Martijn's Volvo V50 T5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
S-RS
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:28
Auto: Renooit
Locatie: Groningen

Re: Downsizen wordt het helemaal...

Bericht door S-RS » 02 apr 2014, 19:12

Mooie uitvoering! De kentekenplaten zijn ook een stuk netter zo :thumbup:
Zal eens opletten of ik hem nog eens door Groningen zie rollen, al valt die een stuk minder op dan de Mini.

Zag jou nog in de Appie op de Vismarkt zaterdag. Jij liep er net uit en ik erin, bedacht me later pas dat jij het was ;)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Downsizen wordt het helemaal...

Bericht door MartijnGizmo » 02 apr 2014, 19:14

Dat zou zomaar kunnen, daar kom ik vrijwel dagelijks... :tooth:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Downsizen wordt het helemaal...

Bericht door GTRene » 02 apr 2014, 21:20

beter, ook die andere onderplaten :thumbup:

nu nog wat verzinnen voor die omhoog gedreven volvo letters :tooth:

zag een paar zonder letters en wat met letters meer in het midden...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Downsizen wordt het helemaal...

Bericht door GTRene » 02 apr 2014, 21:31

MartijnGizmo schreef:Zo, eindelijk tijd gevonden om luxe platen te bestellen/monteren:

Afbeelding

owja en dichter bij elkaar, niet dat het dan veel mooier wordt maar toch :D

Afbeelding

en anderen weer uit elkaar>

Afbeelding

Afbeelding

of zit het bij de awd dicht bij elkaar en bij de gewone T5 uit elkaar?

Afbeelding

strange :D

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Downsizen wordt het helemaal...

Bericht door MartijnGizmo » 02 apr 2014, 21:32

Vanaf 2009 zitten ze verder uit elkaar, gelijk met de rest van de model-range bij Volvo.

Die letters blijven lekker zo... :tong:

Gebruikersavatar
Volvoturbo
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2011, 18:54
Locatie: Gouda

Re: Downsizen wordt het helemaal...

Bericht door Volvoturbo » 16 apr 2014, 01:17

Wat haal je als verbruik?
1op 10?
Ben ook van plan een v50 t-5 te halen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Downsizen wordt het helemaal...

Bericht door MartijnGizmo » 16 apr 2014, 20:04

Ja, 1 op 10 ongeveer nu, maar dat is wel met voornamelijk snelweg met 140-150... :)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Downsizen wordt het helemaal...

Bericht door MartijnGizmo » 26 apr 2014, 09:46

Inmiddels zo'n 4500km gereden met de auto, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik er zeer content mee ben! :thumbup: Heerlijke stoelen, iedere ochtend lekker de stoelverwarming op de lage stand gedurende de hele rit, fantastische stereo en een in de praktijk heerlijke bult koppel. Op de snelweg kom ik eigenlijk nooit uit de 6, hooguit een keer naar 5 (of 4) om een bumperklever te dissen... :tooth: Onderstel voelt soms wat gezapig, maar is daarentegen ook wel erg comfortabel bij hogere snelheden op matige wegen. Voorlopig nog even geen reden om dat aan te passen. Verbruik zit op zo'n 10l/100km, maar daar moet ik wel bij zeggen dat de auto zo comfortabel is op snelheid, dat ik standaard +30 doe als ik 's ochtends vroeg/'s avonds laat de A6/A7 af rijdt... ;)

De motor voelt wel enorm geknepen als je wat verder doorhaalt... hij is wel vlot, maar je voelt gewoon dat er veel meer potentie is. Dat is ook zo, maar ik probeer mezelf nog een beetje te beheersen qua mods. Het uiteindelijke plan is inlaat/uitlaat, downpipe, intercooler en software, uiteindelijk goed voor zo'n 280-290pk en 450-500Nm. :hungry: Maar zoals gezegd, ik probeer me te beheersen. :tooth: Eerder deze week was ik in de gelukkige positie om met wat mannen van Polestar te kunnen kletsen (die niets voor dit type leveren), en ook bij hun is dit blok 1 van de favorieten.

Een paar sfeerplaatjes:

AfbeeldingMINI + Volvo by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingSunny by MartijnKoevoets, on Flickr

AfbeeldingC-c-c-c-combospot by MartijnKoevoets, on Flickr

Toen ik vorige week naar Enschede ging om aan de MINI te knutselen, een keer de A31 genomen:

AfbeeldingUntitled by MartijnKoevoets, on Flickr

Daar was op Goede Vrijdag natuurlijk nog minder te doen dan anders, dus mooie gelegenheid voor een topspeedrun. In de 6 was het bij 233 GPS toch wel op, in de 5 kwam ik aan 237 GPS, lijkt me prima gezien de 240 die Volvo opgeeft (die app heet trouwens "Speed Box"):

AfbeeldingUntitled by MartijnKoevoets, on Flickr

Woensdagavond besefte ik me weer perfect waarom ik deze auto gekocht heb. 's Avonds op Schiphol geland na 2 lange dagen werken, en dan fijn beginnen aan de 200km naar huis. CD'tje aan, cruise control op +30 en Noordwaarts mikken... na Heerenveen enkele pittige regenbuien, dus met mezelf afgesproken dat ik langzamer zou gaan rijden als de auto wat onzeker aan zou voelen of bijv. wat zou trekken bij het wisselen van rijbaan. Niets van dat alles, gewoon heerlijk koersvast en ik was na een goede anderhalf lekker ontspannen in het Hoge Noorden. :df:

Een paar kleine ergernissen zijn er wel, maar dat is oplosbaar:
- de ruitenwissers strepen --> nieuwe Bosche Aero-dingen besteld
- m'n flesje water dondert om bij vlotte bochten --> nieuwere type bekerhouder besteld (is dieper + meer rubber)
- hij is te stil --> K&N Typhoon besteld

Te stil? Maar hij is toch zo comfortabel? Ja, helemaal waar, maar ik vind dat er wel íéts van die 5-pitter te horen mag zijn. Het is nu echt dat ik soms op m'n toerenteller moet kijken bij het wegrijden als de radio een beetje harder staat. Binnenkort ook maar eens informeren naar een feesttoeter van Ferrita... :bag:

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Downsizen wordt het helemaal...

Bericht door EmielS60 » 26 apr 2014, 10:22

MartijnGizmo schreef:....
K&N Typhoon besteld
....
informeren naar een feesttoeter van Ferrita... :bag:
And so it begins... :clap:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Volvo V50 T5

Bericht door MartijnGizmo » 26 apr 2014, 10:33

Dat was ook altijd al het plan, ik probeer alleen te voorkomen dat ik alles in 1 maand al doe... :tooth:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Martijn's Volvo V50 T5

Bericht door Niels » 26 apr 2014, 12:02

4500km per maand :shock:

Wel een mooi alternatief voor een ST

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Martijn's Volvo V50 T5

Bericht door HSR » 26 apr 2014, 12:14

Mooie wagen. Zou je kunnen vertellen waarom de mannen van Polestar het type motor van de V50 T5 ( B5254T3?) zo fijn vinden? Ben ik wel benieuwd naar.

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: Martijn's Volvo V50 T5

Bericht door Stefan van Elst » 26 apr 2014, 20:27

Ik heb dit topic helemaal gemist.
Gefeliciteerd met de aankoop!

Een V50 T5 (220pk) heb ik ook eens achteraan lopen jagen met m'n MR2tje :df:


Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Downsizen wordt het helemaal...

Bericht door MartijnGizmo » 02 mei 2014, 23:19

MartijnGizmo schreef:Een paar kleine ergernissen zijn er wel, maar dat is oplosbaar:
- de ruitenwissers strepen --> nieuwe Bosche Aero-dingen besteld
- m'n flesje water dondert om bij vlotte bochten --> nieuwere type bekerhouder besteld (is dieper + meer rubber)
- hij is te stil --> K&N Typhoon besteld
Ruitenwissers zitten er inmiddels op, lekker streepvrij en nu dus ook met goed bruikbare regensensor. Ideaal!

Ook de nieuwere bekerhouders gemonteerd. Lastig te zien, maar ze zijn iets smaller en dieper, waardoor m'n flesje water er niet meer uit dondert bij vlot genomen bochten... :tooth:

AfbeeldingCupholders by MartijnKoevoets, on Flickr

Links de nieuwe, rechts de oude:

AfbeeldingCupholders by MartijnKoevoets, on Flickr

En omdat ze in de aanbieding waren bij vstore.nl, een setje sportpedalen. Staat net ff wat beter dan het deels gesleten originele rubber:

AfbeeldingSportpedals by MartijnKoevoets, on Flickr

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Martijn's Volvo V50 T5

Bericht door Niels » 02 mei 2014, 23:23

jetzt gehts looosss :lol:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Martijn's Volvo V50 T5

Bericht door Petrolhead Tom » 02 mei 2014, 23:26

1000pk here we come!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Volvo V50 T5

Bericht door MartijnGizmo » 02 mei 2014, 23:40

(nou, vooruit: instelbare reactiearmen voor de achterkant liggen hier ook al :bag: )

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Martijn's Volvo V50 T5

Bericht door GTRene » 02 mei 2014, 23:51

:mrgreen: lekker bezig dus.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Martijn's Volvo V50 T5

Bericht door Joopieboy » 03 mei 2014, 09:07

MartijnGizmo schreef:(nou, vooruit: instelbare reactiearmen voor de achterkant liggen hier ook al :bag: )
Lossen die ook het cuppen van de achteras op of wat dienen die voor?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Martijn's Volvo V50 T5

Bericht door Petrolhead Tom » 03 mei 2014, 09:17

Joopieboy schreef:
MartijnGizmo schreef:(nou, vooruit: instelbare reactiearmen voor de achterkant liggen hier ook al :bag: )
Lossen die ook het cuppen van de achteras op of wat dienen die voor?
To slam that bitch! :tooth:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Volvo V50 T5

Bericht door MartijnGizmo » 03 mei 2014, 12:57

Joopieboy schreef:
MartijnGizmo schreef:(nou, vooruit: instelbare reactiearmen voor de achterkant liggen hier ook al :bag: )
Lossen die ook het cuppen van de achteras op of wat dienen die voor?
Jup, om het camber aan de achterkant wat te kunnen verminderen.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Martijn's Volvo V50 T5

Bericht door Joopieboy » 03 mei 2014, 13:41

Ja idd, mooi spul is dat en scheelt een hoop ellende. Nog plannen qua sportonderstel of verdere verlaging? Wat ook helpt is om achteraan een dikkere stabi te zetten van IPD, veerpootbrug doet niet zo heel veel (als die er al niet opzit).

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Volvo V50 T5

Bericht door MartijnGizmo » 03 mei 2014, 19:28

Veerpootbrug zit er idd al op, achterstabi staat in de planning. Ik ben er nog niet aan uit wat ik wil qua onderstel, maar prio 1 is toch geluid/powerrrrr... :tooth:

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Martijn's Volvo V50 T5

Bericht door Joopieboy » 03 mei 2014, 19:38

Roffelen! :tooth:
https://www.youtube.com/watch?v=R-9i0OUfeTY" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's Volvo V50 T5

Bericht door MartijnGizmo » 23 mei 2014, 13:46

Eergisteren de eerder besproken K&N Typhoon geïnstalleerd. Het originele luchtfilter is vrij restrictief en de buis na de MAF is bij deze een stukkie dikker, maar het ging mij met name om een beetje meer geluid. Volgens K&N zou het bij 3500-4000rpm 14pk moeten schelen, maar dan moet je denk ik ook de snellere bougievonkjes erbij bestellen. :tooth:

Voor de zekerheid een stukje rubber om de veerpootbrug gedaan, omdat ik elders had gelezen over mensen waarbij die was geraakt door de inlaatbuis. Het bovenste bevestigingspunt hebben we een beetje ingekort, dus volgens mij gaan ze elkaar niet raken, maargoed:

AfbeeldingK&N Typhoon Intake by MartijnKoevoets, on Flickr

En het geluid? Euh, ja, marginaal, van binnen dan. Met de radio uit hoor je de turbo was sissen en blazen en bij volgas hoor je iets meer gegrom... Van buiten scheelt het een stuk meer, met het raam open hoor je bij volle turbodruk (zeg volgas bij 3000rpm) en plotseling gas los een redelijk hard afblaasgeluid. Heerlijk om mee te trollen bij een drukke bushalte - "huh, was dat die beige Volvo?" :bag: Qua rijden scheelt het niet veel, auto voelt ietsje minder asmatisch bij hoge toeren.

Gisteren zo'n 500km gereden, en op de terugweg (dus na zo'n 250km) leek de auto toch wel iets vlotter te voelen vanaf zo'n 2000-2500rpm... apart. Verbruik leek (op zo'n langer stuk) ongeveer 0,5l/100km minder, wat wel overeen komt met mijn ervaringen met zo'n soort filter op de MINI.

Zonde van de centen? Mwoah, niet persé... maar ik ga nog even verder googelen naar uitlaten. :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Bokkepoot, Godspeed, GRzep en 10 gasten