ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
MX5T

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door MX5T » 24 feb 2012, 22:53

Hielke schreef:
Ringmazda schreef: Vanavond bij 554 km afgevuld; totaal 20,5 ltr Verbruik 1: 27. (op winterbanden Good Year UG8)
Dat is echt grof zuinig. Zal ik ook eens proberen met die snelheden, denk niet dat ik het red.
De betere diesels kunnen over het algemeen met een beetje beleid wel zuinig worden bereden.
Een Mercedes E220D van 1995 deed ook gemiddeld 1:18.
Mijn BMW E36 TDS (gechipt naar 160pk) had over een periode van 100.000km een gemiddeld verbruik van 1:17. Als er op de NS echt vermogen gevraagd werd om BtG8.42 eruit te persen dan zakte dat naar 1:4,5.
De huidige generatie diesels met de fijnere verstuiving van de diesel door de hogedruk-injectie maakt de motoren nog efficienter.

Met de Twingo zal een dergelijke BtG-tijd er niet inzitten, wat wel mogelijk is en welk verbruik staat nog op het programma. :devil:

GTRene

Bericht door GTRene » 24 feb 2012, 23:44

zo dan, dus echt stampen met die diesel is wel prijziger :D wat een verschil.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 feb 2012, 09:12

GTRene schreef:zo dan, dus echt stampen met die diesel is wel prijziger :D wat een verschil.
dat is altijd zo ;) ik heb eens een grip en slip curcus gedaan met eigen auto (E30 318i) op lelystad. direct daarnaast zat een pomp dus voor die dag afgetankt en toen we naar huis gingen weer afgetankt.

verbruik over de dag van 1 op 4 :mrgreen: terwijl ik normaal 1 op 12 met die auto reed...

GTRene

Bericht door GTRene » 25 feb 2012, 09:28

vind ik toch een groot verschil ook voor je 318i ....1 op 4 :lol:
mijn Hartge kan 1 op 9 als je langere afstanden doet en dan hoef je niet eens precies aan de snelheid te rijden, maar gemiddeld is het 1 op 5.2 omdat ik normaal nooit lange stukken rijd en dus redelijk veel met het gas speel zoals ook in de stad en dus onzuinig op die terreinen.
doch op het circuit doet ie 1 op 3.5 zoiets, dus een gering verschil...helemaal als je dat afzet op je 318i of die diesel :D en dan heeft die van mij veul meer vermogen en ow cillinders :wink:
fotoman Martijn weet wel hoeveel :lol:

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 25 feb 2012, 11:51

Ik heb nog altijd het normverbruik weten te realiseren of zelfs minder als ik dat wilde (Vooruit kijken, uitrollen, rustig optrekken) leuk rijden is echter anders. De laatste jaren rij ik als daily auto's met benzine turbo en daarbij is me wel opgevallen dat de spreiding groter is dan bij atmo. Je kunt erg zuinig rijden maar als je ook maar even over de limiet gaat loopt de benzine met bakken eruit. De Spyder verbuikt het nodige maar het verschil tussen een rustige en stevige rijstijl valt allezins mee.

Een vergelijk tussen een zuinig en niet zuinig label is er overigens al eens geweest bij TG, een Prius vs M3 op het circuit:
http://www.youtube.com/watch?v=badoMjA_rW0

Een Prius heeft bij de normmeting een voordeel maar tegenwoordig wordt ook voldoende toegwerkt naar de normeting (zoals ook bij NCAP) door een versnelling net lang genoeg te houden voor de cyclus etc etc. Ook auto's die deels electrisch rijden komen aan fantastische waardes aangezien ze een deel van de meting een 0-verbruik hebben. Electrisch verbruik wordt niet geteld en na 50 km zit je met een regulier verbruik. Las vorige week een test tussen de A4 en Passat met beiden de 1.8 TSI, de A4 had echter een nieuwe motor die rond de 5L/100km zat waar de passat boven in de 6 zat...in de praktijk hadden ze het zelfde verbruik. De A4 had een nieuwe generatie motoren die dus naar mijn idee voor de normmeting is aangepast.

Wat mij betreft is het echter allemaal prima want zeker in Nederland blijven hierdoor de auto's betaalbaar op de korte termijn.

Hielke

Bericht door Hielke » 25 feb 2012, 12:25

Goeie post.

MX5T

Bericht door MX5T » 26 feb 2012, 19:33

Ringmazda schreef:
Ringmazda schreef:[
Twingo D
530 km snelheden tussen 95 en 110 kmu met ca 90% snelweg de rest stad en provinciaal met één koude start. Gemiddelde snelheid tussen 90 en 93 kmu

Geen boordcomputer dus aftanken tot de diesel niet meer zakt in de vulpijp. Zojuist geprobeerd de tank op dezelfde wijze weer geheel te vullen wat niet lukte, gestopt na 15 liter. Straks koude start ca 10 km stadsrit en nog wat kilometers en dan vanavond nog weer eens proberen af te vullen. Volgens de tankmeter lijkt het erop dat er ca 21 a 22 liter verbruikt is.

Wordt vervolgd.
Vanavond bij 554 km afgevuld; totaal 20,5 ltr Verbruik 1: 27. (op winterbanden Good Year UG8)
Nog 95 km met gemiddeld 89 kmu en 300 km met gemiddeld 99 kmu gereden en 17 ltr bijgevuld.
Totaal 950 km met 37 ltr = 1 : 25,7

Ik vermoed dat "vrachtwagensnelheden" tussen 85 en 89 kmu een verbruik in de buurt van 1 : 30 haalbaar zou kunnen zijn. Volgende test moet dat uitwijzen.

01 maart:
Test uitgevoerd; 450 slaapverwekkende kilometers gereden met ca 90 gps-kmu en enkele stadsritten met ca 4 koude starts. Resultaat geen 1 : 30 maar een teleurstellende 1 : 28,5 (3,5 ltr/100 km)

Ik denk dat ik met de 95-er Benz E20D met dit soort snelheden ook wel een 1:22 had kunnen halen.

Het minder verbruik lijkt me vooral mogelijk bij vaker acceleren zoals in stadsverkeer door het lagere voertuiggewicht en uiteraard door de verhoogde efficiency door de fijnere verstuiving.

Plaats reactie