F13 M6
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10891
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: F13 M6
Prachtige auto! Gefeliciteerd daarmee! Veel veilige kilometers gewenst! En eens met de eerdere lofzangen over Akra! Kost wat maar is echt mooi spul.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: F13 M6
Ik had gisteren een afspraak in Frankrijk dus kon ik de M6 eens even uitproberen. De auto vorige week op winterbanden gezet (Michelin pilot alpin 265/35/20 en 295/30/20) dus met vers rubber was ik er klaar voor.
Vanaf lage snelheid optrekken was me al opgevallen dat hij telkens in de tractioncontrol loopt. Gisteren op de snelweg (droog wegdek) vanaf 125 km tot 240 km blijft gewoon continu de tractioncontrol ingrijpen.
Dempers harder en zachter gezet maar maakt geen verschil. Zit dit nu puur in de banden of zou er iets anders aan de hand zijn.
Vanaf lage snelheid optrekken was me al opgevallen dat hij telkens in de tractioncontrol loopt. Gisteren op de snelweg (droog wegdek) vanaf 125 km tot 240 km blijft gewoon continu de tractioncontrol ingrijpen.
Dempers harder en zachter gezet maar maakt geen verschil. Zit dit nu puur in de banden of zou er iets anders aan de hand zijn.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: F13 M6
Zit em in de banden idd.
- Vliet
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: F13 M6
Prachtige auto, moet alleen wel ff wennen aan het stuur. Maar er zijn toch ook mods om de kleppen altijd open te hebben (golf-t mod ofzo).
Veel
Veel

-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: F13 M6
Ik heb pas hetzelfde mee gemaakt met een z3m, daar zat het hem in de omtrek van de banden.
verschil in omtrek tussen voor en achter was ongeveer 3,5cm bij (vol) gas geven dacht de tractioncontrol ook dat er wielspin was.
eerst even getest zonder tractioncontrol en toen ging het goed, setje wielen gemonteerd met gelijke omtrek voor en achter en het probleem was opgelost.
verschil bij jou in omtrek is bijna 2,7 cm, weet niet of dit genoeg is om de tractioncontrol in te laten grijpen maar het is een optie.
verschil in omtrek tussen voor en achter was ongeveer 3,5cm bij (vol) gas geven dacht de tractioncontrol ook dat er wielspin was.
eerst even getest zonder tractioncontrol en toen ging het goed, setje wielen gemonteerd met gelijke omtrek voor en achter en het probleem was opgelost.
verschil bij jou in omtrek is bijna 2,7 cm, weet niet of dit genoeg is om de tractioncontrol in te laten grijpen maar het is een optie.
- maarten22
- Berichten: 1265
- Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
- Auto: Porsche 911 964 C2
- Locatie: Oegstgeest
Re: F13 M6
Dit is de originele bandenmaat voor een F13 M6.
- Vliet
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: F13 M6
Dat het de originele bandenmaat is voor het model zegt niets. Ik dacht eerst dat je bedoelde vanwege de trekkracht dat je TC problemen had. Maar ik heb precies hetzelfde euvel gehad met mijn 530d. Ook een OEM breedset, met de juiste bandenmaat erop. Alles vervangen aan de auto van de wielsensoren tot de ASC/ABS computer (dure grap). Niets hielp.
Totdat ik een non breedset erop legde, probleem voorbij...... Met dank aan Bas Roos die een X3 had van een klant met hetzelfde gezeik.
Totdat ik een non breedset erop legde, probleem voorbij...... Met dank aan Bas Roos die een X3 had van een klant met hetzelfde gezeik.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: F13 M6
Bandenmaat en velgen zijn origineel. Heb er alleen last van bij hard optrekken. Zit waarschijnlijk gewoon in de winterbanden die het vermogen niet op de weg krijgen.
- Knot
- Berichten: 40265
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: F13 M6
Dikke auto hoor, erg gaaf!
Vind de standaard velgen prima staan eerlijk gezegd. Uitlaatklep zou als het goed is in sportplus open moeten gaan.
Die Axle-back gaat wel herrie maken ben ik bang. Zou het zelf altijd op de duurdere tour gooien. Standaard einddempers of iets van eisenmann (maar niet de race versie) en dan de resonators eruit halen en/of eventueel racekats als bonus, bouw je druk op wat nog door de einddemper moet, vind ik zelf een mooier geluid van dat het er zo uitwaait bij de bumper.
Vind de standaard velgen prima staan eerlijk gezegd. Uitlaatklep zou als het goed is in sportplus open moeten gaan.
Die Axle-back gaat wel herrie maken ben ik bang. Zou het zelf altijd op de duurdere tour gooien. Standaard einddempers of iets van eisenmann (maar niet de race versie) en dan de resonators eruit halen en/of eventueel racekats als bonus, bouw je druk op wat nog door de einddemper moet, vind ik zelf een mooier geluid van dat het er zo uitwaait bij de bumper.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: F13 M6
Ik heb sinds een paar weken de 21 inch Vorsteiner wielen eronder. Deze velgen echter geven een trilling in het stuur van 120 tot 150 km. Velgen zijn op alle mogelijke manieren gebalanceerd en op de balanceermachine zijn ze telkens gewoon goed zonder dat er heel veel lood op moet. Met of zonder spacers geeft bijna geen verschil.
De originele 20 inch velgen met winterbanden geeft geen probleem. Waar kan dit nu nog meer inzitten ?
De originele 20 inch velgen met winterbanden geeft geen probleem. Waar kan dit nu nog meer inzitten ?
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Re: F13 M6
Banden, hoogteslag.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: F13 M6
De banden zelf al gecheckt?David R. schreef:Ik heb sinds een paar weken de 21 inch Vorsteiner wielen eronder. Deze velgen echter geven een trilling in het stuur van 120 tot 150 km. Velgen zijn op alle mogelijke manieren gebalanceerd en op de balanceermachine zijn ze telkens gewoon goed zonder dat er heel veel lood op moet. Met of zonder spacers geeft bijna geen verschil.
De originele 20 inch velgen met winterbanden geeft geen probleem. Waar kan dit nu nog meer inzitten ?
- Marsnel
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
- Auto: Civic B18c | E91 335D
- Locatie: Waddinxveen
Re: F13 M6
Hoogteslag zou kunnen idd.
Beetje bandenboer checkt dit tijdens monteren..
Beetje bandenboer checkt dit tijdens monteren..
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: F13 M6
sowieso als je bv nwe banden monteert altijd eerst de oude loodjes er af halen, zou ik trouwens altijd doen voor balanceren...
waar het bv aan zou kunnen liggen is bv je hebt het naafgat niet goed ten opzichte van je wielnaaf of hoe heet die as...
stel naaf is 72.6 en je velg gat is 73.1
dan kan je denken van ow...ach dat beetje en mijn bouten zijn konisch maar dat maakt niet voldoende goed, moet strak /pas op de as zitten en natuurlijk moet het aanslag vlak schoon zijn.
geld natuurlijk ook voor spacers e.d.
wellicht zit daar ergens iets?
waar het bv aan zou kunnen liggen is bv je hebt het naafgat niet goed ten opzichte van je wielnaaf of hoe heet die as...
stel naaf is 72.6 en je velg gat is 73.1
dan kan je denken van ow...ach dat beetje en mijn bouten zijn konisch maar dat maakt niet voldoende goed, moet strak /pas op de as zitten en natuurlijk moet het aanslag vlak schoon zijn.
geld natuurlijk ook voor spacers e.d.

wellicht zit daar ergens iets?
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: F13 M6
David R. schreef:Ik heb sinds een paar weken de 21 inch Vorsteiner wielen eronder. Deze velgen echter geven een trilling in het stuur van 120 tot 150 km. Velgen zijn op alle mogelijke manieren gebalanceerd en op de balanceermachine zijn ze telkens gewoon goed zonder dat er heel veel lood op moet. Met of zonder spacers geeft bijna geen verschil.
De originele 20 inch velgen met winterbanden geeft geen probleem. Waar kan dit nu nog meer inzitten ?
- Erik
- Berichten: 1978
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: F13 M6
Ik had zelf op winterbanden ook last van wielspin tot ver boven de 200kmh.
Vandaag eerste ritje met zomerbanden, nergens meer last van, wat een acceleratie
(F10 M5)
Vandaag eerste ritje met zomerbanden, nergens meer last van, wat een acceleratie

(F10 M5)
- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Re: F13 M6
Hoogteslag kan, ik weet niet of je met runflat rijdt maar dat kan ook veel trillingen veroorzaken.
Het duurde bij mij best een tijd voordat de winterset trillingsvrij was; nu de zomerset nog...
Het duurde bij mij best een tijd voordat de winterset trillingsvrij was; nu de zomerset nog...
- ///Martin
- Berichten: 547
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 23:31
- Locatie: Rotterdam
Re: F13 M6
Heb je het set al middels krachtenvariatie laten balanceren?David R. schreef:Ik heb sinds een paar weken de 21 inch Vorsteiner wielen eronder. Deze velgen echter geven een trilling in het stuur van 120 tot 150 km. Velgen zijn op alle mogelijke manieren gebalanceerd en op de balanceermachine zijn ze telkens gewoon goed zonder dat er heel veel lood op moet. Met of zonder spacers geeft bijna geen verschil.
De originele 20 inch velgen met winterbanden geeft geen probleem. Waar kan dit nu nog meer inzitten ?
-
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
- Locatie: Randstad
Re: F13 M6
Hier nog even op terugkomende; in de buitenste uitlaatstukken zit een vlinderklep die vanaf 3000rpm open gaan.David R. schreef:Hoe zit het eigenlijk met die kleppen in de uitlaat. Ik heb zelf het idee dat in de sportplus stand hij meer geluid produceert dan in de comfort stand. Ik zag op een of andere site ook al dat ze de klep in open stand vastzetten. Daar hadden ze het er echter over dat er een verschil zat tussen de europese en amerikaanse versie qua aansturing van de klep. Weet iemand hier iets over ?
Het veranderen van de settings (M1, M2, Sport enz..) zorgt er niet voor dat de kleppen open gaan, alleen het Active Sound Design systeem gaat meer geluid produceren door de speakers.
Nu heb ik laatst de ExhaustMeister besteld en ingebouwd in de M5 (http://www.exhaustmeister.com" onclick="window.open(this.href);return false;) waarmee je met een afstandsbediening de kleppen kunt openen.
Verwacht niet meteen dat de OEM uitlaat veranderd in een Akrapovic, maar toch zorgt het voor een leuk beetje extra geluid

- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: F13 M6
+1 Dat zou ik ook aan kunnen bevelen.///Martin schreef:Heb je het set al middels krachtenvariatie laten balanceren?David R. schreef:Ik heb sinds een paar weken de 21 inch Vorsteiner wielen eronder. Deze velgen echter geven een trilling in het stuur van 120 tot 150 km. Velgen zijn op alle mogelijke manieren gebalanceerd en op de balanceermachine zijn ze telkens gewoon goed zonder dat er heel veel lood op moet. Met of zonder spacers geeft bijna geen verschil.
De originele 20 inch velgen met winterbanden geeft geen probleem. Waar kan dit nu nog meer inzitten ?
BMW dealers hebben tegenwoordig de mogelijkheid zo'n krachtvariatiemeting uit te voeren.
Beetje bandenboer waarschijnlijk ook.
Overigens rijden de M-modellen niet op Run On Flat banden dus dat zal het probleem niet zijn.
Akra uitlaat zou ik persoonlijk niet voor gaan. Het geluid is in orde, de afwerking vind ik persoonlijk niet top.
De dempers van Manhart en b.v. PP-Performance vind ik qua looks veel netter en klinken ook goed. Zeker het complete systeem geleverd via PP-Performance wat nu onder de M5 van Frank zit

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: F13 M6
Fraai apparaat! 

- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: F13 M6
[/quote]
Heb je het set al middels krachtenvariatie laten balanceren?[/quote]
Is ook al gebeurd en kwamen geen spannende dingen uit. Ook geen hoogteslag oid.
Heb je het set al middels krachtenvariatie laten balanceren?[/quote]
Is ook al gebeurd en kwamen geen spannende dingen uit. Ook geen hoogteslag oid.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: F13 M6
heb je mijn tips van hierboven, vanaf regel 2 al geprobeerd?
dus speling op bv de spacers en of velg op de as/spacer e.d.?
dus speling op bv de spacers en of velg op de as/spacer e.d.?
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: F13 M6
Is allemaal al gebeurdGTRene schreef:heb je mijn tips van hierboven, vanaf regel 2 al geprobeerd?
dus speling op bv de spacers en of velg op de as/spacer e.d.?
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 16:11
Re: F13 M6
Beste David,
de tips zoals hierboven zouden in principe volgens mij tot de oplossing moeten leiden.
Tip van mij, neem anders de F13 donderdag mee naar Spa.
Nemen wij de F10 en de E92 ook mee.
Ruilen wij een keer van auto.

Geintje.
Het is inderdaad een irritant probleem en soms lastig op te lossen.
Zeker als je er niet achterkomt waardoor het komt en je eigenlijk alle logische zaken al hebt geprobeerd.
Mocht het niet lukken, ik heb een heel goed adres in Vianen zitten die ervaring hebben op alle gebied wat dit betreft en wellicht zou kunnen helpen.
Groeten,
Jan-Jaap
de tips zoals hierboven zouden in principe volgens mij tot de oplossing moeten leiden.
Tip van mij, neem anders de F13 donderdag mee naar Spa.
Nemen wij de F10 en de E92 ook mee.
Ruilen wij een keer van auto.

Geintje.
Het is inderdaad een irritant probleem en soms lastig op te lossen.
Zeker als je er niet achterkomt waardoor het komt en je eigenlijk alle logische zaken al hebt geprobeerd.
Mocht het niet lukken, ik heb een heel goed adres in Vianen zitten die ervaring hebben op alle gebied wat dit betreft en wellicht zou kunnen helpen.
Groeten,
Jan-Jaap
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 1234pk6, EricYellow, jos_br, KoenM en 11 gasten