116 i

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: 116 i

Bericht door Jeroen » 06 sep 2014, 18:32

Tristan schreef:Als je voor een 118i of 120i gaat kun je net zo goed voor de 130i gaan. Ok, zijn iets duurder maar ook waardevaster en qua verbruik doen ze 1:10 a 1:11. 118i of 120i doet net aan 1:12 maar hebben +100pk minder. Heb ook getwijfeld omdat ik dacht dat de 130i hogere runningkosten zou hebben maar tot nu toe alleen maar benzine en gaan met gemiddeld verbruik van 1:10,5.

Dit dus. Beetje onzin ihmo. Mijn 118i, pré facelift, doet altijd zo'n beetje 1 op 13, niet minder. Ik rij stevig, ik maak een driftje als het nat is, ik let er niet op, zeg maar. Een facelift versie doet het vast nog beter qua verbruik. Dus zo dicht zitten ze echt niet bij elkaar, want een 130i doet zo'n 1 op 10 lees ik net.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: 116 i

Bericht door Tristan » 06 sep 2014, 20:41

1:11 is makkelijk te halen met en facelift 130i. Die 2 liter meer zijn goed gespendeerd qua fun. :wink:

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4881
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: 116 i

Bericht door sitechris » 07 sep 2014, 08:10

Eens. Ik zou ook altijd proberen voor de 130i te gaan. Wereld van verschil qua prestaties. Maar met name het fantastische geluid van de zescilinder is het argument om voor de 130i te gaan.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 116 i

Bericht door Knot » 07 sep 2014, 08:43

Heb die motor gehad in de Z4, heerlijk, maar op een 130i wil ik dan weer een sper, intrax en gaat het weer 10k extra kosten.... dan beter een 118i nemen en gewoon zuinig rijden :)

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16598
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: 116 i

Bericht door Bram » 07 sep 2014, 10:48

Als dat het argument is zou ik mooi voor een Fiat Panda gaan, nog veel zuiniger.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: 116 i

Bericht door Arthur » 07 sep 2014, 11:10

Ja, heb je die ook maar mooi weer groen op je excelsheet :tooth:

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden

Re: 116 i

Bericht door PD power » 07 sep 2014, 11:48

Vind altijd wel grappig om verbruikscijfers hier te lezen op DF.

Snap d'r geen drol van.

Want ik haal heel andere verbruikscijfers, voor wat Df.

6cyl benzine tussen de 1 op 5 en 1 op 9
4cyl benzine tussen de 1 op 7 en 1 op 11
6cyl diesel tussen de 1 op 8 en 1 op 16
4cyl diesel tussen de 1 op 10 en 1 op 20

Ik heb het niet over wat je wel kunt halen, en wat je soms op je boordcomputer ziet bij 120 of 140, maar gewoon gereden km's gedeeld door getankte km's.
En 1 op 10 met een 4 cyl diesel is tijdens een trackday, op de openbare weg, krijg ik er niet meer dan 1 op 13 door ( wel BRD) :mrgreen:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10869
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: 116 i

Bericht door Joy » 07 sep 2014, 11:58

Een 130i heeft natuurlijk wel zijn meerkosten door hogere wegenbelasting, verzekering en onderhoud. In het totaalplaatje maakt dit wel een verschil. De 120i 170 pk vond ik redelijk pit hebben maar veel minder moet het niet worden.
Ik ben zelf niet zo kapot van deze generatie 4-cilinders vanwege de storingsgevoeligheid.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 116 i

Bericht door ErikS » 07 sep 2014, 12:04

PD power schreef:Vind altijd wel grappig om verbruikscijfers hier te lezen op DF.

Snap d'r geen drol van.

Want ik haal heel andere verbruikscijfers, voor wat Df.

6cyl benzine tussen de 1 op 5 en 1 op 9
4cyl benzine tussen de 1 op 7 en 1 op 11
6cyl diesel tussen de 1 op 8 en 1 op 16
4cyl diesel tussen de 1 op 10 en 1 op 20

Ik heb het niet over wat je wel kunt halen, en wat je soms op je boordcomputer ziet bij 120 of 140, maar gewoon gereden km's gedeeld door getankte km's.
En 1 op 10 met een 4 cyl diesel is tijdens een trackday, op de openbare weg, krijg ik er niet meer dan 1 op 13 door ( wel BRD) :mrgreen:
Jij rijd geen BMW's toch?
daar zuipen de 4 cilinders, en zijn de 6 cilinders relatief zuinig....


Bij VAG ligt dat wel wat anders... Daar zijn de 4 cilinders een stuk zuiniger dan de 6 cilinders..

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: 116 i

Bericht door Arthur » 07 sep 2014, 12:05

Ik heb met de 320dA nu 3x getankt; 1:15,6 daarna 1:16,9 en de laatste keer 1:19,1. Dus km's delen door liters. Wel zonder DF, gewoon woon-werk en wat kids naar clubjes etc.
De BoxsterS zit zo rond de 1:8 en de Saab rond de 1:10. De laatste twee ook wel eens wat minder en soms wat meer :)
Ik vond de 130i ook erg meevallen qua verbruik. Volgens mij zat ik gemiddeld om en nabij de 1:11.
PD power schreef:Vind altijd wel grappig om verbruikscijfers hier te lezen op DF.

Snap d'r geen drol van.

Want ik haal heel andere verbruikscijfers, voor wat Df.

6cyl benzine tussen de 1 op 5 en 1 op 9
4cyl benzine tussen de 1 op 7 en 1 op 11
6cyl diesel tussen de 1 op 8 en 1 op 16
4cyl diesel tussen de 1 op 10 en 1 op 20

Ik heb het niet over wat je wel kunt halen, en wat je soms op je boordcomputer ziet bij 120 of 140, maar gewoon gereden km's gedeeld door getankte km's.
En 1 op 10 met een 4 cyl diesel is tijdens een trackday, op de openbare weg, krijg ik er niet meer dan 1 op 13 door ( wel BRD) :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 116 i

Bericht door Knot » 07 sep 2014, 13:34

Arthur schreef:Ja, heb je die ook maar mooi weer groen op je excelsheet :tooth:
Bevat helaas alleen bmw modellen ;)

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden

Re: 116 i

Bericht door PD power » 07 sep 2014, 21:11

ErikS schreef:
PD power schreef:Vind altijd wel grappig om verbruikscijfers hier te lezen op DF.

Snap d'r geen drol van.

Want ik haal heel andere verbruikscijfers, voor wat Df.

6cyl benzine tussen de 1 op 5 en 1 op 9
4cyl benzine tussen de 1 op 7 en 1 op 11
6cyl diesel tussen de 1 op 8 en 1 op 16
4cyl diesel tussen de 1 op 10 en 1 op 20

Ik heb het niet over wat je wel kunt halen, en wat je soms op je boordcomputer ziet bij 120 of 140, maar gewoon gereden km's gedeeld door getankte km's.
En 1 op 10 met een 4 cyl diesel is tijdens een trackday, op de openbare weg, krijg ik er niet meer dan 1 op 13 door ( wel BRD) :mrgreen:
Jij rijd geen BMW's toch?
daar zuipen de 4 cilinders, en zijn de 6 cilinders relatief zuinig....


Bij VAG ligt dat wel wat anders... Daar zijn de 4 cilinders een stuk zuiniger dan de 6 cilinders..
Ik rij vaak zat in andere auto's ook BMW, snap ook wel dat dat met m'n rechtervoet te maken heeft, maar zoals Athur ook aangeeft praat je bij die lage verbruikscijfers niet meer over DF,

Waar ik op doel, dat mensen hier een keuze maken, om een 4 cyl te rijden, maar min of meer voor gek worden verklaard, en dan met als excuus dat een 6 cyl weinig meer verbruikt, kijk als je dan aangeeft dat het voor jou meer fun is, maar idd harder zuipt, dan zie ik dat als een "oprecht" argument, want als je die 6 cyl df voordelen, wil gebruiken, gaat er gewoon flink peut door.

Ben overdag het meeste onderweg met een VAG 2.0 tdi met redelijk wat gang erin, rij dan tussen de 1 op 15 a 16. ben vorig jaar ook een week met Boxster 3,2 op pad geweest, reed ik 1 op 7, kijk ik daar vreemd van op?, Nee, want zo'n ding zuipt gewoon als je wat doorrijd. Op het porsche forum zijn mensen die 1 op 12 met zo'n ding halen, niet dat ik ze niet geloof, maar dan rijden ze als een oud wijf, daar heb ik dan weer geen lol in :tooth:

M.a.w. ik kan me goed voorstellen, dat iemand voor dagelijks gebruik en redelijk wat km's toch kiest voor een zuiniger 4 cyl.

Kijk het is voor iedereen verschillend waar iemand z'n geld voor uit wil geven, zelf zal ik zowiezo niet snel 40k voor een auto uitgeven, maar zoals gezegd dat is en blijft persoonlijk.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 116 i

Bericht door ErikS » 07 sep 2014, 21:18

Oke, dan had ik je verkeerd begrepen!
Ik heb bij mijn bmw's vrijwel hetzelfde verbruik, met hetzelfde gebruik.

318ti, 318is, 320 en 328. De 6 cilinders waren cabrio's en verbruikten amper 1 liter op de 100km meer.
Mijn audi 1.8t verbruik is exact hetzelfde als mijn ex 328.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: 116 i

Bericht door Tristan » 07 sep 2014, 21:28

Waarom is onderhoud van een 130i duurder dan een 4-cil 1-serie?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 116 i

Bericht door Luco » 08 sep 2014, 06:17

Misschien omdat die meer cilinders heeft :lol:

Zwaarder en duurder, dus wegenbelasting en verzekering zijn een stuk hoger.

En als je het grotere vermogen gaat gebruiken zullen de banden, onderstel ed ook allemaal wat sneller slijten lijkt me.
Ook zullen er meer opties opzitten die ook stuk kunnen en evt onderhoud vergen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 116 i

Bericht door Knot » 08 sep 2014, 08:20

Met een 130i ga je natuurlijk wat meer gas geven, eerder een driftje leggen etc dus running costs liggen gewoon wat hoger.

Ik heb die 3 liter motor zoals gezegd al gehad dus wil ook wel eens een 4 cilinder proberen.

Twist
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: 116 i

Bericht door Twist » 09 sep 2014, 10:28

Knot schreef:Tristan, die motor heb ik al gehad in de Z4 coupe.... wil liefst nog een andere motor proberen, sla ik 2 vliegen in 1 klap... 1 serie en 2 liter blok.

Eigenlijk had ik een Z4 M coupe moeten nemen dan was er nu ruimte voor een 130i... maar aan de andere kant is ook een Z4 M Roadster nu nog mogelijk.

Gekke richtlijn, ik weet t ;)
Een 1-serie afstrepen is altijd mooi vanwege de goede besturing. Maar knot ik zou echt overwegen voor een 6 cyl te gaan gezien de relatief lage extra (maandelijkse) kosten, tenzij je coute que coute die 4 cyl af wil strepen.

Ik heb drie nieuwe 1-series gereden van dat model, 118d 2008, 118d 2010 en 118i 2012. Ze stuen stuk voor stuk voortreffelijk, maar die laatste is een benzine die je echt op toeren moet houden en echt niet goed klinkt terwijl je dat doet. De 3.0i uit de z4 die we allebei hebben gehad is echt vele malen beter. 4 cyl is geen straf ofzo maar als de paar marginale xtra kosten niet veel uitmaken niet doen! Overigens heb ik ook met de 120i gereden en daarvoor geldt hetzelfde, maar natuurlijk wel iets meer power.

Kortom, wat heb je er voor over puur om het 'afstrepen'? Ga je ook een 114i afstrepen? En een x6 m50d? En een 2-serie met drie cylinder? Volgens mij het belangrij ste dat je een einser afstreept, en dan het liefst goed!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 116 i

Bericht door Knot » 09 sep 2014, 10:34

Dat wel maar 2 vliegen in 1 klap vind ik het mooiste.

De Z4 coupe had eigenlijk een M moeten zijn dan was nu een 130i perfect geweest.

Heb geen haast, blijf sowieso de markt in de gaten houden voor een 120i/170pk, die zal toch niet zo verkeerd klinken (stukken beter dan een 118i die 500rpm minder draait lijkt me).

Zal eens een keer met zo'n auto gaan rijden als ik m tegenkom in de buurt.

De E90 320si 170pk was men ook wel over te spreken volgens mij.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 116 i

Bericht door ErikS » 09 sep 2014, 13:20

Dat wel maar 2 vliegen in 1 klap vind ik het mooiste.
Ik heb liever de vlieg van het dikke motorblok, dan het vinkje op je spreadsheat. :bag:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 116 i

Bericht door Knot » 09 sep 2014, 13:28

Vind maar eens een 130i die niet tikt en normaal geprijsd is, dat is al een behoorlijke opgave ;)

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 116 i

Bericht door ErikS » 09 sep 2014, 13:56

Och ja, ze tikken allemaal... Net tijdbommen....

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 2178
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: 116 i

Bericht door 350 Z » 09 sep 2014, 15:19

Knot schreef:Vind maar eens een 130i die niet tikt en normaal geprijsd is, dat is al een behoorlijke opgave ;)
Bij premium hoort tikken want daar betaal je tenslotte voor :mrgreen:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: 116 i

Bericht door indobesar » 09 sep 2014, 15:26

ErikS schreef:Och ja, ze tikken allemaal... Net tijdbommen....
Overdrijven we niet....?! Een fantastische motor wordt hier afgeschilderd als de probleem motor van de eeuw. :hmmm:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 116 i

Bericht door Tim N » 09 sep 2014, 15:40

Indo
Afbeelding

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: 116 i

Bericht door indobesar » 09 sep 2014, 15:45

:thumbup:

I need :slapen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marcelvv, matthyssie en 5 gasten