
Grootste pluspunt RWD en het feit dat rijplezier vooropstaat maar dat wordt ook al steeds minder, met bulten electronische hulpjes, ongekende zwaarlijvigheid en absurde prijzen. Ik bedoel, om een 1 serie een beetje aan te kleden ben je zo 15.000 euro verder, aan opties! Voor dat geld koop ik een complete auto, ook goed aangekleed. Dat gaat toch helemaal nergens meer over.
Een 1 serie coupé van een kleine 1600 kilo. Whaha. Mijn nieuwe Fiat weegt 1030 kilo. Ja, er staat dan geen BMW logo op nee maar is wel 500 kilo lichter en ook niet bepaald slecht bedeeld qua luxe. Afmetingen zullen elkaar niet veel ontlopen. Waarom is die Fiat meer dan een halve ton lichter? OK het blok is lichter maar dan nog...wat een immens verschil zeg.
Audi let ook steeds meer op rijplezier, met motoren die technische hoogstandjes zijn (hoogtoerig RS4 blok bijvoorbeeld) en bovendien meer naar achter liggen, achter de vooras.
Ik heb sterk het idee dat de verschillen tussen dynamiek van een Audi of BMW helemaal niet meer zo groot zijn als hier vaak geschetst wordt.
Zo onderscheidend vind ik BMW niet (meer). Mercedes biedt ook RWD, daarin is BMW echt niet uniek. Misschien dat BMW nog een tandje sportiever is ja maar da's gewoon een kwestie van afstelling, een bewuste keuze van Mercedes. Haar clientèle willen blijkbaar geen stoterig rijgedrag.
Ik zeg niet dat BMW niet uitstekend rijdt, maar ook een moderne Audi, Volvo of Mercedes rijdt uitstekend. Men groeit IMO naar elkaar toe, de verschillen worden steeds marginaler.