Bme E36 M3 en X2 en 340i
- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Diff is goed te doen. Pak dan meteen die andere twee ook mee.
Dat SMG zweten, we hebben het toch niet over het bijvul potje?
Rest is over algemeen normale slijtage onderdelen.
Oliepijlsensor kun je makkelijk vinden op BMW ETK.
Dat SMG zweten, we hebben het toch niet over het bijvul potje?
Rest is over algemeen normale slijtage onderdelen.
Oliepijlsensor kun je makkelijk vinden op BMW ETK.
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Sorry was olie nivea sensor . Inmiddels gevonden. Is makkelijk is vervangen . Olie moet er uit. Denk dat ik dat combineer met een beurt
Hij gaf aan dat de motor waarschijnlijk niet volledig vermogen afgeeft omdat de sensor defect is.
Klopt dit?
Smg :zweten regelunit Smg . Hij gaf aan dat smg schakeld zoals het hoort
Ga eerst alle onderdelen verzamelen en dan alles doen.
Auto zag er goed uit volgens hij .
Zijn echt 3 serie specialist voornamelijk race . Alleen e36 e46 en e90. Garage stond vol met meer dan 50 auto's
Je heb echt het gevoel dat ze weten waar ze over hebben
Ze gaven ook aan orginele ondersteld terug te plaatsen . Kw var 3 was toch meer een race onderstel.
Hij adviseerde standaard onderstel met voor alleen een verlagings veer.
Daar ga ik over nadenken
Hij gaf aan dat de motor waarschijnlijk niet volledig vermogen afgeeft omdat de sensor defect is.
Klopt dit?
Smg :zweten regelunit Smg . Hij gaf aan dat smg schakeld zoals het hoort
Ga eerst alle onderdelen verzamelen en dan alles doen.
Auto zag er goed uit volgens hij .
Zijn echt 3 serie specialist voornamelijk race . Alleen e36 e46 en e90. Garage stond vol met meer dan 50 auto's
Je heb echt het gevoel dat ze weten waar ze over hebben
Ze gaven ook aan orginele ondersteld terug te plaatsen . Kw var 3 was toch meer een race onderstel.
Hij adviseerde standaard onderstel met voor alleen een verlagings veer.
Daar ga ik over nadenken
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Iedereen zweert altijd bij Eissenmann maar onder mijn M3 zat zo'n Hartge ovale demper die imho prachtig klonk. Veel donkerder waar Eissenmann toch een beetje schreeuwerig wordt. Onder Z3-M heb ik dubbel ovaal van Scorpion zitten en die klinkt ook prachtig (vol).
- bilkert35
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 17 mar 2009, 18:36
- Auto: E36 M3
- Locatie: Fryslan
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
+1 Niels 

- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Ik heb 'm er niet voor niks weer afgehaald. Ook bij de stilste versie krijg je nog een dreun in het interieur.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Eisenmann is inderdaad hard. Heb zelf een SuperSprint en vind dat acceptabel, hoewel die bij sommige toerentallen ook lekker bromt. NM Parts is geloof ik wel een goede zaak voor een custom made uitlaat.
Qua vering ben ik nu enige maanden "terug" naar originele veren met Koni Geel dempers, nadat ik er eerst Eibach onder had. Vind het persoonlijk een goede combi, had ik eerder moeten doen. Draagarmrubbers achter zou ik upgraden naar Powerflex.
Qua vering ben ik nu enige maanden "terug" naar originele veren met Koni Geel dempers, nadat ik er eerst Eibach onder had. Vind het persoonlijk een goede combi, had ik eerder moeten doen. Draagarmrubbers achter zou ik upgraden naar Powerflex.
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Deze heb je denk ik (laatste Bavarian business RDS cassette-uitvoering dacht ik)Hn500001 schreef:Even een vraag over stereo. Er zit een radio cassette speler professional in de auto met een cd wisselaar in kofferbak. Geluid is voor 1997 goed. Naar huidige maat valt het tegen
Mijn vraag is of je een versterker met subwoofer op de orgineel radio kan aansluiten
HIGH/LOW converter
( Ik heb in de E38 de HIGH LS output direct op de inputs van de versterker gezet. Gaat perfect. Op eigen risico)
AUX input (voor je ipod etc)
- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Nee, hij heeft de RDS Professional. Met dat mooie grote display.
Hij was vorige week bij me voor uitlezen en ja, die unit is het dus.
Ook heeft die het 10 speaker hifi systeem (niet H/K) en dus af-fabriek voorzien van een versterker (200watt).
Natuurlijk heb je enorm veel keuze in de aftermarket. Op originele radio's moet je wel een high signal input versterker gebruiken, want ze hebben een high signal output.
Voor OEM kun je upgraden naar H/K systeem van 320watt en dedicated subwoofer. Blijft natuurlijk een oud systeem.
Hij was vorige week bij me voor uitlezen en ja, die unit is het dus.
Ook heeft die het 10 speaker hifi systeem (niet H/K) en dus af-fabriek voorzien van een versterker (200watt).
Natuurlijk heb je enorm veel keuze in de aftermarket. Op originele radio's moet je wel een high signal input versterker gebruiken, want ze hebben een high signal output.
Voor OEM kun je upgraden naar H/K systeem van 320watt en dedicated subwoofer. Blijft natuurlijk een oud systeem.
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
zo de meeste onderdelen zijn binnen.
wachten is nog op motor olie en diff olie.
Daarna kunnen we aan de slag.
PS een vraag: volgens koopman racing kan het zo zijn dat de motor ivm defect olienivea sensor niet volledig vermogen afgeeft.
Zou dat kunnen? Ik heb de auto zo gekoch, kan dus niet verglijken.
wachten is nog op motor olie en diff olie.
Daarna kunnen we aan de slag.
PS een vraag: volgens koopman racing kan het zo zijn dat de motor ivm defect olienivea sensor niet volledig vermogen afgeeft.
Zou dat kunnen? Ik heb de auto zo gekoch, kan dus niet verglijken.
- Bijlagen
-
- onderdelen.JPG (94.32 KiB) 3858 keer bekeken
- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
In al me jaren op tich forums heb ik nog nooit één iemand dat horen zeggen. Lijkt me compleet uit de lucht gegrepen.
Dan op de bank, run doen, dan stekker loshalen en nog een run doen.
Dan op de bank, run doen, dan stekker loshalen en nog een run doen.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Lijkt mij ook sterk verhaal.
Hij zou hooguit in noodloop kunnen gaan, maar dan merk je het wel
Hij zou hooguit in noodloop kunnen gaan, maar dan merk je het wel

-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Dat is wel de bedoeling . Hoop volgende week de diff lekkage te verhelpen.
Daarna een afspraak maken bij Beek in den haag .
Ben benieuwd hoeveel van de 321 pk over zijn
Daarna een afspraak maken bij Beek in den haag .
Ben benieuwd hoeveel van de 321 pk over zijn
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
zo afgelopen zaterdag lekker gesleuteld.
De volgende gedaan:
- Rubbers draagarm achter -onder vervangen beide zijde
-Rubbers draagarm achter- achter vervangen beide zijde.
Omdat de speelling minimaal was, was het een flinke kls om ze te verwijderen.
- Keerring dif vervangen en gelijk nieuw olie in dif gegooid
- Remblokken voor vervangen
- Olieniveau sensor vervangen.
Nieuwe olie erin gegeooid (5w-40) van castrol.
En daar een stomme fout gemaakt. Eigelijk blind 6,5 liter olie gevuld. Gisteren bij peilen zag ik dat het boven het max op de peilstok stond. Hierna opgezocht hoeveel er in moest. Blijkt dat de 3.2 5,5 liter olie moet hebben. Een van de dagen 1 liter er weer uit halen. Gullig maar een klein stukje gereden.
Nog te doen: multiriem vervangen en dan de M3 op een vermogenbank zetten.
Bij het los halen van de uitlaat kwammen we er achter dat de uitlaat steun bij de versnellingbak stuk was.
Dit verklaard wel een brommende geluid die steeds aanwezig was. Ik dach eerst zelf dat de uitlaat lek was. Bij een test bleek dat de uitlaat goed was.
Bij gasgeven hoorde je steeds een geluid die we maar niet konden verklaren.
Na lassen klink het als een M3 hoort te klinken. Verschil in geluid is ernorm.
De volgende gedaan:
- Rubbers draagarm achter -onder vervangen beide zijde
-Rubbers draagarm achter- achter vervangen beide zijde.
Omdat de speelling minimaal was, was het een flinke kls om ze te verwijderen.
- Keerring dif vervangen en gelijk nieuw olie in dif gegooid
- Remblokken voor vervangen
- Olieniveau sensor vervangen.
Nieuwe olie erin gegeooid (5w-40) van castrol.
En daar een stomme fout gemaakt. Eigelijk blind 6,5 liter olie gevuld. Gisteren bij peilen zag ik dat het boven het max op de peilstok stond. Hierna opgezocht hoeveel er in moest. Blijkt dat de 3.2 5,5 liter olie moet hebben. Een van de dagen 1 liter er weer uit halen. Gullig maar een klein stukje gereden.
Nog te doen: multiriem vervangen en dan de M3 op een vermogenbank zetten.
Bij het los halen van de uitlaat kwammen we er achter dat de uitlaat steun bij de versnellingbak stuk was.
Dit verklaard wel een brommende geluid die steeds aanwezig was. Ik dach eerst zelf dat de uitlaat lek was. Bij een test bleek dat de uitlaat goed was.
Bij gasgeven hoorde je steeds een geluid die we maar niet konden verklaren.
Na lassen klink het als een M3 hoort te klinken. Verschil in geluid is ernorm.
- Bijlagen
-
- IMG_3348.JPG (110.62 KiB) 3689 keer bekeken
-
- IMG_3345.JPG (118.41 KiB) 3689 keer bekeken
-
- IMG_3343.JPG (100.95 KiB) 3689 keer bekeken
-
- IMG_3341.JPG (106.69 KiB) 3689 keer bekeken
-
- IMG_3339.JPG (114.4 KiB) 3689 keer bekeken
-
- IMG_3338.JPG (105.39 KiB) 3689 keer bekeken
- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Beter.
Diff op de auto gelaten zo te zien? Wel de boel afgetekend ivm met crush bearing die daar achter zit?
Een 3.2 wil idd maar 5.5 liter. Ik moest even twee keer met me ogen knipperen toen ik dat in het boekje zag staan.
Vermoed dat er wel e.e.a. achterblijft in o.a. de koeler en/of grotere carterpan.
Kan me niet voorstellen dat er minder olie in totaal in zit dan de 6.5L van een 328i.
Diff op de auto gelaten zo te zien? Wel de boel afgetekend ivm met crush bearing die daar achter zit?
Een 3.2 wil idd maar 5.5 liter. Ik moest even twee keer met me ogen knipperen toen ik dat in het boekje zag staan.
Vermoed dat er wel e.e.a. achterblijft in o.a. de koeler en/of grotere carterpan.
Kan me niet voorstellen dat er minder olie in totaal in zit dan de 6.5L van een 328i.
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Ik moet zeggen dat ik het aangegeven had . Degene die de keerring ging vervangen zei dat hij wist wat hij moest doen. Hij had gemarkeerd bij los halen cardan.
Wat kan gebeuren als hij het niet goed gedaan heeft?
Verhaal van olie is de oliepomp in Carter. Normaal gaat er 6.5 in maar bij vervanging olie 5.5
Bij reparatie 6.25. Pomp zelf neemt 0,25 plaats in.
Ga van de week de 1 liter weghalen.
M3 wordt voor 1 cm lager gezet en uitgelijnd
Wat kan gebeuren als hij het niet goed gedaan heeft?
Verhaal van olie is de oliepomp in Carter. Normaal gaat er 6.5 in maar bij vervanging olie 5.5
Bij reparatie 6.25. Pomp zelf neemt 0,25 plaats in.
Ga van de week de 1 liter weghalen.
M3 wordt voor 1 cm lager gezet en uitgelijnd
- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Oliepomp in carter de reden? Dat snap ik totaal niet. Dat is bij elke auto (met wet sump).
Die voorste bout op diff bepaalt de pre-load van de pinion lagers. Als die te strak of slap staat zal de boel snel(ler).
Weet zo ff niet, maar volgens mij ook de backlash.
Die voorste bout op diff bepaalt de pre-load van de pinion lagers. Als die te strak of slap staat zal de boel snel(ler).
Weet zo ff niet, maar volgens mij ook de backlash.
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Geen oliepomp maar oliekoeler. Blijft 0,75 liter daar achter. In BMW etk is dit terug te lezen
Overigens lees je ook dat veel mensen een liter bijvullen bij track gebruik
2e gedeelte snap ik niet wat je aangeeft?
Overigens lees je ook dat veel mensen een liter bijvullen bij track gebruik
2e gedeelte snap ik niet wat je aangeeft?
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Stel dat hij dit niet goed gedaan heeft (gemarkeerd en op zelfde positie terug geplaats.
Hoe kan ik daar achter komen?
En wat kan er gebeuren?
Hij zeg van wel, maar alleen voor de zekerheid.
Hoe kan ik daar achter komen?
En wat kan er gebeuren?
Hij zeg van wel, maar alleen voor de zekerheid.
- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Oliekoeler gaf ik in eerdere reactie al aan als reden. Vervolgens reply je met "Verhaal van olie is de oliepomp in Carter".Hn500001 schreef:Geen oliepomp maar oliekoeler. Blijft 0,75 liter daar achter. In BMW etk is dit terug te lezen
Overigens lees je ook dat veel mensen een liter bijvullen bij track gebruik
2e gedeelte snap ik niet wat je aangeeft?
En dan nu die koeler noemen.
Daarmee is dat tweede deel ook verklaard. Bij een M52 kun je gewoon meer aftappen.
En die diff vraag stel je nu voor de tweede keer en heb ik in vorige reactie al beantwoord. Zo te zien heb je me vorige reactie(s) helemaal niet gelezen.
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
mischien ben ik verwarrend maar. wel gelezen maar had me vergis (oliepomp/koeler). sorry hoor
ik ben geen (forum) deskunidge en snap niet wat je aangeeft met:
Als die te strak of slap staat zal de boel snel(ler).
Weet zo ff niet, maar volgens mij ook de backlash.
vandaar dat ik het nog een keer vraag. wat is gelezen heb is dat de diff gaat "zingen"bij wisslende belasting.
Dan weet je dat hij niet goed is aangedraaid. Ik heb een stuk gereden (warm) en tot nu toe geen bijgeluiden.
Overigens geeft de Benrley handleiding de markering of 185NM
ik ben geen (forum) deskunidge en snap niet wat je aangeeft met:
Als die te strak of slap staat zal de boel snel(ler).
Weet zo ff niet, maar volgens mij ook de backlash.
vandaar dat ik het nog een keer vraag. wat is gelezen heb is dat de diff gaat "zingen"bij wisslende belasting.
Dan weet je dat hij niet goed is aangedraaid. Ik heb een stuk gereden (warm) en tot nu toe geen bijgeluiden.
Overigens geeft de Benrley handleiding de markering of 185NM
- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Ik kan er niet meer van maken.
Een verkeerd aangedraaide bout van de ingaande flens betekent dat de pre-load op het lager (lagers) van de pinion (dat kleine tandwiel) niet goed.
Diff zal sneller slijten en bij (veel) te veel preload zullen de lagers oververhitten en de boel aan gort draaien.
Maar als ik het zo lees zal het zo'n vaart niet lopen.
Een verkeerd aangedraaide bout van de ingaande flens betekent dat de pre-load op het lager (lagers) van de pinion (dat kleine tandwiel) niet goed.
Diff zal sneller slijten en bij (veel) te veel preload zullen de lagers oververhitten en de boel aan gort draaien.
Maar als ik het zo lees zal het zo'n vaart niet lopen.
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Kan iemand mij vertellen hoe je de telefoon los kan krijgen in middenconsole?
Ik wil de telefoon en bakje ( geen asbak bij mij omdat auto een niet rokersuitvoering is) van plaats wisslen
Heb het bij mparallel gezien en vind het met telefoon verlichting mooier. Nu zie je de telefoon helemaal niet
Ik wil de telefoon en bakje ( geen asbak bij mij omdat auto een niet rokersuitvoering is) van plaats wisslen
Heb het bij mparallel gezien en vind het met telefoon verlichting mooier. Nu zie je de telefoon helemaal niet
- JdBn
- Berichten: 1477
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Gaaf zo'n M3, mooie kleur ook!
KW variant 3 heb ik ook gehad op mijn vorige auto, dat was dan wel een Alfa maar is inderdaad wel erg hard voor normaal gebruik. Misschien kun je nog proberen om er zachtere veren in te zetten en de demping aan te passen. Alleen demping zal waarschijnlijk niet veel schelen aangezien de veren waarschijnlijk nogal hard zijn.. Onder de huidige Alfa heb ik een Intrax HDA schroefset met vóór zachtere veren (60kg/cm in plaats van 80kg/cm dacht ik) en aangepaste demperkarakteristiek zodat ie minder stuitert.
Rijdt erg goed maar qua sturen is het wel minder dan met de KW3 set. Daar kon ik tenminste écht mee hoeken, m'n huidige auto rolt daar (ondanks dikkere stabi's) teveel voor. Nu blijven allen wel de vullingen in m'n tanden zitten
KW variant 3 heb ik ook gehad op mijn vorige auto, dat was dan wel een Alfa maar is inderdaad wel erg hard voor normaal gebruik. Misschien kun je nog proberen om er zachtere veren in te zetten en de demping aan te passen. Alleen demping zal waarschijnlijk niet veel schelen aangezien de veren waarschijnlijk nogal hard zijn.. Onder de huidige Alfa heb ik een Intrax HDA schroefset met vóór zachtere veren (60kg/cm in plaats van 80kg/cm dacht ik) en aangepaste demperkarakteristiek zodat ie minder stuitert.
Rijdt erg goed maar qua sturen is het wel minder dan met de KW3 set. Daar kon ik tenminste écht mee hoeken, m'n huidige auto rolt daar (ondanks dikkere stabi's) teveel voor. Nu blijven allen wel de vullingen in m'n tanden zitten

-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
ik heb de demping bijna helemaal zacht gezet. desondanks blijft het heel hard.
Ik laat het tot komend voorjaar zo zitten. Daarna komt de orginele onderstel er weer onder.
Hooguit voor 2-3 verlaagd. Dit omdat de E36 altijd achter iets lager staat dan voor.
Ik ben aan het kijken voor een Rieger GT stuk. Wat denken jullie?
Ik laat het tot komend voorjaar zo zitten. Daarna komt de orginele onderstel er weer onder.
Hooguit voor 2-3 verlaagd. Dit omdat de E36 altijd achter iets lager staat dan voor.
Ik ben aan het kijken voor een Rieger GT stuk. Wat denken jullie?
- Bijlagen
-
- $_85.jpg (27.02 KiB) 3279 keer bekeken
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Als ik je een tip mag geven, Koni geel met eibach veren. Ik heb ook lopen rommelen met verschillende onderstelconfiguraties en nu met de Koni's lijkt het eindelijk in balans. Het is al snel veel te hard voor op straat en dit is net iets stugger dan standaard maar wel met een veel betere afdemping.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten