Tsja... Dan wissel je ineens van baan en moet je je leaseauto inleveren. Ik heb nu overigens wel echt een gave baan, waarbij ik ook veel internationaal onderweg ben (dus leaseauto niet nuttig), maar je wilt natuurlijk ook in NL en omstreken lekker comfortabel in een recente auto onderweg zijn. Zeker met de winter op komst en de pekel, doet dat pijn in het classic-hart.
Wat ga je dan doen?
Eerst ben ik gaan kijken naar een ander merk, maar dat was toch niet praktisch. Vervolgens zou het een SAAB moeten worden. De 2.8 V6 is leuk, maar naar mijn mening véél te dorstig (ik heb er een aantal gereden, dus naar mijn rijstijl afgezet) dan kom je al gauw uit bij de 2.0 turbo's. Echter geldt daarvoor dat met mijn rijstijl het verbruik nog steeds rond de 1:10 blijft steken. Wanneer ik met de classics op pad ga kan ik dat ook halen. Nee, dat wordt `m niet.
Dan een diesel. Geen 2.2 in elk geval, daar heb ik niks mee. Mijn vader heeft die in zijn SportSedan gehad in 2003, dus ik heb er ook veel mee gereden, maar die vind ik niet meer van deze tijd. Dan ga je verder zoeken en kom je op de 1.9 TiD uit, 120pk, nee te traag, dus minimaal de 150pk, want beter te tunen. Wel is het zo dat je beter net de tweede generatie kunt pakken vanwege isolatie (en comfort). Mijn vader (ja wederom, hoewel ik hem heb aangestoken met het SAABvirus) is in 2008 een 9-3 TTiD gaan rijden en dat beviel me wel. Je ziet al waar het verhaal heen gaat, zo langzaam aan verleg je steeds verder je grenzen en je budget.
Er moest een 9-3 TTiD komen en eigenlijk ook gewoon een Aero.
In NL zijn die niet dik gezaaid, dus een Europese zoektocht via de apps van Autoscout24 en Mobile.de boden uitkomst. Veel staan er in Italië, maar het is zo ver weg en de taalbarrière speelt daar ook wel mee. Een mooie gespot, maar dat was een scam (wel grappig om dat zelf ook eens mee te maken). In Duitsland staan er ook een aantal en België heeft er ook wel wat. Na een paar weken geleden op zondag er eentje bezichtigd te hebben in België (samen met Pieter van KCPerformance), de dag erop met de garage gebeld te hebben waar de auto altijd in onderhoud is geweest (we hadden wat vraagtekens) en ik mezelf in bochten had gewrongen om tussen twee meetings door in Londen toch de deal te kunnen closen met de verkoper, was ik in mijn hoofd een 9-3 rijker. De dag erop 's avonds laat volgde er nota bene een mailtje van de verkoper dat hij de auto niet aan mij kon verkopen vanwege een eerder getekende koopovereenkomst met een andere geïnteresseerde. Belgen... niet te vertrouwen. Ik was dus echt 'pissed off' en ook al stond ik op een feestje uit te kijken over de Thames, heb `m meteen opgebeld om verhaal te halen... je kan je hart maar gelucht hebben. Dus na een paar extra borrels was ik dat gevoel ook weer kwijt.
Doorzoeken dan maar... Ik had er al eentje in Duitsland gezien, maar die was nét boven mijn budget. Wel echt heel mooi... Toch maar een mailtje sturen. Twee weken geleden was NL in de ban van 'de storm' en daardoor zat ik vast op Schiphol. Om mijn tijd toch nog wat efficiënt te benutten, ben ik maar wat gaan bellen en zo kwam het dat ik ineens een Duitser aan de telefoon had die een 9-3 Aero TTiD in de verkoop had...
Lang verhaal kort, vorige week ben ik samen met Kazimir van
KCPerformance naar Duitsland gereden en zijn we de auto gaan bekijken.
Groot voordeel van met een expert op stap gaan is dat je ook mooie spullen mee kan nemen om de auto goed door te lichten. Hier zie je de computer aan de auto hangen. Op de foto zit Kaz van KCPerformance de analyse te doen.
De computer liegt niet. Er was niks mis met de auto gaf ie aan, alleen het roetfilter was discutabel. Ach, dat zijn ze naar verloop van tijd allemaal en het was mijn intentie toch al dat deze er onderuit gehaald zou worden met oog op de toekomst.
Nog een plaatje dan maar:
Deal closed!
Mooie auto met uitstekende opties. Schuif- / kanteldakje heb ik laten varen in mijn wensenlijstje, verder heeft ie alles wat ik wilde. Ik denk dat jullie de opties wel kunnen spotten. Leukste optie vind ik de programmeerbare standkachel. Niet dat ik het nodig heb (auto staat altijd binnen), maar tis gewoon leuk

Setje winterwielen zit er ook nog bij. Weet nog niet of ik deze ook ga gebruiken, of dat ik voor een ander setje ga.
Vervolgens netjes teruggereden. Zie hieronder voor een impressie.
Samen met z'n stoere grote broer:
http://youtu.be/rVXOSY8tG2I" onclick="window.open(this.href);return false; (lukt me niet om deze mooi te embedden hier)
Meer foto's kun je hier bekijken:
Klik
Wat gaat er nou nog meer aan gebeuren:
KCPerformance Stage 3
475NM en 230PK
ECU Software upgrade
DPF Verwijdering (bevat verwijdering van het filter en regeneratie wordt voorkomen door de ECU)
EGR & Gasklep
EGR uitschakelen - software off (in combinatie met andere software aanpassingen)
KCPerformance EGR Delete kit (compleet inclusief koeler)
Gasklep delete kit
Distributie-kit 2 ook al is deze nog geen 1.000 km vervangen...
Distributieriem, spanner en poelie
Multi-riem en poelie
Wervelkleppen verwijdering en inlaat collector gereinigd
Geupgrade waterpomp, koelvloeistof en arbeid
Extra software – verwijderen hardware:
Wervelkleppen software off
Gasklep software off
EGR Klep delete Software off
Onderstel:
KCPerformance/Whiteline bushing rear trailing arm upgrade
To-Do
KCPerformance Stage 4 (op termijn)
500NM en 260PK - ECU Software upgrade
KCPerformance Billet Twin Turbo upgrade Stage 1
Includes (de)mounting of the turbo charger and an oil change.
Water/Methanol Injectie 2
Onderstel
Febi-Bilstein/Whiteline bushings draagarmen voorzijde
AST Coil-over schroefset inclusief schokdemper verstelling (Montage inclusief uitwegen, uitlijnen en plaatsen)
Auto wacht nu op keuring en de upgrades en dan hoop ik begin volgende maand te kunnen rijden.
Kaz (voor Duitsland) en Pieter (voor België), thanks dat jullie allebei een keer een vrije zondag hebben willen opofferen om met mij de auto te gaan bekijken en uiteindelijk ook ophalen.
Meer foto's van de auto kun je hier vinden:
Klik
Meer info over de tunings upgrades kun je hier vinden:
Klik