Chinezen en ice, dat is vragen om vieze spelletjesRobin schreef: 18 okt 2025, 18:37 (...)
China en ICE = non-historie, hebben ze ook nooit aan willen beginnen dacht ik.
https://thecurlingnews.com/news/news/ch ... in-curling
Chinezen en ice, dat is vragen om vieze spelletjesRobin schreef: 18 okt 2025, 18:37 (...)
Eerst haal je de jeugd onderuit, daarna (een sneer naar) de boomers. Wat wil je nu eigenlijk zeggen? En houd het lekker kort
Das waar. Er staat me nog iets bij van chinese auto's op basis van de eerste audi 100, echt copy paste. Das lang geleden.. denk dat we toch wel kunnen erkennen dat ze een inhaalslag maken. Kennis in huis halen in plaats van kopiëren bijvoorbeeld. Grootste stuwdam ter wereld ook wel interessant. Bedrijfsspionage met het internet misschien ook wel een dingetje in de moderne wereld.Robin schreef: 18 okt 2025, 18:37 Nee dat niet TLRS ^
Het is meer dat een goede/prima EV bouwen 'eenvoudiger' is dan een top of the bill ICE auto. Zo bedoel ik 't. Chinezen kunnen veel, maar door 'jatwerk' kunnen ze dat vaak:)
Het lijkt erop dat je observaties interpreteert als verwijten. Dat het mijn probleem is dat je niet begrijpt wat ik schrijf. En doet alsof je wat te eisen hebt. Verder nog iets wat je kwijt wil?Arthur schreef: 19 okt 2025, 11:51 Eerst haal je de jeugd onderuit, daarna (een sneer naar) de boomers. Wat wil je nu eigenlijk zeggen? En houd het lekker kort![]()
Porsche bouwt toch al een GT3/RS zonder China? De engineering/know how etc.TLRS schreef: 22 okt 2025, 00:40
Uiteindelijk kan porsche ook geen gt3 maken zonder china, stel ik me zo voor?
Door ons afhankelijk te maken van China en dat geldt voor meer landen waar we afhankelijk van zijn.
Eens maar het alternatief was binnen eigen EU blijven produceren met de grondstoffen die we hebben/hadden.Elise schreef: 22 okt 2025, 08:58Door ons afhankelijk te maken van China en dat geldt voor meer landen waar we afhankelijk van zijn.
Hoe slim is het om voorop te lopen in een energietransitie, waarbij je afhankelijk bent van grondstoffen uit China.
Of hoe slim is het om je afhankelijk te maken v.w.b. geneesmiddelen die in het verre oosten geproduceerd worden (China/India).
En dichter bij huis geldt hetzelfde, kijk naar de bouw- of de transportsector, zonder moe-landers ligt ons land plat.
Als kers op de taart nemen we zelf afscheid van ons aardgas. Goed bezig!
Afhankelijkheid is slecht in iedere relatie.![]()
Daar ben ik het niet mee eens Martijn. Als wij geen gebruik hadden gemaakt van de goedkope grondstoffen en arbeid hadden waren we minder hard gegroeid, maar dan zouden landen als China ook veel minder hard gegroeid zijn, dus die mondiale welvaart en groei treft dan ook bijvoorbeeld een China.Martijn_bmw schreef: 22 okt 2025, 09:27 Eens maar het alternatief was binnen eigen EU blijven produceren met de grondstoffen die we hebben/hadden.
Dan waren we de afgelopen tientallen jaren veel minder hard gegroeid in mondiale welvaart hier in de EU want geen goedkope grondstoffen en arbeid voorhanden zoals we dat wel hebben en hadden in China.
De Financial Times is het met je eens:romo schreef: 22 okt 2025, 09:04 ^ Eens
Ik vind de EU politiek wel degelijk verantwoordelijk voor de huidige stand van zaken.
Regeren is vooruitzien, maar hier is dat dik onvoldoende gebeurd, en het ligt echt niet alleen omdat er onvoldoende geïnnoveerd zou zijn. De afhankelijkheid laat zich nu pijnlijk gelden.
Daarbij heeft de EU willens en wetens aan markt manipulatie gedaan (lees; EV met subsidies doodgooien) Normaliter zou dat strafbaar zijn, want de markt is heilig, maar nu even niet.
Komt bij de inflatie (energie duurder, arbeid kosten duurder= productie kosten duurder)
Dan is de concurrentiestrijd wel gestreden
The Financial Times finally said the quiet part out loud: Germany is collapsing — and the EU helped push it off the clif
Steel plants are closing. Car factories are shrinking. Business leaders are openly furious. The so-called “sick man of Europe” is sick again, but this time, the disease isn’t inefficiency. It’s economic suicide engineered by unelected EU elites and enforced by obedient puppets like Friedrich Merz.
Merz wants €500 billion to rescue industry, but from what? From policies his party endorsed. German output is crashing. Energy prices are unlivable. Bureaucratic strangulation kills investment. And while Merz beats the drum for a forever war in Ukraine, what was Berlin’s lifeline... Nord Stream, blown up, sabotaged with a shrug while Brussels and NATO pleaded the fifth.
The U.S. may have benefited, but the executioner stood in Brussels. Ursula von der Leyen and the Eurocrat caste led the charge: de-industrialize Germany, sanction Moscow, and send tanks to Ukraine while the German worker foots the bill. For what? Kiev was always going lose. Yet EU elites demand more tribute... more weapons, more factories shut, more pain.
And now?
German steel production down 12%
2 million fewer cars made than in 2017
Green levies and gas rationing
U.S. tariffs slap Germany while Berlin stays muzzled
The result: revolt. In NRW, a once CDU heartland, AfD now surges. Germans are waking up. They see who hollowed out their economy. It wasn’t Russia. It was their own leaders in Brussels and Berlin, marching to Davos drumbeats.
Germany isn’t “testing Europe’s patience.”
Europe’s elites tested Germany’s limits, and they snapped them.
https://archive.is/ugiSfromo schreef: 22 okt 2025, 20:02 De pijnlijke realiteit dringt door tot de MSM;
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/10/22/du ... a-a4910406
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten