Nederlandse verkiezingen 2021

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Ik kies

CDA
10
9%
ChristenUnie
2
2%
D66
7
6%
Denk
2
2%
Forum voor Democratie
18
16%
GroenLinks
5
4%
Partij voor de Dieren
3
3%
PvdA
0
Geen stemmen
PVV
15
13%
SGP
5
4%
SP
1
1%
VVD
29
25%
50plus
0
Geen stemmen
Anders, nl...
19
16%
 
Totaal aantal stemmen: 116

Elise
Berichten: 7528
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Elise » 02 mar 2021, 14:37

frankie schreef: 02 mar 2021, 14:05 Respect voor ieders keuze hoor, maar weet ook iemand hoe groot nu eigenlijk die massa immigratie is? Zijn dat er echt massa's per jaar? Gaan er van die massa's veel snel weer terug? En hoeveel groeit het bevolkingsaantal daar nu van? Tellen asielzoekers hier mee of gaat het júist om die groep?

Zomaar wat vragen. Misschien helpt dit mij bij mijn keuze, want voorlopig zie ik geen enkele partij echt zitten eerlijk gezegd.
Hier het antwoord
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... nederland-

Elise
Berichten: 7528
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Elise » 02 mar 2021, 14:39

Tom schreef: 01 mar 2021, 12:34 En wat vonden we van dat debat gister?
Heb maar een stukje gezien, maar vond de vragen van de burgers een mooie toevoeging.

Ik word nooit veel wijzer van zo'n debat. Ik bepaal mijn keuze altijd op de voor mij belangrijkste standpunten van een partij.

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2208
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Djessey » 02 mar 2021, 14:42

Riceaux schreef: 02 mar 2021, 14:26 Er moet zeker wat gedaan worden aan het immigratiebeleid. Maar Nederland is nog lang niet vol. Met ongeveer 500 inwoners/km2. Een stad als Beijing doet 1300 inwoners/km2. Nederland moet juist aantrekkelijker gemaakt worden voor hoog opgeleide immigranten en minder aantrekkelijk voor 'kansloze' immigranten.
Sorry hoor, maar ik kan me echt niet voorstellen dat men nog meer mensen wil hebben. Ik vind het nu al te druk, als je gaat kijken hoe intens druk het is op straat en in parken bij het geringste beetje zon, niet te spreken over het overdrukke wegennet. Nee, ik maak me persoonlijk dan ook ernstig zorgen over overbevolking, iets waar niemand zich over lijkt te bekommeren. Dit terwijl overbevolking direct verantwoordelijk is voor de grootste problemen, milieu, woning, sociaal stelsel. enz. Ik geloof niet dat mensen 'gemaakt' zijn om in urban jungles te leven zoals pak 'm beet New York, lijkt me echt afschuwelijk.

Elise
Berichten: 7528
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Elise » 02 mar 2021, 14:42

Riceaux schreef: 02 mar 2021, 14:26 Er moet zeker wat gedaan worden aan het immigratiebeleid. Maar Nederland is nog lang niet vol. Met ongeveer 500 inwoners/km2. Een stad als Beijing doet 1300 inwoners/km2. Nederland moet juist aantrekkelijker gemaakt worden voor hoog opgeleide immigranten en minder aantrekkelijk voor 'kansloze' immigranten.
Pim Fortuyn : "Ik zal niet zeggen dat Nederland vol is, maar wel behoorlijk druk. In mijn ogen zelfs een beetje te druk"

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2092
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door frankie » 02 mar 2021, 14:44

Tom schreef: 02 mar 2021, 14:28
frankie schreef: 02 mar 2021, 14:05 Respect voor ieders keuze hoor, maar weet ook iemand hoe groot nu eigenlijk die massa immigratie is? Zijn dat er echt massa's per jaar? Gaan er van die massa's veel snel weer terug? En hoeveel groeit het bevolkingsaantal daar nu van? Tellen asielzoekers hier mee of gaat het júist om die groep?
De asielinstroom is 500 per week:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -week-2020
En dat heeft natuurlijk een aanzuigende werking, zeker aangezien er een hele industrie omheen ontstaan is die de asielzoeker als verdienmodel hebben. Vanuit die industrie is er ook geen enkele prikkel om minder mensen hierheen te halen of terug te sturen. En je kunt je af vragen in hoeverre het echte asielzoekers zijn of gelukszoekers. Dat mensen een betere plek zoeken kan ik ze niet kwalijk nemen, maar ik wil er niet aan meebetalen, zeker niet als je ziet dat die groep het in de statistieken nogal slecht doen (understatement).
Ik ben voor (tijdelijke) opvang hier van echte asielzoekers en strenge toelatingseisen voor immigranten.
Dat nog even los van die verrotte Islam. Pim Fortuyn had 20 jaar geleden al gelijk. En nog poepen de meeste politici in de broek als je erover begint, ze weten zich er gewoon geen raad mee.
Bedankt voor de link, daar staat wel interessante informatie. Gaat dus puur om de instroom asielzoekers begrijp ik? Niet de "standaard immigranten" uit bijvoorbeeld andere EU lidstaten? Volgens de cijfers komen er dus zo'n 26.000 geregistreerde asielzoekers per jaar in NL, maar volgens dezelfde site vertrekken er ook weer zo'n 19.000. Per saldo 7000 vind ik nou ook weer niet heel erg schokkend eerlijk gezegd.

Robin
Berichten: 51598
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Robin » 02 mar 2021, 14:46

Tuurlijk had Pim gelijk. Maarja kapotgemaakt en kapotgeschoten door links.

Nederland is het meest volle westerse land ter wereld(Monaco is geen land)
https://worldpopulationreview.com/count ... by-density

Plaats 32 na al die Derde Wereldlanden en liggend in het Oosten /Zuiden van deze wereldbol.

Robin
Berichten: 51598
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Robin » 02 mar 2021, 14:49

500 per week is inderdaad niks...maar als 't allemaal Quincy Gario's /Akwasi's en MO figuren zijn, zijn 't 500 teveel.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2092
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door frankie » 02 mar 2021, 14:53

Elise schreef: 02 mar 2021, 14:37
frankie schreef: 02 mar 2021, 14:05 Respect voor ieders keuze hoor, maar weet ook iemand hoe groot nu eigenlijk die massa immigratie is? Zijn dat er echt massa's per jaar? Gaan er van die massa's veel snel weer terug? En hoeveel groeit het bevolkingsaantal daar nu van? Tellen asielzoekers hier mee of gaat het júist om die groep?

Zomaar wat vragen. Misschien helpt dit mij bij mijn keuze, want voorlopig zie ik geen enkele partij echt zitten eerlijk gezegd.
Hier het antwoord
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... nederland-
Sja, beetje lastige cijfers wel. Op zich best veel dat 24,7% van de Nederlandse bevolking immigrant is. Maar daarvan is 13,4% niet westers en de overigen wel. En ook 2e generatie in Nederland geboren telt mee. Het plantje van het probleem van massa immigratie is dan al jaren geleden geplant. Wat gaan we of kunnen we dan daar nu nog aan doen?

Serieuze vraag hoor. En heb ook wel het idee dat asielbeleid en immigratiebeleid op 1 hoop gegooid wordt. Misschien ten onrechte want het lijken mij 2 verschillende kwesties.

Robin
Berichten: 51598
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Robin » 02 mar 2021, 14:53

Die gekke Kaag had 't over diversiteit. Wilders/Rutte en Hoekstra over competentie van een persoon.

Als jij een basketballteam hebt van een groep gemiddeld 2.10m lange atletische vaak donkere kerels en je 'wint alles', dan ga je d'r niet een klein 50+ wit manneke non atleet als ik, of 'n Allen of andere kleine persoon tussen zetten, voor de diversiteit? Of een Stephen Hawking.....

Ieder z'n kwaliteiten. En Kaag heeft die niet adhv mijn stelling hierboven.Incompetent mens:)

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1842
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Barend » 02 mar 2021, 14:56

Het beeld van immigratie is vaak vrij bekrompen in Nederland, vaak wordt er negatief naar 'die Marokkanen' gewezen als er ergens een zondebok aangewezen moet worden. Of naar 'die Bulgaren' als er ergens een inbraakgolf is. Zonder dat dat vaak ook maar enigzins gebasseerd is op feiten.

Ik heb bij een grote retailer in Rotterdam gewerkt, en daar werkte veel 'immigraten'. Allemaal hoogopgeleiden IT'ers vanuit de hele wereld, de bedrijfscultuur staat - naar mijn mening onder andere door de gemixte groep mensen - bekend als een van de leukste van Nederland en ik kan dat zeker bevestigen.

Als je vanwege de 'immigratie' op de PVV of FvD wil gaan stemmen moet je eigenlijk eerst naar de feiten gaan kijken, en kijken of die je gevoel weerspiegelen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-asiel-migratie-en-integratie/hoeveel-immigranten-komen-naar-nederland- schreef: Hoeveel immigranten komen naar Nederland?
In 2020 immigreerden 219 250 personen naar Nederland. Dat waren er 49 814 minder dan in 2019. Daarnaast emigreerden 151 671 personen uit Nederland, 9 358 minder dan een jaar eerder. In totaal migreerden er in 2020 meer personen naar Nederland dan dat er vertrokken. Het migratiesaldo (de immigratie minus de emigratie) bedroeg 67 579 personen. Van 2003 tot en met 2007 was het migratiesaldo negatief: er waren minder immigranten dan emigranten.
migratie_2020.PNG
migratie_2020.PNG (12.91 KiB) 371 keer bekeken
Wie immigreerden?
In 2020 immigreerden 219 250 personen naar Nederland. Hiervan heeft 11,0 procent een Nederlandse achtergrond. Het grootste deel van de immigranten heeft een migratieachtergrond uit Europa: 118 389 personen. Dat is 54,0 procent van de totale immigratie in 2020. 16,2 Procent van de immigranten had een migratieachtergrond uit Azië.
migratieachtergrond_2020.PNG
migratieachtergrond_2020.PNG (19.11 KiB) 371 keer bekeken
Netto zijn er de afgelopen jaren minder dan 100.000 migranten per jaar bijgekomen, waarvan meer dan 50% uit Europese landen, vooral omdat het allemaal zo goed is geregeld in ons land, dus eigenlijk is een compliment aan ons allen. Het grootste nadeel van deze immigratiecijfers voor Nederlanders is op dit moment denk ik het woningentekort?

Volgens de prognose van het CSB blijft de immigratie hoog tot waarschijnlijk 2060.
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/51/kernprognose-2018-2060-immigratie-blijft-hoog schreef: De helft van de extra EU-immigranten wordt verklaard uit de toegenomen vraag naar
arbeid en het afnemende binnenlandse aanbod. De andere helft lijkt meer structureel te
zijn. Een belangrijke factor voor de groei van het aantal EU-migranten in het verleden was
de uitbreiding met nieuwe lidstaten. In 2015 en 2016 stagneerde de immigratie vanuit
de nieuwe lidstaten. In 2017 is de immigratie vanuit de nieuwe lidstaten echter weer
toegenomen. Tegelijkertijd groeide de immigratie uit de oude lidstaten. Het extra aantal
immigranten uit de EU dat niet wordt verklaard uit de toegenomen vraag naar arbeid wordt
voor de toekomst structureel meegenomen. Dat komt neer op 4 duizend immigranten
extra.
Primaire reden is zo te zien omdat wij veel arbeiders zoeken en dat in andere landen minder is. Dit zie ik persoonlijk wederom als positief, onze economie draait nog steeds voornamelijk op export, blijkbaar hebben we niet genoeg mensen die dat werk in die branches kunnen of willen doen, door de immigranten die dit werk doen wordt onze economie alleen maar sterker.

Bekijk het vanuit je eigen positie; Stel je voor dat je nu al een paar jaar werkloos thuis zou zitten en in Polen zouden ze jouw profiel zoeken en daar goede voorwaarden aan koppelen, zou je dan werkloos in Nederland blijven zitten of zou je overwegen om naar Polen verhuizen om daar je leven verder te ontwikkelen? Dat is bijvoorbeeld wat er in Polen is gebeurd de afgelopen jaren.. Hoogopgeleide IT'ers konden daar geen werk vinden, en wel in Duitsland of Nederland.


Samenvatting: Gebasseerd op bovenstaande artikelen zie ik geen reden om migratie te willen stoppen of te willen minderen, mits we wel aandacht vestigen op de krappe huizenmarkt de komende jaren.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Riceaux » 02 mar 2021, 14:58

Djessey schreef: 02 mar 2021, 14:42
Riceaux schreef: 02 mar 2021, 14:26 Er moet zeker wat gedaan worden aan het immigratiebeleid. Maar Nederland is nog lang niet vol. Met ongeveer 500 inwoners/km2. Een stad als Beijing doet 1300 inwoners/km2. Nederland moet juist aantrekkelijker gemaakt worden voor hoog opgeleide immigranten en minder aantrekkelijk voor 'kansloze' immigranten.
Sorry hoor, maar ik kan me echt niet voorstellen dat men nog meer mensen wil hebben. Ik vind het nu al te druk, als je gaat kijken hoe intens druk het is op straat en in parken bij het geringste beetje zon, niet te spreken over het overdrukke wegennet. Nee, ik maak me persoonlijk dan ook ernstig zorgen over overbevolking, iets waar niemand zich over lijkt te bekommeren. Dit terwijl overbevolking direct verantwoordelijk is voor de grootste problemen, milieu, woning, sociaal stelsel. enz. Ik geloof niet dat mensen 'gemaakt' zijn om in urban jungles te leven zoals pak 'm beet New York, lijkt me echt afschuwelijk.
Ik zeg ook niet dat ik meer mensen wil in NL. Maar Nederland is feitelijk gezien nog lang niet vol. Dat je het in de randstad druk vindt betekent niet dat heel Nederland vol is. En ik heb ook al eerder aangekaart in o.a. het Corona topic dat het halveren van de wereldbevolking aardig wat problemen op zal lossen. Maar als wij als Nederland het goed willen blijven houden zullen we iets moeten bedenken om hoog opgeleide migranten aan te trekken en 'kansloze' migranten te weren.

Elise
Berichten: 7528
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Elise » 02 mar 2021, 15:00

Riceaux schreef: 02 mar 2021, 14:58 Maar als wij als Nederland het goed willen blijven houden zullen we iets moeten bedenken om hoog opgeleide migranten aan te trekken en 'kansloze' migranten te weren.
Wij hebben hier genoeg hoog opgeleide mensen, daar hebben wij toch geen hoog opgeleide migranten voor nodig?

Elise
Berichten: 7528
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Elise » 02 mar 2021, 15:03

frankie schreef: 02 mar 2021, 14:44 Bedankt voor de link, daar staat wel interessante informatie. Gaat dus puur om de instroom asielzoekers begrijp ik? Niet de "standaard immigranten" uit bijvoorbeeld andere EU lidstaten? Volgens de cijfers komen er dus zo'n 26.000 geregistreerde asielzoekers per jaar in NL, maar volgens dezelfde site vertrekken er ook weer zo'n 19.000. Per saldo 7000 vind ik nou ook weer niet heel erg schokkend eerlijk gezegd.
Gezinshereniging valt niet onder asielzoekers. Dus die 7000 mag je vermenigvuldigen met X.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2092
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door frankie » 02 mar 2021, 15:08

Elise schreef: 02 mar 2021, 15:03
frankie schreef: 02 mar 2021, 14:44 Bedankt voor de link, daar staat wel interessante informatie. Gaat dus puur om de instroom asielzoekers begrijp ik? Niet de "standaard immigranten" uit bijvoorbeeld andere EU lidstaten? Volgens de cijfers komen er dus zo'n 26.000 geregistreerde asielzoekers per jaar in NL, maar volgens dezelfde site vertrekken er ook weer zo'n 19.000. Per saldo 7000 vind ik nou ook weer niet heel erg schokkend eerlijk gezegd.
Gezinshereniging valt niet onder asielzoekers. Dus die 7000 mag je vermenigvuldigen met X.
Er staat toch duidelijk dat in de cijfers ook de nareizigers zitten.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Henk Jan » 02 mar 2021, 15:11

Niemand hier toevallig al over JA21 gedacht?

Joost Eerdmans, voorheen FVD'er en voorman van Leefbaar Rdam, staat nog het dichtst van alle politici bij de gedachtengoed van Pim en heeft zeker bij Leefbaar Rdam zijn sporen wel verdiend.
Samen met Annabel Nanninga onlangs uit de FVD gestapt door, naar eigen zeggen, de steeds radicalere toon van Baudet.

Sprak hem een tijdje terug op een feestje van een gezamenlijke kennis, aardige kerel en over het algemeen komt hij op mij over als een hele verstandige politicus.

Elise
Berichten: 7528
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Elise » 02 mar 2021, 15:18

frankie schreef: 02 mar 2021, 15:08
Elise schreef: 02 mar 2021, 15:03
frankie schreef: 02 mar 2021, 14:44 Bedankt voor de link, daar staat wel interessante informatie. Gaat dus puur om de instroom asielzoekers begrijp ik? Niet de "standaard immigranten" uit bijvoorbeeld andere EU lidstaten? Volgens de cijfers komen er dus zo'n 26.000 geregistreerde asielzoekers per jaar in NL, maar volgens dezelfde site vertrekken er ook weer zo'n 19.000. Per saldo 7000 vind ik nou ook weer niet heel erg schokkend eerlijk gezegd.
Gezinshereniging valt niet onder asielzoekers. Dus die 7000 mag je vermenigvuldigen met X.
Er staat toch duidelijk dat in de cijfers ook de nareizigers zitten.
Ik heb het niet nagekeken, ging af op wat jij zei.
Feit is dat het percentage mensen met een niet westerse migratieachtergrond ieder jaar flink stijgt.
Laatst gewijzigd door Elise op 02 mar 2021, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2208
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Djessey » 02 mar 2021, 15:19

Riceaux schreef: 02 mar 2021, 14:58
Djessey schreef: 02 mar 2021, 14:42
Riceaux schreef: 02 mar 2021, 14:26 Er moet zeker wat gedaan worden aan het immigratiebeleid. Maar Nederland is nog lang niet vol. Met ongeveer 500 inwoners/km2. Een stad als Beijing doet 1300 inwoners/km2. Nederland moet juist aantrekkelijker gemaakt worden voor hoog opgeleide immigranten en minder aantrekkelijk voor 'kansloze' immigranten.
Sorry hoor, maar ik kan me echt niet voorstellen dat men nog meer mensen wil hebben. Ik vind het nu al te druk, als je gaat kijken hoe intens druk het is op straat en in parken bij het geringste beetje zon, niet te spreken over het overdrukke wegennet. Nee, ik maak me persoonlijk dan ook ernstig zorgen over overbevolking, iets waar niemand zich over lijkt te bekommeren. Dit terwijl overbevolking direct verantwoordelijk is voor de grootste problemen, milieu, woning, sociaal stelsel. enz. Ik geloof niet dat mensen 'gemaakt' zijn om in urban jungles te leven zoals pak 'm beet New York, lijkt me echt afschuwelijk.
Ik zeg ook niet dat ik meer mensen wil in NL. Maar Nederland is feitelijk gezien nog lang niet vol. Dat je het in de randstad druk vindt betekent niet dat heel Nederland vol is. En ik heb ook al eerder aangekaart in o.a. het Corona topic dat het halveren van de wereldbevolking aardig wat problemen op zal lossen. Maar als wij als Nederland het goed willen blijven houden zullen we iets moeten bedenken om hoog opgeleide migranten aan te trekken en 'kansloze' migranten te weren.
Waarom heeft Nederland meer opgeleide migranten nodig? Volgens mij is Nederland voornamelijk een kennisland, niet zozeer een productieland.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Riceaux » 02 mar 2021, 15:23

Elise schreef: 02 mar 2021, 15:00
Riceaux schreef: 02 mar 2021, 14:58 Maar als wij als Nederland het goed willen blijven houden zullen we iets moeten bedenken om hoog opgeleide migranten aan te trekken en 'kansloze' migranten te weren.
Wij hebben hier genoeg hoog opgeleide mensen, daar hebben wij toch geen hoog opgeleide migranten voor nodig?
Ik heb jaren in Groningen gewoond en gestudeerd, waar heeeeeel veel buitenlandse studenten zijn, waar wij dus geld insteken als bevolking zijnde en die na hun opleiding 'm weer vrolijk peren naar hun thuis land. Wel in geïnvesteerd als land zijnde, maar geen opbrengsten van. Dat zijn dan toch ook hoog opgeleide migranten?

Elise
Berichten: 7528
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Elise » 02 mar 2021, 15:32

Riceaux schreef: 02 mar 2021, 15:23
Elise schreef: 02 mar 2021, 15:00
Riceaux schreef: 02 mar 2021, 14:58 Maar als wij als Nederland het goed willen blijven houden zullen we iets moeten bedenken om hoog opgeleide migranten aan te trekken en 'kansloze' migranten te weren.
Wij hebben hier genoeg hoog opgeleide mensen, daar hebben wij toch geen hoog opgeleide migranten voor nodig?
Ik heb jaren in Groningen gewoond en gestudeerd, waar heeeeeel veel buitenlandse studenten zijn, waar wij dus geld insteken als bevolking zijnde en die na hun opleiding 'm weer vrolijk peren naar hun thuis land. Wel in geïnvesteerd als land zijnde, maar geen opbrengsten van. Dat zijn dan toch ook hoog opgeleide migranten?
Wat heeft dat met de discussie "hoog opgeleide migranten nodig hebben" te maken?

Overigens is er niks mis met studenten die hier kennis opdoen om het thuisland verder te helpen ontwikkelen.
Sterker nog, ik denk dat dat juist een hele goede zaak is.

Tom
Berichten: 21797
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Tom » 02 mar 2021, 16:48

Barend schreef: 02 mar 2021, 14:56 Het beeld van immigratie is vaak vrij bekrompen in Nederland, vaak wordt er negatief naar 'die Marokkanen' gewezen als er ergens een zondebok aangewezen moet worden. Of naar 'die Bulgaren' als er ergens een inbraakgolf is. Zonder dat dat vaak ook maar enigzins gebasseerd is op feiten.

Ik heb bij een grote retailer in Rotterdam gewerkt, en daar werkte veel 'immigraten'. Allemaal hoogopgeleiden IT'ers vanuit de hele wereld, de bedrijfscultuur staat - naar mijn mening onder andere door de gemixte groep mensen - bekend als een van de leukste van Nederland en ik kan dat zeker bevestigen.
Hoezo niet? De groep niet-Westerse immigranten zijn helaas oververtegenwoordigd in de statistieken als het om criminaliteit gaat.
Een hoogopgeleide IT'er met goed salaris is natuurlijk heel wat anders dan een Marokkaan in een kansarme wijk die aan de onderkant van de samenleving zit en 'psst hoertje' roept naar elke vrouw die voorbij loopt. Bij ons werken er ook meerdere nationaliteiten, maar dat zijn allemaal nette jongens en meiden die goed zijn in hun vak. Voor diversiteit zie ik daar ook alleen maar voordelen.

Ik snap ook dat het averechts werkt om iedereen over één kam te scheren, maar het niet benoemen zorgt er helaas ook voor dat we nu een Marokkanenprobleem hebben (en dat Wilders de tweede partij is). Het probleem is voor de meeste politici nooit bespreekbaar geweest, dat schiet men in een krampachtige modus. Ik geloof ook wel dat je het met 'zachte oplossingen' zoals buurtvaders en veel met elkaar praten kunt oplossen, omdat ik er van overtuigd ben dat niemand slecht geboren is, maar die aanpak duurt zo ontzettend lang (meerdere generaties) en kost zoveel moeite... ik zie daar geen heil meer in. Zeker niet vanwege de Islam met hun fanatieke volgers, dat heeft nog een lange weg te gaan om enigszins op niveau van Westerse vrijheden te komen.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1842
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Barend » 02 mar 2021, 17:18

Tom schreef: 02 mar 2021, 16:48
Barend schreef: 02 mar 2021, 14:56 Het beeld van immigratie is vaak vrij bekrompen in Nederland, vaak wordt er negatief naar 'die Marokkanen' gewezen als er ergens een zondebok aangewezen moet worden. Of naar 'die Bulgaren' als er ergens een inbraakgolf is. Zonder dat dat vaak ook maar enigzins gebasseerd is op feiten.

Ik heb bij een grote retailer in Rotterdam gewerkt, en daar werkte veel 'immigraten'. Allemaal hoogopgeleiden IT'ers vanuit de hele wereld, de bedrijfscultuur staat - naar mijn mening onder andere door de gemixte groep mensen - bekend als een van de leukste van Nederland en ik kan dat zeker bevestigen.
Hoezo niet? De groep niet-Westerse immigranten zijn helaas oververtegenwoordigd in de statistieken als het om criminaliteit gaat.
Een hoogopgeleide IT'er met goed salaris is natuurlijk heel wat anders dan een Marokkaan in een kansarme wijk die aan de onderkant van de samenleving zit en 'psst hoertje' roept naar elke vrouw die voorbij loopt. Bij ons werken er ook meerdere nationaliteiten, maar dat zijn allemaal nette jongens en meiden die goed zijn in hun vak. Voor diversiteit zie ik daar ook alleen maar voordelen.

Ik snap ook dat het averechts werkt om iedereen over één kam te scheren, maar het niet benoemen zorgt er helaas ook voor dat we nu een Marokkanenprobleem hebben (en dat Wilders de tweede partij is). Het probleem is voor de meeste politici nooit bespreekbaar geweest, dat schiet men in een krampachtige modus. Ik geloof ook wel dat je het met 'zachte oplossingen' zoals buurtvaders en veel met elkaar praten kunt oplossen, omdat ik er van overtuigd ben dat niemand slecht geboren is, maar die aanpak duurt zo ontzettend lang (meerdere generaties) en kost zoveel moeite... ik zie daar geen heil meer in. Zeker niet vanwege de Islam met hun fanatieke volgers, dat heeft nog een lange weg te gaan om enigszins op niveau van Westerse vrijheden te komen.
Als je de data over criminaliteit bij het CBS bekijkt dan zie ik vooral dat 70.000 van de 140.000 verdachten van Nederlandse afkomst waren, en 'slechts' 50.000 van 'niet-westerse migratie' afkomst. Dus je 'oververtegenwoordigd' statement lijkt niet te kloppen.

Maar toch focussen we vaak op het 'Marokkanenprobleem' en niet op de 'Nederlandse criminelen'..
Ik zeg niet dat er geen Marokkanenprobleem is, maar dat probleem is niet groter dan het Nederlandse-criminelen-probleem, hoewel sommige partijen dat wel zo willen laten lijken.

Dergelijke populistische statements - die blijkbaar feitelijk incorrect zijn - gaan in mijn optiek nooit een beter land van Nederland maken.

Elise
Berichten: 7528
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Elise » 02 mar 2021, 17:21

Barend schreef: 02 mar 2021, 17:18 Als je de data over criminaliteit bij het CBS bekijkt dan zie ik vooral dat 70.000 van de 140.000 verdachten van Nederlandse afkomst waren, en 'slechts' 50.000 van 'niet-westerse migratie' afkomst. Dus je 'oververtegenwoordigd' statement lijkt niet te kloppen.

Maar toch focussen we vaak op het 'Marokkanenprobleem' en niet op de 'Nederlandse criminelen'..
Ik zeg niet dat er geen Marokkanenprobleem is, maar dat probleem is niet groter dan het Nederlandse-criminelen-probleem, hoewel sommige partijen dat wel zo willen laten lijken.

Dergelijke populistische statements - die blijkbaar feitelijk incorrect zijn - gaan in mijn optiek nooit een beter land van Nederland maken.
Bekijk het eens procentueel, dan zijn ze niet oververtegenwoordigd maar overoveroveroververtegenwoordigd.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1842
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Barend » 02 mar 2021, 17:26

Elise schreef: 02 mar 2021, 17:21
Barend schreef: 02 mar 2021, 17:18 Als je de data over criminaliteit bij het CBS bekijkt dan zie ik vooral dat 70.000 van de 140.000 verdachten van Nederlandse afkomst waren, en 'slechts' 50.000 van 'niet-westerse migratie' afkomst. Dus je 'oververtegenwoordigd' statement lijkt niet te kloppen.

Maar toch focussen we vaak op het 'Marokkanenprobleem' en niet op de 'Nederlandse criminelen'..
Ik zeg niet dat er geen Marokkanenprobleem is, maar dat probleem is niet groter dan het Nederlandse-criminelen-probleem, hoewel sommige partijen dat wel zo willen laten lijken.

Dergelijke populistische statements - die blijkbaar feitelijk incorrect zijn - gaan in mijn optiek nooit een beter land van Nederland maken.
Bekijk het eens procentueel, dan zijn ze niet oververtegenwoordigd maar overoveroveroververtegenwoordigd.
Dus jij blust liever alleen de vier kleine brandjes in je keuken terwijl je gehele bovenverdieping die ook in brand staat?
------------------------------------------

Even voor de vergelijk in percentages:
70.000 verdachten van Nederlandse afkomst is 0,53% van het totaal
50.000 verdachten van Niet-westerse migratieachtergrond is 2,09% van het totaal.

Ja, dat is vier keer zoveel, maar dat is ook 97,91% van de Niet-westerse migratieachtergrond die niet crimineel verdacht zijn.
En om het compleet te maken: van Nederlandse afkomst is dus 99,47% niet crimineel verdacht.


Nogmaals, ik zeg niet dat er geen probleem is, maar het probleem is niet zo generaliserend als dat vaak wordt gebracht.

Robin
Berichten: 51598
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Robin » 02 mar 2021, 17:39

Opsporing Verzocht en mijn maandelijkse briefing en info van de Federatie in mijn juweliersvakgebied betr aflegging/inbraak/diefstal etc is dus fake news?

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1842
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Nederlandse verkiezingen 2021

Bericht door Barend » 02 mar 2021, 17:47

Robin schreef: 02 mar 2021, 17:39 Opsporing Verzocht en mijn maandelijkse briefing en info van de Federatie in mijn juweliersvakgebied betr aflegging/inbraak/diefstal etc is dus fake news?
Ik zeg niets over fake news. Ik basseer alle bovenstaande cijfers op de cijfers van het CBS, die die cijfers weer van de politie krijgen.
De cijfers zijn allen feitelijk onderbouwd zoals je op de website van het CBS kunt vinden in de links die ik in de vorige berichten deelde.

edit: Maar jouw reactie is wel wat ik bedoel met generaliserend; Ik zie ook wat jij ziet in Opsporing Verzocht en ik begrijp je gevoel daarbij, en dat je door dat gevoel wellicht wilt stemmen op een partij die zegt dat 'probleem' aan te gaan pakken. Maar als je het dan feitelijk gaat bekijken lijkt het probleem ineens feitelijk anders te zijn dan de informatie die jij en ik zien op tv.
Laatst gewijzigd door Barend op 02 mar 2021, 17:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], HJ2, Joost H., jos_br, JvH, KoenM, SlowCo, WillemBoer en 12 gasten