Even compleet random even een foto van mijn nieuwste stuk speciaal gereedschap, gescoord via eBay UK:
Het moge duidelijk zijn dat dit een houder is om de waterpomp pulley tegen te houden bij het losdraaien van de fan. Ik wil alleen even aangeven dat deze echt van hele goede kwaliteit is. Hij ziet er echt mooi uit en is perfect afgewerkt, geen scherpe randen o.i.d.
Maar goed...bla bla bla
Zoals al eerder aangegeven was het dit keer tijd om de koplampen aan te pakken. Ik had al een hele tijd last van vocht in beide kolampen, al was het vooral de passagierskant die het meest last had bij vochtig weer. Ik ging er vanuit dat de rubber pakkingen oud en verweerd waren, en gezien de kosten van zo'n 7 Euro per stuk kon niets me verder weerhouden om ze te vervangen. Intussen had ik al veelvuldig gelezen over het uit elkaar halen van de koplampen (incl. het demonteren van de lenzen) dus ik wist hoe het een beetje in elkaar stak.
De twee lenzen zitten in de koplamp bevestigd met siliconenkit. Ik had dus nieuwe kit gehaald, in mijn geval 'Polymax Chrystal van Bison' om de lenzen weer erin te zetten. Afijn, we beginnen dus zo:
Nadat de afdekplaat boven de grill en het knipperlicht verwijderd is, kun je zo bij de M8-kop schroefjes, 4stuks per lamp. Wel even de houders voor de koplamphoogteverstelling (3x woordwaarde?) waar deze in bevestigd zitten, tegenhouden met een sleutel 20 (wie heeft die nou, dus in mijn geval puntbektangetje

) zodat je de lamphoogte niet verstelt.
Uiteindelijk krijg je dan dit resultaat:
De lens aan de voorkant kun je eraf halen door eenvoudig de zwarte clips aan de boven- en onderkant los te maken, 5 stuks in totaal. De lens kun je dan zo van de behuizing pakken. De foam pakking scheidt deze 2 delen van elkaar en zit vastgeklemd in de behuizing-kant.
Op bovenstaande foto is te zien dat de 2 afzonderlijke lenzen bevestigd zijn met kit. Er circuleren veel berichten op Internet van mensen die hun lenzen er compleet uitgehaald hebben voor de looks, maar dat lijkt me toch niet zo'n goed idee. Plus ik vind het er niet uit zien...bijna net zo erg als Angel eyes op een E36.
Kortom, aan de slag met een stanleymes. Het is heel makkelijk om de lenzen eruit te snijden. Je moet alleen even de siliconenkit verwijderen van zowel de behuizing als de glazen lenzen zelf.
Toen de lenzen eruit waren heb ik alle delen grondig gereinigd met dreft en water. Alleen de chrome film in de behuizing heb ik een beetje afgedaan met een vochtig doekje, deze is namelijk zeer kwetsbaar, en was ook niet echt vies.
Toen de lenzen er weer terug ingelegd en een lijntje kit gelegd. Een beetje plakband doet wonderen om te zorgen dat de kit niet op het binnendeel van de lens komt waar het licht doorheen valt, maar over het algemeen kan het ook zonder. Als het goed is krijg je dan uiteindelijk zoiets:
De opvallende kijker ziet dat ik helaas een barstje heb in het koplampglas.

Zo te zien gebeurd door een opspattend steentje, want het zit aan de buitenkant (de rechthoekige lens dus). Mogelijk dat dit de oorzaak is van het vocht maar daar ben ik niet heel zeker van, we zullen zien. Tzt wil ik het glas vervangen, dus laat maar even weten of iemand een vervangend glas heeft...moet wel de versie zijn met 'AL' in de onderhoek en niet de 'Bosch' lens. AL staat voor Automotive Lighting en is de fabrikant uit CZ die voor Bosch de lenzen produceert.
Lekker even een nachtje laten drogen:
Ook voor de finishing touch de schroefjes even zwart blazen:
En klaar voor installatie:
Finished!