Lotus Evora S
- Eeuwe
- Berichten: 4969
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Heel gaaf HJ! Gefeliciteerd met deze aankoop! Wel een aangrijpend stukje van je zoon..
- Downforce Hans
- Berichten: 12605
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Gefeliciteerd.......dikke auto hoor. 

-
- Berichten: 54934
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Prachtige verhalen HJ.
Echt topauto en waardig opvolger. Feli!
Echt topauto en waardig opvolger. Feli!
- HJ2
- Berichten: 3686
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Even nog een teaser:
De folie zat nog om de bijrijders gordel!
Hoezo nieuwstaat?

De folie zat nog om de bijrijders gordel!
Hoezo nieuwstaat?

- Nivek
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Het verschil zit in het console die tegen de motor aan geschroefd zit waarmee het blok aan de motorsteun hangt. Ik weet niet welke auto wat heeft of wanneer er een wisseling is geweest.HJ2 schreef: 07 aug 2023, 22:24 Merci!
Ik heb vrijwel alles beschikbaar aan tools (tenminste, dat DENK je altijd)
Waar zit 'm het verschil in tussen beide versies? Fysiek?
(Hij is van Maart 2013)
Maar bij de ene loopt de riem tussen 2 rollen door (heen en terug), bij de andere niet waardoor je de console ver genoeg los moet halen om de riem er tussenuit te krijgen.
Hier een foto van internet, ik heb 2 rollen omcirkeld en aangegeven wat ik bedoel met de riem. Let wel op, ik durf even niet te zeggen of dit toevallig ook een "makkelijke" unit is. Het lijkt er wel op maar hang me er niet aan vast.
Maar wanneer je het binnenscherm er uit heb kun je die conclusie al snel zelf trekken denk ik

- HJ2
- Berichten: 3686
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Ik begin het bij de aanblik van de riem-spaghetti al aardig warm te krijgen.
Ik meld me wel als het moment daar is
Ik meld me wel als het moment daar is

- HJ2
- Berichten: 3686
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Even het verhaaltje weer verder schrijven:
Toen ik eenmaal gereden had in de NA Evora, en ik wist dat het een S moest worden, begon de zoektocht.
De meest interessante wagens vond ik steeds op Mobile.de. Maar op deparking.be was het ook aangenaam zoeken en heb ik vele uurtjes doorgebracht.
Na het inlezen op de diverse Lotus fora was het me a snel duidelijk dat ik geen 'vroeg' exemplaar moest nemen, maar liefst een 2012+ model, waar al vrij veel verbeteringen aan zijn doorgevoerd. Geen echte facelift, maar komt wel aardig in de buurt.
Dan nog de keuze uit een handbak of 'smartbak'. De Automaat, of IPS zoals Lotus 'm noemt is niet de meest snelle of subtiele, en zou volgens sommigen de wagen geen goed doen. Wat mij wel aansprak is dat ik bij de IPS niet steeds mijn linkervoet boven de koppelingspedaal hoef te laten zweven (er is dus echt bar weinig ruimte in de pedalbox!) Vooral met het beoogde GT gebruik en de langere roadtrips leek me dit wel een prettige bijkomstigheid. Ook het vooruitzicht om bochtjes aan elkaar te kunnen rijgen met altijd de handjes aan het stuur en verder niets dan gas, flippers, rem leek me zeer aangenaam. De 'delay' tussen flipper en schakelmoment krijg ik heus wel in mijn beperkte boordcomputer tussen mijn oortjes gekalibreerd, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik heb dus gekeken naar om het even: de handbak of de IPS.
Intussen was de selectie al een stuk kleiner geworden en bestond nog uit 3 wagens: Degene die ik nu heb, stond op 3, want geen kekke kleur, geen kekke kleur in het interieur, en de 'oudste' van het stel. Ik was al heel ver met een knalgele, met donkerrood interieur, maar de huidige eigenaar kon maar geen knoop hakken of de Evora weg moest voor een Emira of niet. Heel jammer, want dit was echt mijn absolute eerste keuze. een 2014 IPS 'sports racer (dus alle optiepakketten erop) en niet te veel km's (50k). Omdat er maar geen beweging kwam, toch maar gaan onderhandelen over de tweede keuze: Een witte sports racer, die af fabriek gelijk door was gegaan naar Komo-tech voor een stereoide behandeling naar 418 PK maar liefst! Ook geen 50k op de klok, en een handbak.
Ik had eerder al wel eens geïmporteerd, dus ik was driftig aan het calculeren geslagen voor de totale kosten van de import waarbij de BPM natuurlijk de bepalende factor is. Omdat je maar nooit weet wat er veranderd is in het veld sinds de laatste keer heb ik ook wat forumgenoten om inzichten gevraagd, en er is er maar 1 die 'expert' is bij import van gekke wagens (vul gerust zelf een naam in hoor)
Daar wachtte mij een beste shock: Blijkbaar was tijdens mijn onderhandelingen de BPM staffel met stille trom aangepast, waarbij de CO2 uitstoot zwaarder werd meegewogen. Helaas stond de witte in DE geregistreerd met het opgevoerde vermogen, dus de CO2 penalty was... nou ja... verschrikkelijk eigenlijk! De standaard S uit 2014 ging van 2.600 naar 7.000 EUR BPM. De witte.... naar 12k!?
Holy smokes. Import is ineens een stuk minder aantrekkelijk, of eigenlijk totaal geen optie meer, of toch niet voor mij althans.
De meneer van de gele was nu stiekem blij dat ik 'm niet meer stalkte, en ik ben gaan kijken naar de enige van mijn lijstje op NL kenteken.
Toen ik eenmaal gereden had in de NA Evora, en ik wist dat het een S moest worden, begon de zoektocht.
De meest interessante wagens vond ik steeds op Mobile.de. Maar op deparking.be was het ook aangenaam zoeken en heb ik vele uurtjes doorgebracht.
Na het inlezen op de diverse Lotus fora was het me a snel duidelijk dat ik geen 'vroeg' exemplaar moest nemen, maar liefst een 2012+ model, waar al vrij veel verbeteringen aan zijn doorgevoerd. Geen echte facelift, maar komt wel aardig in de buurt.
Dan nog de keuze uit een handbak of 'smartbak'. De Automaat, of IPS zoals Lotus 'm noemt is niet de meest snelle of subtiele, en zou volgens sommigen de wagen geen goed doen. Wat mij wel aansprak is dat ik bij de IPS niet steeds mijn linkervoet boven de koppelingspedaal hoef te laten zweven (er is dus echt bar weinig ruimte in de pedalbox!) Vooral met het beoogde GT gebruik en de langere roadtrips leek me dit wel een prettige bijkomstigheid. Ook het vooruitzicht om bochtjes aan elkaar te kunnen rijgen met altijd de handjes aan het stuur en verder niets dan gas, flippers, rem leek me zeer aangenaam. De 'delay' tussen flipper en schakelmoment krijg ik heus wel in mijn beperkte boordcomputer tussen mijn oortjes gekalibreerd, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik heb dus gekeken naar om het even: de handbak of de IPS.
Intussen was de selectie al een stuk kleiner geworden en bestond nog uit 3 wagens: Degene die ik nu heb, stond op 3, want geen kekke kleur, geen kekke kleur in het interieur, en de 'oudste' van het stel. Ik was al heel ver met een knalgele, met donkerrood interieur, maar de huidige eigenaar kon maar geen knoop hakken of de Evora weg moest voor een Emira of niet. Heel jammer, want dit was echt mijn absolute eerste keuze. een 2014 IPS 'sports racer (dus alle optiepakketten erop) en niet te veel km's (50k). Omdat er maar geen beweging kwam, toch maar gaan onderhandelen over de tweede keuze: Een witte sports racer, die af fabriek gelijk door was gegaan naar Komo-tech voor een stereoide behandeling naar 418 PK maar liefst! Ook geen 50k op de klok, en een handbak.
Ik had eerder al wel eens geïmporteerd, dus ik was driftig aan het calculeren geslagen voor de totale kosten van de import waarbij de BPM natuurlijk de bepalende factor is. Omdat je maar nooit weet wat er veranderd is in het veld sinds de laatste keer heb ik ook wat forumgenoten om inzichten gevraagd, en er is er maar 1 die 'expert' is bij import van gekke wagens (vul gerust zelf een naam in hoor)
Daar wachtte mij een beste shock: Blijkbaar was tijdens mijn onderhandelingen de BPM staffel met stille trom aangepast, waarbij de CO2 uitstoot zwaarder werd meegewogen. Helaas stond de witte in DE geregistreerd met het opgevoerde vermogen, dus de CO2 penalty was... nou ja... verschrikkelijk eigenlijk! De standaard S uit 2014 ging van 2.600 naar 7.000 EUR BPM. De witte.... naar 12k!?
Holy smokes. Import is ineens een stuk minder aantrekkelijk, of eigenlijk totaal geen optie meer, of toch niet voor mij althans.
De meneer van de gele was nu stiekem blij dat ik 'm niet meer stalkte, en ik ben gaan kijken naar de enige van mijn lijstje op NL kenteken.
Laatst gewijzigd door HJ2 op 04 sep 2023, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Baboulah
- Berichten: 1569
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Zonde eigenlijk dat ze in duitsland zo ver gaan dat zelfs de CO2 word aangepast op kenteken met tunen, daardoor meteen niet meer aantrekkelijk voor ons kwa import, spijtig maar helaas.
FYI, in de toekomst met import vragen kan je mij ook vragen, tijd gewerkt als bpm taxateur, wel tijdje terug maar probeer veel bij te houden gezien ik het enorm leuk vond om te doen, wie weet in de toekomst nog is proberen.....
FYI, in de toekomst met import vragen kan je mij ook vragen, tijd gewerkt als bpm taxateur, wel tijdje terug maar probeer veel bij te houden gezien ik het enorm leuk vond om te doen, wie weet in de toekomst nog is proberen.....
- HJ2
- Berichten: 3686
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Kijk, goede info, merci!
-
- Berichten: 4184
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Heel tof (en leerzaam) om te lezen!
- Fabian
- Berichten: 7227
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Ja idd, per 1/7 is de BPM-tabel aangepast. Dat kan behoorlijk pijn doen, andersom kan het ook in je voordeel werken bij export.
Maar goed dat je het vantevoren goed checkte, want anders was het echt een koude douche geweest!
Maar goed dat je het vantevoren goed checkte, want anders was het echt een koude douche geweest!
-
- Berichten: 1077
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Dat zijn belachelijke verschillen !HJ2 schreef: 21 aug 2023, 15:20
Ik had eerder al wel eens geïmporteerd, dus ik was driftig aan het calculeren geslagen voor de totale kosten van de import waarbij de BPM natuurlijk de bepalende factor is. Omdat je maar nooit weet wat er veranderd is in het veld sinds de laatste keer heb ik ook wat forumgenoten om inzichten gevraagd, en er is er maar 1 die 'expert' is bij import van gekke wagens (vul gerust zelf een naam in hoor)
Daar wachtte mij een beste shock: Blijkbaar was tijdens mijn onderhandelingen de BPM staffel met stille trom aangepast, waarbij de CO2 uitstoot zwaarder werd meegewogen. Helaas stond de witte in DE geregistreerd met het opgevoerde vermogen, dus de CO2 penalty was... nou ja... verschrikkelijk eigenlijk! De standaard S uit 2014 ging van 2.600 naar 7.000 EUR BPM. De witte.... naar 12k!?
Holy smokes. Import is ineens een stuk minder aantrekkelijk, of eigenlijk totaal geen optie meer, of toch niet voor mij althans.
Kun je niet meer kiezen wat BPM berekening betreft ? Voorheen kon je toch kiezen of de huidige BPM met leeftijdskorting of de voormalige (van het bouwjaar van de auto) BPM met de leeftijdskorting ?
-
- Berichten: 1077
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
DFJEF schreef: 21 aug 2023, 17:18Dat zijn belachelijke verschillen !HJ2 schreef: 21 aug 2023, 15:20
Ik had eerder al wel eens geïmporteerd, dus ik was driftig aan het calculeren geslagen voor de totale kosten van de import waarbij de BPM natuurlijk de bepalende factor is. Omdat je maar nooit weet wat er veranderd is in het veld sinds de laatste keer heb ik ook wat forumgenoten om inzichten gevraagd, en er is er maar 1 die 'expert' is bij import van gekke wagens (vul gerust zelf een naam in hoor)
Daar wachtte mij een beste shock: Blijkbaar was tijdens mijn onderhandelingen de BPM staffel met stille trom aangepast, waarbij de CO2 uitstoot zwaarder werd meegewogen. Helaas stond de witte in DE geregistreerd met het opgevoerde vermogen, dus de CO2 penalty was... nou ja... verschrikkelijk eigenlijk! De standaard S uit 2014 ging van 2.600 naar 7.000 EUR BPM. De witte.... naar 12k!?
Holy smokes. Import is ineens een stuk minder aantrekkelijk, of eigenlijk totaal geen optie meer, of toch niet voor mij althans.
Kun je niet meer kiezen wat BPM berekening betreft ? Voorheen kon je toch kiezen of de huidige BPM met leeftijdskorting of de voormalige (van het bouwjaar van de auto) BPM met de leeftijdskorting ?
Of uiteraard een separate calculatie op basis van een taxatie.
-
- Berichten: 1077
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Even "vriend" Google geraadpleegd en het is inmiddels duidelijk. Was er niet van op de hoogte en inderdaad interessant om te weten !
- frankie
- Berichten: 2320
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
- Locatie: BMW city
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Mooi verhaal hoor! Maar nog steeds bedroevend weinig foto's....
- HJ2
- Berichten: 3686
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Geduld Frankie… Geduld …
- Nivek
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Nederland, en europa, word steeds minder leuk als t gaat om auto's. Erg jammer.
- Philipoo
- Berichten: 4955
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Supergave auto HJ! Gefeliciteerd!
Wat betreft BPM bij import mag je nog steeds voor het historische bpm tarief kiezen, toch? Althans, dat is wat de belastingdienst website mij duidelijk maakt:
Wat betreft BPM bij import mag je nog steeds voor het historische bpm tarief kiezen, toch? Althans, dat is wat de belastingdienst website mij duidelijk maakt:
Bij een gebruikte auto kunt u kiezen tussen het huidige tarief of een historisch (ouder) tarief dat gold tussen 2 maanden vóór de datum eerste toelating en de datum van goedkeuring door de RDW. De historische tarieven vindt u bij Bpm-tarieven vanaf 1993.
U kunt het huidige tarief alleen gebruiken als de CO2-uitstoot van uw auto is gebaseerd op de WLTP-methode (zie stap 1). Heeft uw auto een datum eerste toelating van vóór 1 juli 2020? Dan moet u een ouder bpm-tarief gebruiken van vóór 1 juli 2020. Die tarieven zijn gebaseerd op de NEDC-methode.
- Baboulah
- Berichten: 1569
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'
Je mag idd kiezen wat voor jou het gunstigste uitkomt, echter word altijd de uitstoot op kenteken gehandhaafd, dus als die voro DE is aangepast op kenteken ivm de tuning, MOET je die CO2 waardes gebruiken, dat is de reden dat ie naar 12K ging kwa BPM (zo interpreteer ik het geschreven stuk van HJ2)DFJEF schreef: 21 aug 2023, 17:18Dat zijn belachelijke verschillen !HJ2 schreef: 21 aug 2023, 15:20
Ik had eerder al wel eens geïmporteerd, dus ik was driftig aan het calculeren geslagen voor de totale kosten van de import waarbij de BPM natuurlijk de bepalende factor is. Omdat je maar nooit weet wat er veranderd is in het veld sinds de laatste keer heb ik ook wat forumgenoten om inzichten gevraagd, en er is er maar 1 die 'expert' is bij import van gekke wagens (vul gerust zelf een naam in hoor)
Daar wachtte mij een beste shock: Blijkbaar was tijdens mijn onderhandelingen de BPM staffel met stille trom aangepast, waarbij de CO2 uitstoot zwaarder werd meegewogen. Helaas stond de witte in DE geregistreerd met het opgevoerde vermogen, dus de CO2 penalty was... nou ja... verschrikkelijk eigenlijk! De standaard S uit 2014 ging van 2.600 naar 7.000 EUR BPM. De witte.... naar 12k!?
Holy smokes. Import is ineens een stuk minder aantrekkelijk, of eigenlijk totaal geen optie meer, of toch niet voor mij althans.
Kun je niet meer kiezen wat BPM berekening betreft ? Voorheen kon je toch kiezen of de huidige BPM met leeftijdskorting of de voormalige (van het bouwjaar van de auto) BPM met de leeftijdskorting ?
- HJ2
- Berichten: 3686
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Lotus Evora S
De rest van het verhaal laat zich raden: Er staat niet veel te koop in NL momenteel en de derde zag er goed uit, dus die staat nu voor de deur!
Dat wordt weer lekker unieke systeemkennis opbouwen waar niemand wat een heeft, hahaha. Ik zal best nog wel een spijt krijgen als ik zie hoe de wagen in elkaar staakt. Waterpomp bv is 'engine out job' !
Ik ben er van overtuigd dat de komst van de Emira zorgt dat deze Evora niet meer zal gaan afschrijven (in tegendeel). Daarmee is de investering nog enigszins te rechtvaardigen voor mezelf. Op de Elan heb ik ook een kleine winst gemaakt, zolang je maar niet gaat rekenen hoeveel uur en materiaal er in is gaan zitten
Belangrijker is dat deze Evora er voor gaat zorgen dat we weer vele jaren lang nieuwe herinneringen kunnen gaan maken en zorgt voor vele smiles per miles natuurlijk!
Het grootste deel van het wagenpark in stemmig zilver:

En een kiekje van de binnenkant:

Dat wordt weer lekker unieke systeemkennis opbouwen waar niemand wat een heeft, hahaha. Ik zal best nog wel een spijt krijgen als ik zie hoe de wagen in elkaar staakt. Waterpomp bv is 'engine out job' !
Ik ben er van overtuigd dat de komst van de Emira zorgt dat deze Evora niet meer zal gaan afschrijven (in tegendeel). Daarmee is de investering nog enigszins te rechtvaardigen voor mezelf. Op de Elan heb ik ook een kleine winst gemaakt, zolang je maar niet gaat rekenen hoeveel uur en materiaal er in is gaan zitten

Belangrijker is dat deze Evora er voor gaat zorgen dat we weer vele jaren lang nieuwe herinneringen kunnen gaan maken en zorgt voor vele smiles per miles natuurlijk!

Het grootste deel van het wagenpark in stemmig zilver:

En een kiekje van de binnenkant:

- Thomasss
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:57
- Auto: Bakfiets!
- Locatie: Naast Amersfoort
Re: Lotus Evora S
Wat een tijdloze beauty!
- Knot
- Berichten: 40025
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Lotus Evora S
Prachtig, totaal anders dan wat iedereen op de stoep heeft!
- HJ2
- Berichten: 3686
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Lotus Evora S
De Mazda 6?
Nou, zeker!
Nou, zeker!

- Baboulah
- Berichten: 1569
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: Lotus Evora S
Evora's lijken mij fantastische daily drivers, niet te groot, lekker vermogen, plezier met rijden hebben etc....
Hoe vind je de versnellingsbak tot nu toe bevallen?
Hoe vind je de versnellingsbak tot nu toe bevallen?
- HJ2
- Berichten: 3686
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Lotus Evora S
Zeker. De Evora's worden ook relatief vaak als daily gebruikt.
Ik heb nog te weinig gereden om iets zinnigs over de bak te zeggen.
Ik kan 'm pas aan de tand voelen als ik de banden heb gewisseld, want nu is het vaak al heel snel glibberen.
Ik heb nog te weinig gereden om iets zinnigs over de bak te zeggen.
Ik kan 'm pas aan de tand voelen als ik de banden heb gewisseld, want nu is het vaak al heel snel glibberen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bjeffindividual, GRzep, Hsp, Rob33 en 13 gasten