Welke auto te kiezen
-
Re: Welke auto te kiezen die soms als tracktool gebruikt wor
Lotus zie ik zelf dan weer helemaal niet als een 100% tracktool. Sterker nog, gewoon een echte wagen voor de openbare weg. De lol zit hem vooral in het binnendoor rijden. Latere modellen Elise zijn eigenlijk heerlijk comfortabel. Heb zelf een jaar een Speedster als dagelijks vervoer ingezet. Zo nu en dan een trackday gepakt. Wagen was voor een appel en een ei meeverzekerd voor circuitgebruik.
Uit jouw rijtje had ik voor een Megane gekozen. Puur op gevoel overigens. Prachtige wagen in de juiste kleur.
Uit jouw rijtje had ik voor een Megane gekozen. Puur op gevoel overigens. Prachtige wagen in de juiste kleur.
- Hielke
Je kunt met een straatauto prima het circuit op.
https://www.youtube.com/watch?v=KivKE28qiqc" onclick="window.open(this.href);return false;
Enige nadeel is dat je je straatbanden (bij 100% tempo) binnen een paar rondjes een beste knauw kan geven. Ik rij nog steeds met dezelfde Michelins van het rondje hierboven. Maar als je weet waar je naar moet kijken dan zie je nog steeds de effecten van 10-15 rondjes Assen. Band is alleen bij montage uitgebalanceerd, nadien nooit weer, en er zit geen enkel trillinkje in. Maar toch.
Rij je niet op of over de grip van de band, en rij je met een laag profiel sportieve band, dan zal de band op het circuit vanzelfsprekend sneller slijten, maar je zult er visueel na de rondes niks van zien. Het mooiste is natuurlijk, wanneer je geregeld circuit wilt rijden, een extra set wielen met semi-slicks te gebruiken.
Voor remmerij geldt hetzelfde. Al moet gezegde worden dat de meeste remmen op sportieve auto's het misbruik wel aankunnen. Je zult na een aantal ronden wat fading krijgen (tempo terug nemen), maar schade zullen ze niet oplopen (snelle Subaru's en Evo's in het verleden wel).
https://www.youtube.com/watch?v=KivKE28qiqc" onclick="window.open(this.href);return false;

Enige nadeel is dat je je straatbanden (bij 100% tempo) binnen een paar rondjes een beste knauw kan geven. Ik rij nog steeds met dezelfde Michelins van het rondje hierboven. Maar als je weet waar je naar moet kijken dan zie je nog steeds de effecten van 10-15 rondjes Assen. Band is alleen bij montage uitgebalanceerd, nadien nooit weer, en er zit geen enkel trillinkje in. Maar toch.
Rij je niet op of over de grip van de band, en rij je met een laag profiel sportieve band, dan zal de band op het circuit vanzelfsprekend sneller slijten, maar je zult er visueel na de rondes niks van zien. Het mooiste is natuurlijk, wanneer je geregeld circuit wilt rijden, een extra set wielen met semi-slicks te gebruiken.
Voor remmerij geldt hetzelfde. Al moet gezegde worden dat de meeste remmen op sportieve auto's het misbruik wel aankunnen. Je zult na een aantal ronden wat fading krijgen (tempo terug nemen), maar schade zullen ze niet oplopen (snelle Subaru's en Evo's in het verleden wel).
-
.
Laatst gewijzigd door Rnd op 22 jan 2017, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- WJ
Mijn Leon stond ook op die Federals, was goed te doen en deed het op straat ook best leuk.
- Bert ///M3
Ik heb het hele jaar gewoon door gereden met die Federals door regen en wind whatever, geen last. Maar ik zou er ook niet het predikaat semi slick op plakken, meer gewoon een zomerband.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Lotus als daily geen probleem en dan 'n Megane kiezen, standaard remmerij die goed blijft bij circuitgebruik op straatauto(...), Federals waar men vol lof over is.
Ik vind helemaal leuk:)
Ik vind helemaal leuk:)
-
Alle gekheid op 'n stokje, ik gebruik m'n daily wel (eens) voor trackdays en driftdagen.nl , remmerij is 't grootste punt op trackdays(want zwaardere kar die nogal powerful op 'n bocht afkomt), de rest zoals bandenslijtage, doh. Het is leuk om met 't zelfde vehikel naar 't circuit heen en terug te rijden. Het is 'n daily, die je dan nóg meer leert kennen natuurlijk. Remmerij aangepast. En gaan met dat ding. Klaar.
Ohja, je kunt gewoon 24/7/365 op driftwintersetje rijden, remweg bochtsnelheden zijn 'wat minder spectaculair', de beweeglijkheid en fun des te meer. En je gaat nog sneller door 'n bocht mocht je willen dan 90% van het NL wagenpark incl remweg....
Ohja, je kunt gewoon 24/7/365 op driftwintersetje rijden, remweg bochtsnelheden zijn 'wat minder spectaculair', de beweeglijkheid en fun des te meer. En je gaat nog sneller door 'n bocht mocht je willen dan 90% van het NL wagenpark incl remweg....
- Martijn M
Focus RS.
BMW's zijn gewoon kut, en zo'n rijstkoker mot ik ook niet.
- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Een beetje onderbouwing is wel op zn plaats lijkt me. Waarom dan die Focus RS en waarom absoluut niet die "Kut BMW" en "rijstkokers"? En als je de Megane en de Focus vergelijkt?Martijn M schreef:Focus RS.
Ik zou trouwens op gevoel de M135i nemen omdat dit voor dagelijks gebruik ook best wel een praktische kar is. Nadeel voor op het circuit is natuurlijk dat je std geen sper hebt maar die zou ik dan laten monteren voor +-2k. handbak of automaat is nog een moeilijke keus. voor het circuit is handbak wel leuk maar als daily is een automaat voor zo'n koppelrijke motor ook wel lekker
- Macboy
Juist niet dus. Automaat maakt namelijk geen enkel gebruik van koppel dus altijd de handbak nemen als je koppelrijk wil rijden.
En op circuit helemaal leuk met handbak. Hoewel de automaat wel sneller zal zijn.
Ik zou zeggen: wat is er mis met de 1M van Romo ? Teveel km denk ik ?
En op circuit helemaal leuk met handbak. Hoewel de automaat wel sneller zal zijn.
Ik zou zeggen: wat is er mis met de 1M van Romo ? Teveel km denk ik ?
-
Even ge-edit:)Macboy schreef:Juist niet dus. Automaat maakt namelijk geen enkel gebruik van koppel dus altijd de handbak nemen als je koppelrijk wil rijden.
Ik zou zeggen: wat is er mis met de 1M van Romo ? Teveel Kut BMW denk ik ?
-
.
Laatst gewijzigd door Rnd op 22 jan 2017, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Ik rijd al jaren met straatauto's op het circuit. Het is geen wedstrijd, dus als je niet verder dan 99,5 % gaat geen probleem: e36, e46 en e39, remmerij een beetje aanpassen, soms grotere schijven en gaan. Wel een extra setje velgen met semislicks achterin mee. En met de straatauto een beetje geprepareerde e36tjes opjagen, altijd leuk.
Wat me met de BMW's opvalt dat bijna alles gewoon heel blijft. Het kost wel remblokken en banden en peut natuurlijk, maar Hht is gewoon gebouwd voor extreem gebruik. En door de week gewoon forezen.
En als je een wat oudere, nog nette auto eventueel kort rijdt blijft de schade beperkt. Maar gelukkig in ruim 10 jaar nog niets kort gereden.
En een racecursus! De beste investering die ik gedaan heb denk ik. 2x trouwens, 1 x CPZ, 1 x Assen.
Wat me met de BMW's opvalt dat bijna alles gewoon heel blijft. Het kost wel remblokken en banden en peut natuurlijk, maar Hht is gewoon gebouwd voor extreem gebruik. En door de week gewoon forezen.
En als je een wat oudere, nog nette auto eventueel kort rijdt blijft de schade beperkt. Maar gelukkig in ruim 10 jaar nog niets kort gereden.
En een racecursus! De beste investering die ik gedaan heb denk ik. 2x trouwens, 1 x CPZ, 1 x Assen.
- Macboy
Hoe zit het nou met die Megane Trophy R ?
Zijn nu 3 draadjes waarin ik je probeer over te halen die eens te overwegen
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/rena ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
€52.495
Zijn nu 3 draadjes waarin ik je probeer over te halen die eens te overwegen

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/rena ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
€52.495
-
.
- martll
Qua techniek (achterwielophanging en maar 275pk) lopen ze nu misschien iets achter, echter de Trophy-R is prachtig uitgerust met een akrapovic titanium uitlaatsysteem, strutt brace achter, recaro pole position kuipstoelen, ohlins demper-veer systeem etc. De Nederlandse vraagprijs is te hoog voor dit speeltje maar als je hem dan weer vergelijkt met de concurrentie valt het wel weer mee en kan het qua rondetijd/funfactor nog bijhouden.
Maar als je denkt een dikke auto te hebben val je op bijvoorbeeld de Nordschleife in het niet want je ziet ze op iedere straathoek, goed snel zijn ze dus zeker!
Echter als tracktool zou ik eerder een Megane 250 of 265 kiezen en deze nog wat scherper maken voor circuitgebruik. Je bespaart dan meer dan 30k ten opzichte van een Trophy-R. Daar kan je toch wel wat leuke onderdelen voor scoren.
Maar als je denkt een dikke auto te hebben val je op bijvoorbeeld de Nordschleife in het niet want je ziet ze op iedere straathoek, goed snel zijn ze dus zeker!
Echter als tracktool zou ik eerder een Megane 250 of 265 kiezen en deze nog wat scherper maken voor circuitgebruik. Je bespaart dan meer dan 30k ten opzichte van een Trophy-R. Daar kan je toch wel wat leuke onderdelen voor scoren.
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Vergis je idd niet als het gaat om de Megane RS. Hij mag mss al wat lang meelopen, het interieur is outdated, maar als rijdersauto is en blijft het een heerlijke auto. Hij voelt ook nog eens lekker analoog aan. Geen instelbaar chassis en dat soort onzin. Gewoon een oldschool rijdersauto. Zaken als comfort en geluidsisolatie hoef je niet te verwachten, maar op het circuit zijn ze briljant. Neem maar eens een kijkje op de Nordschleife, daar stikt het van de Megane RS-jes. Ik ben het idd eens met martll, als je een RS koopt, dan lekker een 265 cup en die lekker tweaken. Een akrapovich is leuk, maar een minder dure Milltek klinkt net zo lekker. De hardware van de cup is al fantastisch.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Maar in de titel lees ik "soms als tractool", niet "als tractool" 

-
.
Laatst gewijzigd door Rnd op 22 jan 2017, 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom iets als een Impreza of deze Megane niet dagelijks ingezet kan worden.
- Riceaux
+1.allen schreef:Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom iets als een Impreza of deze Megane niet dagelijks ingezet kan worden.
Wel gek, 3 verschillende formaten pedalen. Is dat zodat heel&toe makkelijker wordt?
-
.
-
Nu vind ik die wagens eigenlijk alles behalve basic, maar kan me voorstellen dat je zelf wat meer de behoefte hebt aan een luxe zwevend tapijt voor in de file. Den Haag is sowieso nooit een pretje, in welke auto dan ook.
Zo ook maar weer eens noodgedwongen die kant op.
Zo ook maar weer eens noodgedwongen die kant op.

- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Ik ben wel benieuwd naar de Ohlin dempers. Ik las ergens dat de auto net wat minder stug is met die dempers als met de standaard RS cup vering? Weet iemand dit?
Mbt VKV. Echt een briljante dealer. Mocht je een snelle Renault kopen, dan altijd daar. Ook over het onderhoud en de service was ik zeer te spreken.
Mbt VKV. Echt een briljante dealer. Mocht je een snelle Renault kopen, dan altijd daar. Ook over het onderhoud en de service was ik zeer te spreken.
-
Ik zou de 323ti compact Ringtool van Eric-328 kopen. Daarna hou je een hele hoop over voor een comfortabele daily driver. Denk dat een goed opgebouwde Ringtool qua beleving zeker zo leuk is als een megane rs. Mij bevalt de keuze voor een echte trackday car en een comfortabele daily perfect. Met een megane rs van 50k zou ik op het circuit toch niet helemaal tot de limiet durven gaan.maar daar zit juist de fun in op het circuit.....