Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voeding
- RVV
Re: Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voe
Boeken en een dieet is voor veel mensen ook een houvast. Hou ik me daar aan, dan komt het wel goed en val ik af. Maar afvallen is ook niet zo heel moeilijk. Veel belangrijker is om te weten wat voeding uiteindelijk met je doet.
Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat 100 gram zetmeel 400 gram vocht vasthoud in je lichaam. Als je dat niet weet kan dat heel demotiverend werken. Want wie herkend niet dat die 3 kilo is afgevallen.. 3 weken op vakantie gaat, veel zetmeel in de vorm van patat/aardappelen/pasta/brood en rijst eten en na de vakantie 5 kilo zwaarder zijn. Daarbij ook nog eens een verhoogde zoutiname met als resultaat nog eens 2 kilo vocht vasthouden.. en hopla 7 kilo zwaarder na 3 weken vakantie.. gvd zie je nou wel dat dieeten werkt ook voor geen meter!
Maar je bent in die 3 weken dan wel 7 kilo zwaarder geworden maar dat is geen 7 kilo vet. Een kilo pure vet is ongeveer 9000 kcal. Niemand lukt het om in 3 weken 63000 EXTRA kcal. in te nemen. (bodybuilders wel maar die verbranden het weer net zo hard).
Je bent dus ook geen 7 kilo in vet zwaarder geworden, maar grotendeels in de vorm van vocht. Zeg maar een kilo vet en 6 kilo vocht. Maar ondertussen beschouw je jezelf toch 7 kilo zwaarder, min de 3 kilo die je daarvoor was afgevallen dus 4 kilo zwaarder.
Resultaat, je stopt maar helemaal met dieeten want het werkt voor je gevoel voor geen meter.
Kijk daar gaat het fout, want als je niet weet dat allerlei processen in je lichaam voor een bepaald resultaat zorgen dan kun je je levensstijl en voedingspatroon daar niet op aanpassen.
Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat 100 gram zetmeel 400 gram vocht vasthoud in je lichaam. Als je dat niet weet kan dat heel demotiverend werken. Want wie herkend niet dat die 3 kilo is afgevallen.. 3 weken op vakantie gaat, veel zetmeel in de vorm van patat/aardappelen/pasta/brood en rijst eten en na de vakantie 5 kilo zwaarder zijn. Daarbij ook nog eens een verhoogde zoutiname met als resultaat nog eens 2 kilo vocht vasthouden.. en hopla 7 kilo zwaarder na 3 weken vakantie.. gvd zie je nou wel dat dieeten werkt ook voor geen meter!
Maar je bent in die 3 weken dan wel 7 kilo zwaarder geworden maar dat is geen 7 kilo vet. Een kilo pure vet is ongeveer 9000 kcal. Niemand lukt het om in 3 weken 63000 EXTRA kcal. in te nemen. (bodybuilders wel maar die verbranden het weer net zo hard).
Je bent dus ook geen 7 kilo in vet zwaarder geworden, maar grotendeels in de vorm van vocht. Zeg maar een kilo vet en 6 kilo vocht. Maar ondertussen beschouw je jezelf toch 7 kilo zwaarder, min de 3 kilo die je daarvoor was afgevallen dus 4 kilo zwaarder.
Resultaat, je stopt maar helemaal met dieeten want het werkt voor je gevoel voor geen meter.
Kijk daar gaat het fout, want als je niet weet dat allerlei processen in je lichaam voor een bepaald resultaat zorgen dan kun je je levensstijl en voedingspatroon daar niet op aanpassen.
-
Ik eet een gezonde 10 sneetjes brood op een dag..... :strong:

- RVV
Tom, als je wilt afvallen, moet je eigenlijk 1 ding goed onthouden.
1 kilo vet is 9000 kcal.
Als je uitgangsgewicht je lichaamslengte in 100 is, en je bent 180 cm dan moet je 80 kilo aanhouden. Zeg maar het streefgewicht. Je hoeft niet te gaan voor het streefgewicht. Maar als je je streefgewicht weet, weet je ook hoeveel kilo vet je in de vorm van kcal. meedraagt.
Stel je bent 90 kilo en het hebt een normaal postuur, dus geen bodybuilder (voor die mensen is deze manier van werken sowieso geen nuttige optie) dan draag 90000 kcal. teveel mee.
Dat zijn voor de beeldvorming 180 bigmacs aan energie. Overtollig energie. Het maakt eigenlijk geen donder uit welk dieet je volgt, je doel moet zijn om die 180 big macs (500 kcal.) te reduceren tot 0 big macs. Want dan ben je weer op die 80 kilo.
Heel belangrijk om te weten is dat iedere mens een rustmetbolisme heeft. Dat wil zeggen, als je 24 uur echt helemaal niets doet qua inspanning dus zeg maar 24 uur op de bank ligt of in bed dan verbrand een man gemiddeld tussen de 1500 en 2000 kcal.
Dus een hele dag niets doen en niet eten dat is per dag 3 tot 4 big macs verbranden. Interessante wetenschap dat je lichaam standaard 4 big macs verbrand! Dus 45 dagen op de bank liggen en niets eten en alleen maar water drinken is 90000 kcal. verbranden en hup weg zijn de 180 big macs aan vet in je lichaam. Helaas ga je dan ook dood, want je hebt je ook 45 dagen essentiële voedingsmiddelen ontzegd. Dus dat is geen oplossing.
Waar je dus voor moet zorgen is dat je rustmetabolisme voor allerlei belangrijke processen in ons lichaam word voorzien van essentiële voedingsstoffen/middelen. Want dan word je niet ziek, en werken je hersentjes lekker door om alles aan te sturen in je lichaam. Ga dus ongeveer 500 kcal. per dag onder je rustmetabolisme zitten qua calorie inname.
Dus ipv 2000 kcal. 1500 kcal. dan wordt je dus een big mac per dag aan energie lichter. Boost dit met extra energieverbruik, bijvoorbeeld door 2 uur per dag te bewegen (bijvoorbeeld 4 keer een half uur), hoeft geen zware sport te zijn. Wandelen is voldoende en je pakt minimaal 500 kcal. er bij. Weer een big mac!
Je winst is 2 big macs aan energie op een dag! Dit 90 dagen doen en dan ben je 10 kilo afgevallen. Ofwel 90000 kcal. aan vet kwijt. Je kunt het boosten door nog intensiever te gaan bewegen, maar daar schuilt een adertje onder het gras, je lichaam krijgt dan ook meer behoefte aan energie inname. Daar moet je voor jezelf een balans in zien te vinden.
Om te voorkomen dat je weer zwaarder wordt moet je er van bewust zijn dat als je MEER eet dan je rustmetabolisme en je verbranding in de vorm van beweging minder is, je automatisch zwaarder gaat worden. Want zo zitten we genetisch nu eenmaal in elkaar. Je ziet mensen ook vaak weer zwaarder worden nadat ze de beweging zijn gaan verminderen.
Verder kun je je kcal op verschillende manieren binnen krijgen, met veel voedingsvolume en met weinig voedingsvolume. Het laatste veroorzaakt een blijvend hongergevoel waardoor de verleiding aan meer inname erg groot is.
Voorbeeld. 2 koppen gevulde soep tussen de middag is hooguit 300 tot 400 kcal. Dan zit je echt tot ver in de namiddag vol want je hebt het over bijna een halve kilo aan voedingsvolume wat je innneemt.
Een ham/kaas croisant is 700 kcal. Maar nog niet de helft qua voedingsvolume. Na een uurtje heb je al weer honger.
Veel voedingsvolume is belangrijk om langdurig op de dag je hongergevoel te onderdrukken. Hou je brein maar voor de gek. Eet gewoon eens 6 vleestomaten, totaal een halve kilo. maar 50 tot 60 kcal. qua iname. Niet elke dag doen, maar een snelle manier om je lichaam veel voedingsvezel en essentiële voedingsstoffen te leveren zonder daarvoor extra kcal. inname. Zo zijn er genoeg kunstjes om je brein te foppen, en veel volume binnen te krijgen, veel te verbranden geen honger lijden en goed afvallen.
1 kilo vet is 9000 kcal.
Als je uitgangsgewicht je lichaamslengte in 100 is, en je bent 180 cm dan moet je 80 kilo aanhouden. Zeg maar het streefgewicht. Je hoeft niet te gaan voor het streefgewicht. Maar als je je streefgewicht weet, weet je ook hoeveel kilo vet je in de vorm van kcal. meedraagt.
Stel je bent 90 kilo en het hebt een normaal postuur, dus geen bodybuilder (voor die mensen is deze manier van werken sowieso geen nuttige optie) dan draag 90000 kcal. teveel mee.
Dat zijn voor de beeldvorming 180 bigmacs aan energie. Overtollig energie. Het maakt eigenlijk geen donder uit welk dieet je volgt, je doel moet zijn om die 180 big macs (500 kcal.) te reduceren tot 0 big macs. Want dan ben je weer op die 80 kilo.
Heel belangrijk om te weten is dat iedere mens een rustmetbolisme heeft. Dat wil zeggen, als je 24 uur echt helemaal niets doet qua inspanning dus zeg maar 24 uur op de bank ligt of in bed dan verbrand een man gemiddeld tussen de 1500 en 2000 kcal.
Dus een hele dag niets doen en niet eten dat is per dag 3 tot 4 big macs verbranden. Interessante wetenschap dat je lichaam standaard 4 big macs verbrand! Dus 45 dagen op de bank liggen en niets eten en alleen maar water drinken is 90000 kcal. verbranden en hup weg zijn de 180 big macs aan vet in je lichaam. Helaas ga je dan ook dood, want je hebt je ook 45 dagen essentiële voedingsmiddelen ontzegd. Dus dat is geen oplossing.
Waar je dus voor moet zorgen is dat je rustmetabolisme voor allerlei belangrijke processen in ons lichaam word voorzien van essentiële voedingsstoffen/middelen. Want dan word je niet ziek, en werken je hersentjes lekker door om alles aan te sturen in je lichaam. Ga dus ongeveer 500 kcal. per dag onder je rustmetabolisme zitten qua calorie inname.
Dus ipv 2000 kcal. 1500 kcal. dan wordt je dus een big mac per dag aan energie lichter. Boost dit met extra energieverbruik, bijvoorbeeld door 2 uur per dag te bewegen (bijvoorbeeld 4 keer een half uur), hoeft geen zware sport te zijn. Wandelen is voldoende en je pakt minimaal 500 kcal. er bij. Weer een big mac!
Je winst is 2 big macs aan energie op een dag! Dit 90 dagen doen en dan ben je 10 kilo afgevallen. Ofwel 90000 kcal. aan vet kwijt. Je kunt het boosten door nog intensiever te gaan bewegen, maar daar schuilt een adertje onder het gras, je lichaam krijgt dan ook meer behoefte aan energie inname. Daar moet je voor jezelf een balans in zien te vinden.
Om te voorkomen dat je weer zwaarder wordt moet je er van bewust zijn dat als je MEER eet dan je rustmetabolisme en je verbranding in de vorm van beweging minder is, je automatisch zwaarder gaat worden. Want zo zitten we genetisch nu eenmaal in elkaar. Je ziet mensen ook vaak weer zwaarder worden nadat ze de beweging zijn gaan verminderen.
Verder kun je je kcal op verschillende manieren binnen krijgen, met veel voedingsvolume en met weinig voedingsvolume. Het laatste veroorzaakt een blijvend hongergevoel waardoor de verleiding aan meer inname erg groot is.
Voorbeeld. 2 koppen gevulde soep tussen de middag is hooguit 300 tot 400 kcal. Dan zit je echt tot ver in de namiddag vol want je hebt het over bijna een halve kilo aan voedingsvolume wat je innneemt.
Een ham/kaas croisant is 700 kcal. Maar nog niet de helft qua voedingsvolume. Na een uurtje heb je al weer honger.
Veel voedingsvolume is belangrijk om langdurig op de dag je hongergevoel te onderdrukken. Hou je brein maar voor de gek. Eet gewoon eens 6 vleestomaten, totaal een halve kilo. maar 50 tot 60 kcal. qua iname. Niet elke dag doen, maar een snelle manier om je lichaam veel voedingsvezel en essentiële voedingsstoffen te leveren zonder daarvoor extra kcal. inname. Zo zijn er genoeg kunstjes om je brein te foppen, en veel volume binnen te krijgen, veel te verbranden geen honger lijden en goed afvallen.
-
Slecht moment van de dag voor mij om dit topic te gaan lezen.. Het enige wat ik uit de vorige post meekrijg is big mac en ham kaas croissant.... 

- RVV
Waar je voor moet oppassen als je hetgene hierboven toepast zijn " valkuilen"
bijvoorbeeld een dagje in week naar mac donalds..
Even een rekensom..
Big Tasty hamburger 900 kcal.
large friet 500 kcal.
2 frietsausjes 110 kcal.
portie garnaaltjes voor de lekker met saus 250 kcal.
Milkshake medium 400 kcal.
Mcflury met snickers smaak 500 kcal.
Side salad met saus 80 kcal. (lekker gezond! en een excuus om naar de mac te gaan
)
En ach je hebt je best gedaan en een cheeseburger voordat je de auto instapt mag ook nog wel 350 kcal.
1 maaltijd en nog niet zo heel bijzonder.. is schrikt niet 3090 kcal.!
Dat is dus omgerekend 1000 kcal. per dag extra.. dus die ene maaltijd is gewoon 3 dagen verprutst aan lijnen. maw die ene keer per week naar de mac donalds en bovenstaan menu te nemen (of een variant daar op) is geen 90 dagen volhouden om die 10 kilo kwijt te raken, maar 120 dagen (!).
Als je zo bezig bent werkt werken aan je gewicht ook demotiverend. Praat 1 keer bizar uit de band springen per week ook niet goed. Want je hebt jezelf je er alleen maar langer mee. Ofwel de kans op afhaken is veel groter. Want demotivatie is afhaken.. zo zit een mens nu eenmaal in elkaar.
Even een rekensom..
large friet 500 kcal.
2 frietsausjes 110 kcal.
Side salad met saus 80 kcal. (lekker gezond! en een excuus om naar de mac te gaan

En ach je hebt je best gedaan en een cheeseburger voordat je de auto instapt mag ook nog wel 350 kcal.
Dat is dus omgerekend 1000 kcal. per dag extra.. dus die ene maaltijd is gewoon 3 dagen verprutst aan lijnen. maw die ene keer per week naar de mac donalds en bovenstaan menu te nemen (of een variant daar op) is geen 90 dagen volhouden om die 10 kilo kwijt te raken, maar 120 dagen (!).
Als je zo bezig bent werkt werken aan je gewicht ook demotiverend. Praat 1 keer bizar uit de band springen per week ook niet goed. Want je hebt jezelf je er alleen maar langer mee. Ofwel de kans op afhaken is veel groter. Want demotivatie is afhaken.. zo zit een mens nu eenmaal in elkaar.
- RVV
Mark N schreef:Slecht moment van de dag voor mij om dit topic te gaan lezen.. Het enige wat ik uit de vorige post meekrijg is big mac en ham kaas croissant....
Nog eentje dan, als je elke dag 1 (!) mini mars (dus zo'n klein dingetje uit de zak) eet. En dat ene marsje is meer dan je die dag nodig hebt als wat je die dag aan energie boven je rustmetabolisme hebt verbrand. is 1 kilo zwaarder worden op jaarbasis.
1 mini marsje teveel per dag eten maakt je in 20 jaar 20 kilo zwaarder

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Rico, minus 38kg als ik goed lees.......RESPECT !!
Knap werk, nu volhouden !!
Voeding, ik heb hele discussies met artsen daarover gehad (die ook nog zelf rookten) kortom; gezond eten, ook al doe je dat naar beste vermogen, is welhaast onmogelijk geworden.........
Knap werk, nu volhouden !!
Voeding, ik heb hele discussies met artsen daarover gehad (die ook nog zelf rookten) kortom; gezond eten, ook al doe je dat naar beste vermogen, is welhaast onmogelijk geworden.........
- Mathieu
Of je neemt de gehele dag geen suiker tot je i.c.m.met wat beweging.
Dus drie maaltijden per dag en niet snoepen.
Dat doet het bij mij altijd.
Liever vet eten dan suiker nuttigen. Om vet te verwerken moet je lichaam aan de slag, suiker dat niet nodig is wordt gelijk omgezet in vet.
En volgens mij is de rust metabolisme ook hoger als je een goed conditie hebt, lees vaak sport, dan als je conditie slecht is?!
Liever vet eten dan suiker nuttigen. Om vet te verwerken moet je lichaam aan de slag, suiker dat niet nodig is wordt gelijk omgezet in vet.
En volgens mij is de rust metabolisme ook hoger als je een goed conditie hebt, lees vaak sport, dan als je conditie slecht is?!
- Downforce Hans
Leuk verhaal Rico zeker ergens van internet geplukt.
Je doet nu net voorkomen alsof je een diëtist bent maar als je werkelijk iets over voeding wilt weten moet je even bij Nandor te raden gaan.
Die heeft het aan de lijve ondervonden en kan er meer over vertellen........
Al die theoretische bullshit zegt me heel weinig, ik hoor het liever van iemand die het in het echt heeft mee gemaakt.
Kan me ook voorstellen dat je ook helemaal blind gaat voor het BMI index........ook zo`n onzin..........
Je doet nu net voorkomen alsof je een diëtist bent maar als je werkelijk iets over voeding wilt weten moet je even bij Nandor te raden gaan.
Die heeft het aan de lijve ondervonden en kan er meer over vertellen........
Al die theoretische bullshit zegt me heel weinig, ik hoor het liever van iemand die het in het echt heeft mee gemaakt.
Kan me ook voorstellen dat je ook helemaal blind gaat voor het BMI index........ook zo`n onzin..........
-
Gewoon lekker eten waar je behoefte aan hebt. Verder met regelmaat bewegen c/q sporten dan valt het allemaal mee.
Zonder voldoende beweging/sporten zal ook bovenstaande theorie niet opgaan.
Ik zit al 20 jaar op mijn streefgewicht en ik heb nog nooit een dieet gevolgd. Vaak sporten "dikke" mensen te weinig.
Zonder voldoende beweging/sporten zal ook bovenstaande theorie niet opgaan.
Ik zit al 20 jaar op mijn streefgewicht en ik heb nog nooit een dieet gevolgd. Vaak sporten "dikke" mensen te weinig.
-
OnlineLuco
Ieder mens is anders, de een verbrand het sneller dan de ander, ik ben al zon 15 jaar op hetzelfde gewicht en eet of vreet wat ik wil.RVV schreef:Waar je voor moet oppassen als je hetgene hierboven toepast zijn " valkuilen"
Even een rekensom..
large friet 500 kcal.
2 frietsausjes 110 kcal.
Side salad met saus 80 kcal. (lekker gezond! en een excuus om naar de mac te gaan)
Ze noemen me vaak de vuilnisbak omdat ik zoveel kan wegstouwen, maar dikker wordt ik niet.
Sporten, wat is dat, paar keer fietsen geprobeerd, leuk voor de conditie, meer niet.
Ook zoiets, als je niet ontbijt is ook zo slecht, wordt je nog sneller dikker, ik ontbijt eigenlijk zelden tot nooit.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Mathieu schreef:Of je neemt de gehele dag geen suiker tot je i.c.m.met wat beweging.
Daar kan ik wel wat kritiek op hebben;
Suiker eten is niet slecht als je het verbrandt (suiker =100%koolhydraat=benzine voor het lijf). iemand die veel koolhydraten nuttigt, maar deze niet nodig heeft c.q. verbruikt zal snel in gewicht gaan toenemen, voor sporters dus totaal geen probleem, die hebben wel "benzine" nodig, zonder valt er weinig te presteren.
Vet is de reserve brandstof, wordt dan verbruikt als de koolhydraten op zijn ( bij een gezond mens begint de vet verbranding bij duurwerk voorzichtig vanaf 30 min duurinspanning) ze wordt effectiever als de koolhydraat voorraad slinkt. koolhydraten (Glucose) wordt omgezet in Glycogeen, dit wordt opgeslagen in de spiermassa en in de lever. Een normaal gezond mens heeft bij een gemiddelde duurinspanning ongeveer "benzine" voor een uur, daarna aanvullen ( zo niet de hongerklop) en uiteraard vetverbranding, waarbij de prestatie curve wel inkakt uiteraard.
Het (basaal)metabolisme (=stofwisseling rust)is een vastaaand gegeven bij een bepaalde leeftijd en wordt door de schildklier bepaald ( T3 en T4) afwijkingen aan de schildklier kunnen voor een vertraagd dan wel een versneld basaal metabolisme verantwoordelijk zijn. Bij vertraagd levenslang medicatie gebruiken, bij versneld is een partiële schildklierresectie waarschijnlijk noodzakelijk.
Verder is het basaal metabolisme niet statisch, het vertraagt met het ouder worden ( daarom hebben bejaarden het ook altijd koud, of staat de thermometer >25 graden)
Daarmede is ook gelijk duidelijk dat er maar 2 manieren zijn om af te vallen;
1 het metabolisme moet om hoog ( bij inspanning gebeurt dat automatisch)
2 de calorie inname moet worden beperkt
Bij een sporter werkt het lijf wel economischer, het rendement van de machine stijgt. Het HMV (hart minuut volume) blijft gelijk bij een afgenomen rust hartfrequentie (kortom; de pomp stoot per arbeidsslag meer bloed de Aorta in)
Voor een sporter is 3 maaltijden veel te weinig per dag, ook geeft het te veel schommelingen in de Glucose spiegel. Minstens 5 keer per dag, gematigd, eten heeft ver de voorkeur waarbij de Glucose spiegel veel gelijkmatiger blijft
- Mathieu
Romo,
Dit verhaal ken ik, maar zoals je zegt gaat dit grotendeels op voor 'sporters'.
Maar de meeste sporters die ik ken, en ik ben zelf sporter geweest, zijn niet te dik.
sporters dienen tijdens een duurtraining de nodige brandstof tot zich te nemen, suikers en koolhydraten anders dan is het na een uurtje of wat gewoon over. en uit.
Mijn verhaal is eigenlijk voor de 'niet sporters'.
Liever een hele vette maaltijd dan een zoete, koolhydraatrijke maaltijd als je toch wilt zondigen.
Want hoeveel vet kan een lever verwerken zonder dat dit gewoon je ontlasting mee uit gaat. En al de zoetwaren die je nuttigt tijdens een schranspartij wordt gewoon vet als je het niet opgebruikt.
Nogmaals volledig eens met je verhaal. Dat is wat me altijd geleerd is
Dit verhaal ken ik, maar zoals je zegt gaat dit grotendeels op voor 'sporters'.
Maar de meeste sporters die ik ken, en ik ben zelf sporter geweest, zijn niet te dik.
sporters dienen tijdens een duurtraining de nodige brandstof tot zich te nemen, suikers en koolhydraten anders dan is het na een uurtje of wat gewoon over. en uit.
Mijn verhaal is eigenlijk voor de 'niet sporters'.
Liever een hele vette maaltijd dan een zoete, koolhydraatrijke maaltijd als je toch wilt zondigen.
Want hoeveel vet kan een lever verwerken zonder dat dit gewoon je ontlasting mee uit gaat. En al de zoetwaren die je nuttigt tijdens een schranspartij wordt gewoon vet als je het niet opgebruikt.
Nogmaals volledig eens met je verhaal. Dat is wat me altijd geleerd is

- RVV
Klopt Rebel, maar dat schrijf ik ook. Bewegen is de sleutel tot blijvend op je gewicht te blijven. Of dat nou een gewicht is dat rond je persoonlijk BMI ideaal gewicht is of een gewicht voor een bodybuilder waarvoor een BMI gewicht niet van toepassing is.
Luco dat komt omdat je een hele hoge rustmetabolisme hebt. Dat is genetisch bepaald. Ontbijten is volgens velen inderdaad een belangrijke start van de dag. Ik deel je mening dat het niet zo is, laat ik het zo zeggen het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Je lichaam is een 24 uurs fabriek. En denkt niet in ontbijt/lunch/diner. Waar het om gaat is wat je totale calorie inname is op een dag. De reden waarom een ontbijt zo belangrijk wordt gevonden is dat na de slaap je bloedsuikerspiegel vrij laag is en je vanuit je ontbijt directe energie kan opnemen door je bloedsuiker spiegel flink te stuwen. Maar sla je het ontbijt over dan spreek je vanzelf de beschikbare vetreserves aan. Want je lichaam spreekt altijd zijn eigen reserves aan. En met een reserve voorraad van pak em beet 100000 kcal in de vorm van vet (dit is de hoeveelheid vet die ieder mens standaard heeft, tenzij je een bodybuilder bent met een heel laag vetpercentage). Persoonlijk vind ik het belang van een onbijt niet zo hoog. Helemaal als daardoor je totale energie inname op een dag tov je verbranding toeneemt. Stel je dagelijkse voedsel inname is 2500 kcal. Verdeeld over de dag zonder ontbijt, en je gaat ineens ontbijten en daarmee 750 kcal. extra innemen dan gaan een groot deel van je extra koolhydraten (suikers) in vet zitten. Het gaat om de totale inname op een dag. Hoe je dit verdeeld over de grote en aantallen porties is minder belangrijk.
Luco dat komt omdat je een hele hoge rustmetabolisme hebt. Dat is genetisch bepaald. Ontbijten is volgens velen inderdaad een belangrijke start van de dag. Ik deel je mening dat het niet zo is, laat ik het zo zeggen het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Je lichaam is een 24 uurs fabriek. En denkt niet in ontbijt/lunch/diner. Waar het om gaat is wat je totale calorie inname is op een dag. De reden waarom een ontbijt zo belangrijk wordt gevonden is dat na de slaap je bloedsuikerspiegel vrij laag is en je vanuit je ontbijt directe energie kan opnemen door je bloedsuiker spiegel flink te stuwen. Maar sla je het ontbijt over dan spreek je vanzelf de beschikbare vetreserves aan. Want je lichaam spreekt altijd zijn eigen reserves aan. En met een reserve voorraad van pak em beet 100000 kcal in de vorm van vet (dit is de hoeveelheid vet die ieder mens standaard heeft, tenzij je een bodybuilder bent met een heel laag vetpercentage). Persoonlijk vind ik het belang van een onbijt niet zo hoog. Helemaal als daardoor je totale energie inname op een dag tov je verbranding toeneemt. Stel je dagelijkse voedsel inname is 2500 kcal. Verdeeld over de dag zonder ontbijt, en je gaat ineens ontbijten en daarmee 750 kcal. extra innemen dan gaan een groot deel van je extra koolhydraten (suikers) in vet zitten. Het gaat om de totale inname op een dag. Hoe je dit verdeeld over de grote en aantallen porties is minder belangrijk.
- romo
Akkoord, maar het ging me met name even over het rustmetabolisme.................die is bij sporters niet hoger in rust, alleen door veel sporten gaat het gemiddelde metabolisme omhoog.
- Downforce Hans
Ze noemen jou de vuilnisbak omdat je de zelfde lucht en vorm hebt, oen.Luco schreef:Ieder mens is anders, de een verbrand het sneller dan de ander, ik ben al zon 15 jaar op hetzelfde gewicht en eet of vreet wat ik wil.RVV schreef:Waar je voor moet oppassen als je hetgene hierboven toepast zijn " valkuilen"
Even een rekensom..
large friet 500 kcal.
2 frietsausjes 110 kcal.
Side salad met saus 80 kcal. (lekker gezond! en een excuus om naar de mac te gaan)
Ze noemen me vaak de vuilnisbak omdat ik zoveel kan wegstouwen, maar dikker wordt ik niet.
Sporten, wat is dat, paar keer fietsen geprobeerd, leuk voor de conditie, meer niet.
Ook zoiets, als je niet ontbijt is ook zo slecht, wordt je nog sneller dikker, ik ontbijt eigenlijk zelden tot nooit.
Heb je dat nu nog niet in de gaten

- romo
Met een enorme klep, die altijd open staat................

- Downforce Hans
Maar Rico, aardig betoog van je maar er klopt weinig van..........
Zoek internet nog even af voor hoe het echt zit............
-
OnlineLuco

Romo en Hans, ik zat erop te wachten

-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Beetje kort door de bocht. Even afgezien of het gezond is allemaal. Maar afvallen is ook een kwestie van gevoel en het moet iets zijn waar de persoon lekker mee kan leven.Downforce Hans schreef:Maar Rico, aardig betoog van je maar er klopt weinig van..........
Rico heeft dat op zijn manier gedaan en getuige de 38kg die hij kwijt is heeft het gewerkt. Iemand anders volgt dan weer liever een ander soort dieet, waar hij/zij zich gelukkig bij voelt en de kilo's eraf vliege.
- dvh
Zover ik begrepen heb moet je zorgen dat je stofwisseling snel werkend moet houden. Dus veel eten. Veel kleine beetjes en dan de juiste dingen.
Dus begin de dag met een ontbijtgranen. Tussendoor wat kwark en of fruit. Noten eten. Vette vis en magere kip.
Vermijd aardappelen, veel zilvervliesrijst , veel groente.
Je stofwisseling wordt wel trager, met als gevolg dat wanneer je wat eet, de verbranding trager zal gaan en eerder zal worden omgezet in vet. Er komt namelijk al snel teveel binnen bij een trage stofwisseling.
Ik train wat. niks bijzonders maar genoeg om slank te blijven zonder kracht te verliezen, en het doel, ook wat kracht toe te voegen. Dat lukt enkel door goed en vaak te eten.
Als je kijkt naar mensen die serieus aan bodybuilding doen, en hun lijf willen 'rippen' , dus ontdoen van lichaamsvet. Dat is allemaal gebaseerd op bovenstaande. Kracht behouden, vet verbranden.
Dus begin de dag met een ontbijtgranen. Tussendoor wat kwark en of fruit. Noten eten. Vette vis en magere kip.
Vermijd aardappelen, veel zilvervliesrijst , veel groente.
Maar je verbrand niet alleen vet-cellen, je hebt een grote kans ook spiermassa te verbranden. Het is niet zo dat wanneer je weinig eet je automatisch je vet massa gaat verbranden. Zou makkelijk zijn, maar helaas.Maar sla je het ontbijt over dan spreek je vanzelf de beschikbare vetreserves aan.
Je stofwisseling wordt wel trager, met als gevolg dat wanneer je wat eet, de verbranding trager zal gaan en eerder zal worden omgezet in vet. Er komt namelijk al snel teveel binnen bij een trage stofwisseling.
Ik train wat. niks bijzonders maar genoeg om slank te blijven zonder kracht te verliezen, en het doel, ook wat kracht toe te voegen. Dat lukt enkel door goed en vaak te eten.
Als je kijkt naar mensen die serieus aan bodybuilding doen, en hun lijf willen 'rippen' , dus ontdoen van lichaamsvet. Dat is allemaal gebaseerd op bovenstaande. Kracht behouden, vet verbranden.
- RVV
Hans wat klopt er niet? In essentie en dan met minder woorden staat er; alles wat je niet verbrand sla je op als vet. De voorbeelden zijn ter illustratie. Zoek het op internet zeg je, Ik ken iemand die het beter weet.. Makkelijk scoren hoor. Maargoed doe met mijn info wat je wilt of niet. Dit topic is er niet om een gelijk te halen. En nee ik heb echt niet het wiel uitgevonden, maar heej hebben we niet alles geleerd als mens? Ik pas mijn verhaal toe op mijn persoon, ja dat werkt ook bij mij. Of het bij een ander werkt? Geen idee, denk het trouwens wel want de menselijke fysiologie is bij iedereen in de basis hetzelfde.
- Mathieu
Waarom lees ik dit dan bijvoorbeeld:romo schreef:Akkoord, maar het ging me met name even over het rustmetabolisme.................die is bij sporters niet hoger in rust, alleen door veel sporten gaat het gemiddelde metabolisme omhoog.
Daarnaast is aangetoond dat bij mensen die regelmatig sporten het rustmetabolisme (verbranding in rust) stijgt waardoor je dus ook in rust meer energie verbranden.
Zo heb ik het ook jaren geleden geleerd.
En volgens mij is het ook nog eens zo dat het metabolisme, wat dus ook wordt gebruikt om je lichaam op temperatuur te houden, kunt beïnvloeden door de omgevingstemperatuur.
Dus hoe kouder het is des te harder moet het lichaam z'n best doen om de 36 graden aan te houden?
- Downforce Hans
Wat er in eerste instantie al niet aan klopt staat al in dvh zijn eerste alinea..........RVV schreef:Hans wat klopt er niet? In essentie en dan met minder woorden staat er; alles wat je niet verbrand sla je op als vet. De voorbeelden zijn ter illustratie. Zoek het op internet zeg je, Ik ken iemand die het beter weet.. Makkelijk scoren hoor. Maargoed doe met mijn info wat je wilt of niet. Dit topic is er niet om een gelijk te halen. En nee ik heb echt niet het wiel uitgevonden, maar heej hebben we niet alles geleerd als mens? Ik pas mijn verhaal toe op mijn persoon, ja dat werkt ook bij mij. Of het bij een ander werkt? Geen idee, denk het trouwens wel want de menselijke fysiologie is bij iedereen in de basis hetzelfde.
- Mathieu
Dit is zo'n beetje wat ik geleerd heb over ontbijten!
Wat betreft metabolisme is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag. Mensen die een gezond ontbijt eten leven gezonder en verliezen meer en makkelijker gewicht dan mensen die geen ontbijt eten. Het metabolisme vertraagt tijdens de slaap, en het gaat pas weer versnellen wanneer je aan je ontbijt begint. Het overslaan van het ontbijt zorgt er dus voor dat je minder calorieën verbrandt totdat je weer gaat eten. Een ontbijt van 300 tot 500 kcal geeft je metabolisme direct een kickstart.
Een ontbijt met genoeg vezels zorgt ervoor dat de spijsvertering langer duurt, waardoor een langer verzadigd gevoel aanhoudt en je minder snel honger hebt. Ze zorgen er dus voor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft, doordat de energie geleidelijk vrijkomt. Havermout en brinta is een uitstekende keuze, gemixed met magere melk of halfvolle melk. Knäckebröd met cottage cheese belegd is ook uitstekend. Fruit is altijd een goede keuze omdat het vezelrijk is. Volkorenboterhammen met magere vleeswaren of ei is ook uitstekend.