'93 BMW M3 (exit)/'04 Audi A4 1.8T (exit)/'04 BMW 330i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door Bert ///M3 » 19 jun 2012, 20:31

Denk dat het ook komt omdat 235/40/17 een lagere wang heeft. Dan kom je iets beter weg met smallere velgen.

Ik heb nog een set van die styling 22 wielen liggen met Dunlop SP Maxx er op en dat zit op zich prima. Het ligt er ook een beetje aan hoe breed de band zelf valt, op mijn andere M3 zit Federal 595RS-R en die zijn gewoon zichtbaar breder ook al staat er dezelfde maat op :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door ///Joost » 26 jun 2012, 09:17

Gisteren weer een bulk onderdelen besteld ivm de APK die eraan zit te komen in Augustus. Sowieso moet ik de koplampen een keer openmaken en de lenzen opnieuw sealen met siliconenkit vanwege damp. Dit zal wsl de komende week gebeuren.

Daarnaast heb ik altijd een zwakke dynamo gehad die op punt van overlijden staat. Dus dat is prioriteit nummer 1. Het zal een revisie worden, aangezien hier in de buurt een bedrijf zit die dat goed kunnen. Dan zou ik voor een EUR 125 klaar moeten zijn.
Als dan toch de dynamo eraf moet kan ik net zo goed de riemen vervangen. Als dan toch de riemen eraf moeten, kan ik net zo goed de idler (1x) en tensioner (2x) rollen vervangen, gezien het feit dat die ook al weer 170k meegaan en ik geen bewijs heb dat ze ooit vervangen zijn. Tevens meteen een interieurfilterset (de geen airco versie) meebesteld.

Misschien nog wel het belangrijkste is dat de inwendige Vanos seals nu los beschikbaar zijn via Beisan in de US. Bij mijn weten is dit op dit moment de enige leverancier die de sets los verkoopt zodat je zelf de revisie kunt uitvoeren (Ik vraag me dus serieus af hoe een BMW specialist dit altijd gedaan heeft tot nu toe). Ik heb altijd een hele lichte olielekkage gehad die vanachter de vanos lijkt uit te komen en ik heb dan ook maanden zitten wachten op deze dag. De o-ringen waarmee de vanos tegen het blok aan zit zijn gewoon verkrijgbaar bij de dealer, maar de inwendige o-ringen niet. Beter alles in 1 keer doen dus!! Setje seals is onderweg en ik hoop het binnen een week of 2 binnen te hebben.

Kortom, ik kan weer aan het sleutelen gaan. :clown:

Ook meteen een berg onderdelen a la grote beurt voor het rallymonster (lees: Corsa B 1.2 16v) van m'n vriendin meebesteld, want dat moet ook gebeuren natuurlijk... :df:

Dus hopelijk kunnen we beide snel weer veilig de weg op. Foto's volgen tzt.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2; Koplamprenovatie (foto's)

Bericht door ///Joost » 27 jun 2012, 14:25

Even compleet random even een foto van mijn nieuwste stuk speciaal gereedschap, gescoord via eBay UK:
Afbeelding

Het moge duidelijk zijn dat dit een houder is om de waterpomp pulley tegen te houden bij het losdraaien van de fan. Ik wil alleen even aangeven dat deze echt van hele goede kwaliteit is. Hij ziet er echt mooi uit en is perfect afgewerkt, geen scherpe randen o.i.d.

Maar goed...bla bla bla :forum:

Zoals al eerder aangegeven was het dit keer tijd om de koplampen aan te pakken. Ik had al een hele tijd last van vocht in beide kolampen, al was het vooral de passagierskant die het meest last had bij vochtig weer. Ik ging er vanuit dat de rubber pakkingen oud en verweerd waren, en gezien de kosten van zo'n 7 Euro per stuk kon niets me verder weerhouden om ze te vervangen. Intussen had ik al veelvuldig gelezen over het uit elkaar halen van de koplampen (incl. het demonteren van de lenzen) dus ik wist hoe het een beetje in elkaar stak.

De twee lenzen zitten in de koplamp bevestigd met siliconenkit. Ik had dus nieuwe kit gehaald, in mijn geval 'Polymax Chrystal van Bison' om de lenzen weer erin te zetten. Afijn, we beginnen dus zo:

Afbeelding

Nadat de afdekplaat boven de grill en het knipperlicht verwijderd is, kun je zo bij de M8-kop schroefjes, 4stuks per lamp. Wel even de houders voor de koplamphoogteverstelling (3x woordwaarde?) waar deze in bevestigd zitten, tegenhouden met een sleutel 20 (wie heeft die nou, dus in mijn geval puntbektangetje :sealed: ) zodat je de lamphoogte niet verstelt.

Uiteindelijk krijg je dan dit resultaat:

Afbeelding

De lens aan de voorkant kun je eraf halen door eenvoudig de zwarte clips aan de boven- en onderkant los te maken, 5 stuks in totaal. De lens kun je dan zo van de behuizing pakken. De foam pakking scheidt deze 2 delen van elkaar en zit vastgeklemd in de behuizing-kant.

Afbeelding

Op bovenstaande foto is te zien dat de 2 afzonderlijke lenzen bevestigd zijn met kit. Er circuleren veel berichten op Internet van mensen die hun lenzen er compleet uitgehaald hebben voor de looks, maar dat lijkt me toch niet zo'n goed idee. Plus ik vind het er niet uit zien...bijna net zo erg als Angel eyes op een E36. :bag:
Kortom, aan de slag met een stanleymes. Het is heel makkelijk om de lenzen eruit te snijden. Je moet alleen even de siliconenkit verwijderen van zowel de behuizing als de glazen lenzen zelf.

Toen de lenzen eruit waren heb ik alle delen grondig gereinigd met dreft en water. Alleen de chrome film in de behuizing heb ik een beetje afgedaan met een vochtig doekje, deze is namelijk zeer kwetsbaar, en was ook niet echt vies.
Toen de lenzen er weer terug ingelegd en een lijntje kit gelegd. Een beetje plakband doet wonderen om te zorgen dat de kit niet op het binnendeel van de lens komt waar het licht doorheen valt, maar over het algemeen kan het ook zonder. Als het goed is krijg je dan uiteindelijk zoiets:

Afbeelding

De opvallende kijker ziet dat ik helaas een barstje heb in het koplampglas. :wtf: Zo te zien gebeurd door een opspattend steentje, want het zit aan de buitenkant (de rechthoekige lens dus). Mogelijk dat dit de oorzaak is van het vocht maar daar ben ik niet heel zeker van, we zullen zien. Tzt wil ik het glas vervangen, dus laat maar even weten of iemand een vervangend glas heeft...moet wel de versie zijn met 'AL' in de onderhoek en niet de 'Bosch' lens. AL staat voor Automotive Lighting en is de fabrikant uit CZ die voor Bosch de lenzen produceert.

Lekker even een nachtje laten drogen:

Afbeelding

Ook voor de finishing touch de schroefjes even zwart blazen:

Afbeelding

En klaar voor installatie: :wave:

Afbeelding

Finished! :hosanna:

Afbeelding

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door InjectTheVenom » 27 jun 2012, 19:37

Leuk werkje en ziet er weer netjes uit :D

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: 1993 BMW M3 E2; Ik heb eindelijk het licht gezien (foto'

Bericht door Reind » 28 jun 2012, 18:04

Een dikke :thumbup: voor Joost.

Kan niet wachten tot ik de mijne klaar heb. Alhoewel die in tegenstelling tot de jouwe verre van standaard is. :D

Gebruik je hem wel een beetje waarvoor hij is gebouwd :df:

Indien je interesse hebt is een lekkere chip. Over een tijdje gaan we er een ontwikkelen voor een s50 3.0.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2; Ik heb eindelijk het licht gezien (foto'

Bericht door ///Joost » 29 jun 2012, 12:47

Reind schreef:Een dikke :thumbup: voor Joost.

Kan niet wachten tot ik de mijne klaar heb. Alhoewel die in tegenstelling tot de jouwe verre van standaard is. :D

Gebruik je hem wel een beetje waarvoor hij is gebouwd :df:

Indien je interesse hebt is een lekkere chip. Over een tijdje gaan we er een ontwikkelen voor een s50 3.0.
Thanks Reind, eerlijk gezegd doe ik er misschien wel een beetje te voorzichtig mee, aangezien het mijn enige auto is. :ninja:
Chippen...mja, ik zal er eens over nadenken.

Gisteren kwam er trouwens weer een pakketje binnen. :wave:
Binnenkort dus de dynamo laten reviseren, nieuwe spanrollen en riemen gaan er dan ook op.

Afbeelding

Edit: OP aangevuld met nieuwe onderdelen tot nu toe.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie/renovatie (met foto's)

Bericht door ///Joost » 06 jul 2012, 14:40

En gisteren weer een pakketje gehad uit de USA. M'n Vanos seals van Beisan zijn binnen. :D
Deze ga ik zsm installeren samen met de spanrollen en de dynamorevisie. Ik ben echt superbenieuwd hoeveel verschil het gaat maken. Waarschijnlijk doe ik ook nog even een vermogensrun na de modificatie om te zien of er enig verschil is in de koppelkromme. Theoretisch zou dit wel een verschil moeten geven na een opgefriste Vanos.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie/renovatie (met foto's)

Bericht door ///Joost » 15 jul 2012, 22:58

Zowwww...gisteren heb ik een marathon sleutelsessie gehad van 12 uur lang nonstop. :wheelchair:

de auto gaat over een maand voor de APK en er waren nog een aantal zaken die ik per se wilde doen. Gisteren heb ik dus het volgende gedaan:

- Vanos seals vervangen door de seals van Beisansystems. Ik had dit al eens gedaan op een M50 vanos, dus het principe was redelijk hetzelfde. Al moet ik zeggen dat ondanks dat ik de S50 meer o-ringen zitten, het verwijderen van de Vanos van het blok vele malen eenvoudiger was dan van een M50. Ze zitten er nu in, en zouden na een 500 km volledig ingelopen moeten zijn...we zullen zien. Na een dagje Amsterdam zit ik al over de helft. Vooralsnog lijkt alles erg goed te zijn en het bokken bij koude motor is een heel stuk minder.
:hangloose:

- 3 spanrollen vervangen (luchtpomp, alternator, spanrol) en deze waren echt zwaaaaaaaaaar aan vervanging toe. Ze liepen volledig droog en hadden veel te veel speling. Ook natuurlijk beide riemen vervangen waarbij de riem van de luchtpomp er het ergst aan toe was. Beide riemen hadden echter droogtescheurtjes, dus dit was geen overbodige luxe.
Op het moment giert er iets een beetje, het kan zijn dat de riem van de luchtpomp wat strak staat. Toch had ik m wel vastgezet op 16Nm volgens spec, maar wellicht is dit iets te strak. Ik kijk het even af.

- Alternator laten reviseren. Ik heb dit laten doen bij K&K in Eindhoven. [Mart Smeets]Mag ik ze even een compliment geven? Ja, dat mag ik. [/Mart Smeets] Binnen 1,5 uur :shock: was m'n dynamo weer klaar. Netjes gestraald en gespoten ook nog. En een hele schappelijke prijs. Hulde!

Dit alles lijkt misschien niet veel, maar inclusief het schoonmaken van het blok en alle onderdelen die ik vast had gepakt, bleek het toch een volledige dag in beslag te nemen.

Gelukkig heb ik geen tegenslagen gehad, i.e. geen bouten afgebroken of dolgedraaid. Enig nadeel dat ik heb meegemaakt, is dat ik zag dat de radiateur redelijk slecht was en dat er een lichte speling op de waterpomp zit. :( Ik moet toch nog een keer alle koelslangen vervangen, dus ik pak dan het complete koelsysteem wel in 1 keer aan.

Ik heb foto's gemaakt, maar die link ik morgen wel even. Maar we kunnen er dus wel weer even tegen. Ik ben in ieder geval echt superblij dat ik eindelijk die Vanos heb aangepakt...voelt wel zo prettig. Helaas was het echt al laat, dus het vervangen van de interieurfilters komt binnenkort wel, plus het vervangen van alle vloeistoffen, en het flushen van de power steering en het vervangen van de power steering reservoir en het vervangen van de kettingspanner, en het kleppen stellen, en het reinigen van de injectoren, en...........en.................en...................zucht....

:ninja:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7227
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie/renovatie (met foto's)

Bericht door Fabian » 15 jul 2012, 23:18

Ik ken het, ik ken het (zucht"........)

Goed bezig!

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie/renovatie (met foto's)

Bericht door Jeroen E21 » 16 jul 2012, 02:02

Dit topic net pas ontdekt :oops: en ik kan me helemaal vinden in je grondige aanpak, goed werk en mooie verslagen ook steeds!

Mijn S50B32 heeft ook nogal wat last van bokken tijdens de opwarmfase, en niet alleen de eerste twee minuten maar wel tot de olietemp 50+ graden is, hoewel het met het opwarmen geleidelijk beter wordt. Ik heb al een aantal dingen gedaan (revisie inlaat, injectoren laten reinigen en testen, o-ringen Vanos solenoids vervangen, etc). Het wordt elke keer wel wat beter, maar is nog niet top dus wil ik nog even verder want ook ik heb moeite om te accepteren dat een S50 koud nu eenmaal bokt.

Ik heb al op de planning staan:
- bobines vervangen (zijn nog de originele van '97 dus mag wel een keer)
- luchtmassameter reinigen

Maar ik zit me nu af te vragen of ik inderdaad de binnenste Vanos o-ringen moet gaan vervangen want de dealer kwam idd alleen met de buitenste 2x2 o-ringen rond de solenoids. Lekkage heb ik overigens niet, foutmeldingen schrijft de auto ook niet.

Andere tips zijn ook welkom, en keep up the good work!

Groeten,
Jeroen

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie/renovatie (met foto's)

Bericht door Tim N » 16 jul 2012, 07:37

Leuk te lezen Joost, geweldig te lezen dat je je beestje zo goed (preventief) onderhoud.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie/renovatie (met foto's)

Bericht door GTRene » 16 jul 2012, 10:16

@Jeroen, denk dan dat jij wat hebt met de brandstof toevoeging koud vs warm...en dus waarschijnlijk iets met bv de lambda's en of met een temp sensor in je koelsysteem oid die doorgeeft aan de DME dat de auto nog niet op temp is en dan nog een ander mengsel inspuit tot dat ie warm is....
hij zal waarschijnlijk wat te veel lucht krijgen in verhouding tot brandstof als ie koud is...vroeger trok je dan de sjoke nog ff iets uit tot ie op temp was en dan liep ie goed :lol:

althans iets in die geest.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie/renovatie (met foto's)

Bericht door ///Joost » 16 jul 2012, 10:19

Thanks guys!

Nou, zoals beloofd nog even wat fotootjes gelinkt. Overigens, het draaien van de krukas had ik nog geen goede manier voor gevonden, aangezien de S50 4 torx boutjes heeft op de krukas ipv een normale 6-kant moer. Maar het blijkt dus dat dit kan met een 12-kant dop 36 MM...werkt perfect! :clap: Deze valt precies over de 4 torx kopjes heen.
Tussen neus en lippen...ik had zo'n dop dus speciaal aangeschaft en nu blijkt dat ik die al een had. Dus wie voor een Euro of 10 (nieuw 20 Euro) een 36 MM dop wil overnemen, graag PM.

De alternator is weer lekker fris. Zie hier de transformatie van 1,5 uur van oud en 170.000km op de klok, naar vers gereviseerd en weer goed voor hopelijk 1,5 ton.

Afbeelding

Hier dan de spanrollen en riemen die ik vervangen heb. Links is de multiriem, rechts de riem voor de luchtpomp (ik heb geen airco). Beide riemen waren duidelijk aan vervanging toe en compleet verdroogd. De spanrollen liepen ook compleet droog.

Afbeelding

Dan begon het loshalen van de Vanos. Even een kleine tip....D e eerste keer dat je bij de bobines kan, even de stekkers en bobines nummeren. Daar heb ik al keer op keer profijt van gehad, omdat je gewoon alles kunt loshalen en later precies weer weet waar alles hoort.

Afbeelding

Hier dan de S50B30 in vol ornaat. Alles was echt superschoon, totaal geen sludge en geen slijtagesporen.

Afbeelding

Zorgvuldig en schoon werken is key...Hier de boutjes op volgorde voor de Vanos brug (bovenste 4) en de Vanos zelf (onderste 9). Het beugeltje houdt de TDC sensor op z'n plek.

Afbeelding

Hier heb ik eindelijk de Vanos losgehaald. Links zie je de oliepomp, rechts zie je de inlaatzijde met de zuiger/cilinder om de inlaatnokkenas te verstellen. Er is duidelijk te zien dat het eea gelekt heeft vanachter de vanos, langs de o-ringen die op het blok aansluiten.

Afbeelding

Meteen even de solenoids doorgemeten. Als het goed is geven ze een weerstand van 3.7-4 Ohm. Beide waren in goede staat bij mij. De S50B32 heeft uiteraard 4 solenoids, omdat ook de uitlaatnokkenas bediend wordt. Ze gaan normaal gesproken niet kapot, maar het komt wel eens voor dat er een breukje zit in de soldeercontactjes.

Afbeelding

En zo ziet het er dus uit als je het ding klaar hebt. Met linksboven alle oude o-ringen en de Vanos brug. Rechtsboven zie je de oliepomp driver. Deze 'adapter' maakt de verbinding tussen de aandrijving van het uitlaatnokkenas tandwiel en de oliepomp in de Vanos unit. Deze zit dan ook los op de uitlaatkant als je de Vanos eraf haalt. Laat 'm niet van bovenaf in de sump vallen!!!!! Ik had zelf alles overmatig met papier dichtgestopt. Je kunt maar niet voorzichtig genoeg zijn.

Afbeelding

En volgens het Haynes principe...Installation is the reverse of removal. :wave:

Afbeelding

Van het hele gebeuren qua spanrollen, riemen en alternator heb ik verder geen foto's want dat was toch niet echt spannend.

Maar goed, ik ben weer een ervaring rijker en op deze manier leer ik steeds meer over deze wagen. :D
Laatst gewijzigd door ///Joost op 16 jul 2012, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie/renovatie (met foto's)

Bericht door ///Joost » 16 jul 2012, 10:22

GTRene schreef:een temp sensor in je koelsysteem oid die doorgeeft aan de DME dat de auto nog niet op temp is .
Kan idd heel goed zijn. Deze zit tussen je eerste en tweede inlaat 'trompet' en heeft een blauwe aansluiting. er zitten er 2 op die plek en uit m'n hoofd is het de linkersensor. De rechter is voor de temp. meter op het dashboard. Ik heb die van mij ook (preventief) vervangen.

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie/renovatie (met foto's)

Bericht door Jeroen E21 » 16 jul 2012, 10:34

Rene, Joost,

Thanks! Het leek me niet netjes om Joost z'n fraaie topic hier helemaal te gaan vervuilen, maar die temp sensor is eerder een fout geweest (die overigens ook netjes werd gelemd) en die is vervangen, lambdasondes zijn van 2010. Ik zat ook wel in deze richting te denken maar heb daarmee het idee dat de belangrijkste potentiële boosdoeners al zijn gefixt, al kan ik er nog eentje bedenken, temp sensor inlaatlucht, die in het luchtverzamelhuis zit. Aangezien die peanuts kost zal ik die sowieso nog ff vervangen.

Als jullie nog andere ideeen hebben dan graag, ik zal iig even een update doen als temp sensor en bobines zijn vervangen en de LMM is gereinigd, ga kijken of ik daar woensdagavond even mee aan de slag kan!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie/renovatie (met foto's)

Bericht door GTRene » 16 jul 2012, 10:57

heb je weer netjes gedaan Joost, die dynamo ook, wat knapt ie daar van op, of hadden ze gewoon kant en klare ruildynamo's op voorraad :D

trouwens ik zag op 2 foto's dat er maar 5 van de 6 boutjes in zitten...neem aan dat de 6de er wel gewoon in zit/zat? in dat ronde ding links op de foto :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie/renovatie (met foto's)

Bericht door ///Joost » 16 jul 2012, 11:41

GTRene schreef:heb je weer netjes gedaan Joost, die dynamo ook, wat knapt ie daar van op, of hadden ze gewoon kant en klare ruildynamo's op voorraad :D
Thanks Rene.

Nope, een ruildynamo hadden ze helaas niet. Wel een die er op leek, maar daar zat de aansluiting net gespiegeld. Dus ze hebben echt gewoon de mijne gereviseerd.
trouwens ik zag op 2 foto's dat er maar 5 van de 6 boutjes in zitten...neem aan dat de 6de er wel gewoon in zit/zat? in dat ronde ding links op de foto :D
:D Dat ronde ding houdt het cylindertje van de inlaatverstelling op z'n plek (in deze cylinder beweegt het zuigertje op en neer wat de nokkenas verstelt). Er zitten echt maar 5 boutjes in. Het 6e gat lijkt een boutgat te zijn op de foto, maar is een oliepassage.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update Vanos revisie

Bericht door Vlokmans » 16 jul 2012, 20:04

Zelf sleutelen "advanced" :duh:

Echt top hoe je dat doet, en ondertussen nog nuttige adviezen geven in andere draadjes ook! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update Vanos revisie

Bericht door Flamman » 17 jul 2012, 18:44

Joost, heb je al met de auto gereden na deze reparatie ? Ben namelijk erg benieuwd of je verschil merkt.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22496
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update Vanos revisie

Bericht door Niels » 17 jul 2012, 20:26

Hulde voor je verslaglegging Joost :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update Vanos revisie

Bericht door ///Joost » 18 jul 2012, 09:29

Ik rijd nu al een paar dagen met de auto en ik kan zeggen dat het gebok/inhouden bij koude start volledig is verdwenen. Het lijkt alsof de auto gelijkmatiger doortrekt, maar zoals ik al zei, was het allemaal niet eens zo heel slecht van tevoren (zeker als de auto warm was), dus het is geen complete transformatie. Maar ik kan me indenken dat dit voor sommige mensen wel zo is als je een echt slecht werkend Vanos hebt. Ik heb gisteren nog op eventuele foutcodes gecheckt en die zijn er ook niet, dus da's goed nieuws.

Het is de bedoeling om de wagen ergens in de komende weken op de dyno te zetten om te zien wat het verschil precies is voor en na een vanosrevisie met een standaard auto. Het gaat me dan niet om de piek HP, maar meer om het verloop van de koppelkromme.

Het loshalen van de Vanos en deze revisie is eigenlijk helemaal niet moeilijk. Je moet alleen schoon en nauwkeurig werken. Het meeste werk ging zitten in het schoonmaken van alle onderdelen. :D
Als ik ooit iemand van advies moet voorzien, laat maar horen!

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update Vanos revisie

Bericht door Vlokmans » 18 jul 2012, 19:51

Kan ik niet een keer een workshop bij je komen volgen? :mrgreen:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update Vanos revisie

Bericht door ///Joost » 27 jul 2012, 12:26

Dit weekend wordt er weer heerlijk gesleuteld. Het vervangen van de bak en diff olie stond al langer op het programma, dus het moet er maar een keer van komen. Tevens pak ik meteen het reservoir van de stuurbekrachtiging mee i.v.m. het inwendig filter wat hierin zit. Bij mijn weten is dit nog het originele reservoir, dus het wordt eens tijd om alles eens door te flushen en te voorzien van nieuwe ATF. :hungry:

Afbeelding

Ik gebruik consequent Castrol producten. Voor de diff heb ik gekozen voor de volsyntheet Syntrax 75W140 vanwege de LSD natuurlijk. Voor de bak en de stuurbekrachtiging gebruik ik normale Transmax Dexron III. Ik had ook voor de (duurdere) volsyntheet Transmax Z kunnen gaan, maar Dexron III voldoet prima met de omstandigheden waar ik de auto voor gebruik (geen track use).

Olie- en vanosfilter heb ik ook klaar liggen, maar daarvoor is het net nog iets te vroeg, aangezien ik de olie afgelopen najaar pas heb vervangen (ca. 4000 km geleden). Ook zal ik nu het microfilter vervangen waar ik bij de vorige sleuteljob niet aan toegekomen ben.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update Vanos revisie

Bericht door ///Joost » 28 jul 2012, 20:27

Vandaag zoals gepland heb ik dus de diff en bakolie vervangen, en stuurbekrachtiging flush uitgevoerd. Helaas ben ik niet toegekomen aan het microfilter en het o-ringetje van de oil pressure valve (zijkant blok...vaak punt van lekkage).

Even wat fotootjes, dat 'leest' altijd wel lekker gemakkelijk.

Afbeelding

Het differentieel. De pluggen/bouten waren bij mij aardig geroest, dus ik moest het eea eerst schoonkrabben, daar de inbus (14mm) er niet in paste. Je zou bijna zeggen dat het een 13 zou moeten zijn, maar zoals vaak bij sleutelen...>>> Krabben + brake cleaner = Great Success!! :thumbup:
Uiteraard bijvullen tot ie overloopt, maar dat is wss al bekend.

Afbeelding

De versnellingsbak van onderen, waar duidelijk de aflaat en vulplug te zien zijn. Ook hier weer geldt, bijvullen tot ie overloopt.

Afbeelding

Stuurbekrachtigingsvloeistof dan maar...Ook hier gewoon Dexron III, zelfde als in de bak. Het reservoir zit diep verscholen achter het luchtfilterhuis. Deze moest plaatsmaken voor een nieuwe vanwege het inwendige filter. Ook heb ik direct 2 nieuwe normale schroef-slangenklemmen gemonteerd ipv die eenmalige ondingen. :dood:

Afbeelding
Afbeelding

Eerst de banjo bout losdraaien aan de pomp (ingang). Note: RealOEM geeft aan dat er 14mm ringetjes opzitten, maar dat zijn toch echt 16mm ringetjes.

Afbeelding

Hier dan de twee reservoirs naast elkaar, beide van ZF voor BMW. Verder is er weinig over te zeggen. :)

Dan alles monteren en de boel bijvullen (stuur enkele malen langzaam heen en weer draaien tot volledige uitslag, dan motor even laten draaien zodat de vloeistof rondgepompt wordt, bijvullen, weer heen en weer draaien, etc.) tot de vloeistof niet meer zakt. Als soort van safety heb ik de laatste keer nog eens het hele reservoir leeggezogen en vervangen met verse vloeistof, zodat echt bijna alle oude vloeistof ook echt weg is.

Kind kan de was doen. Op alle foto's is het wel een smeerboel, maar daar ging dan ook de meeste tijd in zitten...Het schoonmaken van de onderdelen en de omgeving. :kikker:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update Vanos revisie

Bericht door InjectTheVenom » 28 jul 2012, 20:37

Schroefslangklemmen dat kan potdomme niet, je weet toch wel dat ze voor de originele klemmen speciaal gereedschap voor uitgevonden hebben :protest: mits het inderdaad van die eenmalige knijpkrengen zijn

Goed om te zien dat we een vergelijkbaar streven hebben, dit gaat ook mijn aanpak worden voor zolang als het kan :thumbup: Zijn OEM einddempers voor een E36 M3 nog makkelijk te krijgen eigenlijk?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bart //M, beske, Bing [Bot], Cazzo46, ED35, Fabian, frankie, Godspeed, Mark 320iS, mark123, Peter-Paul, SlowCo en 1 gast