BMW E28 met S62 hart

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Bert ///M3

Re: BMW E28 met S62 hart

Bericht door Bert ///M3 » 05 apr 2011, 23:51

Managmentsystemen die het aan kunnen sturen zijn er wel alleen er zijn er maar heel weinig die het ook daadwerkelijk programmeren/mappen kunnen. Daarbij kosten die systemen van oa MoTeC en Pectel een fortuin. Dat maakt het voor de meesten gewoon niet de moeite waard.

Zelf denk ik dat je gewoon altijd het beste af bent met de standaard computer tenzij je veel verder gaat qua hardware modificaties. Zo hebben wij ook met de S54 in een E36 gezeten, kan je aftermarket doen maar dan ben je eigenlijk overgeleverd aan allerlei tuners wat qua kosten of uit de klauwen loopt en je hoopt maar dat ze eigenlijk weten wat ze doen.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 apr 2011, 13:12

mee eens, dan beter originele hardware.

lijkt me ook dat je best verstand van zaken moet hebben als je het hele dubbel vanos verhaal er tussen uit haalt :hmmm:
doch lijkt me dat wel fijner, geen gelul gewoon scherpe nokkenassen erin en die hi-tech prut eruit :mrgreen: dan een LW vliegwiel erin doch niet de lichtste en zo een mooie balans creëren met snelle respons :df:

als mijn koppeling het ooit eens begeeft dan komt er ook een lichter vliegwiel in en weer een versterkte koppeling ofcorse.
maar moet eerst nog weten wat ik er in heb zitten...gewoon 240mm neem ik aan, maar ist van de S62 of aangepaste S62 krukas zodat de M62 koppeling e.d. gewoon instant blijft/bleef?
tot op heden nog steeds geen antwoordt van of Manhart of Hartge :?
magoed, hoop dat ie het ook nog een jaartje volhoud...ivm geld/kosten :bag:

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 09 apr 2011, 13:50

Mooi project Jacob, hoop dat alles goed met jullie gaat! . Je krijgt trouwens nog een stoel van mij -schaam schaam-

zoals je weet hebben wij ook een drift-E28, en zijn bezig met de E30 S62.

Heb nog wel wat kleine tips die groot effect hebben, maar wilde binnenkort toch een rondje maken naar Ivo en even die stoel bij je afgooien dus dan spreken we dan wel

mvg

Wout

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 09 apr 2011, 13:52

Bert ///M3 schreef:Managmentsystemen die het aan kunnen sturen zijn er wel alleen er zijn er maar heel weinig die het ook daadwerkelijk programmeren/mappen kunnen. Daarbij kosten die systemen van oa MoTeC en Pectel een fortuin. Dat maakt het voor de meesten gewoon niet de moeite waard.
.
Het kost gewoon heel erg veel tijd om het te programmeren.

op een hele lichte auto (,<1000 kilo) zou ik het eraf halen, anders laten zitten. Er zijn legio mogelijkheden om het VANOS etc te laten werken, zodra je ervoor kiest om het CAN-BUS gebeuren over te nemen. Wij gaan voor stand-alone op de E30, met werkend vanos. Je hebt zomaar kans dat die auto 1150 kilo gaat wegen, en met zo'n loodzware kar is 400+ pk natuurlijk niet genoeg

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 09 mei 2011, 08:40

Hier ook maar weer eens een update, gekopieerd van het e28forum:

Zo.....met een beetje druk op de ketel hebben we het project weer opgepakt. 16 Mei moet de auto bij de spuiter
staan om motor-ruimte en binnenzijde kofferbak Alpin Weiss II te laten spuiten....Ook wordt dan de buitenkant hier en daar aangepakt.....Eerst gewoon Opal Grun metallic.....en volgend jaar geheel Alpin Weiss II....

Kabelboom van koplampen etc. door binnenscherm heen. verlengd en beugeltjes gemaakt.Afbeelding
Sparco stoelen zijn ook binnen, samen met 4punts gordels.....7kg per stuk ipv 25kg van een originele stro-stoel die standaard in een 84er E28 zitten...
Afbeelding
Vulhals van ruitensproeier! van een E39 facelift met een flexibele vulbuis, reservoir komt onder de rechter luchtfilterbak, onder het metalen plaatje waar normaal de ABS pomp staat.
Afbeelding
Komt nu dus mooi de de afdekplaat uit....
Afbeelding
Voedingskabel vanaf de hoofdchakelaar door het schutbord. originele E39 M5 kabel met doorvoer gebruikt.
Afbeelding
Kachelkraan op schutbord gemaakt met slangen naar motor en kachel.
Afbeelding
Achterpaneel en zijpaneel plamuren en strak maken...
Afbeelding
Afbeelding
Veerpootbrug gefrabriceerd van plat-ovaal 48x20mm. Past onder 2x verstek perfect achter de motor langs. Bewust niet over de motor heen gedaan ivm weinig ruimte en om niets over deze prachtmotor heen te bouwen...Motor blijft zo het middelpunt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Pedalbox en elektronisch gaspedaal gefabriceerd....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog even een kiekje van bovenaf....ligt er toch wel mooi in!
Afbeelding
Bedoeling is de auto sowieso rollend (Hopelijk rijdend) op de Sharknose meeting te presenteren (11 juni in Apeldoorn)....
Wens ons succes.... :hmmm:

Knot

Bericht door Knot » 09 mei 2011, 09:05

Zit al een hoop tijd in denkik... maar wordt wel erg mooi als het af is!

Zit die veerpootbrug er niet dicht op ivm kantelen van het blok onder belasting?

Dennis Huijsman

Bericht door Dennis Huijsman » 09 mei 2011, 09:30

zal meer een zijwaardse kanteling zijn ipv een achterwaardse kanteling

GTRene

Bericht door GTRene » 09 mei 2011, 09:39

@Knot, daar dacht ik ook aan bij het kijken daarna :D

maar op de foto is alles kleiner dus wellicht zit er wel een cm ofzow tussen.

super, wat gaaf gemaakt allemaal :thumbup:

peter87

Bericht door peter87 » 14 mei 2011, 12:09

Knot schreef:
Zit die veerpootbrug er niet dicht op ivm kantelen van het blok onder belasting?
zat ik ook aan te denken toen ik het zag. kom je natuurlijk vanzelf achter.....

mooi project in ieder geval, dat zal een beest worden zeg!!

Jacob Offenga

Bericht door Jacob Offenga » 15 mei 2011, 12:41

Tussen motor en veerpootbrug zit meer dan een cm ruimte. Aangezien de motor met flink remmen juist naar voren komt (van de motor af dus) en bij optrekken zal de motor slechts licht kantelen. Een V8 heeft zijn gewicht mooi verdeeld over de 2 motorsteunen.

Wij zijn er niet zo bang voor dat ie de veerpootbrug raakt.
Morgen gaat ie trouwens naar de spuiter. Auto is nu weer helemaal kaal en onder motorkap en in kofferruimte helemaal geschuurd.

Volgende week foto's van het resultaat!

GTRene

Bericht door GTRene » 15 mei 2011, 13:03

benieuwd 8)

Michel P

Bericht door Michel P » 15 mei 2011, 15:04

Kijk uit naar de foto's!!

Is dit streetlegal te krijgen?

Michel

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 16 mei 2011, 20:27

Jazeker, er komt gewoon een kenteken op! Zal wel een 550i worden dan 8)

Brava

Bericht door Brava » 16 mei 2011, 21:28

Jelte Jongsma schreef:Jazeker, er komt gewoon een kenteken op! Zal wel een 550i worden dan 8)
Een M550i dan toch zeker.

Knot

Bericht door Knot » 16 mei 2011, 21:36

Wel stoer hoor op kenteken.. eerste E28 550i ?

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 17 mei 2011, 10:43

Auto staat nu bij de spuiter. Er is veel geschuurd onder de kap aangezien dit het grote aandachtspunt zal zijn van de auto.

'We zijn druk bezig geweest om de auto in de motor-ruimte compleet op te bouwen zodat we niets over het hoofd konden zien. We hebben tevens besloten een flinke stuurolie-koeler te monteren aangezien het stuurhuis flink kan opwarmen onder de spruitstukken en bij hoge toeren en lage snelheid (Bij Driften ) de stuurpomp overuren maakt maar vrijwel niet gekoeld wordt. We hebben een Automaatkoeler gebruikt van een E38. Hier hebben we hydrauliekleidingen op laten maken.'

Stuurbekrachtigingkoeler gemaakt van E38 automaatbakkoeler:
Afbeelding
Carterbescherming gemaakt van Aluminium
Afbeelding
Klaar om gespoten te worden
Afbeelding
Afbeelding

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 17 mei 2011, 10:45

Knot schreef:Wel stoer hoor op kenteken.. eerste E28 550i ?
In Nederland in ieder geval denk ik. Er bestaat al wel een E28 540d (V8):

Afbeelding

:df:
Laatst gewijzigd door Jelte Jongsma op 17 mei 2011, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 mei 2011, 10:48

laat je bij de carter bescherming wel openingen voor de luchtkoeling van het carter? of komt er genoeg lucht binnen via de radiateur en stroomt het ook tussen het carter en de alu plaat door?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 17 mei 2011, 10:50

Looks like cardboard to me! :mrgreen:

Afbeelding

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 17 mei 2011, 10:53

GTRene schreef:laat je bij de carter bescherming wel openingen voor de luchtkoeling van het carter? of komt er genoeg lucht binnen via de radiateur en stroomt het ook tussen het carter en de alu plaat door?
Er is inderdaad nog een kleine luchtstroom tussen de plaat en het carter.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 mei 2011, 11:08

weten jullie of het mogelijk is de Z3M en of E36 M3 (3.2) vooras die de 315mm 2 delige remschijven heeft, te vervangen voor de 345mm CSL/Z4M schijven en daarvoor kant en klare brackets zijn om dezelfde klauw/calipers te gebruiken?
de caliper van de Z3M en de CSL zijn zo goed als hetzelfde (tikkie ander remblokje maar oppervlak "gelijk" )
de calliper moet dan zo'n 15mm verder naar buiten...dus de standaard bracket kan dan niet...
is bv de bracket van de CSL/Z4M passend te maken? of is dat net zo kort maar is de fusee houder waar ie op gemonteerd zit anders zodat ie verder naar buiten komt? (snap je het nog :mrgreen: )

ik zoek dus een simpele manier om CSL/Z4M schijven (zelfde hoogte en dikte doch groter dan Z3M) te laten passen, al heb ik al een set nwe schijven besteld in standaard maat voor de Z3M van ATE (2delig) die bevallen opzich goed, maar de grotere schijven doen alles net wat makkelijker lijkt me als je op het circuit zit 8) en die schijven zijn niet gek veel duurder.

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 17 mei 2011, 11:21

Dat klinkt alsof je dan brackets moet laten maken waar je eigen brackets weer op schroeft. Vraag me af of dat een oplossing zal zijn maar is makkelijk te realiseren.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 mei 2011, 11:39

Jelte Jongsma schreef:Dat klinkt alsof je dan brackets moet laten maken waar je eigen brackets weer op schroeft. Vraag me af of dat een oplossing zal zijn maar is makkelijk te realiseren.
zoiets dacht ik ook, maar ben dan bang dat het bv niet zo sterk zal zijn...
maja zoiets wordt natuurlijk al veel gedaan in de tuningswereld, dus zal best kunnen.
het mooie is dan, lage kosten en toch goede remmen.

ze doen ook wel eens de 135i sport klauwen, of zoals hier de porsche callipers, maar dat kost weer extra en niet echt nodig, al zou het wel wat lichter zijn denk ik dan de standaard M calipers?

http://www.rallyroad.net/content/e36-an ... 6-calipers" onclick="window.open(this.href);return false;

maja die zijn voor non M3 E36 en dus ook niet Z3M
for non-M3 E36 and E46 cars
maar is ff voorbeeld.

ah ze hebben ook de E36 M3 (Z3M) brembo brackets

http://www.rallyroad.net/content/bmw-e3 ... r-brackets" onclick="window.open(this.href);return false;

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 17 mei 2011, 11:57

Zonder te veel offtopic te willen gaan; 15mm is bij nader inzien wel heel weinig. Het hart van de boutgaten moet 15mm verschuiven naar buiten. Dat is gewoon niet mogelijk wanneer je de klauwen weer op hetzelfde vlak als de originele plaats op het fusee lichaam wilt hebben door een bracket te maken.

Gewoon genoegen nemen met de remmen die je hebt of dieper in de buidel tasten voor Porsche/Hi-spec etc. alternatieven.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 mei 2011, 12:26

Jelte Jongsma schreef:Zonder te veel offtopic te willen gaan; 15mm is bij nader inzien wel heel weinig. Het hart van de boutgaten moet 15mm verschuiven naar buiten. Dat is gewoon niet mogelijk wanneer je de klauwen weer op hetzelfde vlak als de originele plaats op het fusee lichaam wilt hebben door een bracket te maken.

Gewoon genoegen nemen met de remmen die je hebt of dieper in de buidel tasten voor Porsche/Hi-spec etc. alternatieven.
ja daarom, dus of een bracket die in 1x past...of gewoon een porsche klauw er op, en dus hou ik het voorlopig nog maar bij de standaard M schijven e.d. het ken net :D

oke, weer on topic, wat wordt het toch een lekker ding die oude kar met een nieuw leven :df:
benieuwd als ie straks helemaal klaar is en hoe het zich allemaal verhoud 1x afgesteld. 8)

Plaats reactie