BMW e30 '85 325i restauratie en 320 Touring '88 daily

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Sprungcasper

Re: E30 325i challenge rally in opbouw

Bericht door Sprungcasper » 01 jul 2015, 17:48

Zo het wordt wel weer eens tijd voor een update (tje :emo: )

Afgelopen maanden erg druk en deze week nog wel met school (nu even iets met studie afwijkend gedrag :whistle: :roll: ....)

Helaas gewoon te weinig kunnen doen aan de beamer. Hij staat nog steeds lekker droog en met deze temperaturen is het waarschijnlijk niet uit te houden in de loods. Ik ben nu bijna zover dat ik de neus kan laten herstellen. Ergens rond of net na de zomervakantie zal dit gaan gebeuren :D . Daarnaast kan ik aan de slag bij mijn oude stage in de zomer, zodat ik wat geld in het laatje kan brengen. Ik had her en der wat offertes opgevraagd voor een rolkooi en dit viel toch wel een beetje tegen. Als het een beetje mee zit, zal wel in de winter/begin volgend jaar, de rolkooi erin komen.

Ondertussen wel weer een rally op de service geholpen van begin tot eind dit keer. 's Ochtends de technische keuring en overdag de rally. Weet nu inmiddels wel hoe ik de remblokken achter moet vervangen binnen 10 minuten :blink: .

De avond van te voren met Dirk nog even een testrondje gemaakt om de nieuwe carbon remblokken te testen. Alsof je een anker uitwerpt. Wat een remkracht .
Afbeelding :whistle:

Eerste 5 minuten was even een flashback naar mijn ongeluk, vanwege de regen en het geluid. Dirk begreep het wel en na die 5 minuten ging het weer helemaal goed en hebben we op een achterweg even de remmen verder getest :tooth: .

Aangezien dirk om de hoek woont van de Vechtdalrally, zijn we in de ochtend er gewoon heen gereden met de auto. Blijft een machtig geluid die 6 pitter.
Afbeelding

Afbeelding

Na de zomervakantie hoop ik weer wat verder te zijn! Eerst maar eens het neusje herstellen en dat het spit in om de onderkant goed kaal te gaan halen. Dan alle roest weg werken en kan de kooi er in. Het mag even duren, maar uiteindelijk komen we er wel!

Gr. Casper

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 05 okt 2015, 19:40

Zo het wordt maar weer eens tijd voor een update. In de maanden juli en augustus 5 weken lang, 6 dagen in de week gewerkt om geld te verdienen voor dit project. Dit is vanavond (voor een deel) uitgegeven aan dit :whistle: :
Afbeelding

Nu is het wachten totdat de schade hersteller kan om eindelijk dat neusje te herstellen.... hopelijk in de week van 19 oktober dat het geregeld is. Dan heb ik vakantie en wil ik de onderkant kaal trekken met de multitool en deze jongens inlassen achter:
Afbeelding

Via een Facebook groep met e30 onderdelen deze voor weinig over kunnen nemen!

Tevens 'nieuwe' koplampen overgenomen. Glazen zijn echter wat wit uitgeslagen. Iemand een how-to om deze weer helder te krijgen? Anders zet ik mijn lampen zelf over van het oude setje waar de beugel van krom geraakt is tijdens het lantaarnpaal kussen :tooth: .

Verder twee weken terug weer bij Dirk en het team mogen helpen. 4de in de challenge geworden, maar wel de dwarsliggers bokaal mee naar huis mogen nemen!

Twee weken daarvoor nog een testdag gehad en de toenmalige bak vast in de tweede versnelling. Nog een aantal mensen van het forum gebeld, maar ook zij konden helaas geen oplossing bieden. Nogmaals bedankt voor jullie mee denken toen!
In de twee weken daarna heeft Dirk de bak uit mijn eigen auto opgehaald. Dit had ik hem aangeboden, aangezien die van mij voorlopig toch nog niet op de weg te vinden is :mrgreen: . Iedereen weer blij zullen we maar weer zeggen.

Verder heb ik eigenlijk weinig te vertellen tot nu toe. Hopelijk over een paar weken meer te vertellen als ik in mijn vakantie wat kan gaan doen aan de roest en narigheid!

Op of aanmerkingen zijn altijd welkom!

Gr. Casper

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 05 okt 2015, 21:12

Aftermarket stalen spatbord verbreders of is het iets van een speciaal model?

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 05 okt 2015, 21:14

Eric Z schreef:Aftermarket stalen spatbord verbreders of is het iets van een speciaal model?
Nieuwe stukken om in te lassen. Zijn nieuwe inzet stukken van een b merk. passen er goed in op het oog. Zelfde vorm als wat het nu is verder.

Sander-E46

Bericht door Sander-E46 » 06 okt 2015, 07:24

http://youtu.be/UEJbKLZ7RmM" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is denk ik de beste en met de makkelijkste tools van allemaal. Overigens zijn al zijn filmpjes goed. Maar gewoon goed en lang wetsanden met verschillende korrels en dan een clear coat aanbrengen lijkt me wel te doen. Resultaat is super.

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 11 okt 2015, 21:08

Sander-E46 schreef:http://youtu.be/UEJbKLZ7RmM

Dit is denk ik de beste en met de makkelijkste tools van allemaal. Overigens zijn al zijn filmpjes goed. Maar gewoon goed en lang wetsanden met verschillende korrels en dan een clear coat aanbrengen lijkt me wel te doen. Resultaat is super.
Het zijn wel glazen lenzen ipv plastic. Heb via het bmw forum een manier gezien, waarbij je het in een oven moet leggen op ongeveer 75 graden. Dan laat de kit los en kan je het van binnen schoonmaken. Daarna voorzichtig terug plaatsen met nieuwe kit en dan moet het weer goed blijven.

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 11 okt 2015, 21:09

Aanschouw mijn twee hulpen voor de komende paar maanden:
Afbeelding

Echt mooie dingen om te zien, lekker sterk materiaal. Nu alleen nog even iets verzinnen om de twee aan elkaar te koppelen:
Afbeelding

Aangezien ik ze kaal besteld had (scheelde 200 euro....) zal ik ze zelf moeten schilderen. Had nog een 3/4 pot hammerite zwart over. Deze er maar lekker dik opgesmeerd vandaag. Kan het de komende week lekker drogen.
Afbeelding

Tafeltje vol:
Afbeelding

Dit was het opzetje waar ik vandaag mee eindigde. Temperatuur van het lasapparaat alleen te laag. Hierdoor heeft niet alles goed gehecht. Deze maar al voorbeeld gebruiken en de volgende wel goed lassen.
Afbeelding

Ziet er dan ongeveer zo uit:
Afbeelding

Aan het eind van de dag de onderkant van bodem geschilderd. Alles staat nu in één laag. Heb het redelijk dit opgezet dus voorlopig prima zo:
Afbeelding

Komende week heb ik stageweek en drukke avonden. De week daarop is het vakantie en dan een paar dagen wat doen aan de beamer. Heb nog de ophangingen en veerpoten die geschilderd kunnen worden. Verder is het nu wachten op de man die mijn neusje kan herstellen..... Was gisteren nog even bang dat ik toch niet goed had gekeken en er toch meer krom was. Wat overhaakse maten genomen van het donor neusje en toen bleek gelukkig dat het toch nog recht is allemaal... :oops:

Tot de volgende update maar weer! Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom. :tooth:

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 23 okt 2015, 22:00

Bij deze maar weer eens een vlammende update!

Rubbers eruit branden!:

De draagarmen:
Afbeelding

De subframes:
Afbeelding

Toen dacht ik gisteren dat ik er wel was inmiddels..... Mooi niet dus...
Afbeelding

Deze eerste heeft me 2 uur gekost om eruit te krijgen... Bijtel, moker en veel vloeken en tieren :tooth:
Afbeelding

Afijn, dat moet toch makkelijker kunnen zou je denken? Had geen zin om nog eens 6 uur lang te gaan staan rammen en doen.. Heb zelf niet de beschikking tot een pers helaas. Gelukkig was er iemand in de loods vandaag die nog met een handige (en achteraf voor de hand liggende) optie kwam.

Zet de ijzerzaag erin en zaag de metalen kern van de bus door. Hierdoor is de spanning weg die hem om zijn plek houdt dan.
Zagen, zagen, wiede, wiede, wagen! :bignews:
Afbeelding

Tikke, takke, ram, roei, los. :hammer:
Afbeelding

Deze metalen bus, is de klos :whistle: :
Afbeelding

Na een half uurtje stonden ze allen vier op de werkbank.. Je moet er maar net aan denken! :roll:

Vervolgens dacht ik de subframes maar een tweede laag te geven. Nu ik toch bezig was ook maar een wielophanging, waarvan ik de rubbers eruit had gebrand en de aandrijfas los had gekregen, ook maar meenemen. Bij deze had ik gisteren echter met een potkrik en een dop getracht de rubbers eruit te drukken. Dit had ik ergens op internet gelezen dat het zou kunnen en ik hoopte dat hij mij een hoop zou schelen met het branden, helaas bleek dat ik hierdoor de twee poten die aan het subframe !2! centimeter uitelkaar heb gedrukt....... Kijken of dit nog terug te buigen valt en anders is het helaas zonde. Voor iedereen dus een tip. Brand ze eruit en niet persen met een potkrik tussen de twee poten :? .

Uit frustratie heb ik maar niet meer geschilderd en ben ik het gaan uiten op het donorblok wat er straks als eerste in gaat. Ik ergerde mij al langer aan al het zand en viezigheid dat aanwezig was op het blok en de versnellingsbak.

Begin foto uiteraard vergeten te maken, maar zo zwart als dat het er linksonderin uit ziet, zo zag alles eruit:
Afbeelding

Aan het eind van het uurtje zag het er zo uit:
Afbeelding

Onderblok schoon aan één kant en de kop ook weer zilver ipv zwart:
Afbeelding

Vakantie zit er nu weer op. Kantelframe heb ik inmiddels ook weer in elkaar zitten. Steuntjes heb ik verder niet meer gelast deze week. Deze maak ik op een avond wel als de neus is hersteld. Nu wachten voordat we echt verder kunnen :wink: .

Vragen en reacties zijn altijd welkom :hungry: !

Gr. Casper

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 07 nov 2015, 22:56

Korte mini update:

Afgelopen weekend de laatste rally van het seizoen gehad. Uiteindelijk derde geworden in de Challenge! :tooth:
Ging niet helemaal zonder slag of stoot. Gaskabel gebroken op de 4de proef van de 9. Gelukkig bij een ander team een nieuwe kunnen regelen en had Dirk het op de proef gemaakt met een kroonsteentje :hungry:

Vervolgens ergens te hard over een jump en hierdoor het carter gescheurd. Met hulp van andere teams het kunnen plakken met kneedbaar aluminium. Dit heeft het gelukkig gehouden en toch nog derde..
Snel de lucht in en er onder duiken!
Afbeelding

Plakken en hopen dat het zou houden:
Afbeelding

Vandaag dan maar verder gegaan met waar ik vorig jaar aan begonnen was. De kabelboom is nu bijna helemaal opnieuw ingetapet waar nodig en verder nog wat kleine zaken gerepareerd. Nu alleen nog de kabel voor de achteruitrij verlichting in te schakelen herstellen. Deze heeft op de cardanas gelegen en is hierdoor bijna doorgesleten.
De kabelboom uitzoeken:
Afbeelding

Nog 3 kleine zaken herstellen.
- De kabel die naar de bak gaat om de achteruitrij verlichting in te schakelen.
- Één koplamp aansluiting is met allerlei knijpstekkers en narigheid. Origineel hella blokje heb ik. Momenteel nog opzoek naar de klemmetjes die erin horen. BMW dealer kan er niet meer aan komen helaas. Iemand nog ergens wat hiervan rond slingeren of een type 1 kabelboom waarin geknipt mag worden?
- Nog opzoek naar een checkcontrol kabel. Deze is door een vorige eigenaar afgeknipt.... :
Afbeelding

Verder zal waarschijnlijk het rallyteam mij komen helpen om de schade voor te herstellen. Binnenkort meer hier over!

Tot een volgende update!

Gr. Casper

Walter

Bericht door Walter » 08 nov 2015, 10:52

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 03 jan 2016, 21:28

Na bijna twee maanden stilte maar weer een (kleine) update!

Afgelopen maanden niet stil gezeten en eigenlijk tussendoor wel druk met of voor de BMW (of wat er mee te maken heeft).

Zo hebben we de prijsuitreiking met het rallyteam gehad en hebben we de bekers voor de derde plek in het kampioenschap in ontvangst mogen nemen. Uiteindelijk zou ook deze avond bekend worden wie de grote 'Dwarsliggers bokaal van 2015 mee naar huis mocht nemen om op de kast te zetten. Aan het eind van de avond bleek dat wij als team door het jaar heen het meeste punten bij elkaar hadden verzameld om de grote beker mee naar huis te mogen nemen! Zeer gezellige avond gehad en veel rijders die vroegen wanneer de mijne nou eens klaar zou zijn :mrgreen: (ooit een keer, mijn tien jaren plan :thumbup: ).

Verder heb ik voor mijn remmen op te knappen twee sets knaloranje remklauwen lak gehaald.
Afbeelding

Maar om deze goed aan te brengen moeten mijn remklauwen goed schoon gemaakt worden. Ik stond bijna op het punt om ze hier naar Renoblast te brengen op het industrieterrein toen ik mij herinnerde dat er in de loods mogelijk een straalcabine komt. Even bij wat personen geïnformeerd en uiteindelijk een straalcabine overgenomen die binnenkort in de loods een plekje zal krijgen :clap: . Deze zal ik gaan gebruiken voor meerdere onderdelen die nog op de nominatie staan om aangepakt te worden. Zodra ik deze binnen heb en de klauwen heb schoongemaakt, zal ik een foto uploaden!

Daarnaast in de vakantie nog maar verder gegaan met opruimen van mijn plek in de loods en het schilderen en betimmeren van een wand voor mijn oom. Na dat de wand netjes in de grondverf stond, ben ik verder gegaan met het schoonmaken van mijn donorblok. Toen ik bij de voorkant aankwam, kreeg ik nog een extra verrassing. De oude driftbak heeft ook al eens met zijn bodem de grond gekust:
Afbeelding

Mijn maatje is verder helemaal van het poetsen (zie ook de uitlaattips op einddemper die ik later had gemonteerd op mijn auto. Welke overigens nog steeds liggen te glimmen in de loods :tooth: ). Aangezien hij ook wilt dat de motorruimte er straks mooi uitziet als je de kap open trekt, is hij begonnen met het kleppendeksel weer terug te brengen naar zijn oude glorie. Na ongeveer een half uur poetsen zag het er weer zo uit: (donorblok eronder ter illustratie hoe het was)
Afbeelding

Verder heb ik via het forum nog wat nieuwe rubbers kunnen overnemen voor de achterbrug. Net 1500km oud. Deze zijn een stuk harder dan de oude versleten rubbers (dit zijn de meest stijve variant bij Hardeman motorsport verkrijgbaar) . Zal wel iets minder comfortabel zijn, maar daar is deze auto toch al niet meer voor bedoeld).
Afbeelding

Verder ben ik deze maand jarig en vroegen mijn ouders of ik al wist wat ik wilde hebben. Dit was uiteraard niet zo moeilijk!: :hungry:
Afbeelding

Om het feest helemaal compleet te maken tevens Dirk kunnen strikken om mij te komen helpen met mijn auto om de neus te komen herstellen en wel 10 januari. Komend weekend gaat dus al de zaag in de neus van zowel de donor als de mijne. Zal even een bijzonder gezicht zijn, maar daarna kan ik beginnen met het maken van de steunen voor aan het spit en hoop ik in de voorjaarsvakantie de onderkant dan eindelijk kaal te kunnen gaan trekken!

Het heeft even mogen duren, maar ooit komt het tien jaren plan, hondenhok, roestbak, widowmaker wel weer op de weg :shithappens: .

Bedankt allen die mij tot nu toe adviezen gegeven hebben en mij van de juiste onderdelen hebben voorzien. Dit blijft mij motiveren om dit tot een goed eind te brengen! :thnx:
De beste wensen voor 2016 en tot binnenkort met een volgende update!

Gr. Casper

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 09 jan 2016, 13:11

Gisteren heb ik mijn hoekje met mijn maatje weer helemaal opgeruimd en aangeveegd. Alleen de kooi kar moet nog even een keer netter gedaan worden, maar dat komt wel als ik verder ga met het onderstel e.d.

Gistermiddag is mijn maatje dan begonnen met de stelling, terwijl ik zelf de verlichting boven de auto in orde ben gaan maken. Aangezien Dirk al rond 7 uur bij mij zal zijn zondag is een beetje licht wel erg prettig:
Afbeelding

Vervolgens maar begonnen met de kooikar her in te richten. Heb nog een berg plastig kappen e.d. over van de Touring (mocht iemand nog wat nodig hebben, dan hoor ik het wel :P )
Hierdoor weer meer ruimte naar de kooikar en konden de kantelframes en mijn motorblok daar mooi staan.
Afbeelding

Aan het eind van de middag de neus van de touring met zijn tweeën opgetild en in het hok neergezet op zijn kant. Zondag deze plat leggen, opmeten hoe het nu zit, nog eens meten, nog meer meten en dan de zaag erin zetten... Ben heel benieuwd hoe het zal worden...
Afbeelding

Is nog best te doen met 2 personen om hem te tillen:
Afbeelding

Morgen zal dan in het teken staan van de neus herstellen na 1,5 jaar er zo te hebben gestaan. Als het mee zit is mijn doel om deze zomer de kooi erin te laten maken nog steeds haalbaar. Tevens door vader 4*4 en 5*5 kokers geregeld om de auto aan het kantel spit te bevestigen.

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 11 jan 2016, 20:26

Het was even puzzelen, passen en meten. Maar na 1,5 jaar is de auto eindelijk weer schade vrij! Met dank aan Dirk! :df:

's Ochtends goed gekeken hoe we het aan zouden gaan pakken. We zaten in twijfel of we de neus zouden afslijpen en de nieuwe eraan zouden lassen. Echter is het erg lastig om met een reprozaag of een haakse slijper om de zaagsnede precies recht te maken. Na goed gekeken te hebben bij mijn eigen auto, waar alle tectyl al was weg gehaald, zag Dirk dat we alle puntlassen uit konden boren en dat hij dan als het goed is zo los zou moeten komen. Zo geschiedde, na een uurtje en 50 puntlassen los boren, kwam het schade deel los.
Afbeelding

Zo hielden we een gat over met heel wat gaten
Afbeelding

Het deel van de donor kwam helaas wat minder makkelijk los... De onderkant van dit deel loopt langer door dan die van mijn type 1. Deze uiteindelijk afgezaagd, aangezien het ook niet past. Zo hielden we het zelfde stuk over, het zij zonder een krom deel erin :mrgreen: Na wat passen en meten zat het er dan eindelijk definitief in na ongeveer 6 uur.
Afbeelding

Nog een paar lasjes afwerken en toevoegen. Als de auto straks is gespoten zal je er niks meer van kunnen zien! Rondom de veertoren is dirk ook begonnen met het doorlassen er van. Dit zal ik zelf verder afmaken binnenkort. Het geeft in elk geval weer een hoop rust, nu dat de auto weer is zoals het hoort. Het front van de donor hebben we ook netjes los geboord. Deze zal ik demontabel maken, zodat het bij het verwijderen van de motor extra makkelijk zal zijn. Hieronder nog wat detail foto’s voor de liefhebber:
Afbeelding

Afbeelding

Nog een paar puntjes op de i zetten en dan is het net of het nooit anders is geweest! :popcorn:

Macboy

Bericht door Macboy » 11 jan 2016, 21:00

:thumbup:

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 30 jan 2016, 20:15

Afgelopen donderdag heb ik samen met mijn maatje een begin gemaakt met het op maat maken van het kantelframe en de steunen voor aan de auto. Ik ben achter begonnen, omdat mij dit het makkelijkste leek.
Voor het eerst dat ik zo precies moest werken met metaal (op de vierkantjes/krikpunten na...)
Afbeelding

Terwijl ik achter bezig was, heeft mijn maatje het neusje verder afgelast. Hij wilde het ook eens proberen, maar last netter en beter dan ik het kan. Dus dat kunnen we mooi uitbesteden haha.

Afin, toen was het vrijdagmiddag even half 5 en ben ik alvast verder gegaan met het pas maken van de plaatjes in de neus. Mijn maatje heeft die daarna aan de steun voor de neus vast gelast en dachten we klaar te zijn om hem in de steun te gaan hangen... Je leest het goed, dachten we :roll: . Maar daar kom ik zo op terug :mrgreen:

Na een korte pauze wilde we de voorste kokers van het frame in de neus schuiven. Zij het niet dat de type 2 neus grotere gaten heeft voor zijn bumpersteunen. Daar had ik de kokers op afgemeten en pastte de koker niet in het originele deel.. Dit kon 2 kanten op: of in de koker zagen of het gat vergroten in de neus... Het werd dat laatste. Aangezien het niks draagt, kan het geen kwaad leek mij.
Na wat rommelen met een Reprozaag en vijlen pastte de koker erin. Hierna konden de plaatjes aan de koker worden vastgelast. En toen was ook voor klaar:
Afbeelding

Vervolgens kon ik het niet laten om ook de neus even te passen. Ook op aanraden van Dirk om er zeker van te zijn dat de neus nog steeds recht was na het aflassen. Hij was 2 millimeter naar binnengekomen, maar met een klein beetje kracht past het altijd :-). Toen leek het ineens weer op een auto :df:
Afbeelding

Toen kwam het meest spannende gedeelte van alles, de auto in het frame hangen. Aangezien achter het zwaarste is, hebben we die maar als eerste erin vast gemaakt. Vervolgens naar voren gelopen en met veel vereende krachten de neus omhoog gekregen en in het frame gehangen. Toen hing ie wel heel hoog, ongeveer een meter zo:
Afbeelding

Waar ging het dan mis? Dat komt in de volgende update :tooth:

Als afsluiter nog een gat wat Dirk even dicht gebakken heeft voor me destijds:
Afbeelding

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 jan 2016, 22:11

Goed bezig!

Tom V

Bericht door Tom V » 30 jan 2016, 23:52

Heftige klus, succes! Mooi om het te volgen zo. :)

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 31 jan 2016, 20:29

Dan nu het vervolg van gisteren...
Waar ging het dan mis. Doordat het al wat later op de avond was (uurtje of 10/half 11) en het persé af willen hebben ervan, was ik vergeten de bouten te controleren die de dwarsbalk bevestigen aan het kantelframe. Toen de auto recht hing was er geen probleem, totdat we begonnen met kantelen :roll:.

Hij gleed er aan één kant uit achter en bleef gelukkig aan het andere pootje hangen. Snel heb ik de motortakel gehaald en daarmee de auto weer optilt. In de tussentijd heeft mijn maatje de auto ondersteund, zodat deze er niet alsnog uit kon glijden. Uiteindelijk goed afgelopen, maar het had weinig gescheeld of de beamer was een meter naar beneden gekomen.... Door de klap was tevens de bevestiging op de neus losgeraakt en moest ook deze weer vast gebakken worden. Door dit grapje duurde het 1,5 uur langer voordat hij goed en wel op zijn kant hing... :blackeye:

Maar goed. Na een half jaar dat ik de steunen in huis heb, hangt ie dan eindelijk op z'n kant.. :mrgreen:
Afbeelding

Ook mijn maat vond dit wel een mooi moment om even vast te leggen haha.
Afbeelding

Nu is het tijd vinden om de onderkant kaal te gaan trekken. Heb her en der al wat plekken gezien die in het verleden al eens hersteld zijn. Deze maar eens goed bekijken of het goed genoeg is, anders deze er ook maar uittrekken en opnieuw goed lassen :).

Bedankt allen voor de reacties! moet helemaal goed uiteindelijk :hungry:

MSGHibiza

Bericht door MSGHibiza » 01 feb 2016, 12:07

Mooi werk, respect voor al het werk !

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 02 feb 2016, 23:26

Na twee super dagen stage als meester voor de klas, vanavond even lekker mijn kop leeg gemaakt met de onderkant kaal halen. Was 1,5 uur bezig, maar da's precies lang genoeg. Muziek in, beschermdoppen eroverheen en dan nog word je het geluid en getril wel zat na een tijd. Maar ondanks dat wel lekker opgeschoten.

Foto na 15 minuten (was t volgens mijn oom alweer tijd voor een bakkie koffie.)
Afbeelding

Duidelijk zijn de lichte plekken te zien waar ik al ben geweest met de multitool. Echt een gouden tip/aanrader voor iedereen die zijn of haar onderkant nog een wilt aanpakken! Tectyl komt er in plakken van af en de verzinklaag blijft grotendeels intact als je het goed doet! Uiteindelijk was om half 10 dit het resultaat:
Afbeelding

Wel wat sporen gevonden die passen bij de leeftijd van het beestje. Inmiddels richting de 31 jaar..Afbeelding

Wil proberen elke dinsdagavond na de twee dagen stage , om telkens een stukje te doen. Elke keer een stukje zonder mij zelf gek te maken zoals afgelopen vrijdag :whistle:

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 02 feb 2016, 23:34

Niels schreef:Goed bezig!
Tom V schreef:Heftige klus, succes! Mooi om het te volgen zo. :)
MSGHibiza schreef:Mooi werk, respect voor al het werk !
Bedankt! Probeer zoveel mogelijk vast te leggen en bij te houden. Van de week mijn eigen topic even terug gelezen. Toch best veel gedaan in de afgelopen 1,5 jaar, terwijl je voor het gevoel niet eens zoveel hebt gedaan. Geeft ook wel weer positieve energie nu er ook vooruit gang is ipv stilstand. Doel is nog steeds om deze zomer de kooi erin te laten bouwen :tooth:

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 25 feb 2016, 21:41

Jihoe!!! Na heel wat uurtjes rommelen (2,5 dag totaal) is de onderkant eindelijk zo goed als helemaal kaal :clap: . Het staat nu nog in de verzinklaag uit de fabriek en hier en daar nog een restje tectyl. Deze zal ik op het laatste moment weghalen met de flex op de haakse slijper. De RX5 en RX10 van Carpotech is ook al binnen om de onderkant goed aan te kunnen pakken.

Op de laatste dag begon ik zo:
Afbeelding

Waarna ik hem halverwege met mijn oom hem omgekanteld, om zo het laatste deel vanaf de andere kant gezien te doen.
Afbeelding

Toen ik keek ik ook wel op het volgende:
Afbeelding

Dit was al een bekende plek voor mij, echter heeft dit aanzicht mij doen besluiten om 2 nieuwe buitendorpels aan te schaffen en gaat de oude eraf zodra de onderkant is behandeld en hij weer op de as steunen staat. Ik zat lang te twijfelen of ik dit wilde doen, maar 's avonds de foto's aan vaders te laten zien en vond hij ook dat nu het beter was om te doen. Hij ligt tenslotte nu toch bijna helemaal uit elkaar :mrgreen: . Die extra maand dat het kost om het goed te maken komt later alleen maar weer van pas en kwam er tijdens het schoonmaken van de onderkant achter dat er bij de vierkantjes nog meer narigheid zit. Meer naar boven richting paravan. Daar moet ook nog een stukje meer weg worden geslepen (iemand daar tips voor trouwens?)

Onder het tectyl verder geen hele grote verassingen meer gevonden. Op wat gerepareerde plekken uit het verleden na dan (stuk of 5 plekken al eens eerder opgelapt...). Deze lijken verder okee en goed vast te zitten. Deze kunnen wat mij betreft dan ook lekker blijven zitten, gezien het geen showmodel wordt. Één klein puntje gevonden waar ik met de multitool naar binnen stak:
Afbeelding

Verder begonnen met de voorbereidingen van de wielkast randen achter:
Afbeelding

Deze staan nu in de primer zodat ik op een later stadium ze erin kan gaan lassen. Vooral de binnenkant wil ik nog even goed in de verf zetten, aangezien je daar later zeer slecht tot niet bij komt. Zo blijven we bezig en komen we steeds meer tot het punt dat ik echt weer ga opbouwen ipv afbreken:worship: .

Hoe worden wielkast randen normaal gesproken weggeslepen? Haakseslijper viel al direct af, veel te lomp en te groot. Ik weet dat ze luchtslijptollen gebruiken. Nu heb ik hier thuis nog een dremel liggen. Lukt het hier ook mee om de wielkasten netjes uit te slijpen? Tips hiervoor zijn van harte welkom!

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 02 mar 2016, 19:27

De laatste tijd erg druk met school geweest en de komende twee weken zijn ook al weer vol geboekt. Vandaag wel een aantal onderdelen binnen gekregen:
- Nieuwe dorpels voor links en rechts.
- revisiekit voor de remklauwen vooraan.
Afbeelding

Deze goed behandelen en dan binnenkort maar eens kijken hoe we de wielkasten en dorpels gaan herstellen.
Hopelijk niet als te veel narigheid onder huidige dorpels...

Jeroen

Bericht door Jeroen » 03 mar 2016, 09:07

Wat een werk zit hierin zeg. Mooi hoe grondig je het aan pakt. Zeker voor rallyauto die ook weer plat kan gaan.

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 03 mar 2016, 10:03

Jeroen schreef:Wat een werk zit hierin zeg. Mooi hoe grondig je het aan pakt. Zeker voor rallyauto die ook weer plat kan gaan.
Dat laatste is wat mijn ouders ook blijven roepen :tooth: . Echter ga ik er voorlopig 'normaal' mee rijden en drift/trackdays mee doen. Dan is de kans een stuk kleiner.

Bedankt voor je compliment trouwens! Blijft altijd leuk om hier aan te werken en te zien dat het gewaardeerd wordt! Hoop morgenmiddag weer even iets aan de auto te kunnen doen :).

Plaats reactie