Vage sporadische trilling -> kantelende zuiger
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Vage sporadische trilling
Als er een een forse compressie afwijking tussen de diverse cilinders zit dan kan dit komen door slijtage van zuiger/cilinder/zuigerveren of het kan zitten in de in -en/of uitlaat kleppen. In het eerste geval moet de motor wel olie verbruiken, dus de hamvraag is wat is het olie verbruik van de motor Maurice?
Dat er een trilling ontstaat door compressie afwijking kan maar ook dan moet onderzocht worden waardoor die afwijkingen er zijn. Er zit nogal verschil qua prijs in een complete rebuilt of alleen de revisie van de cilinderkoppen.
Staat dit type motor bekend om problemen trouwens??
Dat er een trilling ontstaat door compressie afwijking kan maar ook dan moet onderzocht worden waardoor die afwijkingen er zijn. Er zit nogal verschil qua prijs in een complete rebuilt of alleen de revisie van de cilinderkoppen.
Staat dit type motor bekend om problemen trouwens??
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Vage sporadische trilling
Of een(of meer) kromme drijfstang(en).Niels schreef:Als er een een forse compressie afwijking tussen de diverse cilinders zit dan kan dit komen door slijtage van zuiger/cilinder/zuigerveren of het kan zitten in de in -en/of uitlaat kleppen. In het eerste geval moet de motor wel olie verbruiken, dus de hamvraag is wat is het olie verbruik van de motor Maurice?
Dat er een trilling ontstaat door compressie afwijking kan maar ook dan moet onderzocht worden waardoor die afwijkingen er zijn. Er zit nogal verschil qua prijs in een complete rebuilt of alleen de revisie van de cilinderkoppen.
Staat dit type motor bekend om problemen trouwens??

- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Vage sporadische trilling
Lekker verhaal (not), succes met het oplossen ervan.
(P.S. BOVAG is de brancheorganisatie, voor wie maken die zich sterk, denk je?? P.S.2 Eigen ervaring
)
(P.S. BOVAG is de brancheorganisatie, voor wie maken die zich sterk, denk je?? P.S.2 Eigen ervaring

- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Re: Vage sporadische trilling
Goede vraag! Ik heb niet het gevoel dat het olieverbruik zoveel meer dan normaal is. Ik durf er echter niets over te zeggen, misschien een litertje per 15dkm.... niet bepaald buitensporig verbruik oid. Slijtage zuiger/cilinder/zuigerveren is inderdaad exact wat er nu als diagnose ligt.Niels schreef:Als er een een forse compressie afwijking tussen de diverse cilinders zit dan kan dit komen door slijtage van zuiger/cilinder/zuigerveren of het kan zitten in de in -en/of uitlaat kleppen. In het eerste geval moet de motor wel olie verbruiken, dus de hamvraag is wat is het olie verbruik van de motor Maurice?
Of het type motor er om bekend staat.. ik meende dat er gezegd is van wel. Dat zou ook de reden zijn waarom Audi in principe de onderdelen wil vergoeden (hence: vaker voorkomend probleem).
Drijfstangen zou ook kunnen, maar het lijkt me dat dat ook wel gecontroleerd zou zijn. Daar zal ik straks nog eens naar vragen.
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Vage sporadische trilling
Verschillen in compressie einddruk door versleten zuigers/cilinders kan niet anders gecombineerd gaan met een hoog olieverbruik als je het mij vraagt. Een liter op 15.000km is gewoon gezond en duidt absoluut niet op slijtage of beschadigingen. Niets is onmogelijk maar meestal werkt het twee kanten op: compressie verlies door lekkage bij de zuiger langs betekent vrijwel altijd olieverbruik.
Als er een compressie test uitgevoerd is dan zijn de meet waardes ook bekend. Heb je hier een uitdraai van?
Het enige advies wat ik je kan geven:
a) In principe heb je de trilling gemeld binnen de eerste 3 maanden dus imho valt dit onder garantie
b) Indien je zelf voor kosten komt te staan: Laat een goede diagnose stellen met daarbij een second opinion. Ik zou niet zo maar 15K+ stuk slaan op een motor die qua olie verbruik een goede indruk maakt.
Niet iets waar ik aan denk als het gaat om een sporadische trilling iig 
Als er een compressie test uitgevoerd is dan zijn de meet waardes ook bekend. Heb je hier een uitdraai van?
Het enige advies wat ik je kan geven:
a) In principe heb je de trilling gemeld binnen de eerste 3 maanden dus imho valt dit onder garantie
b) Indien je zelf voor kosten komt te staan: Laat een goede diagnose stellen met daarbij een second opinion. Ik zou niet zo maar 15K+ stuk slaan op een motor die qua olie verbruik een goede indruk maakt.
Klopt zeker maar dan is er vaak wel wat aan vooraf gegaan zoals een waterslag door lekke koppakking. Naar mijn ervaring hobbelt zo'n motor daarna redelijk, met name oude Mercedessen met de 2.5 diesel hadden er wel eens last van. Het vermogen was daarna ook vrijwel gelijk aan een 2.0Youp schreef:Of een(of meer) kromme drijfstang(en).


- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Vage sporadische trilling
als je last hebt van kantelende zuigers hoor je dat toch?
bv door op te trekken vanuit laag in toeren in een versnelling...
enorme slijtage op de zuiger of cilinder wanden heb je zo te lezen denk ik niet als je niet de bijgeluiden hebt en of extra olie verbruik...
wellicht dan klepzetels die niet goed sluiten (als het klopt van de compressie verschillen) en dus de druk niet vast houden? dat zou niet zo'n super ingreep zijn lijkt me.
mooi klote in elk geval, benieuwd wat er nu precies aan de hand is....de kop zal er wel ff af moeten, dan zie je het meeste wel denk ik.
bv door op te trekken vanuit laag in toeren in een versnelling...
enorme slijtage op de zuiger of cilinder wanden heb je zo te lezen denk ik niet als je niet de bijgeluiden hebt en of extra olie verbruik...
wellicht dan klepzetels die niet goed sluiten (als het klopt van de compressie verschillen) en dus de druk niet vast houden? dat zou niet zo'n super ingreep zijn lijkt me.
mooi klote in elk geval, benieuwd wat er nu precies aan de hand is....de kop zal er wel ff af moeten, dan zie je het meeste wel denk ik.
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Vage sporadische trilling
Is het dan ook niet zo dat de olie "vervuild" door doorlekken langs de zuigers/cilinderwand.Niels schreef:Verschillen in compressie einddruk door versleten zuigers/cilinders kan niet anders gecombineerd gaan met een hoog olieverbruik als je het mij vraagt. Een liter op 15.000km is gewoon gezond en duidt absoluut niet op slijtage of beschadigingen. Niets is onmogelijk maar meestal werkt het twee kanten op: compressie verlies door lekkage bij de zuiger langs betekent vrijwel altijd olieverbruik.
In dat geval kan een olie analyse wellicht uitkomst bieden...Oftewel, olie laten analyseren op samenstelling.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Vage sporadische trilling
Hij verbruikt niet buitensporig olie...
Kan het niet de versnellingsbak zijn?
Succes ermee Maus..
Kan het niet de versnellingsbak zijn?
Succes ermee Maus..
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Vage sporadische trilling
Er wordt door sommigen idd verondersteld dat er brandstof/resten langs de cilinderwand het carter olie aanvult in een dusdanige hoeveelheid dat die meetbaar is of zelfs zou verbloemen dat een motor olie verbruikt. Iets onder het mom van "elke motor verbruikt olie". Zelf heb ik mijn twijfels over deze theorie eerlijk gezegd. Ik snap best dat er iets van vervuiling optreedt maar met een moderne aansturing van brandstof injectie het olie pijl in het carter compenseren/vermeerderen gaat er bij mij niet in. Zeker niet in meetbare hoeveelheden iig, daarvoor regelt de ECU de hoeveelheid brandstof echt te nauwkeurig. Moderne motoren lopen eerder te arm dan te rijk wat betekent dat er echt geen brandstof achterblijft.Eric H schreef: Is het dan ook niet zo dat de olie "vervuild" door doorlekken langs de zuigers/cilinderwand.
In dat geval kan een olie analyse wellicht uitkomst bieden...Oftewel, olie laten analyseren op samenstelling.
In het geval van een S8 met 10 cilinders (!) moet er wel vreselijk veel brandstof bij de olie inkomen wil je maar 1 liter op 15000km hoeven bijvullen terwijl verondersteld wordt dat er compressie verlies is via het onderblok. Ik ben benieuwd naar de verbranding van zo'n motor waarbij zoveel brandstof niet ontstoken wordt. Indien een ECU een motor dusdanig aanstuurt dan gaat er wel een hoop mis, loopt het ding voor geen meter en kwalmt ie er lustig op los lijkt me. Dat idee krijg ik nog niet in dit geval.

- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Vage sporadische trilling
Compressieverlies kan ook goed komen door niet goed sluitende kleppen. IIRC heeft de RS4 V8 daar ook "last" van, dankzij direct injection.
Ook afzettingen op de zuigers komen vaak voor.
Audi heeft daar een reinigingsmethode voor:
Lijkt me de moeite waard te proberen.
Ook afzettingen op de zuigers komen vaak voor.
Audi heeft daar een reinigingsmethode voor:
Dat dit bij minder dan 100kkm voorkomt schijnt ook "normaal te zijn".bedi reinigung für fsi motoren.
wie bereits in mehreren berichten beschrieben handelt es sich um eine innermotorische (von audi/vw geprüft und freigegebene methode) abreinigung der brennräume sowie der einspritrzdüsen und ansaugwege über ein system namenbs bedi.
Lijkt me de moeite waard te proberen.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Vage sporadische trilling
Zoals ik al zei heb ik het zo al eens gezien bij een E60 M5. Vloeistofslag door (ik geloof) twee doordruppelende injectoren (en mede daardoor slecht starten --> lang doorgaan --> vloeistofslag). Aangezien de drijfstangen maar marginaal waren gebogen liep het ding wel nog, maar trilde uiteraard.Niels schreef:Verschillen in compressie einddruk door versleten zuigers/cilinders kan niet anders gecombineerd gaan met een hoog olieverbruik als je het mij vraagt. Een liter op 15.000km is gewoon gezond en duidt absoluut niet op slijtage of beschadigingen. Niets is onmogelijk maar meestal werkt het twee kanten op: compressie verlies door lekkage bij de zuiger langs betekent vrijwel altijd olieverbruik.
Als er een compressie test uitgevoerd is dan zijn de meet waardes ook bekend. Heb je hier een uitdraai van?
Het enige advies wat ik je kan geven:
a) In principe heb je de trilling gemeld binnen de eerste 3 maanden dus imho valt dit onder garantie
b) Indien je zelf voor kosten komt te staan: Laat een goede diagnose stellen met daarbij een second opinion. Ik zou niet zo maar 15K+ stuk slaan op een motor die qua olie verbruik een goede indruk maakt.
Klopt zeker maar dan is er vaak wel wat aan vooraf gegaan zoals een waterslag door lekke koppakking. Naar mijn ervaring hobbelt zo'n motor daarna redelijk, met name oude Mercedessen met de 2.5 diesel hadden er wel eens last van. Het vermogen was daarna ook vrijwel gelijk aan een 2.0Youp schreef:Of een(of meer) kromme drijfstang(en).Niet iets waar ik aan denk als het gaat om een sporadische trilling iig
Je hebt het hier over motoren met een flink aantal cilinders. Als er daar één of twee voor 80% meedoen merk je dat niet zo gigantisch aan het vermogen.

- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Vage sporadische trilling
+1Niels schreef:Er wordt door sommigen idd verondersteld dat er brandstof/resten langs de cilinderwand het carter olie aanvult in een dusdanige hoeveelheid dat die meetbaar is of zelfs zou verbloemen dat een motor olie verbruikt. Iets onder het mom van "elke motor verbruikt olie". Zelf heb ik mijn twijfels over deze theorie eerlijk gezegd. Ik snap best dat er iets van vervuiling optreedt maar met een moderne aansturing van brandstof injectie het olie pijl in het carter compenseren/vermeerderen gaat er bij mij niet in. Zeker niet in meetbare hoeveelheden iig, daarvoor regelt de ECU de hoeveelheid brandstof echt te nauwkeurig. Moderne motoren lopen eerder te arm dan te rijk wat betekent dat er echt geen brandstof achterblijft.Eric H schreef: Is het dan ook niet zo dat de olie "vervuild" door doorlekken langs de zuigers/cilinderwand.
In dat geval kan een olie analyse wellicht uitkomst bieden...Oftewel, olie laten analyseren op samenstelling.
In het geval van een S8 met 10 cilinders (!) moet er wel vreselijk veel brandstof bij de olie inkomen wil je maar 1 liter op 15000km hoeven bijvullen terwijl verondersteld wordt dat er compressie verlies is via het onderblok. Ik ben benieuwd naar de verbranding van zo'n motor waarbij zoveel brandstof niet ontstoken wordt. Indien een ECU een motor dusdanig aanstuurt dan gaat er wel een hoop mis, loopt het ding voor geen meter en kwalmt ie er lustig op los lijkt me. Dat idee krijg ik nog niet in dit geval.
Daarbij is het mengsel in de cilinders gasvormig. Als dat langs de zuiger aflekt het carter in, gaat het er via de carterontluchting weer er uit. De brandstof condenseert volgensmij niet zo 1-2-3 in een heet carter.
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Vage sporadische trilling
Goede info Wolfgangwjn schreef:Compressieverlies kan ook goed komen door niet goed sluitende kleppen. IIRC heeft de RS4 V8 daar ook "last" van, dankzij direct injection.
Dat dit bij minder dan 100kkm voorkomt schijnt ook "normaal te zijn".
Lijkt me de moeite waard te proberen.

@Youp: duidelijk verhaal van de M5 maar dat lijkt mij toch wel een serieuze trilling of valt dat mee?
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Vage sporadische trilling
Dat viel wel mee. Je hebt echt maar een fractie nodig voor aanzienlijk compressieverlies.Niels schreef:Goede info Wolfgangwjn schreef:Compressieverlies kan ook goed komen door niet goed sluitende kleppen. IIRC heeft de RS4 V8 daar ook "last" van, dankzij direct injection.
Dat dit bij minder dan 100kkm voorkomt schijnt ook "normaal te zijn".
Lijkt me de moeite waard te proberen.Trilling of niet, in geval van compressie verlies denk ik ook eerder aan kleppen die niet goed afsluiten dan dat het onderblok een probleem heeft.
@Youp: duidelijk verhaal van de M5 maar dat lijkt mij toch wel een serieuze trilling of valt dat mee?
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Vage sporadische trilling
Daarom had ik ook een serieuze trilling verwacht maar dat wordt natuurlijk beter opgevangen naar mate er meer cilinders zijnYoup schreef: Je hebt echt maar een fractie nodig voor aanzienlijk compressieverlies.

- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Vage sporadische trilling
Ah, ik dacht even dat je doelde op mechanische onbalans.Niels schreef:Daarom had ik ook een serieuze trilling verwacht maar dat wordt natuurlijk beter opgevangen naar mate er meer cilinders zijnYoup schreef: Je hebt echt maar een fractie nodig voor aanzienlijk compressieverlies.


- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Re: Vage sporadische trilling
Gisteren nog even overleg gehad. Audi (PON) heeft al min of meer toestemming gegeven onderdelen (praktisch het hele onderblok) onder coulance te vervangen. Die toestemming wordt normaalgesproken al verleend vóór de ingreep, niet er na.
Echter, en daar wringt hem de schoen. Er moet natuurlijk een uitgebreid diagnoserapport verschijnen. Dat betekent dat het blok uit elkaar gehaald moet worden, er foto's moeten worden bijgesloten etc. om de claim sterk te onderbouwen. Nu kan het natuurlijk zijn dat bij het uitbouwen blijkt dat er een heel ander probleem is, en Audi net op dat onderdeel/probleem geen coulance verleent. Wat dat betreft blijft het dus gewoon een gok.
Drijfstangen zijn het in ieder geval sowieso niet. Het lekken van olie bij compressieverschil is mogelijk, maar hoeft niet per sé. Eigenlijk kan je daar dus geen duidelijke diagnose op stellen. Er is wel een compressiemeting gedaan en verschillende cilinders hebben (onderlinge) afwijkingen. Er slaan ook 1 of 2 cilinders zo nu en dan over. Kantelende zuiger(s) lijken toch wel de meest voor de hand liggende diagnose wat ik heb begrepen.
Het wordt voor mij overigens wel een ontzettend leerzaam topic door jullie input. Thanks daarvoor
Echter, en daar wringt hem de schoen. Er moet natuurlijk een uitgebreid diagnoserapport verschijnen. Dat betekent dat het blok uit elkaar gehaald moet worden, er foto's moeten worden bijgesloten etc. om de claim sterk te onderbouwen. Nu kan het natuurlijk zijn dat bij het uitbouwen blijkt dat er een heel ander probleem is, en Audi net op dat onderdeel/probleem geen coulance verleent. Wat dat betreft blijft het dus gewoon een gok.
Drijfstangen zijn het in ieder geval sowieso niet. Het lekken van olie bij compressieverschil is mogelijk, maar hoeft niet per sé. Eigenlijk kan je daar dus geen duidelijke diagnose op stellen. Er is wel een compressiemeting gedaan en verschillende cilinders hebben (onderlinge) afwijkingen. Er slaan ook 1 of 2 cilinders zo nu en dan over. Kantelende zuiger(s) lijken toch wel de meest voor de hand liggende diagnose wat ik heb begrepen.
Het wordt voor mij overigens wel een ontzettend leerzaam topic door jullie input. Thanks daarvoor

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Vage sporadische trilling
straks heb je als hoofdzaak alleen een bak rubber of motorsteun rubber/steun niet goed 

- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Vage sporadische trilling
Maurice, dit zijn aannames wat ik zo lees. Wees verstandig en laat een specialist met een cameraatje de cilinders bekijken. De enige manier om een goede diagnose te stellen!Maus335i schreef:Het lekken van olie bij compressieverschil is mogelijk, maar hoeft niet per sé. Eigenlijk kan je daar dus geen duidelijke diagnose op stellen. Er is wel een compressiemeting gedaan en verschillende cilinders hebben (onderlinge) afwijkingen. Er slaan ook 1 of 2 cilinders zo nu en dan over. Kantelende zuiger(s) lijken toch wel de meest voor de hand liggende diagnose wat ik heb begrepen.
Want wat je daarboven schrijft is helemaal correct, stel dat..... en dan gaat het ineens erg veel geld kosten!
Al contact gehad met v.d. Akker? Ik zou zelf het financiële risico niet willen lopen ook al is er (misschien) sprake van coulance.
Het "overslaan" van enkele cilinders duidt imho op vervuiling en dan kom je weer bij de info die WJN heeft verschaft.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28619
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Vage sporadische trilling
dikke +1 hoe vaak wij niet mee hebben gemaakt in de lease dat de diagnose van een merk dealer niet klopte c.q. veel te duur was en vervolgens bij de specialist iets heel anders werdt geconstateerd c.q. voor minder werdt gerepareerd.... ontelbaarEric H schreef:Oftewel, onafhankelijke diagnose expert er op los laten.....
Juist doordat die mensen voornamelijk bezig zijn met zaken die anderen niet ( of niet goed ) weten te vinden/op te lossen biedt dit vaak soelaas.
Daarbij zijn het in de regel ook geen mensen met "merk blindheid" wat je vaak bij merk garages wel tegenkomt.
( oftewel monteurs die, problemen die zich voordoen, gelijk relateren aan iets wat ze eerder met een soortgelijk model hebben gehad )
De genoemde Bram van Stijn ( nee; ik heb geen aandelen ) kan er boeken over volschrijven.
Iets wat hij dus nu in bescheiden vorm doet in Auto & Motor Techniek.
Je zou eens wat stukjes van hem moeten lezen/opzoeken.....![]()
Je slaat af en toe stijl achterover wat hij aangeboden krijgt aan problemen, waar ondertussen drie garages en 6 monteurs hun tanden op hebben stuk gebeten, en vervolgens ligt de oorzaak van het probleem totaal ergens anders........
Verder blijft het gewoon verschrikkelijk zuur dat een auto in die klasse zo'n euvel heeft. ( ongeacht de oorzaak )
Als het en Fiat Panda uit 83 is dan kun je nog vrede hebben met dit soort zaken, maar een wagen van deze klasse behoort dit niet te hebben. (punt)

wij gaan altijd naar: http://www.motorenrevisieamersfoort.nl/ ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false; zeel veel en goede ervaring mee! ze hebben ook de techniek in huis om in het blok te kijken zonder de kop te demonteren...
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Vage sporadische trilling
Hoe is dit afgelopen Maurice??
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Re: Vage sporadische trilling
Sorry Marc, helemaal vergeten hier een update over te sturen. Er is in de tussentijd weer een hoop gebeurd, met vandaag een concrete oplossing.
Ik heb bij Bourguignon de dingen achtergelaten zoals ze waren. Verhaal heb ik hier boven wel getypt, 100% onderdelen vergoed.
Op dat moment heb ik maar besloten de dingen te laten zoals ze zijn. Ik moest zo'n 6/7000 euro investeren in een uitgebreide diagnose en eventueel in/uitbouwen blok als er coulance wordt verleend. Daarnaast niet de zekerheid hebben dat het een kantelende zuiger is, dus de kans dat er een ander probleem is dat de trillingen veroorzaakt. Dat zou betekenen dat ik een hoop kosten verder ben, weet wat er aan de hand is, maar nog steeds het probleem heb.
In oktober _eindelijk_ tijd gevonden om eens langs vd Akker te gaan. Mijn voornaamste doel was kijken naar een andere auto (er stond een prachtige A8L W12 voor een nette prijs), maar ook om dit verhaal eens voor te leggen. 10 minuten verder, samen met de eigenaar/directeur, besloten om de auto door vd Akker te laten nakijken als second opinion. Ook vd akker kan garantie claimen bij PON/Audi en heeft goede contacten met de dichtsbijzijnde Audi dealer. Verhaal is opzich wel vrij simpel: er is domweg europees garantierecht wat o.a. inhoud dat je mag verwachten dat cruciale onderdelen van de auto toch wel 5 jaar meegaan. Dit recht heb je als consument, en kan door iedereen geclaimed worden. Dat hoeft niet per se een Audi dealer te zijn, behalve dat het de lijnen wat vergemakkelijkt. Helder verhaal en feitelijk geen knoop tussen te krijgen.
Inmiddels anderhalve week geleden de auto naar vd Akker gebracht en vorige week telefoon: diagnose is ook niet met 100% zekerheid vast te stellen, maar vermoeden bestaat dat het een kantelende zuiger is. Het schijnt een bekend probleem van de S8 te zijn, Bourguignon en vd Akker maken dezelfde diagnose en ook hier op het forum bestond al het vermoeden..... kan het nog missen? Er was 1 manier om die zekerheid te krijgen, en dat is de kop er af te halen en binnenin te kijken. Daar heb ik vorige week akkoord voor gegeven.
Zojuist krijg ik opnieuw telefoon van vd Akker met "redelijk goed nieuws". De diagnose was juist, er is een nieuw blok besteld (levertijd +/- anderhalve week), 100% van de onderdelen zijn vergoed + 70% van het arbeidsloon. Totale kosten komen neer op zo'n 1050 euro excl. BTW.
Ik vroeg nog even waarom dit "redelijk" nieuws was en niet "fantastisch"
, medewerker vond het vervelend dat ik toch 1200 euro kwijt was, maar dat dat in ruil voor een nieuw blok de positieve kant er van is.
Wat hebben we er van geleerd? Sneller actie ondernemen als je zo'n probleem constateert, eerst teruggaan naar leverancier en proberen tot een nette oplossing te komen. Mijn inziens is dat ruimschoots gelukt en mag ik over zo'n 2 weken mn autootje weer verwelkomen met een hagelnieuw blok. En nog een bedankje richting vd Akker voor het nette oplossen, maar daar verzin ik nog wel wat op
Ik heb bij Bourguignon de dingen achtergelaten zoals ze waren. Verhaal heb ik hier boven wel getypt, 100% onderdelen vergoed.
Op dat moment heb ik maar besloten de dingen te laten zoals ze zijn. Ik moest zo'n 6/7000 euro investeren in een uitgebreide diagnose en eventueel in/uitbouwen blok als er coulance wordt verleend. Daarnaast niet de zekerheid hebben dat het een kantelende zuiger is, dus de kans dat er een ander probleem is dat de trillingen veroorzaakt. Dat zou betekenen dat ik een hoop kosten verder ben, weet wat er aan de hand is, maar nog steeds het probleem heb.
In oktober _eindelijk_ tijd gevonden om eens langs vd Akker te gaan. Mijn voornaamste doel was kijken naar een andere auto (er stond een prachtige A8L W12 voor een nette prijs), maar ook om dit verhaal eens voor te leggen. 10 minuten verder, samen met de eigenaar/directeur, besloten om de auto door vd Akker te laten nakijken als second opinion. Ook vd akker kan garantie claimen bij PON/Audi en heeft goede contacten met de dichtsbijzijnde Audi dealer. Verhaal is opzich wel vrij simpel: er is domweg europees garantierecht wat o.a. inhoud dat je mag verwachten dat cruciale onderdelen van de auto toch wel 5 jaar meegaan. Dit recht heb je als consument, en kan door iedereen geclaimed worden. Dat hoeft niet per se een Audi dealer te zijn, behalve dat het de lijnen wat vergemakkelijkt. Helder verhaal en feitelijk geen knoop tussen te krijgen.
Inmiddels anderhalve week geleden de auto naar vd Akker gebracht en vorige week telefoon: diagnose is ook niet met 100% zekerheid vast te stellen, maar vermoeden bestaat dat het een kantelende zuiger is. Het schijnt een bekend probleem van de S8 te zijn, Bourguignon en vd Akker maken dezelfde diagnose en ook hier op het forum bestond al het vermoeden..... kan het nog missen? Er was 1 manier om die zekerheid te krijgen, en dat is de kop er af te halen en binnenin te kijken. Daar heb ik vorige week akkoord voor gegeven.
Zojuist krijg ik opnieuw telefoon van vd Akker met "redelijk goed nieuws". De diagnose was juist, er is een nieuw blok besteld (levertijd +/- anderhalve week), 100% van de onderdelen zijn vergoed + 70% van het arbeidsloon. Totale kosten komen neer op zo'n 1050 euro excl. BTW.
Ik vroeg nog even waarom dit "redelijk" nieuws was en niet "fantastisch"

Wat hebben we er van geleerd? Sneller actie ondernemen als je zo'n probleem constateert, eerst teruggaan naar leverancier en proberen tot een nette oplossing te komen. Mijn inziens is dat ruimschoots gelukt en mag ik over zo'n 2 weken mn autootje weer verwelkomen met een hagelnieuw blok. En nog een bedankje richting vd Akker voor het nette oplossen, maar daar verzin ik nog wel wat op

Laatst gewijzigd door Maus335i op 26 okt 2011, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Vage sporadische trilling
Mooi opgelost, maar betekent dit dat je een tijdje geen gas mag geven ivm inrijden? 

-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: Vage sporadische trilling
All's well that ends well. 

-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Vage sporadische trilling
Wel top dat je een nieuwe motor krijgt man!
Ik heb overigens NER-GENS last van buiten wat sporing om wat veroorzaakt wordt door de banden die op zijn alsmede de uitlijning.
Volgende week gaat ie daarvoor in de garage ,ik laat ook meteen de koppelstangen en stabi voor vervangen omdat ie een klein beetje begint te kraken alst kouder word.
Ben dr echt heel content mee.
Rest mij alleen nog de begrenzer die eraf moet.
Ik heb overigens NER-GENS last van buiten wat sporing om wat veroorzaakt wordt door de banden die op zijn alsmede de uitlijning.
Volgende week gaat ie daarvoor in de garage ,ik laat ook meteen de koppelstangen en stabi voor vervangen omdat ie een klein beetje begint te kraken alst kouder word.
Ben dr echt heel content mee.
Rest mij alleen nog de begrenzer die eraf moet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast