Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door Reind » 16 okt 2013, 15:16

Geluid erbij:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aNmN0l_U ... OilUlJ0F5g[/youtube]

Hij klink heel zuiver. Niet zo onbeschoft luid, zoals die cliko die erachteraan komt.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door Erik K. » 16 okt 2013, 15:54

M3 Duif schreef:
Erik K. schreef:Bij Jelmer van JM-tuning kun je zelf kiezen hoe je de eindstukken wilt hebben.

Klinkt zeker goed, zijn de cats ook nog door sportcats vervangen?
Alles origineel, alleen einddemper vervangen :mrgreen:

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 17 okt 2013, 14:29

De auto klinkt echt goed!! Ik denk als ik het laat doen laat ik er gelijk een lijn vanaf het spruitstuk onderzetten met race cats eronder.

Gisteravond de auto bij Bas Roos gebracht, ze hebben er wel echt verstand van, ben benieuwd wat het gaat brengen. Ik kreeg ook nog de tip dat de bobines vervangen ook nog waanzinnig verschil kunnen maken, gelijk maar eens kijken wat dat geintje gaat kosten

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door markm » 17 okt 2013, 15:42

Ja die mannen hebben zeker een hoop kennis in huis.
Niks gehoord van het verhaal kleppen stellen?

Bobines kosten volgens mij iets van 50 eur st.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door Joy » 17 okt 2013, 16:07

Bij de dealer zijn ze rond de 100 euro per stuk. Daar heb ik me toen ook lelijk op verkeken.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door markm » 17 okt 2013, 16:17

Dan zijn ze aardig duur geworden. Heb er ooit een x eentje laten vangen bij de dealer. Jaartje of 8 geleden was 50 eur. kwijt toen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door ///Joost » 17 okt 2013, 23:28

markm schreef:Ja die mannen hebben zeker een hoop kennis in huis.
Niks gehoord van het verhaal kleppen stellen?

Bobines kosten volgens mij iets van 50 eur st.
Inderdaad...59 Euro voor een Bosch bij Mister Auto. Dat ze bij de dealer 100 zijn kan dan wel kloppen ja.

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 28 okt 2013, 10:52

Een mailtje terug gehad van Bas Roos dat de auto klaar is om op te halen

Het volgende is gedaan:

Kleppen gesteld , een aantal met te veel speling
Vanos afstelling verkeerd
Stuurhuis vervangen
Draagarm rubbers achter vervangen
Uitgelijnd

Ik heb nu nog liggen voor montage , originele achter lichten met oranje knippers en oranje knippers voor voor.

Als ik de auto terug heb gaat deze de garage in voor een grote poetsbeurt en ik wil de velgen laten spuiten.

Ik heb ook mijn oog laten vallen op de Estoril blauwe Z3 M die op het forum te koop staat, misschien maar eens kijken of we het eens kunnen worden

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8785
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door MParallel » 28 okt 2013, 12:04

Toch wel een M Coupe dan hè...

Vanos kun je weinig aan afstellen, dat regelt de DME. Ben dan toch benieuwd wat er afgesteld is.

Oranje knippers zullen mooi staan op je paarse M.

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 28 okt 2013, 12:11

Ik ben altijd fan geweest van de Z3 coupe, en zo in het estoril blauw echt een super combi. Het is een auto die ik gewoon weg wil zetten en een paar keer in de zomer mee wil rijden. De M3 is een praktischere auto en gaat ook nooit meer weg.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8785
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door MParallel » 28 okt 2013, 12:14

Trouwens een S50 of S54 MZ3?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door GTRene » 28 okt 2013, 12:38

een M coupe is gaaf kan ik je vertellen :mrgreen: :df:

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 28 okt 2013, 14:08

MParallel schreef:Trouwens een S50 of S54 MZ3?
Is een S50

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door ///Joost » 28 okt 2013, 15:11

MParallel schreef: Vanos kun je weinig aan afstellen, dat regelt de DME. Ben dan toch benieuwd wat er afgesteld is.
Misschien het drukventiel? Ik vind het ook altijd 'verwarrend' als er met de term 'afstellen' gesmeten wordt door garagisten bij vanalles en nog wat. Dat is wel een heeeeeeel breed begrip.

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 28 okt 2013, 16:37

De nokkenassen zijn een keer los geweest en de prutsers die dat gedaan hebben hadden de inlaat nokken as 2 tanden verkeerd er op gezet waardoor ook de instelling ook niet klopt

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door ///Joost » 28 okt 2013, 16:40

M3 Duif schreef:De nokkenassen zijn een keer los geweest en de prutsers die dat gedaan hebben hadden de inlaat nokken as 2 tanden verkeerd er op gezet waardoor ook de instelling ook niet klopt
:duh: Oink...scary shit, met een verstelbare regeling zoals Vanos. Blij dat het allemaal goed is afgelopen. Overigens ben ik wel verbaasd over de te grote klepspeling. Normaal gesproken slijten de klepzittingen waardoor de speling juist afneemt. Gevalletje te ruim gesteld wellicht (niet exact de juiste shims voor handen)?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8785
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door MParallel » 28 okt 2013, 16:49

2 tanden verkeerd?!? :shock:

Nou veel meer tanden had dat ook niet moeten zijn lijkt me.

Maar dat geeft antwoord op me vraag. Er is dus niks "afgesteld" aan de Vanos zelf.

Alleen die rubbers bij de ventielen/actuators schijnen wel te gaan lekker op de duur en kun je vervangen. Of door aftermarket van ander materiaal wat beter zou zijn...

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 28 okt 2013, 16:57

Voor het kleppenstellen heb ik nog niet exact gevraagd hoe het zat dus moet ik nog op terug komen, vandaag ook maar gelijk de bobines besteld. Ik heb nog nooit een vanos los gehaald dus heb geen idee hoe het zit, ik weet ook niet of deze er maar op een manier op kan ten opzichte van het nokkenastandwiel.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door ///Joost » 28 okt 2013, 18:59

M3 Duif schreef:Voor het kleppenstellen heb ik nog niet exact gevraagd hoe het zat dus moet ik nog op terug komen, vandaag ook maar gelijk de bobines besteld. Ik heb nog nooit een vanos los gehaald dus heb geen idee hoe het zit, ik weet ook niet of deze er maar op een manier op kan ten opzichte van het nokkenastandwiel.
Ik heb mijn Vanos (enkele Vanos S50B30, maar zelfde principe) wel eraf gehad en compleet gereviseerd. Hij grijpt op je nokkenassen met een schuine vertanding waar een asje aan vast zit (tandwiel in tandwiel). Normaal gesproken laat je dat deel zitten, want die komt los van de Vanosunit zelf. Als ie er onverhoopt toch per ongeluk uitkomt is het wel zaak om 'm op dezelfde manier terug te zetten.

Vbw de seals op je solenoids waar MPara het over had, die van de E39 M5 schijnen wel van het betere Viton te zijn gemaakt. Echter heb ik gewoon preventief nieuwe E36 seals gehaald bij de dealer. Ze lekten bij mij na 170k km nog niet, dus als deze nieuwe ook weer zo lang mee gaan ben ik tevreden.

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 31 okt 2013, 10:45

Gister avond de M3 weer opgehaald , moet wel zeggen dat de auto een stuk beter gaat, loopt moeiteloos door tot hoogst illegale snelheden. Ik moet wel zeggen dat de M3 voor mijn gevoel sneller is dan de EVO 8 met 350 pk die ik hiervoor had, op snelheden vanaf 100 km/u

Ik zou wel nog een keer willen weten hoe de auto zich verhoud ten opzichte van een andere standaard M3

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door Erik K. » 31 okt 2013, 13:41

M3 Duif schreef:Gister avond de M3 weer opgehaald , moet wel zeggen dat de auto een stuk beter gaat, loopt moeiteloos door tot hoogst illegale snelheden. Ik moet wel zeggen dat de M3 voor mijn gevoel sneller is dan de EVO 8 met 350 pk die ik hiervoor had, op snelheden vanaf 100 km/u

Ik zou wel nog een keer willen weten hoe de auto zich verhoud ten opzichte van een andere standaard M3
Dat kan zomaar dat jou M3 sneller is dan een EVO met 350pk.
Destijds heb ik eens tegen de RS4 (b5? biturbo )gereden van Rene hier van het forum, die had ipv 380pk - 408pk bij JD op de bank en hij hield mij niet bij op een sprintje van ongeveer 50 naar 200.

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 31 okt 2013, 14:33

De 3.0 moet je wel goed op toeren houden ik denk dat het erg uitmaakt van welke snelheid je weg gaat, zeker boven de 100 , 3 en 4e versnelling vind ik de auto echt stappen zetten. 0/100 doe ik eigenlijk nooit vind ik zonde maar denk ook niet dat de auto dan erg snel is

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door Erik K. » 31 okt 2013, 15:09

Klopt ja in 3 vanaf 100 starten, dan is de M3 bloedsnel en vlieg je in 4 zo over de 200 door.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door GTRene » 31 okt 2013, 17:42

zie je ook vaak in testen, sommige met veel meer vermogen toch langzamer naar de 200 wat je vaak ziet bij bepaalde audi, subaru en mitsu evo e.d., schijnbaar een aparte cw iets?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door ///Joost » 31 okt 2013, 19:26

GTRene schreef:zie je ook vaak in testen, sommige met veel meer vermogen toch langzamer naar de 200 wat je vaak ziet bij bepaalde audi, subaru en mitsu evo e.d., schijnbaar een aparte cw iets?
Overbrengingsverhoudingen van de bak en gewicht niet te vergeten...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RJK en 3 gasten