E36 BMW M3 3.2 Coupe - 3900KM
- Bert ///M3
Re: E36 BMW M3 3.2 Coupe - 3900KM
SMG kan je er voor alleen een trackday auto op zich wel in laten.
Anders de 6 bak handbak pakken.
Als je gaat racen en het om de laatste sec gaat dan zou ik inderdaad de 5 bak van een 3,0 pakken. Die zijn wat lichter.
Als SMG gewoon goed functioneerde dan is het wel te doen. Alleen als je op slicks staat zou je misschien een probleem kunnen hebben omdat de bak terugschakelen nog niet toestaat vanwege de snelheid. Dan moet je zeg maar een fractie later terugschakelen. Maar bij de 3,2 motoren levert heel ver terugschakelen niet zo veel winst op door de vermogensafgifte.
Verder heeft het an sich ook wel weer voordelen, bijvoorbeeld dat je gewoon met links kunst remmen en trailbraken. In mijn SMG straatauto en mijn Mazda met automaat rem ik ook alleen maar links.
Anders de 6 bak handbak pakken.
Als je gaat racen en het om de laatste sec gaat dan zou ik inderdaad de 5 bak van een 3,0 pakken. Die zijn wat lichter.
Als SMG gewoon goed functioneerde dan is het wel te doen. Alleen als je op slicks staat zou je misschien een probleem kunnen hebben omdat de bak terugschakelen nog niet toestaat vanwege de snelheid. Dan moet je zeg maar een fractie later terugschakelen. Maar bij de 3,2 motoren levert heel ver terugschakelen niet zo veel winst op door de vermogensafgifte.
Verder heeft het an sich ook wel weer voordelen, bijvoorbeeld dat je gewoon met links kunst remmen en trailbraken. In mijn SMG straatauto en mijn Mazda met automaat rem ik ook alleen maar links.
- MParallel
- Auto: BMW
Of SMG ideaal is voor track kan ik niet zeggen, maar als het systeem werkt dan is het lang zo slecht niet als dat je zou denken afgaande op wat op internet staat.
Het is het ontbreken van kennis van deze bak die hem zo slecht maakt.
Goed, los dus wat voor track lekkerder is.
Maar mooie bak en ha, radio blank. Nu ben ik eigenlijk wel heel benieuwd of die geheel zonder audio is geleverd.
Het is het ontbreken van kennis van deze bak die hem zo slecht maakt.
Goed, los dus wat voor track lekkerder is.
Maar mooie bak en ha, radio blank. Nu ben ik eigenlijk wel heel benieuwd of die geheel zonder audio is geleverd.
- JWD
Hij is niet helemaal leeg, radio voorbereiding zat in het pakket er heeft alleen nog nooit muziek gespeeld door de speakers
.
Dat SMG slecht is vind ik persoonlijk meer een hype, iemand zegt dat het slecht is en daarna zegt iedereen dat het slecht is waarvan 90% nooit met SMG gereden heeft.
Iemand die al jaren in een racewagen met een normale bak en koppeling heeft gereden kan 100% zeker sneller schakelen dan SMG1, de gemiddelde persoon kan dit echter niet.
Vooral voor je gevoel is hij langzaam omdat hij voor je ontkoppeld, als je dit zelf doet zet je jezelf schrap bij het ontkoppelen en voel je dit niet zo.
Onderstaand een filmpje van mijn beginjaren op het circuit, het was letterlijk botswagens ontwijken maar mijn auto had dus ook het zo gehate SMG systeem, ik kan je zeggen niet nadenken bij het terug- en op schakelen geeft je veel meer tijd om om je heen te kijken waar al die gek... ik bedoel coureurs zitten

Dat SMG slecht is vind ik persoonlijk meer een hype, iemand zegt dat het slecht is en daarna zegt iedereen dat het slecht is waarvan 90% nooit met SMG gereden heeft.
Iemand die al jaren in een racewagen met een normale bak en koppeling heeft gereden kan 100% zeker sneller schakelen dan SMG1, de gemiddelde persoon kan dit echter niet.
Vooral voor je gevoel is hij langzaam omdat hij voor je ontkoppeld, als je dit zelf doet zet je jezelf schrap bij het ontkoppelen en voel je dit niet zo.
Onderstaand een filmpje van mijn beginjaren op het circuit, het was letterlijk botswagens ontwijken maar mijn auto had dus ook het zo gehate SMG systeem, ik kan je zeggen niet nadenken bij het terug- en op schakelen geeft je veel meer tijd om om je heen te kijken waar al die gek... ik bedoel coureurs zitten

- Dennis Cavallino
Ik vind SMG heerlijk en rijd dagelijks in een automaat, dus zo bedoel ik het niet. Ik weet alleen dat je aan een SMG dure reparaties kunt hebben, dus je waarschijnlijk iemand HEEL erg blij kunt maken met een SMG-bak die amper is gebruikt. Maar ik zat wel te simpel denken daarstraks, want een draadboom en het motormanagement moet je natuurlijk ook nog 'even' aanpassen als er een handbak in komt. Nogmaals, ik ben wel een SMG-fan.
ow nee 

- Bert ///M3
Kost meer dan het oplevert Dennis.
Er zijn eigenlijk maar 2 delen echt storingsgevoelig, de Hydro unit en de actuator op de bak. Levert niet genoeg op om een goede ombouw kostendekkend te krijgen.
De bak zelf is een normale 6 bak welke iets aangepast is. Die gaat niet zo gauw kapot. De enige manco van die bakken zijn de synchro's, maar die lopen meer slijtage op in een handgeschakelde bak. De een bak uit een SMG auto raak je dus weer moeilijk en voor minder kwijt als een gewone 6 bak.
Enige is een raceteam oid heeft er misschien baat bij omdat Getrag geen spareparts verkoopt voor die bak (zelfde bak als oa de E46 M3, E39 M5 etc) maar vaker word de route van de 3.0 5 bak gekozen.
Er zijn eigenlijk maar 2 delen echt storingsgevoelig, de Hydro unit en de actuator op de bak. Levert niet genoeg op om een goede ombouw kostendekkend te krijgen.
De bak zelf is een normale 6 bak welke iets aangepast is. Die gaat niet zo gauw kapot. De enige manco van die bakken zijn de synchro's, maar die lopen meer slijtage op in een handgeschakelde bak. De een bak uit een SMG auto raak je dus weer moeilijk en voor minder kwijt als een gewone 6 bak.
Enige is een raceteam oid heeft er misschien baat bij omdat Getrag geen spareparts verkoopt voor die bak (zelfde bak als oa de E46 M3, E39 M5 etc) maar vaker word de route van de 3.0 5 bak gekozen.
- MParallel
Als die synchro's in een SMG minder slijten, dan zou je toch verwachten dat die makkelijker te verkopen is?Bert ///M3 schreef:... De enige manco van die bakken zijn de synchro's, maar die lopen meer slijtage op in een handgeschakelde bak. De een bak uit een SMG auto raak je dus weer moeilijk en voor minder kwijt als een gewone 6 bak....
Bak en hydrounit ja. Van de hydrounit weten we ondertussen dat niet de unit kapot gaat, maar in 99% van de gevallen de motor die de pomp aandrijft. En dit is niks meer dan een ordinaire electromotor die elke zaak die alternators en startmotors reviseerd ook kan maken. En dan betaal je €50-€100 ipv €3000(!) bij BMW voor een complete nieuwe hydrounit.
De standaard motor heeft plastic insulators die op den duur smelten en dan kortsluiten. Die unit zit ook direct naast het uitlaatspruitstuk en daar helpt zo'n alu hitteschildje verder niet tegen.
Mogelijk dat die bij een SMGII daarom wel naar onder het inlaatspruitstuk is verhuist.
Navraag bij de leverancier (Sachs) door "Daandaman" heeft opgeleverd dat we nu weten dat (ook) Sachs niet los de motor levert.
En als je nog wilt flipperen is dat eenvoudig te maken.
Die probeer ik me te visualiseren, maar kom er niet uit. Ik snap even het verband niet tussen wel/geen slicks en iets minder snel kunnen terugschakelen. Het type band maakt toch geen verschil in snelheid/rpm?Bert ///M3 schreef:Als SMG gewoon goed functioneerde dan is het wel te doen. Alleen als je op slicks staat zou je misschien een probleem kunnen hebben omdat de bak terugschakelen nog niet toestaat vanwege de snelheid.
- Bert ///M3
Je hebt op slicks een veel hogere remvertraging. Dus je remt maar heel erg kort qua tijd. Als je dus op de rem gaat en bijvoorbeeld het commando geeft om 2 versnellingen terug te schakelen dan loop je kans dat de bak als het ware even na moet denken omdat de computer vind dat de snelheid tijdens het commando nog te hoog is. Vooral met korte diffs kan dit lastig zijn.
Wat me ook bij het volgende brengt, SMG werkt niet 100% met kortere diffs. Dan krijg je boven de 3500 RPM een foutmelding tijdens het schakelen, en je kan pas weer schakelen als die weg is.
Wat me ook bij het volgende brengt, SMG werkt niet 100% met kortere diffs. Dan krijg je boven de 3500 RPM een foutmelding tijdens het schakelen, en je kan pas weer schakelen als die weg is.
- Dennis Cavallino
Het wordt wel een leerzaam draadje zo, tnx guys! Misschien wordt JWD nu zo enthousiast dat 'ie hem gewoon gaat houden. 

- MParallel
Ah ok. Het zit hem dus in de tijd van remmen. Of misschien beter gezegd, de motor heeft niet de kans om terug te vallen in toeren, waarin de SMG het veilig acht terug te schakelen?Bert ///M3 schreef:Je hebt op slicks een veel hogere remvertraging. Dus je remt maar heel erg kort qua tijd. Als je dus op de rem gaat en bijvoorbeeld het commando geeft om 2 versnellingen terug te schakelen dan loop je kans dat de bak als het ware even na moet denken omdat de computer vind dat de snelheid tijdens het commando nog te hoog is. Vooral met korte diffs kan dit lastig zijn.
Ik weet niet in hoeverre het rpm signaal en snelheidssignaal meedoen in de berekening of hoe deze ten opzicht van elkaar worden vergeleken.
Ik heb wel een overzicht van alle SMG ingangssensoren en -signalen die gebruikt worden, maar niet de relatie van die signalen t.o.v. elkaar.
Ik vond het bijvoorbeeld "leuk" om te lezen dat de olietemp van de bak wordt meegenomen en dat de SMG een hogere druk gebruikt voor het schakelen als de temp koud is (dikker) en dus meer kracht nodig is. En dus minder druk gebruikt als de temp stijgt.
Je hebt het me wel eens uitgelegd van dat diff en ik vroeg toen, maar hoe zit het dan met kleinere wielen (omtrek), dat geeft hetzelfde effect als een kortere overbrenging diff.
Zowel een korter diff of kleinere wielomtrek zorgt voor een wijziging in het motortoerental bij dezelfde snelheid.
En de snelheid wordt afgelezen a.d.v. input van ABS sensoren aan de wielen...
Goed, ik mis elke keer iets in het plaatje want diff is in de praktijk gebleken dat het problemen geeft, terwijl ik meerdere SMG eigenaren ken met andere dan de originele wielmaat (omtrek) en die allemaal geen problemen hebben. Tenzij het allemaal net weer binnen bepaalde marges blijft...
- Bert ///M3
Fout, het snelheidssigaal komt van het diff en gaat naar de cluster, DME en SMG ecu. Daarom loopt het met een ander diff wel spaak en met andere wielen niet. Snelheid word op de kroon van het diff gemeten.
ABS vergelijkt alleen pulsen onderling. Als daar wat mee is, bijvoorbeeld wielsensor stuk dan spring SMG ook in fout mode. Je kan dus ook geen SMG bak gebruiken zonder fabrieks ABS, en ook ABS niet uitschakelen.
ABS vergelijkt alleen pulsen onderling. Als daar wat mee is, bijvoorbeeld wielsensor stuk dan spring SMG ook in fout mode. Je kan dus ook geen SMG bak gebruiken zonder fabrieks ABS, en ook ABS niet uitschakelen.
- MParallel
Ik hoor wat je zegt, maar kwartje valt nog niet.
Enige wat ik me kan indenken is dat bij een ander diff je de snelheid ingaande as en kroonwiel t.o.v. elkaar wijzigt. Bij andere maat wielen verander je die twee te samen.
Is ook jammer dat de techniek niet zover besproken wordt in documentatie. Er staat wel dat het ABS signaal als input dient, maar niet voor welke parameter(s).
Mijn fout overigens, diff is natuurlijk snelheidsignaal, niet toerental.
Enige wat ik me kan indenken is dat bij een ander diff je de snelheid ingaande as en kroonwiel t.o.v. elkaar wijzigt. Bij andere maat wielen verander je die twee te samen.
Is ook jammer dat de techniek niet zover besproken wordt in documentatie. Er staat wel dat het ABS signaal als input dient, maar niet voor welke parameter(s).
Mijn fout overigens, diff is natuurlijk snelheidsignaal, niet toerental.
- Bert ///M3
De sensor voor snelheid zit achter op het diff, de tachoring zit op de sperklok.
Als je een M3 met een origineel diff op winkelwagen wieltjes zet, dan is het aantal omwentelingen van de sperklok en de uigaande assen gelijk aan origineel.
Als je een M3 op tractorwielen zet zelfde.
Bij een M3 met een korter diff draait de sperklok in het diff en dus de uitgaande assen minder omwentelingen. En dan verander je dus de relatie tussen toerental/versnelling/snelheid.
Daarom is ook het zo dat de snelheidsmeter in het dash bij een auto met een kort diff gewoon klopt maar met veel kleinere wielen klopt die dus niet meer.
Als je een M3 met een origineel diff op winkelwagen wieltjes zet, dan is het aantal omwentelingen van de sperklok en de uigaande assen gelijk aan origineel.
Als je een M3 op tractorwielen zet zelfde.
Bij een M3 met een korter diff draait de sperklok in het diff en dus de uitgaande assen minder omwentelingen. En dan verander je dus de relatie tussen toerental/versnelling/snelheid.
Daarom is ook het zo dat de snelheidsmeter in het dash bij een auto met een kort diff gewoon klopt maar met veel kleinere wielen klopt die dus niet meer.
- JWD
Zeker, fijne relevante info, keep them coming!Dennis Cavallino schreef:Het wordt wel een leerzaam draadje zo, tnx guys! Misschien wordt JWD nu zo enthousiast dat 'ie hem gewoon gaat houden.
Enneh je kan weleens gelijk hebben, misschien duw ik maandagavond mijn gereedschap karretje naast de M3 en begin ik weer eens met demonteren.
Een track only LTW met vers 321pk blok is eigenlijk te mooi om te laten gaan

In totaal heb ik een ongeveer 4000-5000km ge-raced met SMG en eigenlijk maar 2- of 3x de gevreesde bak storing indicator voorbij zien komen (mijn M3 sedan had ongeveer 18k straat km's op de teller) dit was meestal na een aantal sprints waar bij de clutch dump gebruikt werd, launch control mag het nog niet heten bij SMG1 want het is simpelweg alleen de koppeling die je laat schieten na het loslaten van de shifter.
1x is het hydraulische systeem nagevuld zo ver ik weet en de rest was het een kwestie van afkoelen.
Ik weet niet of de koppeling temperatuur invloed heeft op de 'storing' of dat het de hydraulische olie was die te warm werd door het vele schakelen vanuit stilstand en dan weer na 1 ronde stoppen op de finish lijn.
Misschien heeft het zin om een mist- of koplamp op te offeren voor een stukje luchtkoeling naar de SMG pomp.
- JWD
In het filmpje sta ik ook op slicks, het zijn geen hele snelle rondes maar het komt vrijwel niet voor dat de bak niet 'luistert' of je moet echt bij te hoge toeren terug schakelen.Bert ///M3 schreef: Als SMG gewoon goed functioneerde dan is het wel te doen. Alleen als je op slicks staat zou je misschien een probleem kunnen hebben omdat de bak terugschakelen nog niet toestaat vanwege de snelheid. Dan moet je zeg maar een fractie later terugschakelen. Maar bij de 3,2 motoren levert heel ver terugschakelen niet zo veel winst op door de vermogensafgifte.
- MParallel
Ben zelf geen racer of wat dan ook en heb met de M3 afgelopen zomer 2x Nurburgring GP track sessie gedaan en 12 rondjes Nordschleife en geen moment gehad dat ik naar een handbak verlangde.
En dat met een niet meer frisse accumulator, waarvan een verse klaar ligt.
En dat met een niet meer frisse accumulator, waarvan een verse klaar ligt.
- JWD
Soms heb je ineens zoiets van nu of nooit, dus je rolt je weer keurig opgebouwde M3 in een stoffig gedeelte waar een verbouwing plaats vind, zet je gereedschap kar ernaast en begint met demonteren.
En zo geschiedde.....

Geen weg meer terug nu, dit wordt DE rwd trackday auto.
Iemand interesse in een splinternieuw M3 interieur?

Oh en de auto is niet meer te koop, maar wat mij betreft mag het draadje open blijven voor de SMG discussies en andere dingetjes
MParallel; Heb je ervaring met het aanpassen van SMG1 naar flipper stuur?
Ik neem aan dat je vrij eenvoudig wat draadjes kan bij plaatsen op de + en - van de SMG shifter in de middenconsole?
En zo geschiedde.....
Geen weg meer terug nu, dit wordt DE rwd trackday auto.

Iemand interesse in een splinternieuw M3 interieur?
Oh en de auto is niet meer te koop, maar wat mij betreft mag het draadje open blijven voor de SMG discussies en andere dingetjes

MParallel; Heb je ervaring met het aanpassen van SMG1 naar flipper stuur?
Ik neem aan dat je vrij eenvoudig wat draadjes kan bij plaatsen op de + en - van de SMG shifter in de middenconsole?
- Booooh
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
De enige juiste keuze
, veel plezier met het (weer) ombouwen ...
Ben

Ben
- GTRene
mooie keuze lijkt me, keep us posted. 

- MParallel
Nieuwe stoffen Vader's, daar doen amerikanen een moord voor.
Ik heb zelf (nog) geen flippers, maar het is idd niet meer dan draadje naar de schakelaars doortrekken. Het is natuurlijk gewoon een knopje.
Dus pfl e38/e39 sleepring scoren en flippers aan stuur fixen.
Wat punt van aandacht kan zijn: normaal kun je alleen die +/- bedienen als de pook in S staat. Met flippers aan het stuur kun je die dus ook bedienen als de pook in E staat en dat zou mogelijk storingen kunnen geven.
Echter, staat me iets bij dat de pook pas in S die +/- knoppen vrijgeeft. In dat geval gaat bovenstaande niet op.
Ik heb zelf (nog) geen flippers, maar het is idd niet meer dan draadje naar de schakelaars doortrekken. Het is natuurlijk gewoon een knopje.
Dus pfl e38/e39 sleepring scoren en flippers aan stuur fixen.
Wat punt van aandacht kan zijn: normaal kun je alleen die +/- bedienen als de pook in S staat. Met flippers aan het stuur kun je die dus ook bedienen als de pook in E staat en dat zou mogelijk storingen kunnen geven.
Echter, staat me iets bij dat de pook pas in S die +/- knoppen vrijgeeft. In dat geval gaat bovenstaande niet op.
-
Betekent dit dat het nu tijd is om de M3 cabrio te verkopen?JWD schreef: Oh en de auto is niet meer te koop,

- JWD
http://www.autoscout24.nl/details.aspx?&id=236165249" onclick="window.open(this.href);return false;Bombadil schreef:Betekent dit dat het nu tijd is om de M3 cabrio te verkopen?JWD schreef: Oh en de auto is niet meer te koop,
Al een tijdje hoor, grote schoonmaak hier

- Petrolhead Tom
Goed bezig! 

- JWD
Echo... echo.... echo.......
Ongelooflijk hoeveel troep ze in zo'n auto stoppen, iedereen staat te klappen als een een producent z'n auto 100kg lichter maakt maar ik heb al minimaal 60kg aan geluid dempende materialen naast de auto liggen.
Er ligt een kabelboom in waar de spaceshuttle jaloers op is dus daar moeten we ook nog maar even in duiken

Hij is in ieder geval een stuk lichter nu.

- Geert.

Als dit pas het begin is dan ben ik erg benieuwd naar het eindresultaat

- Jesper
- Auto: BMW M135i
Goed bezig! Meteen veel werk verzet zo te zien. Keep us posted!