BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine [1 op 10,4...]
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
Zal dit weekend eens een koude start filmen, kijken wat jullie ervan vinden. Tuurlijk kan ik m preventief vervangen, kost 1000 euro zoiets dacht ik (ketting, geleiders, spanners). Wel meteen klepdekselpakking fris en is ook meteen een olieservice dus het is of een simpele oliebeurt of een dikke oliebeurt. Probleem is dat ik na max 2 jaar waarschijnlijk toch weer wat anders wil, gaat de auto van 117.000km naar zeg 147.000km rijden maar hij houdt idd wel meer zn waarde als het gedaan is.
Over de stereo was ik nog aan het zoeken, staat hier mooie info.
https://musicarnw.com/bmw-e9x-audio-systems/
De iDrive auto's hebben wel een iets sterkere amp ingebouwd zitten dan de Professional CD versies dus het proberen waard met een speakersetje.
Neem aan identiek met de E90 familie.
"These speakers are powered by a 4-channel amplifier IC inside the head unit. The iDrive head unit has slightly more power than the Professional CD player, but both are limited in performance and can be thought of as having similar output as an aftermarket CD player.
To compensate for the lack of tweeters and of larger 8” subwoofers, the head unit front speaker signal is heavily boosted in the bass and treble. This equalization curve is fixed at all volume settings.
The front 4” door speakers and the underseat 6” speakers are both connected to the front channels of the head unit output in parallel. The front 4″ speakers have a series capacitor for high-pass filtering in at least some vehicles. The 4” rear speakers are connected to the rear output channels of the head unit, and that signal is crossover-filtered within the head unit with a roughly 150 Hz high-pass filter"
Dus als je dan die 16mm subs vervangt voor 20cm komen de basjes er sowieso wel lekker uit denk.
Over de stereo was ik nog aan het zoeken, staat hier mooie info.
https://musicarnw.com/bmw-e9x-audio-systems/
De iDrive auto's hebben wel een iets sterkere amp ingebouwd zitten dan de Professional CD versies dus het proberen waard met een speakersetje.
Neem aan identiek met de E90 familie.
"These speakers are powered by a 4-channel amplifier IC inside the head unit. The iDrive head unit has slightly more power than the Professional CD player, but both are limited in performance and can be thought of as having similar output as an aftermarket CD player.
To compensate for the lack of tweeters and of larger 8” subwoofers, the head unit front speaker signal is heavily boosted in the bass and treble. This equalization curve is fixed at all volume settings.
The front 4” door speakers and the underseat 6” speakers are both connected to the front channels of the head unit output in parallel. The front 4″ speakers have a series capacitor for high-pass filtering in at least some vehicles. The 4” rear speakers are connected to the rear output channels of the head unit, and that signal is crossover-filtered within the head unit with a roughly 150 Hz high-pass filter"
Dus als je dan die 16mm subs vervangt voor 20cm komen de basjes er sowieso wel lekker uit denk.
- EvdP
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
Ja, als je 16 mm subs vervangt met 20 cm subs dan ga je dat inderdaad wel merken.
- Sabberjoch
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: Engelse badkuip
- Locatie: Ter Apel
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
LOL.. bedoel als ie al extra op de 50-100Hz geboost staat komt dat er nog wat beter uit.
-
- Berichten: 2750
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
zeker, maar of het er mooier van wordt weet je pas als het al gemonteerd zit…
maar inderdaad vergelijkbaar/hetzelfde als de E90.
je kan natuurlijk voor een appel en een ei een hifi speakersetje uit een E90 op marktplaats oppikken en monteren, weet je zeker dat het past.
zo’n setje mb-quart is wel een stapje hoger met betere crossover filters. moet je wel even zorgen dat de aansluiting bij de subs goed werkt (deurspeakers worden vanaf de subs doorgelust )
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
Die MB Quart QM200.3BMW Composet zou plug & play moeten zijn en prijs valt mij mee met €349.
https://www.automat.nl/artikel/7494/mb- ... poset.html
Zal eens kijken of ik op MP wat vind.
https://www.automat.nl/artikel/7494/mb- ... poset.html
Zal eens kijken of ik op MP wat vind.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
Gisteravond trouwens nog even Carly abo weer in het leven geroepen voor een jaartje ( € 59) en start/stop uitgezet en nog wat klein geneuzel. Had me nooit verdiept in die live stats maar best grappig dat je oliedruk, turbodruk, gaspedaalstand enz direct kunt zien.
- veejay
- Berichten: 1836
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
60 euro per jaar?! Waarom niet bimmercode / bimmerlink oid, 1 keer betalen en onbeperkt op alle (compatible) auto's te gebruiken incl updates.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
Moet ik weer een los BT ODB ding kopen ook, deze had ik nog liggen. Bimmercode zal ook niet gratis zijn?
- veejay
- Berichten: 1836
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
Ik zou sowieso voor coderen een WIFI OBD adapter aanschaffen (werkt supersnel voor tools als MHD,XHP,Bimmercode). Werkt die Carly adapter niet gewoon met andere coding tools? https://bimmercode.app/adapters/
Ik heb een Vgate OBD bleutooth ding van een paar tientjes en werkt met de meeste android car diagnostic apps. Bimmercode heb ik 8 jaar geleden gekocht, maar zeker niet voor 60 euro. Volgens mij rond de 20 euro met korting icm Bimmerlink. Black Friday deals komen er wellicht aan
Ik heb een Vgate OBD bleutooth ding van een paar tientjes en werkt met de meeste android car diagnostic apps. Bimmercode heb ik 8 jaar geleden gekocht, maar zeker niet voor 60 euro. Volgens mij rond de 20 euro met korting icm Bimmerlink. Black Friday deals komen er wellicht aan
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
Hier ben ik dan weer makkelijk in, ging mij op start/stop uit, dat was me al 60 piek waard, verder doe ik eigenlijk niks met coderen. Had ik bij iemand langsgegaan was het een uur tijd en ook 20 of 30 piek geweest.
Eerste tankje erdoor, 1 op 12 op papier... auw...
Eerste tankje erdoor, 1 op 12 op papier... auw...
-
- Berichten: 681
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
Die 60 euro bespaar je gewoon met de zolderlamp toch? En dat de kinderen iets korter douchen, als aanvullende maatregel
- Martijn_bmw
- Berichten: 26878
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
1 op 12 das idd wel andere koek dan de Audi
- JP
- Berichten: 31492
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
Van 3 naar 4 cylinders, geld betalen voor wat te coderen, verwarming aan komend weekend en 1:12 rijden..... Wie was hier nu de eko-ning?
- veejay
- Berichten: 1836
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
@knot: ik heb het filmpje beluisterd en hoor wel het geluid wat ik ook had (zoemend/laagtonige jank met de toeren mee). Ik zou even langs die toko in Bleiswijk rijden om even naar te laten luisteren of een andere specialist. Bij mij begon het met dit geluid maar werd steeds hoger qua toon over de maanden heen.
Zo klinkt het als het nog erger wordt: https://www.youtube.com/watch?v=7ViO2QL ... el=Artyfil
Zo klinkt het als het nog erger wordt: https://www.youtube.com/watch?v=7ViO2QL ... el=Artyfil
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
Dat filmpje had ik ook gezien idd, die is echt wel een stuk erger, maargoed ik heb er ook 118k op zitten he, is geen nieuwe meer maar ik vind het nog meevallen.
Gooi er volgende maand wel even frisse olie in dat vind ie sowieso fijn.
Gooi er volgende maand wel even frisse olie in dat vind ie sowieso fijn.
- Fabian
- Berichten: 7052
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
Zou me er nu nog niet te druk over maken idd.
-
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
Je kan er ook een nieuwe spanner in draaien. Kost niet de wereld en staat de ketting weer op standje fabriek.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine
Dan moet alsnog de voorkant eraf toch, dus ook klepdekselpakking meepakken etc? Is het dan niet verstandiger om die hele set te doen met alle geleiders?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine [1 op 10,4...]
Eerste tankje was met een hoop snelweg, deed ie 1 op 12. Nu weer een tankje verder en een hoop schoolverkeer en drukte is het 1 op 10,4... da's andere koek. Nu rij ik er zelf niet vaak in maar valt me wel op dat vooral de koude start en wegkomen vanuit stilstand killing is voor deze auto.
Net afgetankt en even een blokje om gedaan van 30km met verlaten wegen, als je m rustig rijdt en vooral vroeg en goed uit laat rollen kom je wel weg met 1 op 15 maar in de drukte/spits zeker niet als je niet door kunt (blijven) rollen.
Je zou bijna zeggen dat je net zo goed een 6 cylinder had kunnen nemen
Net afgetankt en even een blokje om gedaan van 30km met verlaten wegen, als je m rustig rijdt en vooral vroeg en goed uit laat rollen kom je wel weg met 1 op 15 maar in de drukte/spits zeker niet als je niet door kunt (blijven) rollen.
Je zou bijna zeggen dat je net zo goed een 6 cylinder had kunnen nemen
- Bijlagen
-
- WhatsApp Image 2023-11-26 at 23.47.01_3b6b155d.jpg (250.88 KiB) 487 keer bekeken
- Martijn_bmw
- Berichten: 26878
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine [1 op 10,4...]
Denk dat die 6 pitter op dezelfde ritten nog wel een stukje meer neemt hoor.
Mijn 435i deed met dorp / school ritjes in de kou vaak niet veel beter dan 1 op 6 tot 1 op 8… pas bij langere (snelweg) ritten werd ie echt zuiniger richting 1 op 12/13
Mijn 435i deed met dorp / school ritjes in de kou vaak niet veel beter dan 1 op 6 tot 1 op 8… pas bij langere (snelweg) ritten werd ie echt zuiniger richting 1 op 12/13
- Paskal
- Berichten: 3686
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine [1 op 10,4...]
Tuurlijk had je beter een smeuïgere 6 cylinder kunnen nemen. Zoveel km rij je toch niet met deze auto? Dan is het gelul in de marge qua verschil in brandstofkosten in mijn ogen . Wat motorisch extra plezier mag toch best een beetje extra Euri kosten?
- Emiel
- Berichten: 3890
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine [1 op 10,4...]
6 cylinder ga je inderdaad niet redden.
We hebben uit nood een paar weken de f11 528i moeten gebruiken voor korte ritjes. 1 op 8 met fluwelen voet.
Maar eerlijk is eerlijk, 1 op 8 of 1 op 10.4, is het verschil niet.
Lange stukken snelweg rijden wint je x1 wel veel trein op de verbruiksmeter.
We hebben uit nood een paar weken de f11 528i moeten gebruiken voor korte ritjes. 1 op 8 met fluwelen voet.
Maar eerlijk is eerlijk, 1 op 8 of 1 op 10.4, is het verschil niet.
Lange stukken snelweg rijden wint je x1 wel veel trein op de verbruiksmeter.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine [1 op 10,4...]
Naja hij is voor het vrouwtje he en als ik m een keer meeneem zal dat idd een lange rit met 100 op de cruise zijn.
Nog even gekeken wat mijn 320i sedan met N20 deed maar dat was 1x 1 op 18 toen ik er echt een hele tank met lange trage ritten voor ben gaan zitten, verder ook 1 op 10,3 en 10,8 etc.
Nog even gekeken wat mijn 320i sedan met N20 deed maar dat was 1x 1 op 18 toen ik er echt een hele tank met lange trage ritten voor ben gaan zitten, verder ook 1 op 10,3 en 10,8 etc.
-
- Berichten: 704
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: BMW E84 X1 sDrive20i High Executive xLine [1 op 10,4...]
Die hoge carrosserie sloopt je gewoon. Mijn X3 diesel (3.0d uit 2004) haalde ik ook net 1:12, met korte ritjes was 1:10 ook in zicht.
En ik vermoed dat voor de uitstootverlaging zo snel mogelijk alles opwarmen ook het verbruik niet helpt
En ik vermoed dat voor de uitstootverlaging zo snel mogelijk alles opwarmen ook het verbruik niet helpt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 5 gasten