Karussel, sloper.

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 15 apr 2008, 13:54

Bert ///M3 schreef:Ik kwam er de laatste keer aan de grond met de bodemplaat ook niet fijn. :evil: Maar toch vind ik het not done om bovenlangs te rijden :mrgreen:
Het hoort erbij, en ach hoe harder je daar gaat des te eerder ben je er af :wink:
Trouwens 1x ging ik toch wel lekker rond daar(lol, nog maar 3x rond geweest :lol: ), toen ik eruit kwam zette de Hartge een stap opzij omdat hij wat opwipte van achter toen ik eruit kwam :shock: maar ging goed dus kicke :lol:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 15 apr 2008, 14:18

Jullie gaan toch niet klagen dat je autootje slijt als de op een Circuit gaat rijden

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 15 apr 2008, 16:46

duifjes.com schreef:Jullie gaan toch niet klagen dat je autootje slijt als de op een Circuit gaat rijden
Hahahahahahahahahahahahahahahahaaaargggggg [img:29:25]http://www.seat-online.nl/Smileys/seat-online/rofl.gif[/img]

Idd. Doe het dan niet als je wil dat je circuitauto over 25 jaar nog steeds als nieuw is. :wink:otje

Robin
Berichten: 51580
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Bericht door Robin » 15 apr 2008, 17:21

Jan Visser schreef:Hoort erbij.Gewoon vol er doorheen.Maakt mij dat nou uit die paar keer per jaar??Helemaal niks.Als je bang bent dat het slecht voor je auto is moet je niet op de Ring rijden vind ik.
Zo deed ik 'm ook, en dat ging altijd skitterend gewoon binnendoor dus.

Tom schreef:Ja klopt, maar de Ring in z'n geheel is gewoon leuk. Dus inderdaad: liever die fun en misschien vroeg of laat wat meer betalen aan onderhoud. Maar die Karusel is na 10 sec. over. Ook wel leuk, daar niet van, maar het is het mij niet waard. Neem het gewoon buitenom.. gaat ook prima.
Cultureel erfgoed, dus of alles of niets(niet naar de NS gaan dus) 8)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11457
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 15 apr 2008, 18:59

Macboy schreef:Leuke draad. Er is niks mis met de karoussel. HEMA-worst vergelijking en Dolly Parton zijn geniaal.

Houden zo.

En mensen moeten wat mij betreft af van het zielige idee dat bovenlangs "niet cool" zou zijn.

Wat niet "cool" is, is nu juist dingen doen die je eigenlijk niet wil doen, maar voor anderen om "erbij" te horen.

Onzin. Ik ga er bijna altijd bovenlangs, uit respect voor het materieel. Of iemand dat "uncool" vindt zal me een (Hema)worst wezen.
Bovenlangs? En dat zet je hier gewoon open en bloot op internet?

In je jaren "80 was je al een mietje als je met je gare Ascona of Escort bovenlangs ging.

Sneu hoor.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 15 apr 2008, 19:06

Macboy schreef:Leuke draad. Er is niks mis met de karoussel. HEMA-worst vergelijking en Dolly Parton zijn geniaal.
hm...nou je het zegt, die HEMA worst heeft wel wat van de karoussel, kijk eens wat een curve :lol:

[img:300:282]http://images.telegraaf.nl/multimedia/a ... 23671b.jpg[/img]

maar euh, die moet je wel nemen hoor, bovenlangs is als het velletje eraf halen van die HEMA worst en dan opeten, nee Mac dat kan niet hoor :wink:

Mustafa al-Sahaf
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:33
Locatie: Baghdad

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 15 apr 2008, 19:12

Er staan een hoop meningen maar geen feiten in dit draadje.

Er wordt over de caroussel gesproken alsof het een flinke autosloper is, maar die bocht is niet erger dan elke andere plek waar je je maximum dwarsversnelling haalt.

Je (straat)banden kunnen immers maar een maximale zijwaartse druk aan voor ze hun grip verliezen. Lange bochten op hoge snelheid of korte bochten op lage snelheid, op het eind van de rekening doen ze allemaal hetzelfde met je auto, (de carosserie torderen) omdat je dezelfde hoeveelheid van G-krachten genereert.
Wat de caroussel dan zo indrukwekkend maakt is dat de G-waarden kort achter elkaar pieken in plaats van een vloeiend verloop te geven zoals je in reguliere bochten ziet.

Op het eind van de rekening dus hetzelfde verhaal maar meer belasting op het onderste gedeelte van je carosserie omdat de caroussel schuin ligt. De mensen die denken dat ze interieurdelen moeten aandraaien omdat ze (ongetwijfeld vól) door de caroussel zijn geweest moeten voor de gein de rest van hun auto eens nakijken en zichzelf niet overslaan. :roll:

P.s.: Als de mods zich niet zo serieus bezig hielden met draadjes die komisch bedoeld zijn zou er een vriendelijke Irakees nog veel liever op dit forum komen. :)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15917
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 15 apr 2008, 19:16

Ik neem hem altijd dwars, scheelt een hoop problemen en slijtage :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 15 apr 2008, 19:35

Macboy is bang dat door de G-krachten zijn stikseltjes uitscheuren.
Dan moet hij weer langs de naaister om dit recht te laten trekken.
Aangezien hij geen vriendin heeft is het gevaar dat ze meer moet rechttrekken dan d'r lief is en Macboy weer een paar uur op het politiebureau zit om een en ander wederom recht te trekken. :oops:

Vervolgens moet hij weer onder werktijd juridische briefjes tikken waar zijn baas niet blij mee is. Aan de andere kant ook weer wel want dan hoeft hij mischien niet een week de bak in of 14 dagen te schoffelen. :oops:

Schoffelen is ook niet goed voor hem want dan komt hij teveel buiten de kliniek. Aangezien hij in de weekenden al niet te houden is wanneer hij ex-joego-meisjes ziet in party-outfit heeft dat weer gevolgen en raken we zo ondertussen in een vicueuze cirkel. :oops:

DUS VAN MIJ MAG MACBOY BEST BOVENLANGS CAROUSSEL RIJDEN! :twisted:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5298
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 15 apr 2008, 20:04

Mustafa al-Sahaf schreef: Er wordt over de caroussel gesproken alsof het een flinke autosloper is, maar die bocht is niet erger dan elke andere plek waar je je maximum dwarsversnelling haalt.
Karoussel is echter niet vlak, volgens mij zit het voor een deel daarin, het is geen kombocht zoals in bijv Lelystad.

Wouter81
Berichten: 9093
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Bericht door Wouter81 » 15 apr 2008, 20:09

Er staat niet iets in mijn leasecontract als 'gij zult niet vol door de karussel raggen op de Ring' dus gewoon erdoorheen. :wink:

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 15 apr 2008, 20:26

Wouter81 schreef:Er staat niet iets in mijn leasecontract als 'gij zult niet vol door de karussel raggen op de Ring' dus gewoon erdoorheen. :wink:
En dat is nou juist iets wat ik niet vind kunnen met een leaseauto. :cry:
Hij is niet van jezelf.

Maar dat even terzijde. :roll:

Style
Berichten: 742
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:54
Locatie: Vught

Bericht door Style » 15 apr 2008, 20:27

ik heb in de karussel destijds op mn 206 twee velgen volledig beschadigd door t aanlopen :roll:

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 15 apr 2008, 20:32

Style schreef:ik heb in de karussel destijds op mn 206 twee velgen volledig beschadigd door t aanlopen :roll:
Daarom heb ik destijds de setup aangepast en de wielkasten iets uit laten rollen. Volle polle door karussel in 2 :shock: In 3 gaat niet want dan overwinnen de pk's de G-krachten niet meer.

Wouter81
Berichten: 9093
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Bericht door Wouter81 » 15 apr 2008, 20:41

Ruud Hulsegge schreef:
Wouter81 schreef:Er staat niet iets in mijn leasecontract als 'gij zult niet vol door de karussel raggen op de Ring' dus gewoon erdoorheen. :wink:
En dat is nou juist iets wat ik niet vind kunnen met een leaseauto. :cry:
Hij is niet van jezelf.

Maar dat even terzijde. :roll:
Tja, daar denk ik toch deels anders over. :) De Ring is op papier nog steeds openbare weg en geen circuit dus als ik daar een rondje wil rijden, dan doe ik dat. Overigens tot nu toe maar 1 rondje gereden met de leasert (eind vorig jaar).

Er zijn zat dingen die ik ook niet vind kunnen met een leasert (met koude motor trappen bijv.), iets wat ik dan ook niet doe. Beschouw het ding toch als m'n eigen auto dus ga er verder netjes mee om. Was en poets 'em zelfs regelmatig. :) Een incidenteel rondje Ring op zijn tijd zal 'ie echter niet slechter van worden IMO. Het is verder ook mijn enige auto dus ook niet de mogelijkheid om met iets anders een rondje Ring te rijden. Laat me dat plezier liever niet ontzeggen. :wink:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8230
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 15 apr 2008, 20:50

Mustafa al-Sahaf schreef:Je (straat)banden kunnen immers maar een maximale zijwaartse druk aan voor ze hun grip verliezen. Lange bochten op hoge snelheid of korte bochten op lage snelheid, op het eind van de rekening doen ze allemaal hetzelfde met je auto, (de carosserie torderen) omdat je dezelfde hoeveelheid van G-krachten genereert.
Mustafa, je moet wat minder kruitdampen snuiven, want met een (non-downforce) straatauto kun je in langzame bochten echt veel meer g-krachten opwekken dan in snelle bochten. ;)
Daar komt in het geval van de Carrussel bij dat je vanwege de banking nog veel meer g-krachten kunt opwekken, de dwarsrichels ondertussen je veren richting bumpstops laten inveren en je met een auto met weinig bodemspeling ook nog eens het asfalt kunt raken als je je best doet.

Ik ken echt geen enkele bocht die zo slopend voor je auto is als je hem hard genoeg neemt, die rechter op Zandvoort na het Scheivlak komt misschien in de buurt als je daar vol met vier wielen over de curbs rost, maar die mist dan nog de banking van de Carrussel.

Neemt niet weg dat ik wel altijd vol erdoorheen gaan, vind dat wel bij een rondje Ring horen, maar wel altijd met samengeknepen billen en de hoop dat er niks van de auto afwaait, want echt lekker vindt die het nou ook weer niet volgens mij. ;)

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 15 apr 2008, 20:56

Peter Tunissen schreef: want met een (non-downforce) straatauto kun je in langzame bochten echt veel meer g-krachten opwekken dan in snelle bochten. ;)
interessante stelling: is het doordat de rubbermoleculen meer tijd hebben om zich aan het asfalt te hechten bij lage snelheid of is er een andere verklaring voor ?

Mustafa al-Sahaf
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:33
Locatie: Baghdad

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 15 apr 2008, 21:03

Die stelling is al eens eerder geponeerd en toen kwamen we erop uit dat het eerder met het lef van de rijder te maken heeft. Er is geen natuurkundige onderbouwing voor het feit dat je in snelle bochten minder dwarsversnelling zou kunnen halen.

De Kasteelheer in dit verhaal heeft trouwens ook een interessante opmerking. De caroussel is niet vlak terwijl een kombocht dit wel is. Dat is inderdaad waar, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt omdat de maximale G-waarde niet verandert. Daarnaast denk ik niet dat er heel veel mensen op dit forum genoeg driving-fun in zich hebben om het in betrouwbare cijfers uitgedrukt te zien worden.

Zet je ook even mijn draadje terug Peter? Het was misschien niet zo orthodox, maar ook niet extremistisch. :( Kruitdamp snuiven is trouwens best gaaf, dat doet bijna iedereen hier. Vooral de Amerikanen.
Laatst gewijzigd door Mustafa al-Sahaf op 15 apr 2008, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8230
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 15 apr 2008, 21:06

Dat komt denk ik vanwege het gebrek aan capaciteiten, danwel lef, van de bestuurder in kwestie.
Maar serieus, pak er bijvoorbeeld maar eens een sportauto bij, dan zul je het altijd zien, hoe lager de bochtensnelheid, des te hoger de bijbehorende G-krachten (dingen als verkantingen en zo even niet meegerekend).
Vraag me trouwens niet waarom, maar dat weet iemand anders vast wel. :P

Mustafa al-Sahaf
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:33
Locatie: Baghdad

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 15 apr 2008, 21:11

Ik weet wel wat je bedoelt (zie eerste regel van bovenstaande post) maar er is geen natuurkundige verklaring voor. Dus denk ik dat het in de capaciteiten van de rijder zit.

Ga je nu mijn post terugzetten of wil je eerst wat 1e klas kruit van me proberen?

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 15 apr 2008, 21:12

Ik ben het deels met Peter eens, maar alleen het deel dat je in een bocht met banking dus inderdaad meer g-kracht kan opwekken en je auto inderdaad op de bumpstops kan komen.
Echter, dat je VEEL minder g-kracht kan opwekken in snelle bochten is volgens mij niet waar. Het zou misschien 1-2-3% uit kunnen maken ofzo, maar veel dus echt niet. (kijk bv maar eens naar de data van de performance boxen :wink: ).

Kruitdampen en stoepranden, je moet er voor blijven oppassen.....

Mustafa al-Sahaf
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:33
Locatie: Baghdad

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 15 apr 2008, 21:42

Maik, je bent me d'r eentje! :D

Zullen we een afspraak maken voor de volgende DF meeting? Ik een rondje mee in jouw Speedster en jij een rondje mee in mijn Abrams M1(als die het circuit op mag :roll:)?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8230
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 15 apr 2008, 21:45

Mustafa al-Sahaf schreef:Ga je nu mijn post terugzetten of wil je eerst wat 1e klas kruit van me proberen?
Hey, mislukte proppenschieter, ik heb geen draadje van je gezien?

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 15 apr 2008, 22:05

Om nog even op het antwoord van Wouter terug te komen:
Idd is het voor de duitse wetgever een openbare (tol)weg.
Maar het vervelende is dat er zat voorbeeldgevallen bekend zijn waarbij de werkgever en/of leasemaatschappij vervelend ging doen bij geval van schade. En dan praten we niet over een beetje blikschade, want dat zullen ze niet diep uit gaan zoeken. Maar in geval van flinke schade, total loss en eventueel letsel of arbeidsongeschiktheid zal iedere maatschappij grondig onderzoek doen.
Er bestaat dan de mogelijkheid dat 1 van beide je de boel geheel of gedeeltelijk terug laat betalen.
Dit is al eens gebeurd. Er zijn al mensen op ontslagen.

Dat risico dien je wel degelijk in te calculeren en je moet je afvragen of je werkgever of verzekeringsmaatschappij je dan nog steeds zo'n aardige vent vind.....

Als je dit risico incalculeerd en je met volle overtuiging met de lease-auto de baan op gaat dan is het goed. Je kunt ook zoals de legendarische Rutger wat dingetjes mee onderhandelen bij de leasemaatschappij :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9358
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 15 apr 2008, 22:11

Die natuurkundige verklaring is er zeker wel, namelijk dat je band op hogere snelheid minder vervorming verdragen kan. Dit is 1 van de redenen dat een prestatiegerichte band een veel stijvere zijwang heeft. Door de verschillende constructies kan je dan ook hebben dat sommige banden op hogere snelheden erg onstabiel aanvoelen terwijl andere typen daar bijna geen last van hebben.

Plus iets anders is dat bijna elke auto last heeft lift, je verliest wieldruk naarmate de snelheid omhoog gaat. Bij bijvoorbeeld Porsche is de 997 GT3 pas de eerste zero lift GT3, waarbij ze het dus voor elkaar gekregen hebben om die auto aerodynamisch neutraal te krijgen. Die verandering van wieldruk die je normaal ziet verminderd je grip iets maar doet voor je gevoel ook een hoop en dat kan bestuurders afschrikken.

Combinatie van die 2 zorgen er voor dat je op hogere snelheden iets aan laterale grip inlevert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast