En dan te bedenken dat NL qua netto prijs de goedkoopste van EU is...kortom de fabrikanten verdienen er zelfs minder op dan bijvoorbeeld in D....gekke wereld....
Zweden toch?GTRene schreef:welk land was dat ook al weer waar het nog veel gekker is met onbenullige belasting?
Volgens mij is het in Denemarken nog erger.Sjoerd MP BMW schreef:Zweden toch?GTRene schreef:welk land was dat ook al weer waar het nog veel gekker is met onbenullige belasting?
Ik weet me te herinneren dat mijn oudeheer twee decennia terug bezig is geweest met eventuele import.
Bijna 200 % belasting op een nieuwe auto!Tax Rates
In 2005, the Danish registration amounts to 105% of that part of the value of a new passenger car that is below DKK 62,700 and 180% for the rest. The basis for calculation includes 25% VAT, custom duties and profits to the retailer. Vehicles equipped with air bags and ABS systems are entitled to a reduction in the tax level to encourage safer cars.
Registration tax rates for passenger cars (euros)
Source: Speck et al., 2006
- Year: 1985 1990 1996 2000 2002 2005
105% tax of value below: 2295 2342 4674 7110 7725 8428
180% of tax of value above: 2295 2342 4674 7110 7725 8428
In 2005, non-passenger vehicles weighing below two tonnes are charged with a 95% duty for the value above 15,100 DKK, while the value below 15,100 DKK is free of charge (Speck et al., 2006). Trucks weighing above two tonnes are charged 60% for the value above 12,100 DKK while the value below 12,100 DKK is free of charge (Speck et al., 2006).
Before 1997, the annual vehicle tax was based on the weight of the car. All vehicles sold before 1997 are liable to the annual weight based tax, lighter vehicles paid a lower duty than heavy vehicles. In 2005, owners of vehicles registered before 1997 weighing below 600kg are facing an annual vehicle tax of 1,700DKK while a vehicle weighing between 1501 and 2000kg pay a tax of 4780DKK tax (Speck et al.2005).
For vehicles registered after 1997, a tax, known as "the owners green tax", is paid based on the fuel economy rather than the weight of the car (that is the number of kilometres driven per litre of transport fuel). In 2005, the annual tax rates are as low as 520DKK (€70) for petrol driven vehicles driving more than 20km/l and as high as 18,460DKK (€2,477) for petrol driven vehicles driving less than 4.5km/l. For diesel driven vehicles, the lowest yearly tax rate is 160DKK (€21) for vehicles driving more that 32.1 km/l and the highest tax rate is 25,060DKK (€3,362) for vehicles driving less than 5.1km/l (Speck et al., 2006).
Exemptions
As part of the government’s green energy agreement in 2008, it was decided that electric vehicles would not be subject to normal vehicle registration tax of 180 percent until 2012. In 2009 it was announced that the exemption may be extended by the government until 2015. DONG Energy, (72 percent is state-owned) called for an extension to the registration free period until at least 2020. The company plans to launch 500,000 electric cars in Denmark within the next decade (The Copenhagen Post Online, 2009).
jawel hoor, je moet op het tabblad historie klikken.dvh schreef:Dat zie je bij de rdw er niet bijstaan. My bad.
Domme vraag wellicht.Harrie schreef:jawel hoor, je moet op het tablbad historie klikken.dvh schreef:Dat zie je bij de rdw er niet bijstaan. My bad.
Alleen vergeet men 1 ding, straks pakt men deze route ook aan. Dus 2 jaar voordeeltjes pakken en dan ook extra zware Co2 heffingen op dure importauto's.Tristan schreef:Bizar, die verhogingen!![]()
Zullen de dealers in Dld. heel blij mee zijn. Jong gebruikte (snelle) auto's zullen een stuk interessanter worden. En wie een beetje handig is met invoeren kan een hoop geld besparen op BPM. Kost wel even moeite maar loont nu zeker 100%.
Sterker nog, die gaan het alleen maar erger maken.Andre schreef:Een europa heeft weinig betekenis zo te zien.
Marius schreef:Sterker nog, die gaan het alleen maar ergAndre schreef:Een europa heeft weinig betekenis zo te zien.
Het beeld dat hier geschetst wordt van burgers/onderdanen die 's ochtends braaf aansluiten in de file in allemaal hetzelfde type truttenschudder/auto past overigens mooi in het beeld van communistische landen uit de vorige eeuw; iedereen gelijk, iedereen hetzelfde, iedereen uiteindelijk dezelfde armoede.
In een Caterham gaat dat nogal moeilijk inderdaad.Ruben schreef:Maar uiteindelijk wel gevoed door het kapitalische systeem.
Een ieder die vind dat het uit de hand loopt roep ik op om serieuze vetrekplannen te maken. Als het echt zo hopeloos is in Nederland zit er echt maar een ding op.
Ik persoonlijk zie wat meer in het verkleinen van het inwoners aantal, al dan niet door emigratie. Maar vergeet een ding niet, het kapitalische systeem leeft op genoeg mensen die niet met hun kop boven het maaiveld uitsteken.
Ik zie niet echt wat een kapitalistisch systeem te maken heeft met een monopolie positie welke door overheden misbruikt wordt (en waarop sommige multinationals graag aansluiting zoeken dmv lobbyen om hun monopoliepositie te houden), hier aan bijdraagt.Ruben schreef:Maar uiteindelijk wel gevoed door het kapitalische systeem.
Een ieder die vind dat het uit de hand loopt roep ik op om serieuze vetrekplannen te maken. Als het echt zo hopeloos is in Nederland zit er echt maar een ding op.
Ik persoonlijk zie wat meer in het verkleinen van het inwoners aantal, al dan niet door emigratie. Maar vergeet een ding niet, het kapitalische systeem leeft op genoeg mensen die niet met hun kop boven het maaiveld uitsteken.
René dat is nu juist het punt wat ik wil maken, die supercars van een paar jaar oud zijn er straks niet meer, want ze worden nu bijna niet meer nieuw verkocht.liever een supercar wat jaren ouder dan een nieuwe zaaddodende superbelaste nwe waar de afschrijving ook nog eens giga is.
Ik ben benieuwd of dit echt zo is.RVV schreef:René dat is nu juist het punt wat ik wil maken, die supercars van een paar jaar oud zijn er straks niet meer, want ze worden nu bijna niet meer nieuw verkocht.liever een supercar wat jaren ouder dan een nieuwe zaaddodende superbelaste nwe waar de afschrijving ook nog eens giga is.
Gebruikers op dit forum: Will F. en 4 gasten