BMW E36 1JZ

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door M3 Duif » 29 dec 2016, 16:20

Jan-Willem schreef:Als het goed is moet het allemaal hetzelfde zijn van 96 tot 99

http://wp1016621.server-he.de/fotost/f01903/f01903.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Thanks , dit komt ook overeen met wat ik al had gevondenheb het net bij de auto bij de auto gechecked in dit klopt met wat ik kon doormeten, verder heb ik nog een hele goede beschrijving gezien van een Amerikaan die ook dezelfde ombouw gedaan heeft

De belangrijkeste pinnen die ik nodig heb zijn:

8-check engine
12/12- temperatuur, ik moet blijven werken met de bmw sensoren zodat het dashboard de juiste waarde doorgeeft
13- brandstof pomp
15- starter
19- service reset
20-RPM
21-ignition switch
23- Oil pressure
25- Alternator

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door M3 Duif » 29 dec 2016, 16:26

Door het lange stilstaan heeft de auto wat roest ontwikkeld en aangezien we op de zaak wat tijd overhebben gelijk de auto geschuurd en klaar gemaakt voor het spuiten. De roest plekjes zijn aangepakt en klaar om morgen gespoten te worden. Het blijft wel een drifter de heb wel voor de snelste manier gekozen. De kleur blijft grotendeels hetzelfde maar dan mat
Bijlagen
IMG_7251.JPG
IMG_7251.JPG (122.29 KiB) 3004 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door Tim N » 30 dec 2016, 00:59

Knippers en stootlijsten er toch nog wel even vanaf voor je gaat wapperen? Jammer dat je voor mat gaat haalt het sleeper er wel een beetje vanaf en is al wel geweest toch? Klinkt allemaal negatief misschien maar heb wel serieus respect voor de technische aanpak en het strakzetten. ga zo door.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door Jan-Willem » 30 dec 2016, 08:04

Ja die lijsten klik je er zo vanaf, kan je de deurpanelen laten zitten.

Mat was ook niet mijn keuze geweest, mooie kleur dat daytona voilet

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door vester86 » 06 jan 2017, 21:49

een matte kleur kan best gaaf zijn, alleen matzwart is dat niet.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door GTRene » 06 jan 2017, 22:02

dat paars is juist zo mooi/speciaal.

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door M3 Duif » 07 jan 2017, 19:13

De kleur is er goed uitgekomen, heb er nog geen goede foto van, maar er is nog een hoop af te maken voordat de wagen klaar is. Vandaag weer bezig geweest met de auto, had gehoopt de motor er vandaag in te hebben maar alle kleine dingen nemen zo veel tijd in beslag. Voordat de motor er in kon moest de downpipe nog gemonteerd worden. Zoals zo vaak had ik gedacht dat dit een snel klusje zou zijn, maar helaas zijn de turbo elbow vast met studs, dus ik moest zo goed als alles loshalen om het los te maken. Uitlaat bouten zijn ook altijd een feest, sinds kort hebben wij een apparaat waarmee je de moeren met inductie verhit, dit kwam vandaag goed van pas. Gelijk de turbo's kunnen controleren, echt in perfecte staat! Wat mooi is is voor een motor uit 1992, wat wel leuk is dat je een blok door en door leert kennen. Bij de 1jz is de turbo druk en brandstof aangestuurd door de MAP sensor, dus geen lucht massa meter. Wel belangrijk om alle vacuum leidingen te controleren of vernieuwen.
Downpipe zit er nu op en een begin voor de motorsteunen is gemaakt, wel nog tegen een probleem aangelopen met de adapter kit voor de versnellingen bak. Voor de start motor gebruik je de starterkrans van de 1jz automaat, deze is normaalgesproken met een spacer gemonteerd. Als je deze spacer monteert en daarna het bijgeleverde vliegwiel will monteren zin er maar ongeveer een mm op de naaf. Hier heb ik geen vertrouwen in en ik geloof nooit dat dit op lange termijn goed blijf. Ik heb er nu voor gekozen alles te monteren zonder der spacer en we hebben nu de startmotor met een spacer er tussen. Ik moet er nog een spacer voor laten draaien want op lange termijn zullen de startmotor bouten dit niet houden.
Bijlagen
IMG_7282.JPG
IMG_7282.JPG (122.8 KiB) 2829 keer bekeken
IMG_7278.JPG
IMG_7278.JPG (113.36 KiB) 2829 keer bekeken
IMG_7277.JPG
IMG_7277.JPG (122.78 KiB) 2829 keer bekeken

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door M3 Duif » 14 jan 2017, 15:18

IMG_7343.JPG
IMG_7343.JPG (158.05 KiB) 2771 keer bekeken
Eindelijk de motor op de goede plaats, het is echt mm werk maar het past toch. Uiteindelijk het subframe compleet losgehaald om genoeg ruimte te krijgen. Een collega van me maakt de motor steunen en nieuwe bak steun. We gebruiken de rubbers op het subframe van de BMW en werken vanuit daar naar de 1JZ. Eerst een ruwe opzet gemaakt
IMG_7332.JPG
IMG_7332.JPG (151.57 KiB) 2771 keer bekeken
Daarna verstevigd en afgelast
IMG_7333.JPG
IMG_7333.JPG (168.96 KiB) 2771 keer bekeken
In de tussentijd zelf begonnen met de e46 draagarmen en steering angle plaatjes
IMG_7334.JPG
IMG_7334.JPG (105.53 KiB) 2771 keer bekeken
Aardig wat stuurhoek erbij gekregen, er moet voor nog wel een iets grotere spacer tussen, bij maximale stuuruitslag raakt de band nu de draagarm
IMG_7336.JPG
IMG_7336.JPG (100.91 KiB) 2771 keer bekeken
IMG_7335.JPG
IMG_7335.JPG (102.95 KiB) 2771 keer bekeken
Wat ik nog moet doen zijn de bevestigingspunten voor de swaybar maken, deze zitten niet op de e46 draag armen.

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door M3 Duif » 14 jan 2017, 15:25

De wielkappen vullen wel mooi uit met de e46 draagarmen
IMG_7340.JPG
IMG_7340.JPG (129.35 KiB) 2771 keer bekeken
De tweede motor steun is ook zo goed als klaar
IMG_7339.JPG
IMG_7339.JPG (161.79 KiB) 2771 keer bekeken
Volgende week de motor steun afmaken en de baksteun maken, daarna de motor er weer uit een de motor ruimte netje maken en alles weghalen wat niet nodig is.
IMG_7344.JPG
IMG_7344.JPG (105.27 KiB) 2771 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2875
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door e30touring1990 » 14 jan 2017, 15:35

schiet lekker op zo! goed bezig

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door GTRene » 14 jan 2017, 16:02

wat is het voordeel van de e46 draagarmen op de e36, of komen die alle in aluminium oid? (weet het zo niet meer)
maar je gebruikt wel het e36 stuurhuis e.d.? wel apart dat die dan grotere stuuruitslag heeft, of heb ik wat gemist :-) kan goed.
stel dat je niet uitkomt met nog bredere spacers ivm wielkast, dan zou je stuurhuis stop ding erin kunnen stoppen? geen idee nooit gedaan wel eens gezien van die ringen, maar hoe het werkt vergeten.

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door M3 Duif » 14 jan 2017, 16:16

GTRene schreef:wat is het voordeel van de e46 draagarmen op de e36, of komen die alle in aluminium oid? (weet het zo niet meer)
maar je gebruikt wel het e36 stuurhuis e.d.? wel apart dat die dan grotere stuuruitslag heeft, of heb ik wat gemist :-) kan goed.
stel dat je niet uitkomt met nog bredere spacers ivm wielkast, dan zou je stuurhuis stop ding erin kunnen stoppen? geen idee nooit gedaan wel eens gezien van die ringen, maar hoe het werkt vergeten.
De e46 draagarmen zijn ongeveer 2 cm langer,stuurhuis is gewoon e36, ik heb steering angle plates gekocht, hierdoor zit de stuurpin bij het fusee op een andere plek waardoor je een stuk meer stuuruitslag krijgt, met een spacer moet het lukken, loopt maar een klein beetje aan

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door GTRene » 14 jan 2017, 18:10

ah, ja bij de APK letten ze er soms op, mag idd niet aanlopen, verder natuurlijk ook niet prettig :-)

begrijp ik dan goed dat de wielen wel gewoon in het midden van de wielkasten uitkomen, maar zo'n 2 cm verder naar buiten komen?
dus zeg als ware het 20mm spacers?.

anyhow, gaat lekker daar :-)

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door M3 Duif » 30 jan 2017, 15:56

Kleine update , de motor zit op zijn plek en past echt op de mm, lijkt wel wel iets meer voor de vooras te zitten als de bmw motor Ik heb de isolatie in de versnellingsbak tunnel weg moeten halen omdat het ander dit paste.
IMG_7414.JPG
IMG_7414.JPG (148.16 KiB) 2639 keer bekeken
Nieuwe steun voor de versnellingsbak ook gemaak, hier ben ik nog niet helemaal tevreden mee en wil ik nog gaan verstevigen
IMG_7409.JPG
IMG_7409.JPG (188.58 KiB) 2639 keer bekeken
Wellicht wil ik in de toekomst naar een grote single turbo vandaar ook een betere koppeling
IMG_7410.JPG
IMG_7410.JPG (88.26 KiB) 2639 keer bekeken

De achter spacers en wielkap verbreders er ook op gezet, verbreders passen niet echt mooi, maar kan er mee door, deurstrip wil ook niet helemaal meewerken
IMG_7411.JPG
IMG_7411.JPG (79.53 KiB) 2639 keer bekeken
IMG_7413.JPG
IMG_7413.JPG (99.49 KiB) 2639 keer bekeken
Bijlagen
IMG_7414.JPG
IMG_7414.JPG (148.16 KiB) 2639 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2875
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door e30touring1990 » 31 jan 2017, 16:43

lekker bezig! het oogt op de foto niet echt alsof die verder naar voren ligt dan een m50/m52

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: KIA
Locatie: Flevoland

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door Hitz » 31 jan 2017, 17:18

Super vet project!

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door M3 Duif » 01 feb 2017, 13:12

e30touring1990 schreef:lekker bezig! het oogt op de foto niet echt alsof die verder naar voren ligt dan een m50/m52
De 1jz is iets langer dan de bmw motor, ik heb de motor nu helemaal tegen het schutboard zitten. Ik zal als die klaar eens moeten meten wat nu echt het verschil is

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2875
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door e30touring1990 » 01 feb 2017, 16:00

idd, ben ik wel benieuwd naar. zit op een laag pitje vast te orienteren voor mijn e30 m50/m52 of misschien 1jz/sr20 of iets in die richting.

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door M3 Duif » 02 feb 2017, 11:50

e30touring1990 schreef:idd, ben ik wel benieuwd naar. zit op een laag pitje vast te orienteren voor mijn e30 m50/m52 of misschien 1jz/sr20 of iets in die richting.
Ik vind de M50/M52 blokken op het moment veel te duur voor wat je krijgt, daar in tegen is de 1JZ wel meer werk om in te bouwen, maar bied veel meer vermogen en de japanse blokken zijn over het algemeen van veel betere kwaliteit. SR20 heb ik nu in mijn huidige driftauto perfect blok alleen te weinig koppel onderin

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6744
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door EvdP » 02 feb 2017, 11:56

Wat is de gangbare prijs voor een M50/52?

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2875
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door e30touring1990 » 02 feb 2017, 12:13

M3 Duif schreef:
e30touring1990 schreef:idd, ben ik wel benieuwd naar. zit op een laag pitje vast te orienteren voor mijn e30 m50/m52 of misschien 1jz/sr20 of iets in die richting.
Ik vind de M50/M52 blokken op het moment veel te duur voor wat je krijgt, daar in tegen is de 1JZ wel meer werk om in te bouwen, maar bied veel meer vermogen en de japanse blokken zijn over het algemeen van veel betere kwaliteit. SR20 heb ik nu in mijn huidige driftauto perfect blok alleen te weinig koppel onderin
ben ik idd wel met je eens. het is meer dat ik zelf nog een frisse m52tub28 heb liggen met alle aanbouwdelen en bak uit mijn Z3 coupe. in welke auto heb je die sr20 liggen? beetje koppel onderin wil ik namelijk wel hebben, vandaar dat ik meestal wel fan ben van wat grotere slagvolumes.

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door M3 Duif » 02 feb 2017, 13:25

Ik heb nu een 200SX als drift auto, is een goed opgebouwde auto met een mooi balans maar om een of andere reden blijf ik de e36 toch fijner vinden, helemaal straks met wat meer pk

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door JWtje » 06 feb 2017, 14:02

Je moet even kijken wat je doet met de turbo's. Ik heb een 2JZ in mijn E30 liggen en als ik de turbo's sequentieel laat lopen als origineel dan heb je vanaf 1200-1400rpm al volle trubodruk. Alleen als dan de 2de turbo erbij komt dan moet je wel druk sturen om 'm op de weg te houden. Komt niet echt geleidelijk in ofzo.
Ik heb bij die van mij de turbo's nu parallel draaien en dan komt het vermogen er wel heel fijn geleidelijk in maar heb je pas maximale boost rond de 3500rpm. Desondanks heeft de 3 liter op lage toeren dus zonder turbodruk al meer dan genoeg koppel om prima van z'n plek te komen. Niks om je voor te schamen. Zal met de 2.5 1JZ niet zo heel veel slechter zijn.

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door M3 Duif » 07 feb 2017, 21:34

Volgens mij zijn de turbo's op de 1jz anders als op de 2jz, de turbo's zijn gelijke grote en geven hierdoor een liniairder verloop

Heb je verder nog wat aan het blok gedaan?

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: BMW E36 1JZ

Bericht door JWtje » 08 feb 2017, 01:08

Bij de 2JZ zijn de turbo's ook gelijke grote. De 1JZ is geloof ik alleen als paralelle turbo geleverd dus niet sequentieel. Dus dat scheelt weer.
Ik heb een uitlaatsysteem met minder weerstand. Snellere spool en meer laaddruk. Boost cut defender. Speed limit defender. Apexi AVC-R om de turbodruk te regelen en een Apexi Neo om de a/f te kunnen veranderen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Godspeed en 3 gasten