Schmiedmann spruitstuk en kats, ziet er leuk uit maar wat een rot klus. Thuis gedaan op bokjes. Opzich is dat niet erg, maar wat een drama overal bij te komen.
Eerst de originele er onderuit natuurlijk dat was wel te doen met verlengstukken en knietjes. Of verlengstukken waar een ringratel op past. Zat niet heel erg vast en er was ook al een draadeind afgebroken, aan de datum op de pakkingen te zien dus een jaar of 10 terug al eens mee gerotzooid.
Wel de baksteun van de motor af gehaald voor meer ruimte anders krijg je het niet onder de auto vandaan.
Dat afgebroken draadeindje moest en zou ik er natuurlijk uitkrijgen. Dus 3,5uur later is dat eindelijk gelukt. 2moeren paste sowieso niet, 2 smaller gedraaide moeren ook niet. Speciaal gereedschap ervoor werkte ook niet, heb je net zoveel ruimte voor nodig als 2moeren lijkt het, niet aan te raden dus.
https://www.toolmax.nl/beta-tapeinduith ... 433-7.html
Uiteindelijk lasapparaat, 1 moer en creatief buigen met de elektrode was de oplossing. Na een paar slagen brak de las maar het blokkeerde nog wel op de restanten dus eindelijk er uit gekregen.
Alle draadeindjes zijn nieuw net als de moertjes. Pakkingen zitten er nieuwe OEM tussen, deze zitten ook bij de set maar werd ik niet direct enthausiast van.
Het monteren is ook tobben. Je komt nog slechter bij de moeren. Eerst alle draadeindjes er in gezet. Het motorblok steunde al op de krik dus die zo hoog mogelijk gezet om veel ruimte te hebben.
Pakkingen op de draadeinden en beide spruitstukken er op gehangen. Vervolgens de moeren zo veel als mogelijk er op draaien omdat je zolang niets vast zit nog wat bewegingsruimte heb om je armen/handen tussen door te wurmen.
Toen eenmaal alles vast zat kwam het spruitstuk tegen de bak aan, zucht...
Dat even gelaten voor wat het is en eerst maar op zoek naar iemand die tussendemper en einddemper vast kan bakken. Wel een bedrijfje gevonden in de buurt die hadden pas na een maand tijd om te kijken wat het zou gaan kosten. Toch nog maar verder gezocht en gelukkig iemand gevonden en was toen met een weekje geregeld.
Het hangt allemaal vrij laag maar daar is niets aan te doen. Pasvorm komt bij mij gewoon voor geen meter uit. Dat het laag hangt is niet fijn maar ik rij er niet dagelijks mee dus veel last heb ik er ook niet van.
Het spul hangt nu vrij van de bak door flink warm te stoken en met een banden ijzer te wrikken/duwen/deuken. Moet ik wel nog in de gaten blijven houden of het niet langs elkaar gaat schuren.
Vervolgens klaar en rijden maar zou je denken maar helaas. Geen vermogen. Uitgelezen en misfire fout op 3cilinders en lamda bank niet correct. Was ook de landa die in het vuur van de brander had gehangen om het vrij van de bak te krijgen dus een nieuwe er in gezet. Vervolgens hetzelfde probleem maar nu misfires op 6cilinders. Toen de stekkers van de lamda’s omgedraaid en toen waren de misfires weg.
Achter de kats kan je lamdas monteren maar dit heb ik niet gedaan. Met een beetje hobbieën met ms4xflasher en tunerpro/romraider kan je die uitschrijven op de ecu.
Ecu flashen is wel spannend de eerste keer maar als je je goed inleest is dit eigenlijk simpeler dan het monteren van de hele ellende.
Ondanks dat ik al wist dat het niet het leukste klusje is omdat je nergens bij kan zat en viel het mij echt tegen. Juist niet voor een ebay spruitstuk gegaan omdat de pasvorm dan onbekend is en je geen kats hebt. Maar uiteindelijk had dat qua ergenis niet zo veel gescheeld denk ik.