Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door matthyssie » 13 sep 2014, 17:41

Wat vinden jullie van zoiets: http://www.efkaimport.nl/Koni_assortime ... o&Id=11523" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou dat wat zijn? Praktisch h&r veren en gele koni's...

Hielke

Bericht door Hielke » 13 sep 2014, 19:39

Prima set natuurlijk. Maar dan verlaag je de auto automatisch ook.

MX5T

Bericht door MX5T » 13 sep 2014, 21:15

Dat ben ik niet met je eens. Onder braces hebben verreweg het meeste effect, met name op de scherpte van het weggedrag, maar boven braces doen ook wel degelijk iets, helpen met name de zgn "cowl shake" verminderen (het schudden/torderen van de carrosserie op hobbelig wegdek). De door Mazda zelf vanaf '94 (meen ik) achter de stoelen gemonteerde crossbrace alsook de op sommige special editions zoals ook de 10th AE boven de voorschokdempers gemonteerde topbrace doen wel degelijk wat ter verbetering van de carrosserie stijfheid.

De brace achter de stoelen is effectiver omdat deze hoger zit en verder naar voren. De bovenbrace achter verbind enkel de bovenste schokdemper/veerpunten en ik kan niet inzien dat dit ook maar iets op de cowl shake doet maar ik laat me graag overtuigen. Ik heb al teveel amerikaanse en overige beweringen gezien zonder enige rlevante onderbouwing of meetgegevens dus ik ben wat skeptisch en baseer me enkel op de techniek die ik tijdens mijn schoolopleiding en beroepservaring heb opgedaan.

Als een Na geregeld achter op de bumpstops slaat, dan is er toch echt iets versleten; ofwel zijn de veren verslapt/doorgezakt, dan wel de dempers versleten en daardoor de ingaande demping onvoldoende. normaal gesproken kan je met een NA alleen de stops raken als je plankgas door een gat of geul in het wegdek stuitert. Als dit regelmatig gebeurt, dan is het niet goed.

Hielke heeft het over een meer dan twintig jaar oude auto met een behoorlijk aantal kilometers op de klok dus er zal zeker sprake zijn van "verzakking en verslapping" en als je dan het onderstel tot het uiterste belast is het zeker niet vreemd dat de bumps regelmatih inkomen. Alleen zie ik Hielke niet zijn portmonnee trekken voor een verse set veren / schokdempers en onderstelrubbers en misschien isdat ook het verstandigst want misschien is die auto dat ook helemaal niet meer waard en kan je zelfs met een enigszins versleten onderstel toch nog DF hebben

Hielke

Bericht door Hielke » 13 sep 2014, 21:41

MX5T schreef:Alleen zie ik Hielke niet zijn portmonnee trekken voor een verse set veren / schokdempers en onderstelrubbers en misschien isdat ook het verstandigst want misschien is die auto dat ook helemaal niet meer waard en kan je zelfs met een enigszins versleten onderstel toch nog DF hebben
Het niet kopen, daar zal het idd wel weer op uitdraaien :tooth:

Alexander

Bericht door Alexander » 13 sep 2014, 21:51

matthyssie schreef:Wat vinden jullie van zoiets: http://www.efkaimport.nl/Koni_assortime ... ro&Id=1152" onclick="window.open(this.href);return false;.
Zou mijn eerste keus zijn qua prijs/prestatie. Eerdere ervaringen hiermee op andere autos gehad, bevalt goed voor straat (en ring).

NSXRS

Bericht door NSXRS » 13 sep 2014, 21:54

Ter verduidelijking: met boven brace achter die wel degelijk effect heeft op cowl shake bedoelde ik dus de Mazda brace achter de stoelen, ik ken helemaal geen brace tussen de achterdempers, da's nieuw voor mij als die bestaat :hmmm:

Vwb de NA van Hielke geef ik alleen aan dat het doorslaan tot op de bumpstops (ouderdom en KM niet in aanmerking nemend) niet klopt/ niet normaal is, want dat was volgens mij de vraag...

NSXRS

Bericht door NSXRS » 13 sep 2014, 22:09

matthyssie schreef:Wat vinden jullie van zoiets: http://www.efkaimport.nl/Koni_assortime ... o&Id=11523" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou dat wat zijn? Praktisch h&r veren en gele koni's...
Zal denk ik in combinatie met de sportveren een flink harde set zijn en houd er rekening mee dat je met 35mm verlaging regelmatig de straat zal raken met de chassisbalken en eventuele spoilerlip.
Ik heb in 1994 eens een losse set eibach veren op de NA met Koni's gemonteerd (een samengestelde Koni/Eibach combinatie bestond toen nog niet) en de auto zakte toen ipv de aangegeven verlaging van 25mm met bijna 40mm.
Tijdens een expres zeer snelle gereden proefrit over een erg hobbelige klinkerweg kreeg ik enorme klappen door de auto, waarvan ik dagen later nog last in mijn rug had. Bovendien reed ik de aftermarket underbrace tussen de achter draagarmen half onder de auto uit omdat die het wegdek raakte en afscheurde.
Heb de Eibach veren er nog dezelfde dag weer onderuit gesloopt, terug gebracht en de OE NA veren weer gemonteerd... Hopelijk zijn de Eibach veren nu beter..

Hielke

Bericht door Hielke » 14 sep 2014, 14:57

Sry dat ik je topic nog even blijf kapen Thys.

Hieronder mijn "schokbrekertest" van een paar honderd kilometer terug. Eerste runs waren rustig (tussen de 60 en 90 km/h), de laatste was fulle pulle tot 125 km/h. Klinkerweggetje met wat gaatjes. Hebben we hier met versleten dempers te maken? Het zijn de originele Mazda dempers.

https://www.youtube.com/watch?v=zC06ulyHsdo" onclick="window.open(this.href);return false;

matthyssie

Bericht door matthyssie » 14 sep 2014, 15:51

Geen probleem hoor. Blijf m'n topic maar kapen! :thumbup:

MX5T

Bericht door MX5T » 14 sep 2014, 17:44

Hielke schreef: Hieronder mijn "schokbrekertest" van een paar honderd kilometer terug. Eerste runs waren rustig (tussen de 60 en 90 km/h), de laatste was fulle pulle tot 125 km/h. Klinkerweggetje met wat gaatjes. Hebben we hier met versleten dempers te maken? Het zijn de originele Mazda dempers.
De wielen stuiteren niet en de carrosserie maakt ook geen overdreven bewegingen dus je hebt niet te maken met versleten dempers. Maar wanneer zijn dempers versleten. Dat is voor de meesten verschillend en hangt meestal ook samen met de financiele mogelijkheden. Ik weet niet wat de levensduur is tot aan lekkage bij gemiddeld gebruik en bij de gemiddelde auto maar dat schat ik tussen 200.000 en 300.000 km. Hoe de afname van de demping is tegen de kilometers afgezet is weet ik zo niet (misschien te vinden op internet) maar ik denk dat je ervan uit mag gaan dat van de originele dempingswerking nog maar <70% over is. Voor een rijder die zich goed kan aanpassen aan zijn auto kan dit ruim voldoende zijn.

L@urens

Bericht door L@urens » 14 sep 2014, 19:23

Zo'n NA is ontworpen om op de bumpstops te rijden in bochten. Het is deels een secundaire veer. Er is geen sprake van slaan omdat ze progressief zijn.

Verder mooie vooruitgang als die MX-5en hier!

Oja, kijk wat 949racing.com aanbiedt onderstelsets.
De Xida is een doorontwikkelde AST set.
Er is ook een comfort straat set recent bijgekomen.

matthyssie

Bericht door matthyssie » 14 sep 2014, 20:19

Leuke site dat, kost niet eens zoveel geld allemaal.

Ik was vandaag even een stukje te rijden. Onderweg begon het te regenen. Gvd wat is zo'n sperretje toch dikke lol. :df:

Hielke

Bericht door Hielke » 14 sep 2014, 20:27

Heb je de yokodrama's er weer onder?

matthyssie

Bericht door matthyssie » 14 sep 2014, 20:30

Hielke schreef:Heb je de yokodrama's er weer onder?
Toyo's. En yup, die zitten er weer onder. Qua stijfheid is deze fijner dan de Dunlop. Hij stuurt scherper met deze banden. Maar goed, de Dunlops hebben ongekend veel grip. De toyo's hebben voldoende grip als het droog is, maar als het nat wordt, wordt het heel snel minder.

Hielke

Bericht door Hielke » 14 sep 2014, 20:36

MX5T schreef:Hoe de afname van de demping is tegen de kilometers afgezet is weet ik zo niet (misschien te vinden op internet) maar ik denk dat je ervan uit mag gaan dat van de originele dempingswerking nog maar <70% over is.
Dat Amerikaanse forum staat vol van berichten waarin versleten dempers met nieuwe van een ander merk vergeleken worden. En dan zijn ze verbaasd dat de nieuwe het beter doen.

MX5T

Bericht door MX5T » 14 sep 2014, 21:03

L@urens schreef:Zo'n NA is ontworpen om op de bumpstops te rijden in bochten. Het is deels een secundaire veer. Er is geen sprake van slaan omdat ze progressief zijn.
.
Bumpstops zijn bedoeld als noodstop om te voorkomen dat de zuiger op de bodem van de schokdemper beukt. Door de bumpstops progressief te maken blijft de maximale grip zolang mogelijk behouden als de schokdemper toch de bumpstop raakt. De bumpstop is qua materiaal ook helemaal niet gebouwd om vaak gebruikt te worden.

Het statement dat de NA ontworpen is om op de bumpstops te rijden zonder enige onderbouwing neem ik niet serieus. Als dit de ideale opzet was dan zou Mazda bij de NB niet tot verlenging van de slag zijn overgaan bij de achterdempers.

Ik heb ooit in een verlaagde NA gereden (van Rob S) en die auto stuiterde rechtuitrijdend al als je over oneffenheden reed en de bumps geraakt werden. Ik ben helemaal niet overtuigd dat een standaard NA door Mazda zo ontwikkeld zou zijn, maar overtuig me met een goede onderbouwing en feitenmateriaal.

L@urens

Bericht door L@urens » 14 sep 2014, 21:40

MX5T schreef:
L@urens schreef:Zo'n NA is ontworpen om op de bumpstops te rijden in bochten. Het is deels een secundaire veer. Er is geen sprake van slaan omdat ze progressief zijn.
.
Bumpstops zijn bedoeld als noodstop om te voorkomen dat de zuiger op de bodem van de schokdemper beukt. Door de bumpstops progressief te maken blijft de maximale grip zolang mogelijk behouden als de schokdemper toch de bumpstop raakt. De bumpstop is qua materiaal ook helemaal niet gebouwd om vaak gebruikt te worden.

Het statement dat de NA ontworpen is om op de bumpstops te rijden zonder enige onderbouwing neem ik niet serieus. Als dit de ideale opzet was dan zou Mazda bij de NB niet tot verlenging van de slag zijn overgaan bij de achterdempers.

Ik heb ooit in een verlaagde NA gereden (van Rob S) en die auto stuiterde rechtuitrijdend al als je over oneffenheden reed en de bumps geraakt werden. Ik ben helemaal niet overtuigd dat een standaard NA door Mazda zo ontwikkeld zou zijn, maar overtuig me met een goede onderbouwing en feitenmateriaal.
Oa hier melden ze hoe Grass Roots Motorsports de veersterkte van de bump stops in kaart heeft gebracht:
http://www.virkki.com/jyri/miata/bumps.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens niet permanent, maar wel in bochten en dat kun je testen.

Hielke

Bericht door Hielke » 14 sep 2014, 22:43

Dit is ook een klassieker. Shaik van Fat Cat Motorsport over bumpstops in het algemeen en die van de MX-5 na in het bijzonder.

https://www.youtube.com/watch?v=zMhK381UO80" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet dat ik in zijn verhaal meega. Als je naar die grafiek kijkt dan lijkt het wel of die FCM bumpstops pas in de laatste 20 mm veerweg 90% van hun werk doen. Of zit daar logica achter als je zijn over/understeer theorie erop los laat?

edit: ik heb net nog wat video's van mijn MX-5 op Assen en klaverblad bekeken, en moet dan wel concluderen dat de auto (in ieder geval op de neus) continue op de bumpstops rijdt. Te weten 6,5 cm lineair werkende bumpstop zoals in het geval van een originele MX-5 na.

Hielke

Bericht door Hielke » 15 sep 2014, 10:52

Mooi stukje uit een artikel over de werking van bumstops:

As an example: A traditional balanced setup with a 600-pound RF spring, produces 1,700 pounds of load at 3 inches of shock travel. Alternatively, a balanced bumpstop setup might utilize a 300-pound RF spring, but engaging a bumpstop stack at 2 3/4 inches of shock travel achieves 1,700 pounds of wheel load at the same 3 inches of max shock travel. As you can see, both setups are now achieving the same wheel load at max travel keeping the balance very similar,

Read more: http://www.circletrack.com/chassistech/ ... z3DN9ix2dH" onclick="window.open(this.href);return false;

Boeiende materie. Echt een ondergeschoven kindje vwb onderstelafstellingen. Volgens Shaick van Fat Cat Motorsport rijden ook de moderne BMW's op de bumpstops wanneer ze tegen of op de maximale bochtsnelheden zitten. Ook voor BMW biedt ie bumpstops in verschillende gradaties aan. De eerste video uit de reeks van FCM over bumpstops staat hieronder:

https://www.youtube.com/watch?v=uikpAQB6IYA" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat mijn MX-5 zichzelf tijdens enthousiast bochtwerk heerlijk rustig op de bumpstops 'settled' wordt duidelijk uit de video's hieronder. Het belaste voorwiel vertoont geen enkele 'travel' meer. Dit is in lijn met FCM's uiteenzetting dat de voorkant van een auto eerder in de stops hoort te gaan om zo 1. optimale wielstanden over een langere tijd te genereren en 2. de auto op de limiet een veilige hoeveelheid onderstuur te geven.

https://www.youtube.com/watch?v=1zUsGejE-5k" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=JnI3yNe84xU" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=zDJgCH1n8CE" onclick="window.open(this.href);return false;

Zeg het maar. Ik ben even op duitse sites aan het zoeken geweest wat het duitse woord voor bump stop is. Verder dan Stossdämpermanschette ben ik niet gekomen. Dit is natuurlijk niet correct. Bij de MX-5 is de bump stop in de Manschette (stofhoes) geïntegreerd. Mijn stofhoezen zijn inmiddels verpulverd, maar het harde eerste gedeelte bovenin (de bump stop) ziet er nog als nieuw uit. Er zullen ongetwijfeld ook stofhoezen zijn zonder geïntegreerde bump stops. De aftermarket FCM bumstops voor de MX-5 en de BMW's hebben geen stofhoezen. Of dit in Duitsland bijvoorbeeld wel TüV waardig is vraag ik me af. In Nederland is het geen enkel probleem.

MX5T

Bericht door MX5T » 15 sep 2014, 13:49

MX5T schreef: Het statement dat de NA ontworpen is om op de bumpstops te rijden zonder enige onderbouwing neem ik niet serieus. Als dit de ideale opzet was dan zou Mazda bij de NB niet tot verlenging van de slag zijn overgaan bij de achterdempers.
Na wat op de calculator getokkeld te hebben moet ik zeggen dat ik aan de hand van het cijfermateriaal overtuigd ben van je gelijk (L@aurens) dat de NA inderdaad ontworpen is om de bumpstops efectief te gebruiken in het snellere bochtenwerk en bij grotere oneffenheden.
Waarschijnlijk was Mazda toch niet echt tevreden met de setup en hebben ze de suspensiontravel van de achteras bij de NB met ca 25 mm verlengd. Uit de cijfers blijkt ook dat door de zachtere veren achter en dunnere stabi dat de achtervering die extra lengte nodig heeft tov. van de vooras.

Overigens is ook Fat Cat Motorsport ervan overtuigt dat bij normaal gebruik op straat er geen contact met de bumpstops moet zijn

IV. Shock travel usage

Based on the above experience, I wanted to know how much shock travel was actually being used by various levels of driving. Since the shocks bottomed out at the track, I had no info whether they were bottoming out only at the extremes of cornering or while driving around the pits.

Settings: As described above, no changes.

RUN 0: Before starting; static travel as in previous table.

Travel Remaining: LF= 1.75 RF= 1.75
LR= 2.0625 RR= 2.125

RUN 1: Soft loop around neighborhood streets, no more than 25mph, a few
stop signs, all curves were right handers.

Travel Remaining: LF= 0.5 RF= 0.875
LR= 1.375 RR= 1.625

RUN 2: Local road, constant 40mph, a few sweeping turns, two
slightly tigher, normal driving, strictly non-enthusiast level.

Travel Remaining: LF= 0.3125 RF= 0.5
LR= 0.9375 RR= 1.125

RUN 3: Local road to highway, off & back on, exit. Four off-ramps in total,
all right handers, taken at a slightly enthusiastic level (small chirp
or two from street tires).

Travel Remaining: LF= zero RF= 0.5
LR= 0.5 RR= 1.0

From the above, it appears that 450F/275R is adequate for normal street driving, it is just at the track that it bottoms out all the time.

Wat in het achyerhoofd gehouden moet worden is dat Mazda in de tachtiger jaren de NA ontwikkelde en dat de toen beschikbare banden absoluut niet het gripniveau hadden van wat menig MX-5 rijder er nu onder schroeft. Net als bij de Lotus Elan waren het relatief smalle banden op relatief kleine velgen om het onafgeveerde gewicht laag te houden en een goed gebalanceerde sportwagen te maken op het gripniveau van de toen verkrijgbare banden.

matthyssie

Bericht door matthyssie » 09 okt 2014, 22:11

Ik vond nog een klein filmpje uit 1 van de eerste weken dat ik hem had. :mrgreen:

matthyssie

Bericht door matthyssie » 09 okt 2014, 22:14

Overigens ben ik inmiddels al redelijk gevorderd met de motorrevisie. Het blok gaat morgenochtend naar het revisiebedrijf. Vrijwel alle nieuwe onderdelen heb ik al binnen. :)

Ik ga hem nu vrijwel helemaal origineel opbouwen. RVS spruitstuk komt er wel op, but that's about it. Het revisiebedrijf heeft het nogal druk zeiden ze, dus gaat wel even duren. Ik hoop dat ik hem aan het eind van de maand weer rijdend heb. :df:

Alexander

Bericht door Alexander » 09 okt 2014, 22:15

nice!! :headbang:

2000USA

Bericht door 2000USA » 10 okt 2014, 12:21

Soepeltjes! :df:

Hopelijk snel weer rijdend!

matthyssie

Bericht door matthyssie » 18 okt 2014, 16:33

Ik heb het verhaal hierboven over de verschillende veren en dempers nog een doorgelezen. Heeft iemand enig idee wat er gebeurt als ik de huidige 10th Bilstein dempers laat zitten, maar de veren vervang door die van een normale NB?

Plaats reactie