Ik heb de laatste tijd aardig wat informatie verzameld, ervaringen van anderen gehoord en gelezen en basis daarvan ben ik in Duitsland terecht gekomen. Afstand is voor mij niet zo van belang als ik zoveel geld voor iets uitgeef, kwaliteit wel.ThomasGTT schreef:Waarom ga je voor een sper speciaal naar Duitsland als ik vragen mag?
Michel | 323ti
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: Michel | 323ti
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: Michel | 323ti
Druk bezig

Zoals je kunt zien verdienen de stabi ophangpunten wel wat aandacht maar dat laat ik nog even zitten, ik wil namelijk nog een nieuw onderstel en wil dan gelijk M3 voorpoten zodat de stabi aan de voorzijde niet meer op de draagarmen bevestigd wordt, dan vernieuw ik de achterste stabi ook gelijk.

Achterasrubbers zijn verwijderd en vervangen voor originele exemplaren. Leuk klusje (not)


Remmetjes zijn ook fertig.


Zoals je kunt zien verdienen de stabi ophangpunten wel wat aandacht maar dat laat ik nog even zitten, ik wil namelijk nog een nieuw onderstel en wil dan gelijk M3 voorpoten zodat de stabi aan de voorzijde niet meer op de draagarmen bevestigd wordt, dan vernieuw ik de achterste stabi ook gelijk.

Achterasrubbers zijn verwijderd en vervangen voor originele exemplaren. Leuk klusje (not)



Remmetjes zijn ook fertig.
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Michel | 323ti
Oeh... Dat wordt een heel leuk compactje!! 

-
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
Re: Michel | 323ti
Nice, lekker bezig 

- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Michel | 323ti
Ha Michel,
Lekkere mods weer! Heb je de achterschijven met OEM maatvoering of groter?
Ik ben van plan om E34 / E32 remklauwen en geventileerde E87 (1serie) remschijven te kopen. Dan heb je 300x20mm geventileerd aan achterzijde. Lijkt te passen.... Blijkt een moeilijk verhaal te zijn aan achterzijde. Als je dit niet doet is de rembalans niet helemaal in orde (ism 330i voorzijde).
Ben benieuwd naar de sper-ervaring. Die van mij hangt er ook onder. Nu het blokje nog
Lekkere mods weer! Heb je de achterschijven met OEM maatvoering of groter?
Ik ben van plan om E34 / E32 remklauwen en geventileerde E87 (1serie) remschijven te kopen. Dan heb je 300x20mm geventileerd aan achterzijde. Lijkt te passen.... Blijkt een moeilijk verhaal te zijn aan achterzijde. Als je dit niet doet is de rembalans niet helemaal in orde (ism 330i voorzijde).
Ben benieuwd naar de sper-ervaring. Die van mij hangt er ook onder. Nu het blokje nog

- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: Michel | 323ti
Op papier is de rembalans inderdaad niet in orde, maar of dat in de praktijk merkbaar is.. ?
Ik kopieer in dit geval een veel gebruikte rem setup wat vele anderen op de Nordschleife gebruiken.
Mocht het inderdaad zo zijn dat het niet te doen is kan ik nog altijd wat aan de achterkant doen, daar maak ik me nu nog niet zo druk om. Remmen aan de achterzijde zijn 100% OEM.
Ik kopieer in dit geval een veel gebruikte rem setup wat vele anderen op de Nordschleife gebruiken.
Mocht het inderdaad zo zijn dat het niet te doen is kan ik nog altijd wat aan de achterkant doen, daar maak ik me nu nog niet zo druk om. Remmen aan de achterzijde zijn 100% OEM.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Michel | 323ti
Je kan eea ook nog compenseren door wat met verschillende blokken te spelen.
Je hebt nu een 2 way sper, dat helpt ook een beetje doordat je achterkant minder snel blokkeert.
Je hebt nu een 2 way sper, dat helpt ook een beetje doordat je achterkant minder snel blokkeert.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 06 dec 2014, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Michel | 323ti
hoef je je niet bang om te maken denk, desnoods kun je er altijd achter nog een wat agressiever remblokje ingooien mocht het daar te weinig zijn oid, maar eerst maar eens zo proberen.
edit, ben te traag, wat Bert zegt
edit, ben te traag, wat Bert zegt

- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Michel | 323ti
Die mening had ik ook, totdat ik de 320IAT (waar de 330i remmerij nu op zit) achter geventileerde remschijven monteerde van een 328IAT. Een verschil van dag en nacht. De auto duikt duidelijk minder naar voren en is meer in balans. Een touring is natuurlijk geen Compact, al zijn de schijven van een 323Ti redelijk onder bemeten in relatie tot 330i remmerij aan voorzijde.Michel Huisman schreef:Op papier is de rembalans inderdaad niet in orde, maar of dat in de praktijk merkbaar is.. ?.
Zie het als "dat zou ik in de toekomst kunnen doen mod als ik de auto niet verkoop"

Veel

- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Michel | 323ti
Op de 328i had ik 355 schijven met 8 pots zuigers voor en achter standaard setup. Nooit problemen mee gehad.
Op de compact rij ik voor met m3 setup en achter standaard( hawk het-10)
Op de compact rij ik voor met m3 setup en achter standaard( hawk het-10)
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Michel | 323ti
Bekende foto's.. Zo stond mijn Compact(nu van ArthurSX) er ook bij ruim een jaar geleden. Leuke klusjes..
En dat van die rubbers. Valt toch wel mee, even goed warmstoken en de rubbers vallen er zo uit.. Gelukkig had ik de beschikking over een pers, dus de nieuwe zaten er ook zo weer in.
Gelijk alles van een nieuw verfje voorzien.
En dat van die rubbers. Valt toch wel mee, even goed warmstoken en de rubbers vallen er zo uit.. Gelukkig had ik de beschikking over een pers, dus de nieuwe zaten er ook zo weer in.
Gelijk alles van een nieuw verfje voorzien.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Michel | 323ti
Weet je pas op een circuit imho. Ik had altijd iets onbalans, beetje blokkerende achteras met AP remmen voor en pfc01 rondom. Nu met 08 achter kan je gewoon je voet op de rem houden en insturen. Misschien iets minder totale vertraging in rechte lijn maar wel meer controle en je kan veel later remmen.Eric-328 schreef:Op de 328i had ik 355 schijven met 8 pots zuigers voor en achter standaard setup. Nooit problemen mee gehad.
Op de compact rij ik voor met m3 setup en achter standaard( hawk het-10)
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: Michel | 323ti
Vandaag voorzichtig de eerste kilometers gereden en dat beviel wel goed
Sper is echt toppie, verandert de rijbeleving 100% positief.
Vrije slag van het rempedaal is nu wel te groot dus eventjes hoofdremcilinder en servo van een M3 3.2 overzetten..dan moet dat opgelost zijn.

Sper is echt toppie, verandert de rijbeleving 100% positief.
Vrije slag van het rempedaal is nu wel te groot dus eventjes hoofdremcilinder en servo van een M3 3.2 overzetten..dan moet dat opgelost zijn.
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: Michel | 323ti
En we gaan weer een stapje verder met de auto
Vandaag ben ik begonnen met het verwijderen van allerlei nutteloze kg's in het interieur. Daarbij heb ik wat vragen en ik hoop dat iemand hier antwoord op weet.
Mijn auto heeft c.v. maar geen alarm. Kan ik probleemloos de c.v. verwijderen ?
Mijn auto heeft 4 airbags en zo'n ABS module op de plek waar de achterbank hoort. Kan ik dat ook allemaal probleemloos verwijderen ? Ik heb vandaag eventjes gereden terwijl de airbag sensoren onder de stoelen los gekoppeld waren. Dit gaf geen storingen/meldingen ofzo, is dat OK ?

Vandaag ben ik begonnen met het verwijderen van allerlei nutteloze kg's in het interieur. Daarbij heb ik wat vragen en ik hoop dat iemand hier antwoord op weet.
Mijn auto heeft c.v. maar geen alarm. Kan ik probleemloos de c.v. verwijderen ?
Mijn auto heeft 4 airbags en zo'n ABS module op de plek waar de achterbank hoort. Kan ik dat ook allemaal probleemloos verwijderen ? Ik heb vandaag eventjes gereden terwijl de airbag sensoren onder de stoelen los gekoppeld waren. Dit gaf geen storingen/meldingen ofzo, is dat OK ?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Michel | 323ti
Je kan de airbags, gordels, sensoren en computer prima verwijderen.
Maar dan werken ze niet meer. Half verwijderen is wat dat betreft gevaarlijker.
Maar dan werken ze niet meer. Half verwijderen is wat dat betreft gevaarlijker.
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: Michel | 323ti
Ja het is wel de bedoeling om alles te verwijderen, misschien was ik wat onduidelijk
Reden waarom ik het vraag is dat je nog wel eens leest over allerlei lampjes/meldingen die je (kunt) krijgen als je airbags verwijdert.. maar dat is dus niet zo. Skitterend !

Reden waarom ik het vraag is dat je nog wel eens leest over allerlei lampjes/meldingen die je (kunt) krijgen als je airbags verwijdert.. maar dat is dus niet zo. Skitterend !
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Michel | 323ti
Klopt. CV kan ook weg.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Michel | 323ti
Dat van die lampjes hoort wel zo idd. Misschien is je systeem al defectMichel Huisman schreef:Ja het is wel de bedoeling om alles te verwijderen, misschien was ik wat onduidelijk![]()
Reden waarom ik het vraag is dat je nog wel eens leest over allerlei lampjes/meldingen die je (kunt) krijgen als je airbags verwijdert.. maar dat is dus niet zo. Skitterend !

Maar als je alles eruit gooit heeft dat lampje ook weinig zin.
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: Michel | 323ti
Nou, afgelopen dagen al wat uurtjes gespendeerd aan de auto met als doel de auto wat lichter te maken en uiteindelijk moet het een nette ring-/tracktool zijn met 2 kuipstoelen, goede gordels en een rolbeugel (bijv. een Wiechers).
Ik had al eens een begin gemaakt en de achterkant leeg gemaakt en zaken zoals het reservewiel te verwijderen. Toendertijd alles gewogen wat eruit kwam en dat was toen al een kleine 65kg. Helaas was dat hoofdzakelijk rond de achteras en dat komt de balans/gewichtsverdeling natuurlijk niet helemaal ten goede.
Een paar dagen geleden ben ik dan (redelijk zenuwachtig..een beetje wetende wat er op me af komt en beslist geen profi sleutelaar) begonnen met iets wat nog wel even gaat duren voordat het af is.
Het begin :

Stoelen eruit :

Voorzichtig al aan het dashboard begonnen :

Tapijt en deurpanelen eruit :

Tot nu toe alweer 33kg eruit gehaald.. dat schiet aardig op.
Die 33 kg zit in :
Tapijt
Dakbekleding, isolatiemateriaal, lampjes en bevestigingsmateriaal
Plastic zooi tbv verwarming richting achterbank voetgedeelte
Deurpanelen, speakers, zij-airbags
Nu maar eens gaan zoeken hoe ik het dashboard eruit krijg want ik zie geen andere manier om de passagiersairbag eruit te krijgen en de kabelbomen uit de dunnen. Daarnaast moet ik uitzoeken of het zich loont om over te stappen op handbediende ramen.
Ik had al eens een begin gemaakt en de achterkant leeg gemaakt en zaken zoals het reservewiel te verwijderen. Toendertijd alles gewogen wat eruit kwam en dat was toen al een kleine 65kg. Helaas was dat hoofdzakelijk rond de achteras en dat komt de balans/gewichtsverdeling natuurlijk niet helemaal ten goede.
Een paar dagen geleden ben ik dan (redelijk zenuwachtig..een beetje wetende wat er op me af komt en beslist geen profi sleutelaar) begonnen met iets wat nog wel even gaat duren voordat het af is.
Het begin :
Stoelen eruit :

Voorzichtig al aan het dashboard begonnen :

Tapijt en deurpanelen eruit :

Tot nu toe alweer 33kg eruit gehaald.. dat schiet aardig op.
Die 33 kg zit in :
Tapijt
Dakbekleding, isolatiemateriaal, lampjes en bevestigingsmateriaal
Plastic zooi tbv verwarming richting achterbank voetgedeelte
Deurpanelen, speakers, zij-airbags
Nu maar eens gaan zoeken hoe ik het dashboard eruit krijg want ik zie geen andere manier om de passagiersairbag eruit te krijgen en de kabelbomen uit de dunnen. Daarnaast moet ik uitzoeken of het zich loont om over te stappen op handbediende ramen.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Michel | 323ti
Airbag kun je verwijderen door de afdekplaat aan de bovenzijde los te maken. Wel eerst accu los. Dashboard hoeft er niet uit. Handbediend scheelt weer wat maar het verschil zit in de totale optelsom. Je krijgt door het leeghalen een leukere auto 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Michel | 323ti
misschien kan je voor een lightweight motorkap gaan, dan haal je voor wat weg qua gewicht.
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: Michel | 323ti
Ja daar zat ik ook al aan te denken, maar ik heb geen idee hoe dat werkt met de sluitingen ? Want dan is het misschien beter (of logischer) om gelijk snelsluitingen te gaan gebruiken maar dat geeft weer een aantal vragen ;GTRene schreef:misschien kan je voor een lightweight motorkap gaan, dan haal je voor wat weg qua gewicht.
- stel ik verwijder de originele sluiting, is dat APK ok ?
- stel ik parkeer de auto ergens met die snelsluitingen, kan iedereen dan de motorkap openen ?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Michel | 323ti
Ja.Michel Huisman schreef: - stel ik verwijder de originele sluiting, is dat APK ok ?
Aerocatch met slotje- stel ik parkeer de auto ergens met die snelsluitingen, kan iedereen dan de motorkap openen ?

klik
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Michel | 323ti
Kom anders binnenkort een keer aan. Heb alle updates al doorgevoerd. Kun je kijken hoe ik het opgelost heb. Verwacht de auto binnen 1-1,5 maand terug.
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Michel | 323ti
A word to the wise: als je straks kuipjes plaatst en je wil ze lekker laag wordt het niet verstelbare stuur in de Compact een probleem.
Dat zit dan als een soort vrachtwagenstuur hoog en half horizontaal voor je gevoel.
Misschien vertel ik hier helemaal niemand iets nieuws, maar onder aan de stuurkolom is er een soort scharnierpunt waar je de hele kolom weliswaar niet traploos in allerlei standen maar wel een heel stuk omlaag kunt zetten.
Vraag me niet hoe precies want ik ben totaal niet van gereedschap en het is voor mij gedaan door een Vakgarage monteur met wat BMW race ervaring maar het was een kleine ingreep en mijn stuur staat perfect voor mijn op de vloer vastgemonteerde Corbeau kuip.
Eén nadeel, het lage stuur ontneemt echt al het zicht op je instrumentcluster...
En mocht dit niemand hier bekend klinken dan zal Bertikipedia toch wel weten hoe dat werkt?
Dat zit dan als een soort vrachtwagenstuur hoog en half horizontaal voor je gevoel.
Misschien vertel ik hier helemaal niemand iets nieuws, maar onder aan de stuurkolom is er een soort scharnierpunt waar je de hele kolom weliswaar niet traploos in allerlei standen maar wel een heel stuk omlaag kunt zetten.
Vraag me niet hoe precies want ik ben totaal niet van gereedschap en het is voor mij gedaan door een Vakgarage monteur met wat BMW race ervaring maar het was een kleine ingreep en mijn stuur staat perfect voor mijn op de vloer vastgemonteerde Corbeau kuip.
Eén nadeel, het lage stuur ontneemt echt al het zicht op je instrumentcluster...

En mocht dit niemand hier bekend klinken dan zal Bertikipedia toch wel weten hoe dat werkt?
