BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Teunvandenburg
Auto: E30 Turbo

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Teunvandenburg » 19 feb 2018, 09:15

Jan-Willem schreef: 18 feb 2018, 20:37 Mocht je nog een goedkope remupgrade zoeken dan weet ik wel wat.

Fiat multipla JTD schijven met e36 remklauwen, past perfect in 15inch BBSjes.
Je moet wel de klauw aanpassen, een spacer gebruiken en het naafgat iets uitdraaien van de schijf.
Oh dat is wel interessant. Ik zie alleen dat de steek van deze schijven 4x98 is en de naafdiameter 59. Bij een e30 is dat 4x100 en 66. Dat afdraaien kan dus inderdaad. Hoe heb jij de afwijkende steekmaat opgelost? Nog ff een boortje erdoor? :mrgreen: En de remblokken van een e36 neem ik aan?
Laatst gewijzigd door Teunvandenburg op 19 feb 2018, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 19 feb 2018, 09:25

Afbeelding

Het deel waar de schijf op centreert is groter bij een e30.
Dus het hart van de Fiat Coupe 2.0 schijf ( klinkt beter dan multipla maar is hetzelfde ) kan je groter draaien.
Dat gaten passen met de 4x100 bouten, wel heb ik ze 1mm groter geboord dacht ik.

De laatste keer dat ik de prijs van de spacers vroeg was het €80.
Dat is wel cnc werk en toen had die nog een setje liggen.
De bracket klauw moeten 2 hapjes uitgefreest worden maar dat kan op een conventionele freesbank.

mocht je meer informatie nodig hebben stuur maar een PM :thumbup:

Voordeel van deze set is dat het past zonder spacers en het remt wat meer als een moderne auto :bag:

Mrton

Bericht door Mrton » 19 feb 2018, 19:20

Wat een geweld(ige) bak... Dat filmpje met rondjes op industrieterrein ook!

hans33sw
Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane

Bericht door hans33sw » 23 feb 2018, 23:03

Tof ding en lekker bezig!

Harrie D

Bericht door Harrie D » 24 feb 2018, 19:54

Teunvandenburg schreef: 18 feb 2018, 16:04 Na de misfire's op Zandvoort besloten om een hitteschildje te maken. Maar eerst maar even de bobine kabels fatsoeneren. Zoals jullie kunnen zien was ik al bezig met experimenteren met verschillende bobines om de misfire's tegen te gaan. :blink:
Door 4 busjes te draaien met inwendig schroefdraad kon ik de bestaande tapeinden gebruiken (waar normaal gesproken de originele bobines mee vast zitten) om de aluminium plaat vast te zetten.
Afbeelding

Veel beter :)
Als je nou problemen blijft houden met die misfires: zet of je dwell iets hoger (maar let op dat je je bobines niet kapot stookt), of, ws slimmer, zet de elektrodenafstand van de bougies wat kleiner (bv 0.7mm ipv 0.9mm)
Als de bobines echt te heet worden zou je altijd nog kunnen overwegen om dr 1 of 2 slangen op te zetten die naar je front lopen, nadeel is dat er dan ook allerlei zooi mee komt.

En voor wat betreft de remmen: een E30 met originele schijven en een set minder praktische (RC6/HT10) remblokken remt ook meer dan prima, het slijt alleen wat harder (en remstof is nogal eens een probleem, maar goed)

Teunvandenburg
Auto: E30 Turbo

Bericht door Teunvandenburg » 25 feb 2018, 11:26

Harrie D schreef: 24 feb 2018, 19:54
Als je nou problemen blijft houden met die misfires: zet of je dwell iets hoger (maar let op dat je je bobines niet kapot stookt), of, ws slimmer, zet de elektrodenafstand van de bougies wat kleiner (bv 0.7mm ipv 0.9mm)
Als de bobines echt te heet worden zou je altijd nog kunnen overwegen om dr 1 of 2 slangen op te zetten die naar je front lopen, nadeel is dat er dan ook allerlei zooi mee komt.

En voor wat betreft de remmen: een E30 met originele schijven en een set minder praktische (RC6/HT10) remblokken remt ook meer dan prima, het slijt alleen wat harder (en remstof is nogal eens een probleem, maar goed)
Misfires is misschien niet het juiste woord. Een van de zes bobines kapt er gewoon helemaal mee. Vollast of deellast, 1000 rpm of 6000 rpm, heeft geen invloed. Het gebeurd na lang in de file staan en na een tijdje knallen. Daarom mijn gedachtegang dat een bobine te heet wordt. Ik kreeg deze week de tip om de dwell tijd juist te verlagen (van 3ms naar 2ms), zodat de bobines juist minder warm worden. De elektrodeafstand kleiner zetten is inderdaad wel een goede.

Ik heb ook wel gehoord dat je die remblokken van Hawk wel even moet opwarmen voordat ze echt lekker remmen. Op het circuit natuurlijk geen enkel probleem. Maar bij even doorhalen op de openbare weg natuurlijk een ander verhaal, maar heb hier zelf geen ervaring mee. En het is natuurlijk wel leuk om te kunnen zeggen dat je Multipla schijven onder je e30 hebt zitten :tooth:

Harrie D

Bericht door Harrie D » 25 feb 2018, 12:18

Ahh, als ie compleet uitvalt is het idd wat anders, dan moet de dwell zeker niet hoger voor je die bekende geur krijgt van afgefikte elektronica :tooth:

Ik rijd op m'n circuitbarrels al een tijdje met RC6 rond, het is een hels kabaal, het remstof is niks tegen te beginnen (dat is meestal het grootste probleem, ik geef er gewoon niks om) en ze vreten je schijven op als ze koud zijn.
Maar het remt koud prima (minimaal zo goed, of beter dan origineel) alleen is het niet echt goed voor de blokken en schijven, maar bij beperkte kilometers is dat niet echt een issue (en schijven kosten sowieso geen drol)
Het is gewoon een afweging ;)

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 25 feb 2018, 13:18

Dan nog zou groter met dezelfde blokken en schijven beter remmen.
Daarbij is het verschil in gewicht ook bepalend.

Tussen de 318iS en 325i cabrio zit 200kg verschil, bij die cabrio had ik vaak het gevoel dat de originele remmen onder bemeten waren icm met oem BMW schijven en ds2500 blokken.

Later geswapt naar 284mm dat remde al beter met ATE schijven en textar blokken!
Met ds2500 was het verschil nog groter geweest.

Harrie D

Bericht door Harrie D » 25 feb 2018, 23:02

Eigenlijk niet, met de originele remmen kun je ook de wielen laten blokkeren, met grotere remmen kost het misschien wat minder pedaalkracht en kun je het mogelijk wat langer volhouden, al hangt dat veel meer van schijfdikte, blokken en koeling af (bij gelijke remvloeistof)
(snelheid telt overigens een heel stuk harder mee dan het gewicht, maar dat terzijde)

Maaaaar meestal verneuk je ook de rembalans en rem je eigenlijk alleen maar slechter, maar doordat de auto flink duikt lijkt het nogal imposant.

M'n eigen E30 was daar een leuk voorbeeld van, 300x22mm voor met RC6 blokken, 280x10 achter met originele blokken (qua verhouding redelijk vergelijkbaar met 280 voor, origineel achter)
Toen eens overgestapt naar 300x20 achter met RC6 blokken (en de remklauwen van 38 naar 40mm zuigers), de remdrukregelaar opnieuw ingesteld en het ding remde gewoon 100x beter, veel stabieler en je kon een flink stuk harder remmen omdat de achterwielen veel meer werk konden verzetten.

2 maatjes van me rijden ook met originele schijven en alleen HT10 blokken op de ring, met een M52B28, nergens last van, alleen achter slijt het wat harder.

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 26 feb 2018, 00:05

Mooi project!

Plaats reactie