Apart spul onverkoopbaar in NL?

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16598
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 27 dec 2006, 16:47

leonard schreef:Als lenen in nederland afgeschaft zou worden kan meer dan 50 % van de middenstanders hun zaak wel sluiten dus wees blij met mannen als scheringa en consorten zo blijft de economie draaiend!!

Waarom is een hypotheek wel goed en 'lenen' voor o.a een auto fout?? omdat je afschrijft???

Aan een eigen woonhuis heb je ook extra kosten!!!

Natuurlijk is het zo dat onroerend goed waardevast is maar de nederlandse mentaliteit is dat men NU wil genieten en niet over 10/20 jaar.

Sorry voor dit 'linkse'geluid maar ik vind het hypocriet om het lenen af te branden terwijl heel veel nederlanders het wel doen en bijna niemand(zie rico) er door in de problemen komt.
Is niks fout aan, maar nadat ik al m'n vaste lasten betaald heb, houd ik echt geen honderden €'s over om een dure lening af te lossen. Liever geld voor m'n huis lenen, dan voor een auto.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 27 dec 2006, 16:50

Een land dat nergens in excelleert, ( das een vies woord hier) en alleen maar "goed" (das niet bepaald een compliment) is in het maken van stinkende compromissen, die vervolgens niet blijken te werken, om dan weer met nieuwe compromissen dienen te worden opgelost.
@Romo: duidelijk..Nederland zuigt big time..nergens echt goed in. Noem me dan nu het land dat het beter doet en waarnaar jij binnenkort zou willen verhuizen?
We doen het hier gewoon nog steedes beter dan 90% van de rest van de wereld. In mijn ogen beter dan de overige 99,99% van de wereld. Of dat ondanks of dankzij het non-exeleren komt weet ik verder niet.
Excelleren in iets komt altijd met een prijs, een prijs die niet altijd duidelijk is als je van een afstand naar iets kijkt. Weet je eenmaal wat die prijs was, dan is gaat de glans vaak van een droom af.
[haakt even in op topic] Zelfde als met die M3..prima, gave auto, excellent, hoofd boven maaiveld bladibla..Maar hoe kijk je diezelfde auto aan als je weet dat ie betaald is van geld dat bedoeld was voor de studie van de kinderen of familievakanties? Dat zijn wel de offers die in veel gevallen gemaakt moeten worden om te excelleren.

[/quote]

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27060
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 dec 2006, 17:31

Damir Vukovic schreef:
Een land dat nergens in excelleert, ( das een vies woord hier) en alleen maar "goed" (das niet bepaald een compliment) is in het maken van stinkende compromissen, die vervolgens niet blijken te werken, om dan weer met nieuwe compromissen dienen te worden opgelost.
@Romo: duidelijk..Nederland zuigt big time..nergens echt goed in. Noem me dan nu het land dat het beter doet en waarnaar jij binnenkort zou willen verhuizen?
We doen het hier gewoon nog steedes beter dan 90% van de rest van de wereld. In mijn ogen beter dan de overige 99,99% van de wereld. Of dat ondanks of dankzij het non-exeleren komt weet ik verder niet.
Excelleren in iets komt altijd met een prijs, een prijs die niet altijd duidelijk is als je van een afstand naar iets kijkt. Weet je eenmaal wat die prijs was, dan is gaat de glans vaak van een droom af.
[haakt even in op topic] Zelfde als met die M3..prima, gave auto, excellent, hoofd boven maaiveld bladibla..Maar hoe kijk je diezelfde auto aan als je weet dat ie betaald is van geld dat bedoeld was voor de studie van de kinderen of familievakanties? Dat zijn wel de offers die in veel gevallen gemaakt moeten worden om te excelleren.
[/quote]

Het stukje ging even over het onderwijs, ja dat vond en vind ik zeer middelmatig............................en wat je er in stopt komt er in dit geval helaas ook weer uit; nog meer middelmatigheid. Dat uit zich vervolgen in allerlei producten en diensten (uitzonderingen daargelaten natuurlijk), fatsoensnormen, respect voor elkaar enz enz............................daarin vind ik Nederland afglijden, iedereen die zijn geknakte antenne/spiegel probeert te redden weet daar alles van. Ik kijk niet naar andere landen, ik zeg; wied eerst het onkruid in uw eigen tuin!

Dan je laatste alinea; keuzes/ prioriteiten maken moet iedereen, daarna zal je ze moeten verantwoorden, niet meer dan logisch lijkt me. Het vb dat je noemt vind ik typisch voor mensen die dus de verkeerde keuze gemaakt hebben; zij willen excelleren op kosten van anderen, danwel anderen te kort doen, ik zeg; leer de tering naar de nering zetten. Dat voorkomt domme en zeer pijnlijke keuzes.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 dec 2006, 17:41

Oke maar wat heeft het allemaal te maken met de beroerde verkopen van apart spul :wink:

Want volgens de leen theorie zouden er juist VEEL meer aparte auto's moeten worden verkocht. Want geld is er toch wel. Of kopen die leners liever een dikke SUV dan laten ze zien dat ze het breed hebben.

Wouter81
Berichten: 9420
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 27 dec 2006, 18:11

Rico v Velzen schreef: En wouter nu ben je startent maar straks als het goed gaat na een een poos en je leuk geld overhoud, ga ook jij voor de bijl hoor :wink: niet zozeer wat betreft lenen, maar wel wat betreft consumeren.
Haha, dat weet ik nu al zeker ja. :wink:

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 27 dec 2006, 18:12

Ik denk dat kopers van "apart spul" (zoals jij het omschrijft) liever iets erbij leggen en dan nieuw kopen.
Persoonlijk zou ik geen "afgetrapte 130i met "garantie" willen kopen voor 10K minder. (en dan heb ik het niet over die van Rico)
Als je 50k kan betalen kan je ook 60k betalen. En dan kun je zelf je kleur, velgen, opties uitzoeken en weet je met zekerheid de historie van de auto.
Want je mag dan wel garantie hebben op een tweedehands auto, maar wil nog niet zeggen dat je misschien iedere 2 maanden in de garage staat.

Ik heb me vaak afgevraagd wie en met welke reden iemand een auto koopt van een jaar oud. Heb dit nooit begrepen.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16598
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 27 dec 2006, 18:49

Omdat de kop er af is misschien?

///M3
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:13
Locatie: Zeeland

on topic

Bericht door ///M3 » 27 dec 2006, 18:57

ff weer on topic. Ik denk dat het antwoord ook simpel is...

Wie met een normaal inkomen, met een gezin, gemiddeld woonhuis, die graag 1x op vakantie wil, een rondje in de kantine wil kunnen geven etc. slaat 2x een netto jaarinkomen kapot op een dure auto incl. bijkomende kosten..... Dat lukt je toch gewoon niet meer...

Maar mischien moet je andersom redeneren...mischien is de markt helemaal niet slecht. In een land waar de afzet van nieuwe relatief dure auto's groot is, er een bloeiende 2e hands markt is..

Als iets het waard is wordt het verkocht...... Vergeet niet dat veel mensen de dure auto's niet bij de dealer kopen....daar zie je ze lan te koop staan...

Grz

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27060
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 dec 2006, 20:02

Rico v Velzen schreef:Oke maar wat heeft het allemaal te maken met de beroerde verkopen van apart spul :wink:

Want volgens de leen theorie zouden er juist VEEL meer aparte auto's moeten worden verkocht. Want geld is er toch wel. Of kopen die leners liever een dikke SUV dan laten ze zien dat ze het breed hebben.
De leen theorie zal wel gedeeltelijk kloppen, maar dan voornamelijk voor het "normale" spul...................zoals eerder vermeld; menigeen is blij dat ie in een blik van 12 jaar oud kan rijden ( met alle respect overigens). Autorijden is verdomd duur, er veel geld in willen en kunnen pompen is maar voor een kleine minderheid weg gelegd ( dan laat ik de drugs/dope boys nog maar even buiten beschouwing)

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 27 dec 2006, 22:27

Rebel schreef:Ik denk dat kopers van "apart spul" (zoals jij het omschrijft) liever iets erbij leggen en dan nieuw kopen.
Persoonlijk zou ik geen "afgetrapte 130i met "garantie" willen kopen voor 10K minder. (en dan heb ik het niet over die van Rico)
Als je 50k kan betalen kan je ook 60k betalen. En dan kun je zelf je kleur, velgen, opties uitzoeken en weet je met zekerheid de historie van de auto.
Want je mag dan wel garantie hebben op een tweedehands auto, maar wil nog niet zeggen dat je misschien iedere 2 maanden in de garage staat.

Ik heb me vaak afgevraagd wie en met welke reden iemand een auto koopt van een jaar oud. Heb dit nooit begrepen.
Een besparing in één jaar van 25 procent op een auto vind ik toch een vrij aantrekkelijk aanbod. Bij echte exoten gaat het al snel om zeer forse bedragen die in een korte tijd worden afgeschreven, terwijl de technische staat van de auto nauwelijks achteruit is gegaan. Velgen en bekleding kun je ook achteraf customizen.

Als mensen die een jonge auto van de hand willen doen klagen dat niemand wil kopen en de (kleine) groep mensen die een jong gebruikte auto wil aanschaffen klaagt dat de prijzen te hoog zijn, is er kennelijk een aanmerkelijk verschil in vraag en aanbod. De prijzen moeten nog verder omlaag om vraag en aanbod in evenwicht te brengen. Dus slecht nieuws voor mensen die een jonge auto willen verkopen.

In Duitsland gaat de afschrijving net zo hard als in Nederland. Er zijn weliswaar meer kopers, maar er is ook een veel groter aanbod, dus je nieuwe M3 heeft er geen vijf concurrenten op de advertentiesite maar een stuk of 50. Het is de vraag of een Duitser dan nog de moeite wil nemen om een Nederlandse auto te importeren.

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04

Bericht door Cupra R » 27 dec 2006, 22:42

Maar goed, laat ik er dan toch een rechtse (?) uitweg uit deze misère tegenaan gooien: gooi het gelijkheidsbeginsel in het onderwijs overboord en zoek al heel vroeg uit waar kinderen het beste in zijn. Ga een jongen die niet kan nadenken of stilzitten, niet uit alle macht theorie in z'n kop proppen - logisch dat-ie uitvalt, een minderwaardigheidscomplex krijgt, aan de drugs gaat en ons geld gaat kosten (beetje sterk gesteld kwaad-tot-ergerverhaal, maar goed, you get the picture). Maar leer 'm hoe-ie een hamer moet vasthouden en vertel 'm hoe belangrijk dat is. Dan hebben we misschien eindelijk genoeg mensen voor het werk dat intellectuelen niet willen opknappen maar waar goud geld in te verdienen is (een beetje loodgieter verdient meer dan ik, maar er is schreeuwend tekort aan).

En dan kunnen de intellectuelen, ongehinderd door klasgenoten die het maar niet willen snappen, wat sneller doorleren dan hun jaargenoten in omliggende landen en zo van Nederland echt een kennisland maken.
100% mee eens.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 27 dec 2006, 23:04

Dutch schreef:En dan kunnen de intellectuelen, ongehinderd door klasgenoten die het maar niet willen snappen, wat sneller doorleren dan hun jaargenoten in omliggende landen en zo van Nederland echt een kennisland maken.
Ik heb altijd heel makkelijk kunnen leren en nooit geen last ondervonden van mede-leerlingen die wat meer moeite hadden met de lesstof.
Daarbij werk ik met mijn handen en gebruik ik mijn verstand om het werk zo licht mogelijk te maken. Maar kom ik bv 2 januari op een nieuwjaarsreceptie van de bank werknemers tegen (die bij die bewuste bank werken...), die door jouw intelectuelen wordt genoemd, dan vraag ik mij af wat jouw definitie van wat een intelectueel is. Of ben ik zo dom...

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 27 dec 2006, 23:54

Mensen die bij een bank werken, noem ik geen intellectueel! :lol: :wink:

Sterker nog, zoals je kunt lezen, ben ik voor een grootscheepse herwaardering van mensen die echt iets kunnen, ten opzichte van baasjes, plannenmakertjes en andere vergadertijgers die bijvoorbeeld een bank overbevolken. Dat is grotendeels werkverschaffing voor hoogopgeleiden.

Begrijp me niet verkeerd: alle lof voor mensen die echt het talent hebben om leiding te geven of beleidslijnen uit te zetten, maar aan een paar echte leiders hebben we genoeg. Tegenwoordig wil iedereen dat maar kunnen (niet alleen in het onderwijs, maar ook in de zorg en in allerlei andere sectoren), ook al zijn mensen daar helemaal niet voor in de wieg gelegd. En dat is niet eens zo vreemd, want carrière maken en jezelf 'verbeteren' kan alleen maar via 'de lijn'. Een vervelend neveneffect is dat er steeds minder mensen overblijven die voor een relatief laag salaris het feitelijke werk opknappen, terwijl je ook als vakspecialist (leraar, verpleger, what have you) zou moeten kunnen groeien.

Laat al die mensen die ooit een vak hebben geleerd, maar dat achter zich hebben gelaten voor een carrière, dat vak weer gaan doen, met behoud van salaris. En snij al die managementlagen gewoon weg. Gewoon weg! Moet je eens zien hoeveel beter het wordt in het onderwijs en de zorg.

Met intellectuelen bedoel ik wetenschappers die echt iets nieuws kunnen bedenken of anderszins onze kennisvoorsprong (voor zover we die nog hebben) kunnen vergroten. Maar door al die gelijkschakeling in het onderwijs (basis dit, basis dat, die verfoeilijke middenschool die romo al noemde) halen we nog niet half uit die kinderen wat erin zit. Nee, ze mogen al blij zijn "dat ze 't zo goed doen op school", ook al vervelen ze zich stierlijk totdat ze eindelijk naar de universiteit mogen gaan. Of laten we ze eindeloos zakken op een vak dat ze toch nooit onder de knie krijgen.

Een klasgenoot van me zakte voortdurend op Engels, maar had tienen voor alle exacte vakken. Moest-ie godbetert 6 vwo overdoen terwijl hij al een contract van Shell op zak had. Nog voordat hij het jaar erop werd gematst en eindelijk chemische technologie kon doen. Mooie redenering van z'n leraar: je had een 2 voor het eerste schoolonderzoek, een 3 voor het tweede, dus dat is samen een 5. :lol:

Zelfde aan het andere kant van de schaal: van die jongens en meisjes bij wie je de hersens hoort kraken als ze op hun 14e nog tien theorievakken voor hun kiezen krijgen, omdat hun ouders (lees: de maatschappij) zich ervoor schamen dat hun kind iets doet dat - God verhoede 't - op de vroegere LTS lijkt. Terwijl ze in 5 minuten een computer helemaal uit en in elkaar zetten, ik noem maar wat. Dan zeg ik: leve de LTS! En laat die voor mijn part al vanaf 10 jaar beginnen!

Zo een beetje duidelijker? :D

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 27 dec 2006, 23:58

Robin schreef:
leonard schreef:Als lenen in nederland afgeschaft zou worden kan meer dan 50 % van de middenstanders hun zaak wel sluiten dus wees blij met mannen als scheringa en consorten zo blijft de economie draaiend!!

Waarom is een hypotheek wel goed en 'lenen' voor o.a een auto fout?? omdat je afschrijft???

Aan een eigen woonhuis heb je ook extra kosten!!!

Natuurlijk is het zo dat onroerend goed waardevast is maar de nederlandse mentaliteit is dat men NU wil genieten en niet over 10/20 jaar.

Sorry voor dit 'linkse'geluid maar ik vind het hypocriet om het lenen af te branden terwijl heel veel nederlanders het wel doen en bijna niemand(zie rico) er door in de problemen komt.
Zo links vind ik dat niet, want in 't algemeen denk ik er ook zo over.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat je diep in je hart gewoon een linkse gozer bent, Robin... :lol: :P

Jointje erbij? :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 28 dec 2006, 00:04

Een 130i is na 1 jaar echt niet afgetrapt hoor. na 3 à 4 jaar is het een ander verhaal. en net wat Femme zegt is het een forse besparing. met mijn M3 niet anders. Nieuw te veel geld voor mij. 1 jaar oud met 10k betaalbaar voor mij. en was nog ganz nue en met 2 jaar BMW garantie erbij risicoloos.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 28 dec 2006, 00:33

Bedoelde ook niet jouw auto Rico

Ik denk alleen dat in die catogorie de mensen toch kiezen voor een nieuwe. Je ziet immers vaker zeer jonge exclusieve auto's langer te koop staan.
En dit terwijl de verkoop van nieuwe toch gewoon doorgaat.
Tis wat Andre zegt, te jong, dus te duur, voor iemand die op zoek is naar een tweedehands auto.
Ik denk als hij 2 jaar of ouder is dat hij sneller weg is.

Overigens wilt garantie niet altijd zeggen dat je geen problemen hebt :wink:
Je hebt geen onkosten, maar je kunt voor zelfde geld wel diverse keren in de garage staan met kleine akkefietjes.

Ik heb een keer een tweedehands auto gekocht (mijn eerste) en ben toen voorgoed genezen. Andere auto's allemaal bijna 2 jaar gereden en weer ingeruild, sommige zelfs zonder enige beurt, enkel keer olie verversen.
Voordeel van nieuw rijden is dat je de auto zelf kunt samenstellen, en zelf kunt mishandelen :wink:


Maar ik dwaal af, Ik denk dat mensen die een bepaalde klasse auto willen kopen over het algemeen deze nieuw kopen. Als je het verbruik, de verzekering, het onderhoud van een 130i kan betalen dan kun je ook nog die paar flappen extra betalen en koop je een zwarte met beige bekleding of een zilveren or whatso-ever.
Later upgraden met de velgen of de opties die je zelf zou willen kost ook geld.

Kan het natuurlijk finaal mis hebben maar heb er anders ook geen verklaring voor.
Wat is jouw eigen mening hierover Rico?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 28 dec 2006, 01:17

Rob ik ben beide, nieuwkoper en gebruikt koper. afgelopen 6 jaar 5 nieuwe en 3 gebruikte auto's gekocht. nieuw is makkelijk en leuk vanwege de voorpret. maar na 6 maand is dat ook wel weer over. nieuw als je niet kunt of wilt wachten op 1 met de kop er af. nieuw is lekker bij aflevering maar ook dan zijn er soms problemen die een domper zijn, daar weet jij ook alles van ;-)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 28 dec 2006, 01:24

Gebruikt doe ik als ik nieuw het niet waard vind. touring koste in 2001 nieuw 60k zou ik er nooit voor over hebben. ik zou nu ook nooit een nieuwe 3 serie kopen voor zoveel geld. omdat zo'n auto als vervoermiddel word gekocht maar gebruikt rond de 35/40k weer wel. maar je moet wel een pareltje weten te vinden. dus ellende van een ander er uit filteren.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 28 dec 2006, 01:26

Maar wat is jouw mening, waarom die 130i nog niet verkocht is?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 28 dec 2006, 01:30

M3 was heel moeilijk om 1 te vinden van een paar jaar oud en maar het zin. maar 100k euro zoals de mijn kost is mij ook te gortig. dan komt er een praktisch nieuwe auto die wel te betalen is en dan maak je je keuze. maar ook weer een pareltje. wat ik wel heb geleerd is dat je niet te goed voor gebruikt moet voelen. beide heeft zijn plus en minpunten. bovenal moet ik het juiste gevoel hebben.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 28 dec 2006, 01:36

Wat betreft de 130i van mij is het denk ik een financieringskwestie. want deze auto's worden in 98 procent op financiering gekocht. en dan is het verschil 150 euro per maand in de lasten ipv 12k euro op de nieuwprijs. en dan kiest men toch weer voor nieuw.

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 28 dec 2006, 01:47

Nieuw kopen is veel geld weggooien op het moment dat je je krabbel zet onder het koopcontract en je auto nog gemaakt moet worden. Zo simpel is dat.
Tweedehands kopen van exclusief/snel spul is voor veel mensen een brug te ver omdat ze nog steeds een forse verkoopprijs moeten neertellen (dankzij de BPM) en ook veel meer moeten betalen aan verzekeringspremies en brandstofkosten.
Dan toch maar de nagelnieuwe minder sterk gemotoriseerde versie nemen.... :roll:
En laten we ook vooral het gegeven van de kentekenregistratie in NL niet vergeten! Want alleen hier kun je aan het kenteken zien welk bouwjaar de auto waarin je rijdt heeft.
Stel je voor dat je buurman ziet dat zijn kenteken 'nieuwer' is dan dat van jou, terwijl hij z'n auto al een jaar op de oprit heeft staan.:twisted:
Da's in de ons omringende landen met persoonlijke kentekens wel even anders!
En dus blijft er een kleine groep over die in de markt is om dit soort auto's daadwerkelijk te kopen.

Overigens zie je dit soort dingen in Belgie helemaal niet meer gebeuren.
Vrijwel alle 2e hands auto's gaan daar naar de export en de dealers vinden dat wel best. Geen geld vast in voorraad die niet snel verkoopt!
Was een paar weken terug op zoektocht naar 2e hands auto's in Belgie met een journalist van Autoweek en we hebben ons echt rot gezocht om iets te vinden. :D
Er was zelfs een Mercedes dealer die vertelde dat ie pas nadat een handelaar een prijs had afgegeven op een inruilwagen met zijn klant verder ging praten over de nieuw te bestellen auto.
Geen prijs van de handelaar? Dan ook geen gesprek over een nieuwe auto. Zo simpel ligt dat bij hem.

wimwerf
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
Locatie: Utrecht

Bericht door wimwerf » 28 dec 2006, 03:48

Damir Vukovic schreef:
Een land dat nergens in excelleert, ( das een vies woord hier) en alleen maar "goed" (das niet bepaald een compliment) is in het maken van stinkende compromissen, die vervolgens niet blijken te werken, om dan weer met nieuwe compromissen dienen te worden opgelost.
@Romo: duidelijk..Nederland zuigt big time..nergens echt goed in.
[/quote]

Wel...wij zijn het beste in de handel van extacy... :cry: :wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 28 dec 2006, 08:17

Dutch schreef:Mensen die bij een bank werken, noem ik geen intellectueel! :lol: :wink:

Sterker nog, zoals je kunt lezen, ben ik voor een grootscheepse herwaardering van mensen die echt iets kunnen, ten opzichte van baasjes, plannenmakertjes en andere vergadertijgers die bijvoorbeeld een bank overbevolken. Dat is grotendeels werkverschaffing voor hoogopgeleiden.

Begrijp me niet verkeerd: alle lof voor mensen die echt het talent hebben om leiding te geven of beleidslijnen uit te zetten, maar aan een paar echte leiders hebben we genoeg. Tegenwoordig wil iedereen dat maar kunnen (niet alleen in het onderwijs, maar ook in de zorg en in allerlei andere sectoren), ook al zijn mensen daar helemaal niet voor in de wieg gelegd. En dat is niet eens zo vreemd, want carrière maken en jezelf 'verbeteren' kan alleen maar via 'de lijn'. Een vervelend neveneffect is dat er steeds minder mensen overblijven die voor een relatief laag salaris het feitelijke werk opknappen, terwijl je ook als vakspecialist (leraar, verpleger, what have you) zou moeten kunnen groeien.

Laat al die mensen die ooit een vak hebben geleerd, maar dat achter zich hebben gelaten voor een carrière, dat vak weer gaan doen, met behoud van salaris. En snij al die managementlagen gewoon weg. Gewoon weg! Moet je eens zien hoeveel beter het wordt in het onderwijs en de zorg.

Met intellectuelen bedoel ik wetenschappers die echt iets nieuws kunnen bedenken of anderszins onze kennisvoorsprong (voor zover we die nog hebben) kunnen vergroten. Maar door al die gelijkschakeling in het onderwijs (basis dit, basis dat, die verfoeilijke middenschool die romo al noemde) halen we nog niet half uit die kinderen wat erin zit. Nee, ze mogen al blij zijn "dat ze 't zo goed doen op school", ook al vervelen ze zich stierlijk totdat ze eindelijk naar de universiteit mogen gaan. Of laten we ze eindeloos zakken op een vak dat ze toch nooit onder de knie krijgen.

Een klasgenoot van me zakte voortdurend op Engels, maar had tienen voor alle exacte vakken. Moest-ie godbetert 6 vwo overdoen terwijl hij al een contract van Shell op zak had. Nog voordat hij het jaar erop werd gematst en eindelijk chemische technologie kon doen. Mooie redenering van z'n leraar: je had een 2 voor het eerste schoolonderzoek, een 3 voor het tweede, dus dat is samen een 5. :lol:

Zelfde aan het andere kant van de schaal: van die jongens en meisjes bij wie je de hersens hoort kraken als ze op hun 14e nog tien theorievakken voor hun kiezen krijgen, omdat hun ouders (lees: de maatschappij) zich ervoor schamen dat hun kind iets doet dat - God verhoede 't - op de vroegere LTS lijkt. Terwijl ze in 5 minuten een computer helemaal uit en in elkaar zetten, ik noem maar wat. Dan zeg ik: leve de LTS! En laat die voor mijn part al vanaf 10 jaar beginnen!

Zo een beetje duidelijker? :D
100% eens!

Michel

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 28 dec 2006, 08:46

Amen!

Hetzelfde geld voor mij. Ben ook begonnen met LTS mechanische techniek. In die 4 jaar ontzettend veel geleerd in de praktijk. Nu bezig met HBO (daartussen MBO gedaan) en merk dat ik qua technisch inzicht veel beter ben dan de HAVO/VWO studenten, en dat heeft mede te maken met de praktijkgerichte LTS opleiding. Vakmensen zijn steeds moeilijker te krijgen. Een goede vakman is tegenwoordig goud waard!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Enzo, Marc Sierra, Opa en 19 gasten