
[16-05-2013] DF @ Assen deel VI
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Heb me ook uitstekend vermaakt. Als eerste de baan op en als laatste er weer vanaf. 

-
- Berichten: 9435
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Voor het eerst een DF dag meegemaakt. Uberhaupt de eerste keer dat ik met een auto het circuit opging, altijd met motoren gereden en geraced. Werd nu wel eens tijd voor 4 wielen.
Een uur in een Koopmans 325i gereden. Hoe het was? Geweldig!
Heb het hele uur in 1 ruk doorgereden, geen pauze. Maximale rijtijd, 20+ rondjes gereden ofzo. Heb me echt geweldig vermaakt. BMW'tje deed het perfect ook, alleen wat teveel onderstuur maar ze zullen wel erg veilig staan afgesteld. Rijden ging ook wel erg goed, lekker aan het inhalen geweest. De baan ken ik natuurlijk (van het motorrijden) goed.
Daarna nog wat rondjes met André en Hielke meegereden, in de 1M en in de MX5. De 1M is briljant natuurlijk, heerlijk ding. Maar ook de rondjes in de MX5 waren lachen
, geweldig hoe Hielke met dit bootje op straatbandjes tekeer gaat. Gewoon humor.
Oftewel: topmiddag! En ik heb een nieuwe hobby erbij... gaan we dus vaker doen.
Een uur in een Koopmans 325i gereden. Hoe het was? Geweldig!

Daarna nog wat rondjes met André en Hielke meegereden, in de 1M en in de MX5. De 1M is briljant natuurlijk, heerlijk ding. Maar ook de rondjes in de MX5 waren lachen


Oftewel: topmiddag! En ik heb een nieuwe hobby erbij... gaan we dus vaker doen.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Wat ga je kopen Wouter? 

-
- Berichten: 9435
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Nou, voorlopig niks. Vind dit arrive-and-drive principe wel ideaal eigenlijk.Petrolhead Tom schreef:Wat ga je kopen Wouter?

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Goed punt! 

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Leuk om te lezen, Wouter!
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Was inderdaad top zeg.. Eerste keer voor mij op het circuit zelf rijden. Ging eigenlijk best lekker! Leuke baan ook.
Arrive & Drive principe is inderdaad erg leuk, maar als ik zelf iets gehad had, had ik de volle tijd op de baan rondgereden denk ik, ik wil weer rijden!
Dan maar misschien toch iets budgetsachtigs kopen?
Thanks again Riceaux!

Arrive & Drive principe is inderdaad erg leuk, maar als ik zelf iets gehad had, had ik de volle tijd op de baan rondgereden denk ik, ik wil weer rijden!

Dan maar misschien toch iets budgetsachtigs kopen?

Thanks again Riceaux!
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Tyf die camera op marktplaats en scoor een MX5. 

-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI


- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Hahaha Tom.. Is zeker een idee ja. 
Iemand mooi nieuw camera kopen?

Iemand mooi nieuw camera kopen?

-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 01:04
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Ik heb me ook prima vermaakt, echt een heerlijk dagje gehad, ondanks dat mijn auto niet echt meewerkte..
Het volledige onderstel van mijn swiftje aangepast, en dit was de vuurdoop.
Ik had een hoop tegenslag gehad, maar we waren dus op tijd klaar.
Circuit op gereden.. en absoluut kak! Hij stuurt en reageert een stuk scherper maar absoluut geen tractie de bochten uit, omdat het binnenste wiel spint.. dus bij lange na niet in de buurt gekomen bij het potentieel van de auto. Uit gekomen op een teleurstellende 2.15.6xx ,balen! Toch nog 38 ronden gereden, en nog een stuk of 4 in het vierkante swiftje van mijn team maat, waarin ik met 85% minder vermogen 2.19.6xx reed.
Maargoed, toch eindelijk eens ervaring op kunnen doen op assen, en dat was nodig zeg!
Het was uiteraard weer goed geregeld allemaal, en we hebben allemaal lekker de ruimte gehad om ons ding te doen, dus wederom een goede, positieve driving fun dag! Op naar de volgende!
Het volledige onderstel van mijn swiftje aangepast, en dit was de vuurdoop.
Ik had een hoop tegenslag gehad, maar we waren dus op tijd klaar.
Circuit op gereden.. en absoluut kak! Hij stuurt en reageert een stuk scherper maar absoluut geen tractie de bochten uit, omdat het binnenste wiel spint.. dus bij lange na niet in de buurt gekomen bij het potentieel van de auto. Uit gekomen op een teleurstellende 2.15.6xx ,balen! Toch nog 38 ronden gereden, en nog een stuk of 4 in het vierkante swiftje van mijn team maat, waarin ik met 85% minder vermogen 2.19.6xx reed.
Maargoed, toch eindelijk eens ervaring op kunnen doen op assen, en dat was nodig zeg!
Het was uiteraard weer goed geregeld allemaal, en we hebben allemaal lekker de ruimte gehad om ons ding te doen, dus wederom een goede, positieve driving fun dag! Op naar de volgende!
-
- Berichten: 11409
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Vandaag de beruchte federals getest:) En cameral beelden van de MX5 gemaakt:)
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Een verslagje van de dag van gisteren.
Terwijl het met een open auto zonder rolbeugel eigen niet verstandig was, kon ik het weer niet laten, eventjes met de MX-5 op Assen sturen. Omdat er weinig inschrijvers waren leek het me gisteren uitermate geschikt om het oude brikje eens van katoen te geven. Ik voel me op de openbare weg steeds vaker geremd om eens lekker door te trappen. En omdat het om de zoveel tijd mbt trackday rijden toch weer begint te jeuken hield ik de agenda en het weer goed in de gaten. Ik had me in de aanloop naar gisteren voorgenomen naar en in de Ramshoek een veiligheidsmarge in acht te houden. Met een stoffen dakje, en zonder rolbeugel wil je daar niet op je dak. De mede Fries dokter Gerlach uit Appelscha was de eerste Noorderling die op een nationaal circuit z'n waterloo onder een cabrio vond, ik wilde niet de laatste in die rij zijn. Ik had aan de hand van beschikbare MAX5 cup filmpjes en verzamelde GPS data berekend dat mijn topsnelheid richting ramshoek een theoretische 165 km/h kon worden. Even kort aanremmen zou het devies worden. In de praktijk van gisteren haalde ik slechts een teleurstellende 156 km/h. En ondanks een stug naar de plank gericht gaspedaal viel de topsnelheid midcorner ramshoek door een zettend kontje en andere wrijvingskrachten naar 145 km/h terug. Wel lekker safe natuurlijk. De straffe oostenwind bleek een behoorlijke spekbreker te zijn. Mijn topsnelheid van 159 km/h op de Performance Box behaalde ik achter de pits in westelijke richting. Zeer uitzonderlijk.
De cruciale passages op Assen waar je normaliter vol over de schotels kunt blaffen waren gisteren met banden "ontmand". Vooral het aanremmen van de Geert Timmer is hierdoor veel spannender geworden. Rem je te laat dan zit je bijna geheid in de banden. Het andere MX-je van gisteren heeft in die passage nog geprobeerd tussen twee bandenstapels door te komen. De krijgssporen op de flanken nadien (slechts strepen rubber) waren het bewijs dat dit zelfs voor een smalle auto niet paste. Op mijn GPS data was ook heel duidelijk te zien dat ik door die banden een veel ruimere marge met aanremmen in acht nam. Daar waar normaal met 0,8 G wordt geremd, stokt het voor de GT bij 0,6 G. In rondetijd schelen die bandenstapels op het circuit wel 2 seconden schat ik in. Ik noteerde een beste tijd van 2.19,6
Ik vond het verbijsterend hoe goed de auto zich hield. Ik had rekening met een opspelende koppeling gehouden. Bij snel accelereren vanuit stilstand wil ie wel eens iets slippen. Niets van dat al gisteren. Ook de remmen hielden zich over de 7 geklokte snelle ronden uitstekend. Ik rij op EBC yellowstuff op de voorkant na met originele remmerij. Achter doet niet goed mee vanwege remblokjes die de buitenste randen van de schijven niet goed raken. Motor, bak, besturing, ze gaven geen krimp. En wat blijft het wagentje geweldig sturen. Ook bij licht smerende bandjes blijf je als rijder enorm veel info via het stuur binnenkrijgen. Ik had een paar weken terug nieuwe Dunlop Sport Bluresponsesin de maat 195/50/15 laten monteren, en ze bleken informatieve en vertrouwenwekkende circuitbanden te zijn. Ze mogen dan wel een knauwtje gekregen hebben, maar de slijtage bleef binnen de perken. Als ultieme gripband zijn er betere. Ik had al uitgetest dat ze tov mijn oude Pirelli 5000 Drago's (een ontwerp van 20 jaar oud, de Dunlops zijn dit jaar uitgebracht) nagenoeg geen enkel voordeel in maximale bochtsnelheden opbrachten. Misschien had ik toch voor Toyo R1R's moeten gaan. Anderzijds vind ik het geluidscomfort en het vertrouwenwekkende van de Dunlops ook erg belangrijk.
Mijn autotje is op voorste remblokken, velgen (nb velgen) en Remus einddemper na, helemaal origineel. De schokbrekers en veren zitten er waarschijnlijk ook al de hele 183.000 km onder. De demping is nog goed maar van een strak rijdende auto is niet echt sprake. Ach, laat ik de video die nog gemaakt ge-edit moet worden maar voor zich laten spreken. Ik heb in ieder geval weer van m'n rondjes genoten. Organisatie, Peter en Geert, het was prima geregeld, bedankt!
Terwijl het met een open auto zonder rolbeugel eigen niet verstandig was, kon ik het weer niet laten, eventjes met de MX-5 op Assen sturen. Omdat er weinig inschrijvers waren leek het me gisteren uitermate geschikt om het oude brikje eens van katoen te geven. Ik voel me op de openbare weg steeds vaker geremd om eens lekker door te trappen. En omdat het om de zoveel tijd mbt trackday rijden toch weer begint te jeuken hield ik de agenda en het weer goed in de gaten. Ik had me in de aanloop naar gisteren voorgenomen naar en in de Ramshoek een veiligheidsmarge in acht te houden. Met een stoffen dakje, en zonder rolbeugel wil je daar niet op je dak. De mede Fries dokter Gerlach uit Appelscha was de eerste Noorderling die op een nationaal circuit z'n waterloo onder een cabrio vond, ik wilde niet de laatste in die rij zijn. Ik had aan de hand van beschikbare MAX5 cup filmpjes en verzamelde GPS data berekend dat mijn topsnelheid richting ramshoek een theoretische 165 km/h kon worden. Even kort aanremmen zou het devies worden. In de praktijk van gisteren haalde ik slechts een teleurstellende 156 km/h. En ondanks een stug naar de plank gericht gaspedaal viel de topsnelheid midcorner ramshoek door een zettend kontje en andere wrijvingskrachten naar 145 km/h terug. Wel lekker safe natuurlijk. De straffe oostenwind bleek een behoorlijke spekbreker te zijn. Mijn topsnelheid van 159 km/h op de Performance Box behaalde ik achter de pits in westelijke richting. Zeer uitzonderlijk.
De cruciale passages op Assen waar je normaliter vol over de schotels kunt blaffen waren gisteren met banden "ontmand". Vooral het aanremmen van de Geert Timmer is hierdoor veel spannender geworden. Rem je te laat dan zit je bijna geheid in de banden. Het andere MX-je van gisteren heeft in die passage nog geprobeerd tussen twee bandenstapels door te komen. De krijgssporen op de flanken nadien (slechts strepen rubber) waren het bewijs dat dit zelfs voor een smalle auto niet paste. Op mijn GPS data was ook heel duidelijk te zien dat ik door die banden een veel ruimere marge met aanremmen in acht nam. Daar waar normaal met 0,8 G wordt geremd, stokt het voor de GT bij 0,6 G. In rondetijd schelen die bandenstapels op het circuit wel 2 seconden schat ik in. Ik noteerde een beste tijd van 2.19,6
Ik vond het verbijsterend hoe goed de auto zich hield. Ik had rekening met een opspelende koppeling gehouden. Bij snel accelereren vanuit stilstand wil ie wel eens iets slippen. Niets van dat al gisteren. Ook de remmen hielden zich over de 7 geklokte snelle ronden uitstekend. Ik rij op EBC yellowstuff op de voorkant na met originele remmerij. Achter doet niet goed mee vanwege remblokjes die de buitenste randen van de schijven niet goed raken. Motor, bak, besturing, ze gaven geen krimp. En wat blijft het wagentje geweldig sturen. Ook bij licht smerende bandjes blijf je als rijder enorm veel info via het stuur binnenkrijgen. Ik had een paar weken terug nieuwe Dunlop Sport Bluresponsesin de maat 195/50/15 laten monteren, en ze bleken informatieve en vertrouwenwekkende circuitbanden te zijn. Ze mogen dan wel een knauwtje gekregen hebben, maar de slijtage bleef binnen de perken. Als ultieme gripband zijn er betere. Ik had al uitgetest dat ze tov mijn oude Pirelli 5000 Drago's (een ontwerp van 20 jaar oud, de Dunlops zijn dit jaar uitgebracht) nagenoeg geen enkel voordeel in maximale bochtsnelheden opbrachten. Misschien had ik toch voor Toyo R1R's moeten gaan. Anderzijds vind ik het geluidscomfort en het vertrouwenwekkende van de Dunlops ook erg belangrijk.
Mijn autotje is op voorste remblokken, velgen (nb velgen) en Remus einddemper na, helemaal origineel. De schokbrekers en veren zitten er waarschijnlijk ook al de hele 183.000 km onder. De demping is nog goed maar van een strak rijdende auto is niet echt sprake. Ach, laat ik de video die nog gemaakt ge-edit moet worden maar voor zich laten spreken. Ik heb in ieder geval weer van m'n rondjes genoten. Organisatie, Peter en Geert, het was prima geregeld, bedankt!
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Alvast een printscreantje van de videobeelden uit de auto van Andre.

-
- Berichten: 11409
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Het was een mooi schouwspel:)
Met 115pk strepen trekken hoe kan dat?

Met 115pk strepen trekken hoe kan dat?

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Ik wist het!Hielke schreef:Misschien had ik toch voor de Federals moeten gaan.
Maar leuk en uitgebreid verslag, Hielke. Mooi dat de Mazda zich zo goed houdt en ben zeer benieuwd naar de video (en naar de mening van Andre die wél met de Federals aan de slag ging).
-
- Berichten: 11409
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Snipe ik heb al een stukje geschreven in het draadje banden voor op het circuit.
hier.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 9&start=25" onclick="window.open(this.href);return false;
hier.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 9&start=25" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
zo op die foto zijn goede stabilisator stangen en of betere veren niet on-welkom
komen ook redelijk wat krachten op zo op het circuit.

komen ook redelijk wat krachten op zo op het circuit.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
In ieder geval blij om te lezen dat je nog leeftAndre schreef:Snipe ik heb al een stukje geschreven in het draadje banden voor op het circuit.
hier.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 9&start=25" onclick="window.open(this.href);return false;

- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Gelukkig zie je van dat zwammige in de bewegende beelden bijna niks meer René. Dan ligt ie nagenoeg als een plank.GTRene schreef:zo op die foto zijn goede stabilisator stangen en of betere veren niet on-welkom![]()
komen ook redelijk wat krachten op zo op het circuit.
Was nog een hachelijk avontuur met cameraman Andre achter me. Waren die banden gescheurd dan had ik 1500 kg 1M over het stoffen dak heen gekregen

-
- Berichten: 11409
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Ja dan was die rooie kartonnen doos goed plat geweest:)
-
- Berichten: 55216
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Mooi verhaal Hylke.
Aan die foto te zien zou je bijna denken dat je 'n rechtsgestuurde MX5 hebt..

Aan die foto te zien zou je bijna denken dat je 'n rechtsgestuurde MX5 hebt..

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: [16-05-2013] DF @ Assen deel VI
Wacht maar tot je de bochten naar rechts ziet 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten