Atmosferisch of turbo
- Kasteel
- Berichten: 5298
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Atmosferisch of turbo
De fun motoren atmo, heel graag; maar een 2.0 4 cil atmo die 6.5k rpm draait en in een zware koets zit, mag wat mij betreft gewoon een turbo hebben. Maar de leukste/fijnste motoren die ik heb gereden waren toch wel atmo
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Atmosferisch of turbo
Atmo benzine voor de hobby, dagelijks EV
- Mark 320iS
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Atmosferisch of turbo
Voor een daily driver is een turbo wel lekker, maar voor een df auto liever atmosferisch vanwege de beleving. Aangezien we op df zitten dus voor atmosferisch gekozen
-
- Berichten: 4681
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Atmosferisch of turbo
E46 M3 met S85 blok en een handbak graag.. aan GTRene vragen of die hem in elkaar knutselt?
- JP
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Atmosferisch of turbo
Een Dyson met turbo en handbak !
- Arthur
- Berichten: 39945
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Atmosferisch of turbo
Ik heb de V11, en jij?
- JP
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
-
- Berichten: 51582
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Atmosferisch of turbo
Ford is een mooi merk:
Shelby Cobra 289/427 en afgeleiden met behulp van Ford.
GT40 Mk1, maar ook de MKxx rest klasse.
Lotus Cortina
Lotus 49 met Ford DFV blok.
Escort Mk1 in rally en in races
Escort Mk2 (BDA of BDG ) rally uitvoeringen
Capri verschillende uitvoeringen 3200/DRM Gr 5 Turbo Zakspeed
Escort RS1700T prototype
RS200
Sierra Cosworth/RS500 uitvoeringen
Escort RS Cosworth
Focus verschillende straat/rally uitvoeringen
Ford GT 2005/GT2017(?)
Fiesta WRC/R5/ RX'19
ST
Voor elk wat wils qua atmo/turbo en beleving.
Welk merk heeft zoveel veelzijdigheid, van blue collar snelle bakjes tot aan exoten.....
Shelby Cobra 289/427 en afgeleiden met behulp van Ford.
GT40 Mk1, maar ook de MKxx rest klasse.
Lotus Cortina
Lotus 49 met Ford DFV blok.
Escort Mk1 in rally en in races
Escort Mk2 (BDA of BDG ) rally uitvoeringen
Capri verschillende uitvoeringen 3200/DRM Gr 5 Turbo Zakspeed
Escort RS1700T prototype
RS200
Sierra Cosworth/RS500 uitvoeringen
Escort RS Cosworth
Focus verschillende straat/rally uitvoeringen
Ford GT 2005/GT2017(?)
Fiesta WRC/R5/ RX'19
ST
Voor elk wat wils qua atmo/turbo en beleving.
Welk merk heeft zoveel veelzijdigheid, van blue collar snelle bakjes tot aan exoten.....
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
-
- Berichten: 51582
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: Atmosferisch of turbo
^ Ja, die bijvoorbeeld
- Luco
- Berichten: 28006
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Atmosferisch of turbo
Wat een lelijk hok zeg
- JP
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Atmosferisch of turbo
Ben jij dat Luco die ernaast staat ?
- Luco
- Berichten: 28006
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Atmosferisch of turbo
Nee want dan had ik een brandende fakkel in mijn handen gehad om dat afgrijselijke hok aan te steken.
-
- Berichten: 51582
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Atmosferisch of turbo
Of deze:
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: Atmosferisch of turbo
^ Zou dat Luco zijn?
- Luco
- Berichten: 28006
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Atmosferisch of turbo
Mijn baard was langer toen ik in het kalifaat verbleef
- Andry
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Atmosferisch of turbo
Bij turbo's moet je wel kijken wat het doel (comfort/uitstoot of performance) van de turbo is denk ik.
Sinds 10 maanden heb ik een 6 cilinder atmo (N53B30) naast een 4 cilinder met uitlaatgasturbo (4G63T), beiden benzine gestookt. De eerste draait heel soepel en met een mooi geluid, maar het is altijd wachten tot het koppel en vermogen loskomen... en opeens is daar de toerenbegrenzer al. Nooit echt een punch of kick cq. een toerengebied waar de motor in uitblinkt. Tikkeltje saai karakter, ideaal voor filerijden/daily/cruiser.
De 4 cilinder met turbo geeft veel meer koppel over een breed toerengebied en houd dat nu ook tot aan de toerenbegrenzer vast. De vrij progressieve koppelopbouw is veel bruter en uitdagender om te rijden, al zijn Evo's zijn dat zowiezo best aardig ook al in fabriekstrim.
Voor de fun absoluut een turbomotor mits die performance georiënteerd is.
Sinds 10 maanden heb ik een 6 cilinder atmo (N53B30) naast een 4 cilinder met uitlaatgasturbo (4G63T), beiden benzine gestookt. De eerste draait heel soepel en met een mooi geluid, maar het is altijd wachten tot het koppel en vermogen loskomen... en opeens is daar de toerenbegrenzer al. Nooit echt een punch of kick cq. een toerengebied waar de motor in uitblinkt. Tikkeltje saai karakter, ideaal voor filerijden/daily/cruiser.
De 4 cilinder met turbo geeft veel meer koppel over een breed toerengebied en houd dat nu ook tot aan de toerenbegrenzer vast. De vrij progressieve koppelopbouw is veel bruter en uitdagender om te rijden, al zijn Evo's zijn dat zowiezo best aardig ook al in fabriekstrim.
Voor de fun absoluut een turbomotor mits die performance georiënteerd is.
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 aug 2019, 15:32
- Auto: Bmw/Alpina/Maserati
Re: Atmosferisch of turbo
1 Atmo
2 Supercharger
3 Turbo
2 Supercharger
3 Turbo
- Bram
- Berichten: 15917
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
- Jan Terwolde
- Berichten: 2859
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Atmosferisch of turbo
Dit maar dan andersom. Lekker het vermogen wat ineens er in komt knallen t.b.v. beleving. Meerdere mensen bij mij in de auto dachten dat de Subaru sneller was als mijn ex 3.2 m3 en 330i met rotrex (welke beide toch echt flink meer vermogen hebben). Al draagt het boxergeluid daar ook aan bij denk ik. Wanneer de Subaru rwd zou zijn had ik ook geen BMW gehad.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
- Opa
- Berichten: 6288
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Atmosferisch of turbo
Ik had toendertijd DCCD en een sper in laten bouwen in m'n GTT, is een wereld van verschil en lijkt qua rijden ook veel meer op een RWD.
Ik ga ook voor een turbo, vaak veel meer koppel en daardoor ook veel meer die 'schop' in je rug.....vind het ook wel prettig om vanaf zo'n 2500 à 3000 toeren al knap vermogen te hebben, i.p.v. pas boven de 5000 toeren zoals bij m'n Clio RS Cup het geval was.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2859
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Atmosferisch of turbo
Misschien ook nog wel eens een idee.Opa schreef: ↑09 jan 2020, 13:55Ik had toendertijd DCCD en een sper in laten bouwen in m'n GTT, is een wereld van verschil en lijkt qua rijden ook veel meer op een RWD.
Ik ga ook voor een turbo, vaak veel meer koppel en daardoor ook veel meer die 'schop' in je rug.....vind het ook wel prettig om vanaf zo'n 2500 à 3000 toeren al knap vermogen te hebben, i.p.v. pas boven de 5000 toeren zoals bij m'n Clio RS Cup het geval was.
Bij gewoon lekker doorrijden is een turbo veel fijner imho (al doet de 330 dat ook erg goed met supercharger). Al heb ik misschien wel een trauma van mijn e36 terwijl voor hetzelfde geld de vanos gewoon verrot wat oid.
-
Online
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: Atmosferisch of turbo
Turbo, omdat daar nog wat mee te 'tweaken' valt voor niet al teveel geld.
Tot en met 4 cilinders sowieso turbo, alles daarboven valt nog over te discussieren.
Het hangt ook heel erg van het soort/karakter van de auto af eigenlijk.
Tot en met 4 cilinders sowieso turbo, alles daarboven valt nog over te discussieren.
Het hangt ook heel erg van het soort/karakter van de auto af eigenlijk.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 328Ti, ADV, beske, Majestic-12 [Bot], Philipoo, Sabberjoch en 7 gasten