BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22283
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Niels » 30 nov 2020, 16:13

Mooi project hoor, respect! Heb je zaken als drijfstang lagers ook vervangen aangezien de boel toch open lag?

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 16:15

Oke oke, nu komen we bijna bij mijn huidige voortang aan... namelijk het onderstel.

Omdat ik meer vermogen en koppel krijg in de auto is de ophanging en remmerij ontzettend belangrijk tenzij je de mentaliteit hebt ''remmen is angst''. Zeker voor de RDW keuring wil ik er zeker van zijn dat het goed zit. Een vriend van mij had toevallig nog een setje e46 330Ci schijven op de plank liggen, en ik wist dat deze passen icm de grote 4 pots klauwen op een E30. Daar zijn zat adapterkits voor te koop. Dus, ik klauwen gezocht en gevonden, om er achter te komen dat het niet past. Hoe kan het ook anders?
IMG_20201102_183636.jpg
IMG_20201102_183636.jpg (400.18 KiB) 2024 keer bekeken
IMG_20201102_185458.jpg
IMG_20201102_185458.jpg (699.37 KiB) 2024 keer bekeken
De klauw komt dus niet dicht genoeg naar de as toe, en ja, ik heb dus in de remklauw geslepen om te kijken wanneer het wel zou gaan passen icm custom adapterplaten.
IMG_20201103_205316.jpg
IMG_20201103_205316.jpg (686.74 KiB) 2024 keer bekeken
IMG_20201102_185549.jpg
IMG_20201102_185549.jpg (784.57 KiB) 2024 keer bekeken
Maar zoals je ziet, is dit geintje helaas niet gelukt. Ik kon niet nog dieper in de klauw slijpen omdat ik anders te dicht op de cilinderwand uit zou komen. Dus nu zit ik met het probleem waardoor niet de volledige brakepad op de schijf komt. Een echte big-brake kit ga ik niet kopen, het moet een leuk en niet al te duur project blijven.
IMG_20201103_205251.jpg
IMG_20201103_205251.jpg (744.76 KiB) 2024 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 16:22

Niels schreef: 30 nov 2020, 16:13 Mooi project hoor, respect! Heb je zaken als drijfstang lagers ook vervangen aangezien de boel toch open lag?
Nee, drijfstanglagers heb ik niet vervangen, omdat het anders toch gaat uitlopen op een volledige revisie. Ik wil het eerst werkend krijgen, want wie weet lukt het niet eens. De motor was nog erg goed, liep rustig, altijd een automaatbak achter gezeten, en is erg lang in bezit geweest van een man op leeftijd. Dus ik maak mij daar niet zo'n zorgen over.

Online
TLRS
Berichten: 2945
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door TLRS » 30 nov 2020, 16:41

Misschien tzt een soortgelijke remsetup als vanreimersdal.. de 4 zuiger klauwen van oa m135i. Zijn vrij gangbare klauwen dus zouden relatief betaalbaar moeten zijn.

Bokkepoot
Berichten: 296
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Bokkepoot » 30 nov 2020, 17:06

Mooi werk, ziet er goed uit!

Online
RJK
Berichten: 3548
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RJK » 30 nov 2020, 18:06

Ik had dit op mijn E46 325i zitten, was ook niet verkeerd. Kan met 325 mm E46 m3 schijven (had ik, dan moeten de klauwen iets aangepast worden) of 345 mm E46 m3 CSL schijven.

viewtopic.php?t=34665

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 18:10

Aan de hand van heel het gedoe rondom de remmerij heb ik vorige week de beslissing genomen om een compleet BMW e46 M3 onderstel te kopen. Deze kon ik voor een zeer aantrekkelijke prijs overnemen, en kreeg er nog wat extra spullen bij waar ik later op terug kom.

De reden waarom ik dit onderstel heb genomen is omdat de remmerij voor een e46 M3 in combinatie met het onderstel bolt-on is. Het is specifiek voor deze auto ontwikkeld, en dus ook op het vermogen dat ik ga draaien. 286pk (M60B40) < 343 pk (S54B32)

Veel mensen hebben dan ook gelijk de opmerking ''Het eerste wat je aan een e46 M3 veranderd zijn de remklauwen''. Dit wordt vooral aangeraden als je met een M3 het circuit op gaat omdat de remklauwen vaak net ondermaats presteren en erg warm worden. Gelukkig voor mij is mijn plan niet om het circuit op te gaan met deze auto. Dus voor mijn doeleinden volstaat de OEM M3 remmerij prima.

Daarbij heb ik nog het fantastische voordeel dat mijn ophanging er een stuk op vooruit gaat:
- 1,5cm bredere sporing aan elke kant (betere wegligging)
- M3 dempers
- 2 sets veren (1 set HR III verlagingsveren en 1 set OEM)
- Excentrische toplagermounts (meer caster = rustiger stuurgedrag)
- Torsen sperdifferentieel (ik wil later wel overgaan op een OS-Giken platensper, maar voor nu volstaat dit prima)
- Rondom geperforeerde remschijven.
- E46 M3 cardan-as zat er ook bij.

Omdat het subframe achter van een M3 ook anders is, zal ik deze ook moeten vervangen. Jammer genoeg heb ik 2 jaar geleden mijn eigen subframe rubbers allemaal vervangen, maar aan de andere kant wist ik nu wel exact hoe ik het moest doen én ben zo slim geweest om de gemaakt pershulpstukken te bewaren. Al moest ik wel 1 hulpstuk opnieuw maken voor het M3 subframe, omdat er verschil zit in de subframes. Rubbers heb ik er dus uitgeperst, en de nieuwe moeten nog binnenkomen.
IMG_20201124_214228.jpg
IMG_20201124_214228.jpg (511.46 KiB) 1975 keer bekeken
IMG_20201125_162033.jpg
IMG_20201125_162033.jpg (476.08 KiB) 1975 keer bekeken
IMG_20201125_171851.jpg
IMG_20201125_171851.jpg (502.19 KiB) 1975 keer bekeken
Dat geeft een mooie gelegenheid om het M3 subframe te laten poedercoaten en om gelijk de ophangpunten van het subframe te verstevigen. Het is nogal een kwaal bij de E46 coupe's dat de subframe ophangpunten uitscheuren. Ook deze set zal binnenkort binnenkomen.
s-l500.jpg
s-l500.jpg (209.35 KiB) 1975 keer bekeken

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 976
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door yorick » 30 nov 2020, 18:26

Lekker bezig hoor! Zal vast lekker sturen, zo’n 4 liter in een e46. De M60 is ook best wel licht.

Kom snel weer eens kijken in de beunschuur.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 18:29

yorick schreef: 30 nov 2020, 18:26 Lekker bezig hoor! Zal vast lekker sturen, zo’n 4 liter in een e46. De M60 is ook best wel licht.

Kom snel weer eens kijken in de beunschuur.
Doe dat! Je zou 2 weken geleden al langs zijn gekomen :tong:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4588
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Eeuwe » 30 nov 2020, 19:11

Goed bezig! Leuk project, ga ik zeker volgen!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 19:32

Oke nu ben ik op het punt aangekomen van de huidige voortgang, en wil jullie dan ook vragen om mee te denken en hoor graag jullie reacties.

De auto staat er nu als volgt bij :mrgreen:
IMG_20201124_213759.jpg
IMG_20201124_213759.jpg (523.69 KiB) 1909 keer bekeken
Op dit moment ben ik met de motorkoeling bezig en heb ik het front weer terug gemonteerd om te kijken hoe alles uitkomt, en daar vindt ik het volgende probleem: De uitgaande kan zit recht voor de aircopomp... misschien dat ze hem daarom vaak weglaten... :whistle:
180b9db0-6d1f-4919-926a-80e19a686228.jpg
180b9db0-6d1f-4919-926a-80e19a686228.jpg (731.83 KiB) 1909 keer bekeken
De originele radiateur ziet er als volgt uit:
OEM radiateur.jpg
OEM radiateur.jpg (218.48 KiB) 1909 keer bekeken
Nu ben ik dus meerdere opties aan het bekijken. Ik zou een Mishimoto radiateur kunnen plaatsen maar daar zitten ook flinke nadelen aan.
Deze radiateur lijkt wel een aansluiting helemaal onderaan de hebben, maar kost €661,-
mishimoto-radiateur-aluminium-bmw-3-serie-39266-67f.jpg
mishimoto-radiateur-aluminium-bmw-3-serie-39266-67f.jpg (178.77 KiB) 1909 keer bekeken
De andere optie is ook een mishimoto en kost €349,- maar daar zal ik de tule / slangaansluiting moeten verlassen naar onderen. Daarbij komt nog eens het feit dat de mishimoto's dubbelrij koeling hebben, en dus dikker zijn. een mishimoto is al gauw 6 cm dik en een OEM 35mm. Gezien de foto van het probleem hierboven zie je dat er vrij weinig ruimte zit tussen de motor en de radiateur. De originele fan kan ik dus al niet plaatsen. Op die foto heb ik dan ook een dunne elektrische aftermarket fan gepakt die op mijn e30 hoort, gewoon om te kijken of het past.
mishimoto-performance-radiateur-handbediening-aluminium-bmw-3-serie-60754-edd.jpg
mishimoto-performance-radiateur-handbediening-aluminium-bmw-3-serie-60754-edd.jpg (190.78 KiB) 1909 keer bekeken
Maar nu ik zo aan het zoeken was naar de foto's kwam ik ook deze tegen:
e46 compact radiateur.jpg
e46 compact radiateur.jpg (70.12 KiB) 1909 keer bekeken
Deze schijnt ook voor e46 te zijn, maar dan voor een e46 compact...
Artikelnummer 470R0006
Maar er staat ook bij dat deze zou passen op:
BMW 3 Cabrio (E46) (1995 - 2993 , 143 - 231 PK)
BMW 3 Compact (E46) (1796 - 2494 , 115 - 192 PK)
BMW 3 Coupe (E46) (1596 - 2993 , 105 - 231 PK)
BMW 3 Sedan (E46) (1596 - 2993 , 105 - 231 PK)
BMW 3 Touring (E46) (1796 - 2993 , 115 - 231 PK)
BMW Z4 Coupe (E86) (2996 - 3246 , 265 - 343 PK)
BMW Z4 Roadster (E85) (1995 - 3246 , 150 - 343 PK)
BMW Z4 Roadster (E89) (2497 - 2996 , 204 - 258 PK)

Kent iemand deze radiateur of op welke type BMW dit geleverd is? Als dit zou passen op de originele bevestigingspunten met een extern expansievat, dan zou ik helemaal geholpen zijn :clap:

Eric Z
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Eric Z » 30 nov 2020, 19:59

Is die laatste niet hetzelfde als de eerste maar op z’n kop op de foto?

Past iets van een M3 niet, die heeft standaard al een extern expensievat dacht ik.
Edit, afgaande op wat foto’s zit alles wel redelijk vergelijkbaar dus kom je ook niet mee uit dan vrees ik.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Vanreijmersdal » 30 nov 2020, 20:07

Lijkt wel of die eerste en laatste foto onderste boven zijn. Want dan zijn de aansluitingen weer het zelfde als origineel. Op die laatste foto zie je ook links bovenin een L nokje waar normaal je koelvin in blijft hangen.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Vanreijmersdal » 30 nov 2020, 20:15

Etk geeft vóór de e46 330 en compact 325ti ook de zelfde onderdeel nummers op.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Vanreijmersdal » 30 nov 2020, 20:19

Maar een mishimoto en dan ook nog een nieuwe koelvin, dan kan je misschien net zogoed een radiateur opmaat laten maken met je e46 koelvin.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 468
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door PeterM » 30 nov 2020, 20:38

Erg mooi project! Mooi om de aanpassingen te zien die je doet en de oplossingen die je bedenkt!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 20:48

Vanreijmersdal schreef: 30 nov 2020, 20:19 Maar een mishimoto en dan ook nog een nieuwe koelvin, dan kan je misschien net zogoed een radiateur opmaat laten maken met je e46 koelvin.
Radiateur op maat laten maken lijkt me nogal duur , en wil de build niet al te duur maken, vandaar dat ik hoop op andere oplossingen. Ik vind 661 voor een radiateur eigenlijk al boven mijn budget.

Ik zou ook de originele radiateur kunnen aanpassen door middel van het er af halen van de plastic zijkanten en dan een aluminium goot er op lassen. Dan kan ik zelf de tules plaatsen...

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 21:09

Vanreijmersdal schreef: 30 nov 2020, 20:19 Maar een mishimoto en dan ook nog een nieuwe koelvin, dan kan je misschien net zogoed een radiateur opmaat laten maken met je e46 koelvin.
Al zou ik de radiateur op maat laten maken, dan kan ik alsnog niet de originele fan gebruiken vanwege de dikte van de fan. Dieper in de bumper gaat ook niet door de condensor die er voor zit.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Vanreijmersdal » 30 nov 2020, 21:20

Je zou dan de vin aan de voorkant kunnen plaatsen en de vin de andere kant laten opdraaien. Maar op maat laten maken van een radiateur is idd geen budget oplossing.

Dan zou ik er ook eentje aanpassen.

Of veel verschillende online bestellen en proberen.

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Nurdt » 01 dec 2020, 10:46

Beste bezigheid en een rappe tempo erin!!
Wel veel machinale aanpassingen nodig zeg, petje af.
#volg

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 01 dec 2020, 11:23

Een vriend van mij kwam toevallig langs met zijn e46 320 touring vanwege een koelvloeistof lekkage. Prompt zie ik een elektrische fan voor de condensor en radiateur gemonteerd zitten, terwijl hij ook een fisco-fan heeft.
87018c09-5d3a-4236-be81-59f7f44a2d59.jpg
87018c09-5d3a-4236-be81-59f7f44a2d59.jpg (312.69 KiB) 1582 keer bekeken
Dus na veel zoeken ben ik er achter gekomen dat er inderdaad ook voor mijn auto een elektrische condensor-fan beschikbaar is. Waarom deze nooit op mijn auto heeft gezeten snap ik alleen niet. Ik zie op veel e46's deze ook niet standaard zitten, maar de bevestigings draadeinden zitten er wel altijd. Weet iemand hier iets meer vanaf?

Volgende stap is het uitzoeken of ik de ballast / converter nodig ga hebben van de condensor-fan of niet. Ik wil de fan laten schakelen dmv een koelwater temperatuursensor die ik er zelf in ga bouwen. De elektrische fan wordt ook een aan/uit schakeling aangezien de originele e46 fan modulerend is. (traploos regelbaar dmv een pulssignaal) Het puls signaal kan ik niet gebruiken voor een standaard elektrische fan schakeling, dus moet ik de schakeling zelf gaan bouwen. Het enige waar ik op moet letten is dat ik 1 temp sensor weg haal (aansturing van de OEM e46 fan) en 1 sensor behoud (voor aansturing van de temp indicator in de tellerbak)

Op Autodoc kan ik een elektrische condensor fan kopen met of zonder ballast. Daarnaast weet ik ook niet of dat de luchtverplaatsing (flow) die deze genereerd voldoende zal zijn om het hele koelpakket (condensor en radiateur) te kunnen koelen. De 320 waarvan ik het heb afgekeken had namelijk ook nog een viscofan er bij draaien, en een M60 schijnt nogal wat warmte af te geven.
Een front-mounted koelfan (duwend) heeft namelijk tot 30% minder rendement als back-mounted (achter de radiateur) (zuigend).


Online
RJK
Berichten: 3548
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RJK » 01 dec 2020, 12:02

Ik gebruik op mijn E30/M60 de originele condensor fan van de E38 die de motor ook gedoneerd heeft. Dat ding verplaatst echt een bult lucht op de hoogste stand. Ik heb deze ook dusdanig bedraad dat de lage en hoge stand gebruikt wordt. De originele thermo-switch van de E38 donor die ik nog had liggen schakelt bij 91/104ºC (lage/hoge snelheid ventilator). Ik heb nu een thermo-switch gebruikt van een E36 (of Z3) viercilinder, die schakelt al bij 80/88ºC. Daarnaast BMW thermostaat P/N 11531729720 geplaatst, dit is een 85ºC thermostaat (i.p.v. de standaard 95ºC thermostaat).

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3313
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Martijn M » 01 dec 2020, 12:06

Gaaf project en mooi topic!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 01 dec 2020, 12:23

RJK schreef: 01 dec 2020, 12:02 Ik gebruik op mijn E30/M60 de originele condensor fan van de E38 die de motor ook gedoneerd heeft. Dat ding verplaatst echt een bult lucht op de hoogste stand. Ik heb deze ook dusdanig bedraad dat de lage en hoge stand gebruikt wordt. De originele thermo-switch van de E38 donor die ik nog had liggen schakelt bij 91/104ºC (lage/hoge snelheid ventilator). Ik heb nu een thermo-switch gebruikt van een E36 (of Z3) viercilinder, die schakelt al bij 80/88ºC. Daarnaast BMW thermostaat P/N 11531729720 geplaatst, dit is een 85ºC thermostaat (i.p.v. de standaard 95ºC thermostaat).
Kijk! Super om te horen! Ik ga er gelijk werk van maken

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Vanreijmersdal » 01 dec 2020, 12:43

ik heb op mij 330ci alleen elektrische fan tussen de raditeur en het blok. Gaat tot nu toe prima. Heeft ook nooit een fisco-fan gezeten.
Volgens mij heb ik ook helemaal geen fisco-fan aansluiting zitten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wout309t en 14 gasten