E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel
- jessedehaan
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: spaghetti -5kg en .. pk
Deze gietijzeren unit is eraf gekomen en weegt 9kg. Ten opzichte van de spaghetti (4kg) scheelt dat 5 kilogram. Dat is meer dan ik gedacht had. En door het terugplaatsen van de middendemper komt is er natuurlijk ook weer 5kg bij gekomen.
Er is geen merkbaar meer, of ander, motorgeluid trouwens (voorkant).
Al kan ik dat niet precies vaststellen natuurlijk, omdat ook de resonator er weer onder zit (minder brom achter).
Heerlijk om met deze leuke upgrade het nieuwe jaar in te gaan.
Hoewel de realiteit van een oude auto zich alweer aandient: nu weer de handremschoentjes.
Het 4-2-1 ontwerp is wel doordacht zo te zien. De cilinders 1 en 4 voegen samen, net als 2 en 3. En het 2>1 stuk is gemaakt voor gelijke lengte en pulswerking. Maar als je kijkt naar de bochten die binnen 5cm gemaakt moeten worden, kan ik me voorstellen dat de flow nu wel veel beter moet zijn. Zeker als je kijkt naar de omweg en knik die cil1 moet maken:Er is geen merkbaar meer, of ander, motorgeluid trouwens (voorkant).
Al kan ik dat niet precies vaststellen natuurlijk, omdat ook de resonator er weer onder zit (minder brom achter).
Heerlijk om met deze leuke upgrade het nieuwe jaar in te gaan.
Hoewel de realiteit van een oude auto zich alweer aandient: nu weer de handremschoentjes.
-
- Berichten: 3062
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: spaghetti -5kg
Leuke mods man 
Is dat een originele einddemper? De pijpjes lijken iets te knijpen vlak voor de box?

Is dat een originele einddemper? De pijpjes lijken iets te knijpen vlak voor de box?
- jessedehaan
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: spaghetti -5kg
Thanks.
Het is een Bosal demper voor de M52 (enkele aansluitbuis), helaas kon ik toen zo snel geen geschikt gebruikt exemplaar vinden. En ik weet niet of daarvan de pijpjes groter zijn. De ingaande buis op de box is bij de Bosal ook wat geknepen trouwens
Ten opzichte van de originele M43 demper (ook een flink geknepen pijpje) geven de twee -net iets kleinere- pijpjes wel een groot verschil (meer dan dit fotoperspectief weergeeft) in de flow. Al merk je daar in de praktijk niets van trouwens. M
De nieuwe demper is wel zo'n 3 kilo zwaarder, maar staat erg mooi en klinkt ook veel beter, wat donkerder.
Het is een Bosal demper voor de M52 (enkele aansluitbuis), helaas kon ik toen zo snel geen geschikt gebruikt exemplaar vinden. En ik weet niet of daarvan de pijpjes groter zijn. De ingaande buis op de box is bij de Bosal ook wat geknepen trouwens
Ten opzichte van de originele M43 demper (ook een flink geknepen pijpje) geven de twee -net iets kleinere- pijpjes wel een groot verschil (meer dan dit fotoperspectief weergeeft) in de flow. Al merk je daar in de praktijk niets van trouwens. M
De nieuwe demper is wel zo'n 3 kilo zwaarder, maar staat erg mooi en klinkt ook veel beter, wat donkerder.
- jessedehaan
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: spaghetti -5kg
Zo ben je bezig met een nieuwe spaghetti, en zo wordt je weer ingehaald door de realiteit van een oude bak: Een aanslepend geluidje rechtsachter, dat met gas los versterkt werd, en waarvoor de auto maar weer eens omhoog moest. Zo zie je maar, met oude auto's werk je meer aan onderhoud dan aan upgrades. En de handrem is bij de E46 wel een dingetje, echt sterk is ie niet, en op deze leeftijd moet je het gewoon vervangen.
Overmatige slijtage aan de achterkant, een een gekke slijtagerand. Alle oneffenheden heb ik eerst maar weg gevijld en het contactvlak tussen remschoen en ankerplaat/dustplate maar wat ingevet. Maar nee, na een eerste keer de handrem aantrekken bleef het weer terugkomen. In de zomer had ik voor de APK al eens gekeken waarom het op rechts niets remde, en toen zag ik dat de spanstift helemaal geen grip meer had in de ankerplaat. Toen heb ik een pasring zo bijgevijld dat het wel weer strak zak en kon ik de remmen ook weer stellen. Dat afstellen is even een gepriegel, maar met lange dop 10 voor de moeren onder de handremhoes, en een een schroevendraaier door een wielboutgat lukte dat met twee wielen omhoog wel. Op YouTube staan genoeg DIY's. Maar een half jaar later bleek dat toch niet zo'n briljante oplossing, want de spanstift drukt de hele remschoen zo veel te strak tegen de ankerplaat, waardoor die blijft klemmen/haken. Ik had de veer meteen kunnen inkorten. Maar ik heb dat nu alsnog kort getest en het werkte niet echt: Nouja, dan maar alles vernieuwen. Alles wat je op Autodoc van ATE bestelt krijg je in tweevoud, en dat was best goedkoop: remschoenen, reparatiesetje van alle veren/spanstiften, en voor de zekerheid ook het spanmechanisme (maar dat was echt niet nodig). Ik had al gezien dat de stelschroef nog perfect gangbaar was, dus die heb ik niet besteld. En natuurlijk de ankerplaten (de andere kant doe ik deze zomer nog eens). Het is niet zo moeilijk, maar de boutjes (dop 10, ringsleutel 16) zijn zo gecorrodeerd dat je ze even goed schoon moet tikken met een platbek schroevendraaier en een staalborsteltje. Een (ratel)ringsleutel 16 is ook echt een must, een steeksleutel heeft namelijk geen grip, en voor een dop is geen ruimte.
Een blikschaar is wel nodig om de oude ankerplaat weg te knippen en de nieuwe aan te passen zodat je hem over de wielnaaf heen krijgt. Verwijder niet onnodig de wielnaaf (daar is ook wel een speciale dop en slagtrekker voor nodig), want dan trek je ook je wiellager kapot. Andersom moet je wel altijd je ankerplaat (laten) vervangen als je een nieuw wiellager nodig hebt; alles is er dan toch al vanaf, en dan hoef je niet eens je ankerplaat kapot te knippen.
Overmatige slijtage aan de achterkant, een een gekke slijtagerand. Alle oneffenheden heb ik eerst maar weg gevijld en het contactvlak tussen remschoen en ankerplaat/dustplate maar wat ingevet. Maar nee, na een eerste keer de handrem aantrekken bleef het weer terugkomen. In de zomer had ik voor de APK al eens gekeken waarom het op rechts niets remde, en toen zag ik dat de spanstift helemaal geen grip meer had in de ankerplaat. Toen heb ik een pasring zo bijgevijld dat het wel weer strak zak en kon ik de remmen ook weer stellen. Dat afstellen is even een gepriegel, maar met lange dop 10 voor de moeren onder de handremhoes, en een een schroevendraaier door een wielboutgat lukte dat met twee wielen omhoog wel. Op YouTube staan genoeg DIY's. Maar een half jaar later bleek dat toch niet zo'n briljante oplossing, want de spanstift drukt de hele remschoen zo veel te strak tegen de ankerplaat, waardoor die blijft klemmen/haken. Ik had de veer meteen kunnen inkorten. Maar ik heb dat nu alsnog kort getest en het werkte niet echt: Nouja, dan maar alles vernieuwen. Alles wat je op Autodoc van ATE bestelt krijg je in tweevoud, en dat was best goedkoop: remschoenen, reparatiesetje van alle veren/spanstiften, en voor de zekerheid ook het spanmechanisme (maar dat was echt niet nodig). Ik had al gezien dat de stelschroef nog perfect gangbaar was, dus die heb ik niet besteld. En natuurlijk de ankerplaten (de andere kant doe ik deze zomer nog eens). Het is niet zo moeilijk, maar de boutjes (dop 10, ringsleutel 16) zijn zo gecorrodeerd dat je ze even goed schoon moet tikken met een platbek schroevendraaier en een staalborsteltje. Een (ratel)ringsleutel 16 is ook echt een must, een steeksleutel heeft namelijk geen grip, en voor een dop is geen ruimte.
Een blikschaar is wel nodig om de oude ankerplaat weg te knippen en de nieuwe aan te passen zodat je hem over de wielnaaf heen krijgt. Verwijder niet onnodig de wielnaaf (daar is ook wel een speciale dop en slagtrekker voor nodig), want dan trek je ook je wiellager kapot. Andersom moet je wel altijd je ankerplaat (laten) vervangen als je een nieuw wiellager nodig hebt; alles is er dan toch al vanaf, en dan hoef je niet eens je ankerplaat kapot te knippen.
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 08 mar 2020, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4531
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: spaghetti -5kg
prima onderhoud weer. Dat van de ankerplaat op mijn e36 bedacht ik mij later pas... met wat geknip en buigen toch de plaat er tussen weten te krijgen. En met een nieuwe handrem kabel remt het als een nieuwe auto.
- Eeuwe
- Berichten: 4968
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
- jessedehaan
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: spaghetti -5kg
Alles natuurlijk roestig.
Iets wat ik met alle ondehoud ook altijd bij de hand heb is een boormachine met messing borstels, en een bus roestomvormer: Toen kon het nieuwe materiaal erop. Even goed kijken hoe het zit, en alle contactpunten even in het remmenvet. Het is wel een gepriegel met die veertjes. Met een tang en schroeverdraaier kom je een heel eind, maar een hakenset schaf ik voor de volgende keer wel aan. Ook hielp een helpende hand me erg om de de remschoenen boven en onder op de plaats te houden terwijl ik een veertje door het oogje probeerde te krijgen.
Het hefboommechanisme hield het 'loodje' van de handremkabel ook niet makkelijk vast. Daar heb ik doen een elastiekje om gedraaid dat ik verwijderd heb toen alles op de plek zat. Wel mooi, alles nieuw: Afstellen:
-achterwielen het liefst allebei van de grond (ivm vergelijk) en auto op assteunen zetten.
-Handrem in niet aangetrokken stand/moertje onder handremhoes losgedraaid zodat de kabel niet onder spanning staat.
-Eén wielbout los (wielen eraf is makkelijker) en zoeken naar het stelkransje van de stelschroef (L op 2u, R op 10u) zaklampje/telefoon bij de hand.
-Met een schroevendraaier door een wielnaaf/bout-gat de stelschroef zover draaien dat de remschoenen klemmen en je de schijf/wiel met de hand niet meer gedraaid krijgt.
-Dan de stelschroef in principe 10 tikjes terugdraaien.
-Stelmoer in de auto net tót aanslag draaien.
Zelf kijk ik of de schijf vrij draait, bij 1 handremklik licht aanloopt, bij 2 klikken stevig vastzit en bij 3 klikken helemaal.
Iets wat ik met alle ondehoud ook altijd bij de hand heb is een boormachine met messing borstels, en een bus roestomvormer: Toen kon het nieuwe materiaal erop. Even goed kijken hoe het zit, en alle contactpunten even in het remmenvet. Het is wel een gepriegel met die veertjes. Met een tang en schroeverdraaier kom je een heel eind, maar een hakenset schaf ik voor de volgende keer wel aan. Ook hielp een helpende hand me erg om de de remschoenen boven en onder op de plaats te houden terwijl ik een veertje door het oogje probeerde te krijgen.
Het hefboommechanisme hield het 'loodje' van de handremkabel ook niet makkelijk vast. Daar heb ik doen een elastiekje om gedraaid dat ik verwijderd heb toen alles op de plek zat. Wel mooi, alles nieuw: Afstellen:
-achterwielen het liefst allebei van de grond (ivm vergelijk) en auto op assteunen zetten.
-Handrem in niet aangetrokken stand/moertje onder handremhoes losgedraaid zodat de kabel niet onder spanning staat.
-Eén wielbout los (wielen eraf is makkelijker) en zoeken naar het stelkransje van de stelschroef (L op 2u, R op 10u) zaklampje/telefoon bij de hand.
-Met een schroevendraaier door een wielnaaf/bout-gat de stelschroef zover draaien dat de remschoenen klemmen en je de schijf/wiel met de hand niet meer gedraaid krijgt.
-Dan de stelschroef in principe 10 tikjes terugdraaien.
-Stelmoer in de auto net tót aanslag draaien.
Zelf kijk ik of de schijf vrij draait, bij 1 handremklik licht aanloopt, bij 2 klikken stevig vastzit en bij 3 klikken helemaal.
- jessedehaan
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: spaghetti -5kg
Ik had ook nog multiriemen (Contitech) en spanrollen (INA) besteld.
Nooit gedacht dat ik plezier zou hebben van dit saaie onderhoud, maar het loopt daadwerkelijk zachter.
Dat is toch het verschil met een soepele riem, en vooral dat van een solide spanrol die niet als een oud skeelerwieltje (remember?) hard maar met wat speling en geluid ronddraait.
Op de aircopomp-riem (1) is door de tijd veel olie en koelvloeistof gekomen, de waterpomp/dynamo/stuurbekrachtigings-riem (3) zag er nog redelijk uit. Met een T50 Torx kun je de spanrollen ontspannen en losdraaien (die van de waterpomp in omgekeerde richting!) De bout die er bijgeleverd wordt is veel te lang. Je kunt gewoon je oude/korte bout hergebruiken. Ik kijk graag naar deze eenvoudige motorruimte met veel sleutelruimte en steeds meer nieuwe onderdelen:
Nooit gedacht dat ik plezier zou hebben van dit saaie onderhoud, maar het loopt daadwerkelijk zachter.
Dat is toch het verschil met een soepele riem, en vooral dat van een solide spanrol die niet als een oud skeelerwieltje (remember?) hard maar met wat speling en geluid ronddraait.
Op de aircopomp-riem (1) is door de tijd veel olie en koelvloeistof gekomen, de waterpomp/dynamo/stuurbekrachtigings-riem (3) zag er nog redelijk uit. Met een T50 Torx kun je de spanrollen ontspannen en losdraaien (die van de waterpomp in omgekeerde richting!) De bout die er bijgeleverd wordt is veel te lang. Je kunt gewoon je oude/korte bout hergebruiken. Ik kijk graag naar deze eenvoudige motorruimte met veel sleutelruimte en steeds meer nieuwe onderdelen:
- jessedehaan
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: spaghetti -5kg
Bedankt Eeuwe en Crookie,
ik heb alleen geen nieuwe kabel, dat leek me nogal een gedoe achter/boven het subframe. Of is dat wel te doen?
ik heb alleen geen nieuwe kabel, dat leek me nogal een gedoe achter/boven het subframe. Of is dat wel te doen?
- Poseidon
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 01 nov 2011, 15:53
- Auto: Alpina B5 G31, Mini F56 SD S
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: de E46 handrem, tja..
Goed bezig!
Mooi om te zien dat alles grondig wordt aangepakt.
Ik heb ongeveer het zelfde uitgevoerd met een M3 S54.
Mooi om te zien dat alles grondig wordt aangepakt.
Ik heb ongeveer het zelfde uitgevoerd met een M3 S54.
-
- Berichten: 4531
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: de E46 handrem, tja..
De kabel heb je er in principe zo uit. Zolang je echter niet enorm hoeft bij te stellen bij de stelmoeren zou ik ‘m laten zitten. Ik moest de hele trailing arm wisselen en de kabel zat vast gerot bij de handrem. Bij de e36 gaat ie onder het hitteschild langs de uitlaat de carroserie in. De mantel staat ietwat op spanning en haakt hierdoor in de opening.
Die veren kunnen idd een opgaaf zijn. Ik had nog een stevige priem liggen waarmee ik de haken in het gat kon begeleiden. Even wat geduld echter....
Die veren kunnen idd een opgaaf zijn. Ik had nog een stevige priem liggen waarmee ik de haken in het gat kon begeleiden. Even wat geduld echter....
- jessedehaan
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: de E46 handrem, tja..
Bedankt Poseidon,
M3 en S54 zijn wel een beetje magische termen, zo in een M43 topic, maar het doet deugd dat het ook daar nodig is;)
En dat avontuur met de trailing arm heb ik eens gelezen Crookie, dat is pas rigoureus.. en idd., een kabel om voorlopig maar lekker te laten zitten.
M3 en S54 zijn wel een beetje magische termen, zo in een M43 topic, maar het doet deugd dat het ook daar nodig is;)
En dat avontuur met de trailing arm heb ik eens gelezen Crookie, dat is pas rigoureus.. en idd., een kabel om voorlopig maar lekker te laten zitten.
- jessedehaan
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: de E46 handrem, tja..
De handrem is zoiets waar je tegenaan loopt.
Maar er is ook een remmenklusje dat ik al een paar maanden wil afronden: namelijk vier 'nieuwe' remklauwen.
In 2013 heb ik eens een vastloper gehad met een E46 sedan. Zachtjes rijdend kwam ik wel terug, maar -met andermans auto- kwam ik wel te laat op een afspraak. En daarna moest ik in de winterkou (toen het nog koud was!) nog eens zo'n revisierubber in de klauw frutten.
Met dit in m'n achterhoofd wilde ik bij m'n huidige -en inmiddels al veel oudere- E46 eens alle klauwen op het gemakje aanpakken. De directe aanleiding was dat ik een scheurtje in de stofkap van de achterklauw zag. (misschien zelf eens te hard schoon geborsteld..). In oktober heb ik een setje klauwen opgesnord en die gereviseerd met ATE rubbers, ATE vet (een aanrader), en ook nieuwe zuigers (AutoFren). Dat laatste is een gokje, maar de oude hadden teveel pitting om er op nieuw in te stoppen. Ik heb de klauwen eerst geborsteld, ontvet en gespoten in Hammerite Zilvergrijs. Deze klauwen lagen dus al even te wachten op een geschikt moment. En toen het door de Coronacrisis eventjes wat rustiger was, heb ik vorige week de auto maar volgeladen met krik, shoppers vol gereedschap en een bankschroef (om eaa schoon te borstelen). We hebben zelf geen oprit, maar vrienden vanuit de kerk wel. Dus daar gaan we weer, in de heerlijke lentezon.
Die messingborstels op een boormachine trouwens, hoeveel uren ik daarmee al wel niet heb gedraaid op roestplekken, wielnaven/velgcontactpunt en oude onderdelen... het eerste setje borstels is iig. al op. Een must have voor oude bakken. De remzadels die bij de gekochte klauwen kwamen waren iets te groot qua spacing (de facelift schijven zijn VA meestal 300/294mm ipv de 286/276mm die ik heb). Dus heb ik m'n oude zadels maar geborsteld, de ingesleten (of op-geroeste) contactpunten gevlakt en ze even in de roestomvormer gezet: De oude klauwen ook meteen maar geborsteld en in de roestomvormer, zodat ik in de kelder meteen iets schoons kan reviseren. - Ik was wel erg blij met de onluchtingstool van HBM. Het is weer een uitgave, maar je kunt wel zelf je remmen doen.
(https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ontluchter)
- Ook had ik eindelijk een inbusdop (7mm) gekocht voor de geleidepinnen, dat scheelt zoveel tijd t.o.v. van het gepruts met een sleuteltje. Deze dop gaat wel bijna altijd met een 3/8 ratel, maar dat was een mooie aanleiding om een klein doppensetje aan te schaffen dat altijd in de auto kan liggen
(https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -doppenset)
-En van de handremklus had ik geleerd dat een 16 ringratelsleutel aan de achterkant ook veel gepruts zou schelen (aan de voorkant is er voldoende ruimte voor een ratel).
Maar er is ook een remmenklusje dat ik al een paar maanden wil afronden: namelijk vier 'nieuwe' remklauwen.
In 2013 heb ik eens een vastloper gehad met een E46 sedan. Zachtjes rijdend kwam ik wel terug, maar -met andermans auto- kwam ik wel te laat op een afspraak. En daarna moest ik in de winterkou (toen het nog koud was!) nog eens zo'n revisierubber in de klauw frutten.
Met dit in m'n achterhoofd wilde ik bij m'n huidige -en inmiddels al veel oudere- E46 eens alle klauwen op het gemakje aanpakken. De directe aanleiding was dat ik een scheurtje in de stofkap van de achterklauw zag. (misschien zelf eens te hard schoon geborsteld..). In oktober heb ik een setje klauwen opgesnord en die gereviseerd met ATE rubbers, ATE vet (een aanrader), en ook nieuwe zuigers (AutoFren). Dat laatste is een gokje, maar de oude hadden teveel pitting om er op nieuw in te stoppen. Ik heb de klauwen eerst geborsteld, ontvet en gespoten in Hammerite Zilvergrijs. Deze klauwen lagen dus al even te wachten op een geschikt moment. En toen het door de Coronacrisis eventjes wat rustiger was, heb ik vorige week de auto maar volgeladen met krik, shoppers vol gereedschap en een bankschroef (om eaa schoon te borstelen). We hebben zelf geen oprit, maar vrienden vanuit de kerk wel. Dus daar gaan we weer, in de heerlijke lentezon.
Die messingborstels op een boormachine trouwens, hoeveel uren ik daarmee al wel niet heb gedraaid op roestplekken, wielnaven/velgcontactpunt en oude onderdelen... het eerste setje borstels is iig. al op. Een must have voor oude bakken. De remzadels die bij de gekochte klauwen kwamen waren iets te groot qua spacing (de facelift schijven zijn VA meestal 300/294mm ipv de 286/276mm die ik heb). Dus heb ik m'n oude zadels maar geborsteld, de ingesleten (of op-geroeste) contactpunten gevlakt en ze even in de roestomvormer gezet: De oude klauwen ook meteen maar geborsteld en in de roestomvormer, zodat ik in de kelder meteen iets schoons kan reviseren. - Ik was wel erg blij met de onluchtingstool van HBM. Het is weer een uitgave, maar je kunt wel zelf je remmen doen.
(https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ontluchter)
- Ook had ik eindelijk een inbusdop (7mm) gekocht voor de geleidepinnen, dat scheelt zoveel tijd t.o.v. van het gepruts met een sleuteltje. Deze dop gaat wel bijna altijd met een 3/8 ratel, maar dat was een mooie aanleiding om een klein doppensetje aan te schaffen dat altijd in de auto kan liggen
(https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -doppenset)
-En van de handremklus had ik geleerd dat een 16 ringratelsleutel aan de achterkant ook veel gepruts zou schelen (aan de voorkant is er voldoende ruimte voor een ratel).
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 05 apr 2020, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- jessedehaan
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: de E46 handrem, tja..
Dat geeft toch wel een lekker gevoel voor met name de lange ritten en winters die zullen komen.
Alle klauwen waren trouwens nog prima gangbaar (met duimen tegen remblokje was de zuigen in de drukken).
En alle remblokken waren evenwijdig afgesleten. Ik heb dat (volgens mij door vuile geleidepinnen) weleens anders gezien.
De Hammerite is/hecht trouwens niet zo mooi (in het echt) als ik had gehoopt.
De duokleur van remzadel en -klauw vind ik wel grappig.
Al zie je er achter deze kindervelgen toch niets van. Om alles nog eens af te maken:
-Zal ik alles nog eens doorspoelen met ATE typ 200 remvloeistof. Nu is er bij nieuwe remslangen eens een half litertje bij gegaan, en met deze klus weer een half litertje standaard ATE.
-De ontluchtingsschroeven geef ik dan een laagje teflontape mee. Op zich ging alles goed, maar het verbaast me telkens hoe los die schroefjes zitten wanneer je ze een halve slag open draait. Echt gecorrodeerde exemplaren ontluchten daarom ook niet goed.
Alle klauwen waren trouwens nog prima gangbaar (met duimen tegen remblokje was de zuigen in de drukken).
En alle remblokken waren evenwijdig afgesleten. Ik heb dat (volgens mij door vuile geleidepinnen) weleens anders gezien.
De Hammerite is/hecht trouwens niet zo mooi (in het echt) als ik had gehoopt.
De duokleur van remzadel en -klauw vind ik wel grappig.
Al zie je er achter deze kindervelgen toch niets van. Om alles nog eens af te maken:
-Zal ik alles nog eens doorspoelen met ATE typ 200 remvloeistof. Nu is er bij nieuwe remslangen eens een half litertje bij gegaan, en met deze klus weer een half litertje standaard ATE.
-De ontluchtingsschroeven geef ik dan een laagje teflontape mee. Op zich ging alles goed, maar het verbaast me telkens hoe los die schroefjes zitten wanneer je ze een halve slag open draait. Echt gecorrodeerde exemplaren ontluchten daarom ook niet goed.
-
Online
- Berichten: 2232
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: gereviseerde remklauwen
Zo, weer even bijgelezen. Leuk dat je ons zo goed op de hoogte houdt. 

- Eeuwe
- Berichten: 4968
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: gereviseerde remklauwen
Goed bezig, zulke onderdelen is altijd goed om aan te pakken. Had je niet liever een setje schijven en klauwen van een 328i willen pakken, als het toch budget moet blijven? Heb je meteen een upgrade. 330i/d had ook gekund maar dan vragen ze gemiddeld 150 euro voor louter een setje voor de vooras. 328i lijkt mij wel wat goedkoper.
-
- Berichten: 4531
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: gereviseerde remklauwen
Heb ik ook wel eens gehad, die losse schroefjes. Heeft ook te maken met de lengte meen ik. Ik heb ze alle 4 maar vervangen. Opgezocht in de onderdelen catalogus.
Als kers op de taart de nieuwe zuigers met blauw Ate vet ingevet. Ik ken m’n auto niet meer terug zo goed reageren de remmen.
Als kers op de taart de nieuwe zuigers met blauw Ate vet ingevet. Ik ken m’n auto niet meer terug zo goed reageren de remmen.
- jessedehaan
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: gereviseerde remklauwen
Ja dat Ate vet op de zuigers is mooi, al merkte ik zelf weinig verschil. Het oude spul was nog goed gangbaar.
En ik had nog wel wat nieuwe (aftermarket) ontluchtingsschroefjes, maar die zitten ook redelijk los.
Die remmenupgrade is een logische vraag.
Ik heb nu 286mm schijven voor, en 276mm achter.
330i remschijven (325mm V/320mm A) zijn een serieuze upgrade. Die remzuigers zijn ook echt groter (60mm t.o.v. 54mm aan de voorkant).
Maar die setjes zijn inderdaad geliefd en duur. En er kan alleen maar 17 inch of groter omheen.
Zo'n 328i setje (300/294mm) had ik toevallig in huis, omdat die bij de klauwen zaten die ik reviseerde.
Ik wilde alles overzetten, maar toen kwam ik erachter dat mijn kleine 15 inch velgen hier niet overheen passen...
Binnenkort heb ik wel dan wel een 16 inch zomersetje, maar ik heb een mooie 15'' wintersetje waar ik ook nog lang mee wil doen.
Misschien dat ik nog eens keer Ferodo DS25000 blokken neem als upgrade, dat beviel me goed op de Golf (op Zimmermanns)
Die 300/294 schijven zijn ook geleverd op de facelift E46 320i en 325i, en zijn dus vast een upgrade, maar ik vraag me af of je dat merkt.
De klauwen zijn namelijk exact hetzelfde (54mm zuiger), en de remblokjes zijn ook identiek (je krijgt daardoor zo'n opvallend 'brede' braam rond die 'kleine' remblokjes; het extra remoppervlak wordt niet echt gebruikt.
De iets grotere schijven kunnen vast iets meer warmte aan.
Maar het verschil in remkracht kan alleen maar zitten in het remzadel, dat de klauw 7mm (de helft vd 14mm grotere diameter voor) naar buiten zet, waardoor je wat meer arm/moment krijgt. Geen idee hoeveel dat uitmaakt.
En ik had nog wel wat nieuwe (aftermarket) ontluchtingsschroefjes, maar die zitten ook redelijk los.
Die remmenupgrade is een logische vraag.
Ik heb nu 286mm schijven voor, en 276mm achter.
330i remschijven (325mm V/320mm A) zijn een serieuze upgrade. Die remzuigers zijn ook echt groter (60mm t.o.v. 54mm aan de voorkant).
Maar die setjes zijn inderdaad geliefd en duur. En er kan alleen maar 17 inch of groter omheen.
Zo'n 328i setje (300/294mm) had ik toevallig in huis, omdat die bij de klauwen zaten die ik reviseerde.
Ik wilde alles overzetten, maar toen kwam ik erachter dat mijn kleine 15 inch velgen hier niet overheen passen...
Binnenkort heb ik wel dan wel een 16 inch zomersetje, maar ik heb een mooie 15'' wintersetje waar ik ook nog lang mee wil doen.
Misschien dat ik nog eens keer Ferodo DS25000 blokken neem als upgrade, dat beviel me goed op de Golf (op Zimmermanns)
Die 300/294 schijven zijn ook geleverd op de facelift E46 320i en 325i, en zijn dus vast een upgrade, maar ik vraag me af of je dat merkt.
De klauwen zijn namelijk exact hetzelfde (54mm zuiger), en de remblokjes zijn ook identiek (je krijgt daardoor zo'n opvallend 'brede' braam rond die 'kleine' remblokjes; het extra remoppervlak wordt niet echt gebruikt.
De iets grotere schijven kunnen vast iets meer warmte aan.
Maar het verschil in remkracht kan alleen maar zitten in het remzadel, dat de klauw 7mm (de helft vd 14mm grotere diameter voor) naar buiten zet, waardoor je wat meer arm/moment krijgt. Geen idee hoeveel dat uitmaakt.
- jessedehaan
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: gereviseerde remklauwen
Na aankoop in juli 2018 heb ik de verweerde lak eerst eens gewassen, gekleid, gepolijst en gewaxed.
Toen stond ie er zo bij. Wel mooi, maar ook met die hängearsch.., ofwel de te laag hangende achterkant. De veren bleken vrij nieuw en hebben een aardige coating. Ze geplaatst in 2015 lijkt het.
De code ATI0500 blijkt bij een firma www.autotechnics.nl uit Bad Bentheim/Oldenzaal te komen, weet iemand hier wat van? De dempers daarentegen, die deden niets meer.
Meteen maar de (originele) blauwe Sachs Super Touring besteld, en Sachs topmounts.
Uiteindelijk Stark (huismerk Autodoc) topmounts geleverd gekregen en gemonteerd (doe dit niet, want het ging na een half jaar enorm tikken aan de rechterkant, erg balen). Er zitten inmiddels Sachs topmounts in. Ook heb ik de 15mm stabilisatorstang vervangen door een 330d 18mm exemplaar (en nieuwe linkjes). Dat is echt een geweldige upgrade voor minder body roll. Er is ook nog en 19mm (Z4 3.0?) en 20mm (M3 cabrio) exemplaar, al weet ik niet of de laatste past.
Inmiddels zitten er gele StrongFlex stabirubbers in, maar de stang zelf deed het meeste.
En toen stond ie er zo bij: Nog steeds een beetje te laag. Zeker met volle tank of wat lading zakt ie wat door, zeker t.o.v. de standaard rijhoogte voor.
Met het 'schlechtwegepaket' kun je een 'onderlaag voor veren' of 'springpad' van 14,5mm kopen, maar die zijn zo'n 30 euro per stuk. De normale 5mm exemplaren maar 7 euro. Boven en onder heb ik vervangen, en door er eentje wat bij te zagen, heb ik de boel aan de bovenkant (waar de centreerpin lang genoeg is, aan de onderkant kan dit NIET) ongeveer 7mm omhoog gekregen.
Nr 18: http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E4 ... ing_parts/ Kijk ook naar je bovenste veerschotels.
Vaak is de remleiding die daar langs loopt al eens vervangen en ontstaat er roest in de achtergelaten 'werksporen.'
Ik heb in ieder geval twee plekken met de boormachine weer blank geborsteld > roestomvormer > antigravel/tectyl
Toen stond ie er zo bij. Wel mooi, maar ook met die hängearsch.., ofwel de te laag hangende achterkant. De veren bleken vrij nieuw en hebben een aardige coating. Ze geplaatst in 2015 lijkt het.
De code ATI0500 blijkt bij een firma www.autotechnics.nl uit Bad Bentheim/Oldenzaal te komen, weet iemand hier wat van? De dempers daarentegen, die deden niets meer.
Meteen maar de (originele) blauwe Sachs Super Touring besteld, en Sachs topmounts.
Uiteindelijk Stark (huismerk Autodoc) topmounts geleverd gekregen en gemonteerd (doe dit niet, want het ging na een half jaar enorm tikken aan de rechterkant, erg balen). Er zitten inmiddels Sachs topmounts in. Ook heb ik de 15mm stabilisatorstang vervangen door een 330d 18mm exemplaar (en nieuwe linkjes). Dat is echt een geweldige upgrade voor minder body roll. Er is ook nog en 19mm (Z4 3.0?) en 20mm (M3 cabrio) exemplaar, al weet ik niet of de laatste past.
Inmiddels zitten er gele StrongFlex stabirubbers in, maar de stang zelf deed het meeste.
En toen stond ie er zo bij: Nog steeds een beetje te laag. Zeker met volle tank of wat lading zakt ie wat door, zeker t.o.v. de standaard rijhoogte voor.
Met het 'schlechtwegepaket' kun je een 'onderlaag voor veren' of 'springpad' van 14,5mm kopen, maar die zijn zo'n 30 euro per stuk. De normale 5mm exemplaren maar 7 euro. Boven en onder heb ik vervangen, en door er eentje wat bij te zagen, heb ik de boel aan de bovenkant (waar de centreerpin lang genoeg is, aan de onderkant kan dit NIET) ongeveer 7mm omhoog gekregen.
Nr 18: http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E4 ... ing_parts/ Kijk ook naar je bovenste veerschotels.
Vaak is de remleiding die daar langs loopt al eens vervangen en ontstaat er roest in de achtergelaten 'werksporen.'
Ik heb in ieder geval twee plekken met de boormachine weer blank geborsteld > roestomvormer > antigravel/tectyl
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 21 apr 2020, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Online
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: gereviseerde remklauwen
Dat de veren nieuwer zijn verbaasd mij niets. Die breken wel eens. Firma ken ik niet, zat en zit bij mij Eibach onder maar die breken dus ook.
Schokdempers rondom heb ik ook al gedaan bij de touring, maar als er nog een deel 2 en 3 volgen ben jij nog wel een stapje verder gegaan qua onderstel.
Schokdempers rondom heb ik ook al gedaan bij de touring, maar als er nog een deel 2 en 3 volgen ben jij nog wel een stapje verder gegaan qua onderstel.
- EvdP
- Berichten: 6692
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: gereviseerde remklauwen
Er staat mij iets van bij dat deze firma op de motorshow in Essen in de "stickertuning" hal stond met verlagingsetjes. Kocht je een hele set met trolley voor een habbekrats.jessedehaan schreef: 19 apr 2020, 23:55
De veren bleken vrij nieuw en hebben een aardige coating. Ze geplaatst in 2015 lijkt het.
De code ATI0500 blijkt bij een firma www.autotechnics.nl uit Bad Bentheim/Oldenzaal te komen, weet iemand hier wat van?
ati0500.JPG
- Eeuwe
- Berichten: 4968
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: dag hängearsch
Goed bezig. Fris onderstel is altijd een verbetering.
-
- Berichten: 4531
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: dag hängearsch
Die Stark topmounts lagen er bij mij ook uit na 1000km.. bumpstop beukte ze er langzaam het rubber door heen.
Nieuwe Sachs dempers
Nieuwe Sachs dempers

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: dag hängearsch
Als je toch bezig bent zou ik even een setje nieuwe veren halen icm de reguliere spring pads. Die zet je er in een half uurtje onder, want te korte veren gaan toch ten koste van het comfort. Ik heb uiteindelijk mijn achterveren vervangen door een setje van Lesjofors (OES). De eerste set van Eibach die ik probeerde bleken uiteindelijk te hoog.
Wel goede update. NIeuwe dempers maken echt een wereld van verschil.
Wel goede update. NIeuwe dempers maken echt een wereld van verschil.
- jessedehaan
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E46 M43 budget-bimmer in progress: dag hängearsch
Ja de achterkant is nu heerlijk strak en t.o.v. van de standaard voorkant nu wat overstuurd, prima zo.
Om het nog iets steviger te maken dacht ik nog aan
-Bilstein B6 dempers om het doorzakken van de Touring iets tegen te gaan. Maar de Sachs dempers zijn nog als nieuw en rijden hard strak genoeg eigenlijk. B6 kon weleens erg hard worden.
-Rode Sachs Advantage maken het vast ook wat strakker, maar die zijn ook (iets) korter en dat lijkt me niet handig?
-En het makkelijkste is nog om gele Strongflex rubbers in de stabilinkjes en topmounts te zetten.
Iemand ervaring met deze combinaties?
Aan nieuwe veren rondom heb ik wel gedacht, Lesjöfors zou dan ook mijn keus zijn.
Maar voorlopig laat is de ATI's
zitten, die zijn nog redelijk nieuw. Ze hebben gelukkig niet die dunnere en kleinere windingen op het einde, die makkelijk breken. En in hun catalogus kon ik terugvinden dat het juiste type veren eronder zit, ook aan de voorkant.
http://autotechnics.nl/sitefiles/flipbo ... cs2010.pdf
Lol, met Tüv, en een Nederlands TNO certificaat in de intro. Crookie, bij mij ook dat weggedrukte rubber, en helemaal zacht en plakkerig. Na zo'n 15.000km.
Joost, ik had die omgekeerde hängearsch in je OCD topic gezien, dat was ook niets idd.!;)
Om het nog iets steviger te maken dacht ik nog aan
-Bilstein B6 dempers om het doorzakken van de Touring iets tegen te gaan. Maar de Sachs dempers zijn nog als nieuw en rijden hard strak genoeg eigenlijk. B6 kon weleens erg hard worden.
-Rode Sachs Advantage maken het vast ook wat strakker, maar die zijn ook (iets) korter en dat lijkt me niet handig?
-En het makkelijkste is nog om gele Strongflex rubbers in de stabilinkjes en topmounts te zetten.
Iemand ervaring met deze combinaties?
Aan nieuwe veren rondom heb ik wel gedacht, Lesjöfors zou dan ook mijn keus zijn.
Maar voorlopig laat is de ATI's

http://autotechnics.nl/sitefiles/flipbo ... cs2010.pdf
Lol, met Tüv, en een Nederlands TNO certificaat in de intro. Crookie, bij mij ook dat weggedrukte rubber, en helemaal zacht en plakkerig. Na zo'n 15.000km.
Joost, ik had die omgekeerde hängearsch in je OCD topic gezien, dat was ook niets idd.!;)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot], TurboClouseau, Zed240, zegmaarboris en 19 gasten