Mazda MX-5 Niseko

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gisae

Re: Mazda MX-5 Niseko

Bericht door Gisae » 22 mar 2015, 11:17

ThomasNürburgring schreef:Dat ziet er inderdaad wel erg fraai uit... Nu wordt de verleiding groot!

Is de auto ik de link (de grijze) jouw auto? Zo ja, heb je er ooit problemen mee gehad en is het verschil tussen de normale lichten en het achteruitrijlicht echt niet meer te zien?

En is dat ook folie van Lamin-X?
De grijze is mijn auto inderdaad. De knipperlichten zijn oranje met een rode gloed. Het achteruitrij licht schijnt rood op de muren, of de lamp zelf ook duidelijk rood is heb ik niet op gelet. Meestal zit ik in de auto als ik achteruit rij :D

Ik heb deze folie gekocht. Wellicht dat lamin-x er makkelijker op te krijgen is. Met deze folie ben ik 1,5 uur bezig geweest (met een verfstripper erbij) en het zit er op een hoekje na erg netjes op (voor een eerste poging).

TNThomas

Bericht door TNThomas » 22 mar 2015, 11:22

Oke, die folie lijkt ook een goede optie, want Lamin-X is duur (ongeveer €50-60). Heb je trouwens ook een topic over je auto?

Gisae

Bericht door Gisae » 22 mar 2015, 12:04

Ik heb geen topic over mijn auto. Wellicht dat ik er nog eentje aan maak gezien er best wat aan geklust wordt. Voor nu heb ik alleen de rode achterlichten, een spoilertje en het bakje in de middenconsole. Een set bilstein B14 en RX8 stabilisatorstangen ligt klaar om er onder te zetten. En ik ben nu bezig de onderdelen te verzamelen om de originele cruise control in te bouwen.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 22 mar 2015, 12:08

Dat zijn best veel modificaties inderdaad. Ik wilde mijn NC standaard laten, maar merk dat het lastig is om er niks aan te doen... Die cruise control mis ik ook. Wat kost het om die erin te (laten) zetten?

Gisae

Bericht door Gisae » 22 mar 2015, 12:14

Dat ligt er aan. Aftermarket ben je gauw €300-500,- kwijt. Maar die aftermarket dingen vind ik lelijk. De originele zal ergens rond de €200,- uit komen, echter is er een grote kans dat het niet werkt. Voor zover ik weet ben ik de eerste die dit gaat proberen op een MK3 nc. Mocht het werken dan wil ik je wel een keer helpen om het in te bouwen.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 22 mar 2015, 13:08

Ik hoor graag of het lukt! :)

Hoe ga je dat doen met het stuur eigenlijk, want de knoppen van de cruise control zitten toch in het stuur verwerkt?

Gisae

Bericht door Gisae » 22 mar 2015, 13:38

Simpel, een stuur van een MK3.5 kopen :+

TNThomas

Bericht door TNThomas » 22 mar 2015, 13:42

Dan valt die optie voor mij af... Ik wil namelijk niet een zwart stuur erin zetten in plaats van het bruine Niseko stuur. ;)

Veel succes! Ik hoop dat het je lukt. :thumbup:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 22 mar 2015, 14:00

Qua lampfolie: ik heb het achteruitrijlicht van m'n MINI met spul van http://koplampfolie.nl" onclick="window.open(this.href);return false; gedaan, dat was wel ok te verwerken en iig makkelijk te bestellen. :)

TNThomas

Bericht door TNThomas » 22 mar 2015, 14:13

Bedankt voor de tip! Dat is ook wel wat goedkoper zie ik dan die Lamin-X. Misschien bestel ik eens wat als ik wat meer tijd heb, want voor ongeveer €10 kan ik het niet laten om het eens uit te proberen. ;) Komende tijd eerst even alles regelen rondom het op nummberborden zetten.

Gisae

Bericht door Gisae » 22 mar 2015, 20:55

Afbeelding
Voor het idee. Links is achteruit, midden is knipperlicht.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 mar 2015, 21:01

wel mooi strak zo die lampen, staat mooi.
idd wel wat 'jammer' dat het witte achteruit rijverlichting dan wat weg valt.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 22 mar 2015, 21:11

Bedankt voor de foto! :thumbup:
Ziet er inderdaad goed uit, maar heb je al een APK moeten doen met de folie erop? Ik moet namelijk over een paar weken voor de APK en denk niet dat die folie legaal is...

Gisae

Bericht door Gisae » 22 mar 2015, 23:06

Ik heb het er 2 dagen na de APK op geplakt :P
Ik zit nu wel te denken om het gat in de bumper voor het kofferbakslot te gebruiken voor een felle witte led met kleine reflector en dan de lamp van de achterlichtunit zelf er uit te trekken. Het slot gebruik ik verder toch nooit.

Heb je overigens al ontdekt hoe je de kofferbak van binnenuit kan openen? Het heeft mij 3 maand gekost om de knop te vinden. Tot dan toe stapte ik elke keer uit als mijn bijrijder iets uit de kofferbak moest hebben :P

TNThomas

Bericht door TNThomas » 23 mar 2015, 07:36

Slim om het na de APK te doen. ;)

Tot nu toe ken ik twee manieren om de kofferbak te openen:
- Knop op de autosleutel.
- Knop links onder de stuurkolom naast de "motorkapknop".
Ik vind het raar dat op de kofferbak zelf geen knop zit zoals bij de meeste auto's. Zijn er nog meer manieren de kofferbak te openen?

Ik kwam er ook pas na een paar dagen achter dat er een lampje in de kofferbak zit. :tooth:

Nog een vraagje... Als je de soft-top opent, heb je dan ook dat de kap achter een beetje naar boven lijkt te steken? Dus dat de ingeklapte kap achter de hoofdsteunen (waar je hem vast klikt) iets lager ligt dan bij het remlicht. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, want het is nogal lastig uit te leggen...

Gisae

Bericht door Gisae » 23 mar 2015, 18:44

Midden onder de klep zit een knop. Die bij de stuurkolom had ik pas na 3 maand gevonden.

Recht achter de auto zie je bij mij de kap niet. Ik heb nooit echt gelet op hoe de kap ligt.
Afbeelding

TNThomas

Bericht door TNThomas » 23 mar 2015, 20:56

Raar... Ik heb tussen de twee lampjes die het nummerbord verlichten een plastic plaatje zitten. Geen knop dus. Ik kan alleen via de sleutel en bij de stuurkolom de kofferbak openen. Dat vind ik wel erg vreemd. :?

Weet jij trouwens hoe je de sproeiers van de xenon laat sproeien? Ik kan dat nergens vinden, ook niet in de handleiding van de auto...

Ook zag ik net dat het lampje in de knop van de luchtcirculatie is kapot (middelste ronde knop). Is dat makkelijk zelf te maken? Weet jij (of iemand anders) dat toevallig?

Dan mijn laatste vraag; mijn autogordels gaan slecht terug. Ik weet dat het een bekend probleem is, maar weet jij misschien hoe ik hier zelf iets aan kan doen?

Het deel van het dak dat het dichtst bij het remlicht zit wat hoger uitsteekt dan de rest... Is dat normaal?

EDIT: Ik heb een beetje met het dak gestoeid en het is goed nu. Hij had wat meer kracht nodig. ;)
Laatst gewijzigd door TNThomas op 09 jul 2015, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gisae

Bericht door Gisae » 24 mar 2015, 23:36

ThomasNürburgring schreef:Raar... Ik heb tussen de twee lampjes die het nummerbord verlichten een plastic plaatje zitten. Geen knop dus. Ik kan alleen via de sleutel en bij de stuurkolom de kofferbak openen. Dat vind ik wel erg vreemd. :?
Ik heb het boekje er even op nageslagen, maar ik gok dat jij geen keyless entry hebt. Schijnbaar zit het alleen daar bij (wat ik dus heb)
Weet jij trouwens hoe je de sproeiers van de xenon laat sproeien? Ik kan dat nergens vinden, ook niet in de handleiding van de auto...
Simpel, verlichting aan en ruitensproeier gebruiken. Dan komen ze mee naar buiten.
Ook zag ik net dat het lampje in de knop van de luchtcirculatie is kapot (middelste ronde knop). Is dat makkelijk zelf te maken? Weet jij (of iemand anders) dat toevallig?
Zie deze video voor het verwijderen van je radio. De luchtdingesknoppen gaan dan mee.
Dan mijn laatste vraag; mijn autogordels gaan slecht terug. Ik weet dat het een bekend probleem is, maar weet jij misschien hoe ik hier zelf iets aan kan doen?
Dit komt doordat de gordel ook door een geleider aan de stoel loopt. Je kan de geleider er af slopen :P
EDIT: Ik heb een beetje met het dak gestoeid en het is goed nu. Hij had wat meer kracht nodig. ;)
Als ik heb dat open doe laat ik hem gewoon vallen. Dan klikt ie vanzelf wel vast :P

Alle delen voor de cruise control zijn nu overigens onderweg. De zilveren delen heb ik zwarte voor genomen gezien dit ook bij de dashboardlijst past.
Afbeelding

Overigens kan jij je bruine stuur behouden. Je kan ook alleen de (bij jou) zilveren delen over zetten. Er is nog een stuur met zilveren delen op ebay te vinden.
Laatst gewijzigd door Gisae op 11 apr 2015, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 25 mar 2015, 08:10

Heel erg bedankt voor alle antwoorden! :thumbup:

Ik heb inderdaad geen keyless entry. Over de cruise control... Ik wacht af of het jou lukt. Zo ja, dan overweeg ik het wel. Eerst ga ik eens zo met de auto rijden, want hij staat nig altijd niet op nummberborden. Als ik dan de cruise control mis bouw ik die ook in.

Dat interieur zit trouwens fraai uit! Goede keuze om dezelfde sierdelen in het stuur te pakken als op het dashboard.

ErikS

Bericht door ErikS » 25 mar 2015, 08:44

Ik zag er van de week een met een Hard top erop....... :love:

Blijf 't echt een prachtig model vinden. Jammer dat er niemand achterin past.... Dan houd 't hier nu op...
Ik zou zo ter plekke mijn M535i weer omruilen voor een cabrio iig.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 25 mar 2015, 10:29

Was het een vaste hard top of een klapdak (PRHT)? Dat klapdak vind ik niet mooi, want die ziet uit als een bubbel op de auto. ;)

Ik overwoog een vaste hard top te kopen, maar gezien de prijzen heb ik een hoes voor het stoffe dak gekocht om in de winter erop te doen als die misschien wat langer stil staat.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 25 mar 2015, 12:58

Gisae, ken je de site mx5parts.co.uk? Die is erg handig. Die hebben heel veel Mazda onderdelen. Ik was bijvoorbeeld op zoek naar zo een kleine "trim button", want er mist een in mijn interieur. Nergens kun je die kopen en ik heb geen zin daarvoor naar de dealer te gaan, dus hier de oplossing. Zelfs die dingetjes hebben ze!

http://www.mx5parts.co.uk/trim-button-c ... -1225.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kortom, erg handige site, maar je kende die vast al. ;)

ErikS

Bericht door ErikS » 25 mar 2015, 15:08

ThomasNürburgring schreef:Was het een vaste hard top of een klapdak (PRHT)? Dat klapdak vind ik niet mooi, want die ziet uit als een bubbel op de auto. ;)

Ik overwoog een vaste hard top te kopen, maar gezien de prijzen heb ik een hoes voor het stoffe dak gekocht om in de winter erop te doen als die misschien wat langer stil staat.
N vaste!

Echt geweldig. Prachtige lijn!

TNThomas

Bericht door TNThomas » 25 mar 2015, 16:43

ErikS schreef:
ThomasNürburgring schreef:Was het een vaste hard top of een klapdak (PRHT)? Dat klapdak vind ik niet mooi, want die ziet uit als een bubbel op de auto. ;)

N vaste!

Echt geweldig. Prachtige lijn!
Klopt, als ik nog eens een mooie deal zie op een hard top dan koop ik er eene, maar ze zijn duur en zeldzaam.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 28 mar 2015, 10:37

Een kleine update... De auto staat nog altijd niet op nummerborden. Na meerdere malen bellen met de belastingdienst met de vraag waarom mijn BPM-aanvraag zo lang duurde kreeg ik te horen dat ze aan het verhuizen zijn en het papierwerk is blijven liggen op de oude locatie en dat het dus wat langer duurt. De beloofde 3-5 werkdagen tijd die een BPM-aanvraag hoort te duren is nu dus al ongeveer 2 weken. Beetje jammer...

Inmiddels "mag" ik het bedrag betalen en nu is het weer afwachten totdat de belastingdienst de betaling heeft ontvangen en dat dan ook netjes bevestigt. Dan moeten zij dat doorgeven aan de RDW, want die mogen dan pas het kentekenbewijs naar mij opsturen. Als ik dat dan eindelijk heb kan ik platen laten maken en genieten!

Duurt dus allemaal erg lang jammer genoeg... Zeker als je bedebkt dat het allemaal zou kunnen worden geregeld binnen een paar uur als je dit soort zaken zou kunnen afhandelen aan een balie i.p.v. een boel post/papierwerk.

Kortom, duurt lang... Te lang! :protest:

Verder is de auto nog precies hetzelfde zoals die eerst was, geen nieuwe mods en er staan ook geen op de planning. Eerst wil ik rijden en niet meer geld erin steken. Ook denk ik in de zomer een paar dagen in de Zwitserse en Italiaanse Alpen te gaan touren. :)

Plaats reactie