Joopies Volvo V40 1.9D Europa Nordic - Suzuki GSX650F

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
InjectTheVenom

Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic

Bericht door InjectTheVenom » 29 okt 2011, 16:40

:mail:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 08 nov 2011, 20:20

Paging Ashley, paging Ashley....

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 20 dec 2011, 21:52

Maar weer eens een update, ik loop dus als sinds dat ik mijn V40 heb met de wens voor black duals die geleverd zijn in de sports line en edition, wens was wel om xenon erin te hebben. Maar met 630 euro per stuk ex btw voor een losse xenon behuizing zonder wat erop of eraan, vond ik het een beetje te gortig. Complete sets kosten vaak ook meer als 1000 euro, dus dat was geen optie.

Tot ik een paar weken terug via het Volvo 40 forum bij iemand uitkwam die een complete set uit een Phase 2 had gehaald. Ik die dus opgehaald:
Afbeelding
De goeie lamp:
Afbeelding
De gene die geraakt was:
Afbeelding
En het belangrijkste gebeuren, de xenon opbouw!
Afbeelding

De slechte had een kapotte behuizing, dat is van te voren al, inlay was verweerd en kapot, maar dat maakt niet uit want die word toch vervangen, andere kant bleek ook een barstje te hebben in de behuizing.
En een bekend probleem van die xenon reflectoren (die dus nieuw niet los te leveren zijn) is dat de coating los gaat laten:
Afbeelding
Dat hadden ze dus ook beiden.

Beiden uit elkaar gehaald:
Afbeelding
Handig als je de beschikking hebt over de werkplaats documenten. 8) Klanten die schade hebben worden nieuwe lampen aangesmeerd, en wij knappen ze dan op. :lollerdelol:

Helemaal uit elkaar gehaald:
Afbeelding
Achteraan zie je 2 lege behuizingen liggen trouwens, deze zijn origineel van een halogeen koplamp. Maar de bevestigingspunten zitten voorbereid, en verder zijn ze identiek.
Afbeelding

Het grote verschil qua aansluiting van de reflector, de D2R aansluiting ipv H7 bij de halogeen lamp:
Afbeelding

Beide reflectoren liggen nu bij een verchromer, daar word de geraakte reflector geharst en beiden worden opnieuw verchroomd. De bijrijderskants kan ik dan met nieuwe inlays en wat klein grut helemaal netjes opbouwen, voor de bestuurderskant had ik wat meer spullen nodig, waaronder nieuw glaswerk.

Maar ik heb vandaag een mazzeltje gehad door een volledig nieuwe en complete xenonlamp op de kop te tikken via een kennis van het Volvo forum! _/-\o_ Welliswaar voor een Phase 2, dus een zwarte inlay, maar dan gaat die ook maar uit elkaar. :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Word vervolgd. :strong:

En volgende week word een parkeerdeukje eruit gehaald! :D

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 20 dec 2011, 21:57

Kun je niet meteen beide koplampen zwart maken van binnen? Staat volgens mij wel mooi bij een donkere kleur... :cool:

Afbeelding

Afbeelding

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 20 dec 2011, 22:05

Sorry voor de hele lap tekst! Maar dat gaat ook gebeuren, 'nieuwe' koplamp gaat ook uit elkaar omdat ik een zwarte inlay met chromen rand wil zoals de sports line/edition ook heeft. In tegenstelling tot de Phase 2 die zwart heeft (waar deze voor bedoeld waren). :)

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 21 dec 2011, 15:54

Vandaag maar eens aan de slag gegaan om de GROM Audio module een update te geven, om dan gebruik te maken van de text weergave moest er een aansluiting om de stekker doorverbonden worden.

In die stekkers zitten dit soort pinnetjes:
Afbeelding
Daar heb ik gelukkig nog een aantal strips van liggen.
Afbeelding
Voor het verwijderen van een pinnetje uit de stekker heb ik een speciaal tooltje voor, hiermee word het echt kinderspel:
Afbeelding
Draadje bij de originele 2 gedaan:
Afbeelding
En doorverbonden:
Afbeelding
Update op een usb stick gezet, gewacht dat het geknipper over was, gewisseld met een usb stick met daarop muziek, et voila!
Afbeelding
Afbeelding
:hosanna:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 29 dec 2011, 12:05

Gisteren is de V40 nog wat strakker geworden. :D

Ik ben langs Harry Neutelings van Harry’s Auto Restyle gereden om een 2tal parkeerdeukjes uit de auto te laten halen. Deze heeft hij er keurig uitgehaald, echt super!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En daarna met dank aan een collega bij de Volvo een reserve Xenon koplamp kunnen ophalen!
Nu nog de ruitenwisser motor voor de bestuurderskant, en een reflector terug van de verchromer en dan kan de neus verbouwd worden haha.
Afbeelding

Joopieboy

Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway

Bericht door Joopieboy » 07 jan 2012, 20:24

Zo, het Volvo virus kriebelde toch wel heel erg toen een collega een 440 aanbood, die heb ik dus vandaag overgenomen. :D

Afbeelding

Het is een 1.8 GL Freeway uit 1993, met leer, airco, etc. Heerlijk wagentje! Leuk hobby hok voor erbij. 8)

6 jaar van hem geweest, en hiervoor van de 1e eigenaar overgenomen. Best wel uniek dus, zeker met maar 187.000km gelopen in 19 jaar.

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 07 jan 2012, 20:32

Leuke auto, onverwoestbaar als je mij vraagt

Heb je ook foto's van het interieur ?

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 07 jan 2012, 20:45

Idd oerbetrouwbaar zijn deze, die blijven wel lopen. Interieur foto's komen morgen, eerst eens goed schoonmaken!

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 08 jan 2012, 18:36

Vandaag bezig geweest aan de 440, eens goed gesopt en van binnen gedaan. Kwam mij toch een smurrie uit en af... Kleien/polijsten en waxen moet nog gebeuren, puntjes bijwerken, nl sticker eraf, dat soort dingen heb ik ook nog geen tijd voor gehad. :P

Vanochtend stond hij er nog zo bij:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lekker vies. :P

Allereerst begonnen aan de motorruimte eens schoon te maken.
Afbeelding
Dat knapte toch wel enorm op! Alle waterkanalen en andere zaken doorgespoeld en schoongemaakt, en nergens roest tegen gekomen. :)

Toen begonnen met alle gaten, kieren en sponningen uit te soppen:
Afbeelding
Afbeelding

En toen de auto zelf helemaal ingespoten met allesreiniger om daarna grondig te wassen. Resultaat is echt super netjes! Lak kwam er onwijs mooi onderuit, op een paar blanke lak beschadigingen na.

Velgen heb ik met een cocktail van velgenreiniger, allesreniger, iron-x en wasbenzine weer schoon gekregen na 6 jaar niet gedaan te zijn door de vorige eigenaar. :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:$

En de gevraagde interieur pics, leer vraagt om nog wat werk maar is verder erg netjes:
Afbeelding
Afbeelding

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 08 jan 2012, 18:44

Harde spatbordranden...bizar. :duh:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 08 jan 2012, 19:39

En nog ongespoten ook haha, zo zie je ze niet meer veel! :strong:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 15 jan 2012, 19:53

Vandaag weer even aan de 440 bezig geweest, thermostaat was niet goed, auto werd niet goed warm. Ook direct de boel goed ontlucht hierna, werkt weer super en kachel word ook goed heet.

Ook even nieuwe ruitenwisser bladen gemonteerd, ruitensproeiers afgesteld. Wou nog wat dingen binnenin doen maar het werd me te koud buiten haha. :P
Afbeelding
Geen foto's van het wisselen van de thermostaat, beetje erg vieze handen haha.
Afbeelding
En een sneak peak van onderdelen uit de grote doos die ik dit weekend heb gekregen bij de Volvo:
Afbeelding
Onder andere een nieuwe koppakking en wat slangen en dergelijke, erg fijn!

Als afsluiter nog een filmpje van vanmiddag:

Niet heel spannend, maar ach, mooi weer, stukje rijden, heerlijk!
Jammer alleen dat de cam wat laag stond... Tijd voor een GoPro HD oid.

Joy

Bericht door Joy » 15 jan 2012, 19:59

Leuk ding. Maatje heeft een 460 GL 2.0 gehad. Fijn ding. Lekkere stoelen en vlot zat. Wel een drinker, 1 op 9 gemiddeld. Op een dag kwam er rook onder de motorkap vandaan, was de kabelboom gesmolten. Dat was jammer. :shithappens:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 15 jan 2012, 20:11

Zo een 2 liter sleurt er ook wel aan, maar dit blok gaat ook goed hoor. Ze rijden en zitten ook zeker heerlijk!

Mijne was ook redelijk onzuinig maar ik vermoed dat dit kwam door een slechte thermostaat.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 21 jan 2012, 19:30

Vandaag weer het nodige gedaan, op mijn werk een aantal onderdelen voor de 440 opgehaald, schakelrubbers en klemmetjes en nog wat spul.
Afbeelding
Ik heb vanmiddag 'even' alle schakelrubbers vervangen van de 440, hij schakelt weer lekker strak nu. Collega had nog een foto van mij gemaakt maar die heb ik nog niet ontvangen helaas.

Verder had ik 1,5 week terug de sleutel van mijn V40 afgebroken, dus een nieuwe sleutelbaard besteld en gemonteerd. :)
Afbeelding
Afbeelding

En dan heb ik eindelijk uit engeland nieuwe lampjes binnen! Osram All Season. :cool:
Afbeelding
Zo van een afstand is het geliger als normaal, maar als je in de koplamp kijkt dan is het wel behoorlijk geel. Gelukkig geen frans geel, dat scheelt dan weer.
Afbeelding
Dat was het weer voor even. :)
Laatst gewijzigd door Joopieboy op 26 jan 2012, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 22 jan 2012, 11:53

Mooi om te zien hoe jij bezig bent, met je Volvo's :thumbup:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 22 jan 2012, 15:26

Dankjewel Niels! :D

Net toen het nog even droog was nog wat dingen aan de 440 gedaan.

Ik had gisteren dus een hoop onderdelen binnen gekregen, waaronder interieur klemmetjes:
Afbeelding
Een aantal panelen weer vastgezet die los waren, onder andere de a-stijl kappen:
Afbeelding

Nog een foto van het dash trouwens, met de oldscool sony radio! :tong:
Afbeelding

En daarna begonnen aan het uitbouwen van de elektrische antenne, deze werkte niet meer, en was al ontkoppeld, en er lag nu een nieuwe handbediende antenne in de kofferbak. Vandaag 'even' de elektrische ontkoppeld en eruit gehaald, om van een antenne van een C70 die ik nog heb liggen en deze 1 goeie te maken.

Antenne losgedraaid binnenin en aan de buitenkant:
Afbeelding
En dit is hem:
Afbeelding

Even de handbediende erin gedraaid:
Afbeelding
Valt mij trouwens op dat op deze foto het net lijkt alsof die scheef staat. :P

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 23 jan 2012, 23:42

Jeuj! Vandaag een 'nieuwe' elektrische antenne en koplampruitenwissermotor binnengekregen van Rima. Xenon reflector was ook klaar dus die ga ik van de week ook even ophalen.

Afbeelding

Nog een foto van mijn Volvo's:
Afbeelding
:D

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 24 jan 2012, 19:35

Bij ons thuis hebben we ook een altijd dealer onderhouden 440 gehad, helaas bestaat hij inmiddels niet meer of is geëxporteerd (DH-BZ-10) :(

Weet nog goed dat we hem nieuw in Alphen a/d Rijn op gingen halen en de verkoper liet zien hoe de antenne automatisch omhoog kwam bij lopende motor, hoe we er op vakantie in Oostenrijk om het uur 1 meter sneeuw van af moesten scheppen en op de heenweg daar naartoe de tot de nok volgepakte kofferbak helemaal leeg konden halen omdat het rechter voorwiel lek was, uiteindelijk een plaatselijke Volvo dealer gevonden die de band vervangen of gerepareerd had. Ook de onze had mooie harde spatbordranden overigens.

Mooi om te zien dat een zusje zo goed behandeld word!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 jan 2012, 19:39

InjectTheVenom schreef:Weet nog goed dat we hem nieuw [...] op gingen halen

[...]

Ook de onze had mooie harde spatbordranden overigens.
Is dat zó bijzonder? :mrgreen:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 24 jan 2012, 19:53

MartijnGizmo schreef:
InjectTheVenom schreef:Weet nog goed dat we hem nieuw [...] op gingen halen

[...]

Ook de onze had mooie harde spatbordranden overigens.
Is dat zó bijzonder? :mrgreen:
Dat we hem nieuw op gingen halen misschien niet maar als je er geen nieuw bij zet dan denkt een ander dat hij gebruikt gekocht is he :kikker:

En voor een Opelrijder zijn harde spatbordranden wel degelijk iets bijzonders ja :lol:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 24 jan 2012, 21:33

Voor dit type Volvo zijn harde spatbord randen ook wel vrij uniek hoor haha, op de bodem zit ook nog gewoon de bodem wax, samen met een aantal plekken tectyl, maar eigenlijk is hij nog helemaal ongeschonden.

Wat loopt zo een 8 klepper mooi trouwens... Daarnet even wezen spelen, onderstel heeft wel werk nodig hoewel hij toch wel strak rijd, remmen zijn wel ok maar moeten ook wel verbeterd worden, stuuruitslag is lekker kort en direct en veel feedback, temperatuur blijft erg mooi op 1/3e zitten (aanpassing aan het koelsysteem gedaan door de monteur die hem hiervoor had, dat de koeling altijd iets in blijft).

Toch wel gek hoe erg je een benzine auto kan missen als je 3 kwart jaar gedieselt hebt, en daarvoor 1,5 jaar een 1.3 zakjappanner heb gehad... Die geur van de benzine, het motorgeluid (en roffeltje van de 8 klepper), geur van de warme remmen, getik van het afkoelend motorblok, heerlijk! :D

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 24 jan 2012, 21:40

9 op de 10 440's hebben/hadden rotte achterschermen :D
Ze hadden het in Born niet zo op anti-roestbehandelingen, terwijl de Volvo's uit andere fabrieken kneiterhard zijn qua plaatwerk.

Er zijn dus kennelijk nog uitzonderingen. :shock:

Plaats reactie