E46 Touring M..xxx Euh 320i Te Koop

Tijd voor wat anders? Hier kun je je auto aanbieden!
Eric-328

Re: E46 Touring M3 te koop

Bericht door Eric-328 » 25 sep 2014, 11:02

Ik heb de vraag bij BMW Nederland voorgelegd. ben benieuwd of zij een document genereren waarin het chassisnummer en motornummer gelinkt worden.

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 25 sep 2014, 11:25

heb een reactie. BMW kan aan de hand van het motornummer aangeven uit welke auto het blok komt. Dit icm met een factuur van het blok moet voldoende zijn.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 sep 2014, 11:27

Zo, dat was een toer... :bag: En de verkoper maar gepikeerd doen :sealed:

B46

Bericht door B46 » 25 sep 2014, 11:28

FunnyDrives schreef: - kenteken nummer donor auto (waarvan ik de kans zeer klein acht dat ik die vind adhv chassisnummer van een ombouw in 2005, donor auto uit 2001)
Zodra je het M3 chassisnummer hebt, dan is het originele kenteken wel te achterhalen van de donor hoor. Zeker als dit een Europese auto betrof, waar ik vanuit ga met de kilometerteller.
Europa heeft namelijk een centraal kentekenregister, Eucaris. Auto's zonder papieren, kentekens, inbeslagnames komen hierdoor ook vrijwel altijd bij de rechtmatige eigenaar terecht.
Een factuur van die sloperij (of willekeurige andere sloperij) is natuurlijk zo geregeld, desnoods tegen betaling.
Mocht het een Nederlandse auto betreffen kun je nog veel meer historische informatie achterhalen zoals oude eigenaren, Autopas ingaves etc.
Want die kmstand van 103dkm kun je waarschijnlijk ook niet onderbouwen vanuit de 2001 donor M3, of heb je het onderhoudsboekje van de donorauto nog....?
FunnyDrives schreef: Ook zou het behoorlijk onlogisch zijn om een functionerende intacte M3 te gebruiken voor de 'omkat' van een Touring M3.
Dat lijkt me juist logisch! Als je een complete M3 hebt staan "zonder papieren" heb je toch juist alle onderdelen voor een ombouw?
Als je een sloop M3 hebt staan, die dus total loss is, (anno 2005 had een M3 veel schade nodig om total loss te zijn), en niet meer interessant is om te repareren, mis je vaak de complete neus/kop/kont etc. aan bruikbare onderdelen.

Metchu

Bericht door Metchu » 25 sep 2014, 13:18

Afbeelding

Shakes

Bericht door Shakes » 25 sep 2014, 21:38

Het begint interessant te worden hier ;)

FunnyDrives

Bericht door FunnyDrives » 26 sep 2014, 00:40

Shakes schreef:Het begint interessant te worden hier ;)
:hammer: nou zo zwaar op de hand ben ik ook niet hoor, maar zinsnedes als:
Care. Je ben dan wel verzekerd.

Je zou iemand blijvend invalide rijden met zo'n auto......
Verzekering keert dan gewoon echt niet uit.

Ik zou er niet aan beginnen....

Stel je rijdt iemand invalide en de verzekeraar kijkt even naar je auto. Dan ben je waarschijnlijk daarna de rest van je leven failliet. En mag je degene die invalide is in de ogen kijken om te zeggen dat die persoon onvoldoende uitgekeerd krijgt omdat jij niet snapt waarom mensen daar zo moeilijk over doen.

Ach, het gaat goed tot het fout gaat, en dan verkoop je toch gewoon je huis...

Kenteken is gewoon ongeldig verklaard en auto was rijp voor de sloop.

Ja en dat die volgende eigenaar een keer in een algemene verkeerscontrole terecht komt is zijn probleem.
vind ik onnodig, enigszins bot en sfeerbepalend op dit verkoopdraadje terwijl een oprechte liefhebber een eerlijke, mooie en nogal unieke auto wil verkopen, de teksten voelen enigszins als Telegraaf materiaal, en was ik idd enigszins gepikeerd. Kritische vragen mag natuurlijk maar het werd wat populistisch en belerend. Het voelt alsof mensen graag bewijzen dat de auto niet zou kloppen. Of dat ik naïef zou zijn inzake de praktijk t.o.v. verantwoordelijkheid, verzekering, politie of de fiscus. Opmerkingen als 'jammer dat...' - of 'ik zou bezorgd zijn om..' of 'wist je dat ...' of 'volgens mij...' zijn prima en zouden voldoende zijn hier.

Uiteindelijk is de info van B46 en Erik-328 leerzaam moet ik zeggen misschien probeer ik die route wel mocht zaterdag of de 2 andere biedingen niet rond worden!

cheers,
Han

FunnyDrives

Bericht door FunnyDrives » 26 sep 2014, 01:07

B46 schreef:
FunnyDrives schreef: Ook zou het behoorlijk onlogisch zijn om een functionerende intacte M3 te gebruiken voor de 'omkat' van een Touring M3.
Dat lijkt me juist logisch! Als je een complete M3 hebt staan "zonder papieren" heb je toch juist alle onderdelen voor een ombouw?
Als je een sloop M3 hebt staan, die dus total loss is, (anno 2005 had een M3 veel schade nodig om total loss te zijn), en niet meer interessant is om te repareren, mis je vaak de complete neus/kop/kont etc. aan bruikbare onderdelen.
Je aanname dat iemand geld verdient door honderden uren te bouwen van een Touring M3 (met of zonder gestolen waar) is vreemd. Je kan beter glazen wassen. (Hij heeft een jaar gebouwd, hem zelf een jaar gereden èn slecht gedocumenteerd. Dat is geen business plan) Waarom zou je een intacte M3 daarvoor gebruiken? Een sloop M3 is toch veel logischer? Immers heb je juist die neus/kop/kont niet meer nodig? Ik kan je even niet volgen. Maar graag kort reageren.

Ik wil graag elke onnodige suggestie van 'gestolen waar' uit deze thread!

Han

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 sep 2014, 02:44

Als je er steeds (weer) op reageert en zegt dat je het niet duidelijk is of niet snapt waarom men reageert dan houdt de vervuiling van je draadje niet op :wink:

ErikS

Bericht door ErikS » 26 sep 2014, 07:50

Owh, dat probeerde we niet te zeggen hoor.
Ik zou hem serieus zijn wezen bekijken indien het op kenteken kon komen staan.

Alleen de rdw behandelt t anders, indien er niks bekend is.
Daarmee suggereer ik niet dat er wat gestolen is, maar wel dat je m niet op kenteken krijgt, en dat je in een uniek geval de rest van je leven kan werken voor de verzekering. Mag gezegd worden toch?@

dvh

Bericht door dvh » 26 sep 2014, 08:03

Als je er zaterdag niet uit komt wil ik mijn 316 er wel op inruilen met een beleefde bijbetaling.
:angel:

Tim N

Bericht door Tim N » 26 sep 2014, 10:19

Ben het overigens met erik oneens, als je idd zoals B46 aangeeft de motorcode natrekt via BMW en je de historie van het blok en zijn herkomst kunt bepalen je daarna bij het RDW de omkeuring aan kunt vragen.

Daarna kun je hem via de RDW ook zeker op kenteken krijgen, ben ik van overtuigd. Zeker als je via BMW de historie en afkomst van de motor aan kunt tonen.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 26 sep 2014, 11:25

ErikS schreef:Owh, dat probeerde we niet te zeggen hoor.

Daarmee suggereer ik niet dat er wat gestolen is, maar wel dat je m niet op kenteken krijgt, en dat je in een uniek geval de rest van je leven kan werken voor de verzekering. Mag gezegd worden toch?@
Of je geeft gewoon bij je verzekering aan dat er een M3 blok in ligt, heb wel meer "speciale gevallen" waar de verzekeraar gewoon mee akkoord is gegaan.... (bijvoorbeeld Jenna's mx-5 turbo met ruim 100 pk extra)

allen

Bericht door allen » 26 sep 2014, 11:39

Destijds met de Caterham ook gedaan. Van 1.8 k-series naar 2 liter Duratec. Even bellen, verzoek gekregen om het via de mail te doen en de bevestiging in 10 minuten terug. Zelfs de premie ging niet omhoog. :thumbup:

Overigens ben ik van mening dat je een auto wilt hebben of niet. Ik vind het toch te onzinnig, toch net te langzaam, ik heb niet zoveel vermogen nodig, de kleur is net niet goed want anders, de koper vraagt 1.000 euro teveel, m'n vrouw gaat niet akkoord, ja gaaaaaaaaaaaaaaap!

Succes met de verkoop!

328Ti

Bericht door 328Ti » 26 sep 2014, 12:08

FunnyDrives schreef:
B46 schreef:
FunnyDrives schreef: Je aanname dat iemand geld verdient door honderden uren te bouwen van een Touring M3 (met of zonder gestolen waar) is vreemd.

Ik wil graag elke onnodige suggestie van 'gestolen waar' uit deze thread!

Han
Han,

De adviezen komen misschien bot over, maar zijn niet minder waar. Je kan ook gewoon de acties uitvoeren die uitsluitsel geven waar het blok vandaan komt (en kilometrage) en dat de M3 ook zodanig op kenteken staat. Geïrriteerd worden richting anderen - door het gebrek aan eigen inzicht/onderzoek - is m.i. niet echt fair.

Ook al is de auto straks/nu verkocht, de nieuwe eigenaar kan jou alsnog aansprakelijk stellen voor eventueel geleden schade door dwaling. (onjuiste voorstelling van zaken en het verrichten van een vernietigbare rechtshandeling).

Hopelijk komt het allemaal niet zover en trouwens: WAUW mooie M3 touring!

Groet Jans

ErikS

Bericht door ErikS » 26 sep 2014, 12:13

Tom van H. schreef:
ErikS schreef:Owh, dat probeerde we niet te zeggen hoor.

Of je geeft gewoon bij je verzekering aan dat er een M3 blok in ligt, heb wel meer "speciale gevallen" waar de verzekeraar gewoon mee akkoord is gegaan.... (bijvoorbeeld Jenna's mx-5 turbo met ruim 100 pk extra)
Nog nooit van gehoord, maar wel een gevalletje; Wie niet waagt wie niet wint! :mrgreen:

D20VT

Bericht door D20VT » 26 sep 2014, 15:53

Hier nog een beetje vervuiling van een verkoop topic, uit een bestaand topic over stijgend motorvermogen
MartijnGizmo schreef:http://www.rdw.nl/nl/particulier/kampee ... motor.aspx
RDW-keuring na monteren andere motor of wijziging van de motor
Als u één van de volgende wijzigingen aan de motor van een gekentekend voertuig aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig keuren. Het gaat om de wijziging van:

- de motorcode of het motortype;
- het aantal cilinders;
- de cilinderinhoud;
- de brandstofsoort. Hieronder valt ook wijziging naar elektrische aandrijving (De RDW hoeft een LPG-nstallatie die is ingebouwd door een RDW-erkend bedrijf niet te keuren).
- het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen.
- het vermogen van overige voertuigen, als dit meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde.
Deze verplichting om het voertuig te keuren, is vermeld in hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen. De regeling voertuigen kunt u bekijken op http://www.wetten.overheid.nl

Eisen waarop de RDW toetst
Het voertuig wordt getoetst aan de eisen zoals die golden bij de eerste toelating van het voertuig. Als uw voertuig een datum eerste toelating van voor 1 januari 1998 dan toetst de RDW de zogenoemde permanente eisen. Dit zijn eisen betreffende de verkeersveiligheid en milieuaspecten. In de volksmond de eisen voor de APK, aangevuld met een aantal extra eisen, zoals extra donker gemaakte ruiten, geluidsproductie en gebruikerseisen. De permanente eisen maken deel uit van de Regeling Voertuigen. Deze kunt u nalezen in hoofdstuk 5 van de Regeling Voertuigen, zie http://www.wetten.overheid.nl.
Heeft uw motorvoertuig een datum eerste toelating van na 31 december 1997, dan toetst de RDW de toelatingseisen (dit zijn eisen die Europees zijn vastgelegd in EU-richtlijnen)
en de permanente eisen, zoals vermeld in bijlage IV van de Regeling voertuigen.

Complete motor met versnellingsbak ingebouwd
Als u een complete motor met versnellingsbak en uitlaatsysteem gebruikt uit een gekentekend donorvoertuig met een typegoedkeuring, dan zijn er minder testen nodig. In deze situatie gaat de RDW er vanuit dat is voldaan aan de emissie- en geluidseisen. U moet wel kunnen aantonen dat de gebruikte motor uit een gekentekend donorvoertuig komt.
Bovenstaande is niet van toepassing bij een brandstofwijziging naar LPG of aardgas, of wijziging naar elektrische aandrijving. In deze gevallen worden de toelatingseisen die gelden op de dag van de wijzigingskeuring getoetst.

Keuringslocaties
U kunt terecht bij één van de keuringsstations van de RDW als:
uw voertuig een datum eerste toelating heeft van vóór 1 januari 1998, of
uw voertuig een datum eerste toelating heeft van na 31 december 1997 en een complete motor met versnellingsbak en uitlaatsysteem is gemonteerd uit een gekentekend donorvoertuig met een typegoedkeuring.

Voor het maken van een afspraak zie: keuringsafspraak maken of annuleren.
In overige gevallen zijn er diverse testen noodzakelijk, zoals remtesten, geluidstesten en weggedrag testen. De keuring moet dan plaatsvinden op het RDW testcentrum te Lelystad. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de RDW.

Kosten van de keuring
Voor een keuring op één van de keuringsstations van de RDW is het tarief maximaal € 80,00.
Moet de keuring op het RDW testcentrum te Lelystad uitgevoerd worden, dan zijn de kosten afhankelijk van de uit te voeren werkzaamheden. U kunt voorafgaande aan de keuring een opgave van de totale kosten opvragen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de RDW.

RVV

Bericht door RVV » 26 sep 2014, 16:14

Geen idee of het allemaal wel of niet klopt. Alleen denk ik altijd een stapje verder. Wil je dit "gedoe" allemaal als je hem zelf weer wilt verkopen? Of houden en nooit meer weg doen, dan kun je het gokje nemen. Maar vroeg of laat zal elke auto weer een keer verkocht worden. Tot zover mijn topicvervuiling. Verder is de topicstarter natuurlijk niet ter kwader trouw.

328Ti

Bericht door 328Ti » 26 sep 2014, 16:19

D20VT schreef:Hier nog een beetje vervuiling van een verkoop topic, uit een bestaand topic over stijgend motorvermogen
MartijnGizmo schreef:http://www.rdw.nl/nl/particulier/kampee ... motor.aspx
RDW-keuring na monteren andere motor of wijziging van de motor
Als u één van de volgende wijzigingen aan de motor van een gekentekend voertuig aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig keuren. Het gaat om de wijziging van:

- de motorcode of het motortype;
- het aantal cilinders;
- de cilinderinhoud;
- de brandstofsoort. Hieronder valt ook wijziging naar elektrische aandrijving (De RDW hoeft een LPG-nstallatie die is ingebouwd door een RDW-erkend bedrijf niet te keuren).
- het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen.
- het vermogen van overige voertuigen, als dit meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde.
Deze verplichting om het voertuig te keuren, is vermeld in hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen. De regeling voertuigen kunt u bekijken op http://www.wetten.overheid.nl
Klopt als een zwerende vinger waar ik mij ook trouwens niet aan houd. De 328Ti (323Ti af fabriek)heeft dezelfde M52 "teruggekregen" maar wel met 300cc meer. Dus punt 3 van RDW. Als de auto klaar is na studie, gaat ie ook naar de RDW. Overigens heb je als schade-expert enige voorkennis door het doen van fieldresearch (lezen van o.a. dit forum en buurtonderzoek) dat er een ander blok in zit.Optisch valt het niet op.

Een verzekeraar heeft genoeg redenen om fieldresearch te doen bij het uitkeren van een paar ton. :duh:

FunnyDrives

Bericht door FunnyDrives » 26 sep 2014, 20:17

B46 schreef:Zodra je het M3 chassisnummer hebt, dan is het originele kenteken wel te achterhalen van de donor hoor. Zeker als dit een Europese auto betrof, waar ik vanuit ga met de kilometerteller.
Europa heeft namelijk een centraal kentekenregister, Eucaris.
Ik zou nog steeds niet weten hoe ik van chassisnummer naar kenteken zou komen. Eucaris info lijkt nogal ontoegankelijk voor niet-officiële instanties.

Han

B46

Bericht door B46 » 27 sep 2014, 03:14

FunnyDrives schreef:....maar zinsnedes als:

vind ik onnodig, enigszins bot en sfeerbepalend op dit verkoopdraadje....
Bekijk deze E60 530d eens.
Zelfde verhaal. Auto opgebouwd met onderdelen waarvan de herkomst niet duidelijk is.

De RDW kan je helpen met het zoeken naar het originele kenteken, echter als er stront aan de knikker is, ben je waarschijnlijk je auto/kenteken kwijt, zoals bij bovenstaande E60.

Luco

Bericht door Luco » 27 sep 2014, 10:12

B46 schreef:
FunnyDrives schreef:....maar zinsnedes als:

vind ik onnodig, enigszins bot en sfeerbepalend op dit verkoopdraadje....
Bekijk deze E60 530d eens.
Zelfde verhaal. Auto opgebouwd met onderdelen waarvan de herkomst niet duidelijk is.

De RDW kan je helpen met het zoeken naar het originele kenteken, echter als er stront aan de knikker is, ben je waarschijnlijk je auto/kenteken kwijt, zoals bij bovenstaande E60.

Toch vind ik dat vreemd B46.
Want als jij als klant ter goeder trouw een auto koopt en bij controle wordt geconstateerd dat er onderdelen uit een gestolen auto op zitten (of een omgekatte auto) dan krijg je normaal gesproken gewoon een aantekening op kenteken en mag je de auto gewoon houden op kenteken.

Nu zal dit geval wel anders zijn omdat die zelf de auto heeft "omgebouwd"?

Vreemde regels allemaal die dus verschillend geïnterpreteerd worden.

D20VT

Bericht door D20VT » 27 sep 2014, 12:34

De RDW is wat nauwkeuriger geworden nadat op de vingers zijn getikt omdat ze een (Argentijnse ) " Bugatti " die via Spaans kenteken was ingevoerd voorzien hadden van een nl. kenteken met Bugatti erop.

Toen de nl. eigenaar de "Bugatti" wilde verkopen bleek het om een Argentijnse replica te gaan en stelde hij de RDW aansprakelijk.
Sindsdien is het ook bijna niet meer mogelijk om zonder (buitenlands) kenteken een klassieker te importeren.

Zo ook met samengestelde auto's, pas nog iemand gesproken die een USA pick up oldtimer wilde importeren, bleek een chassisaanpassing te hebben waardoor er een andere voortrein onder paste, een dikke jongere V8 erin, krijgt geen kenteken ivm wijzigen van chassis en motor/ aandrijving en de 2/3 regeling die ze hanteren.

Gevalletje zoals die 530d van b46 ken ik ook met een schade C55 AMG die ze wilden importeren, maar chassisnummer staat bij RDW geblokkeerd nu krijgen ze geen kenteken meer op dat ding, buitenlands kenteken is ingeleverd en krijgen ze niet meer terug.
Nu zijn ze hem aan het aftrappen op groene platen :df: :df:

Luco

Bericht door Luco » 27 sep 2014, 12:42

Maar als je een auto weer origineel opbouwt kan de rdw toch een nieuw chassisnummer toekennen?
Of nummer deblokkeren?

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 27 sep 2014, 15:13

Die 530d kan toch gewoon naar Jet Cars?

Plaats reactie