Seat Ibiza 1.9 TDi FR

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Re: Seat Ibiza 1.9 TDi FR

Bericht door Ferdi » 12 nov 2012, 18:41

Tijd om het topic maar eens een klein schopje te geven...

Afbeelding

Kort gezegd: Mijn 60.000e kilometer binnen 2 jaar met de Ibiza is een feit :mrgreen:
Enige auto die mij tot nu toe *klopt snel af* nog geen een keer heeft laten staan.

Ding vanmiddag ook gelijk maar even verwend met nieuwe olie en een nieuw oliefiltertje.
Laatst al het interieurfilter, luchtfilter en de ruitenwisserbladen rondom vervangen.
Oh en... ik heb 40.000 kilometer met de voorbanden gedaan, ook dat is voor mij een record :duh:
Zijn weer vervangen voor Rainsport 2 zoals er onder zat en achter zijn de banden ondertussen ruim 50.000 kilometer oud en zit er nog altijd ruim profiel op. (ja ik ben zo'n lul die de nieuwe banden voor heeft gedaan omdat er achter bij de wissel echt nog minimaal 5 mm profiel zat)

Overigens heeft de Ibiza de Ring dit jaar ook nog gezien:

Afbeelding

Afbeelding

Eerste ronde met 4 man in de auto nog een klein schuivertje gemaakt waardoor de rechter achtervelg bijna een maand rood/witte striping had op het randje :sealed:
Behalve een stukje dwars is er verder niets gebeurd, maar heb toen gelijk maar weer even geleerd dat je soms beter gewoon op je lijn kan bleven in plaats van de "heer" uit te hangen en opzij te gaan.

Remmen hadden het die ronde wel een beetje zwaar, ronde later met 3 man en een rustigere baan gaven ze weer geen krimp :)

Aankomende vrijdag nog even koelvloeistof wisselen en een lekkende intercoolerslang fixen.
Voor die laatste ben ik de ontwerpers van de Ibiza zeer dankbaar... rechter voorwiel moet eraf net als de wielkuip en mogelijk een stuk bumper omdat ik er anders gewoon niet bij kan komen.
Maak dan waarschijnlijk ook gelijk van de mogelijkheid gebruik om de winterbanden er maar onder te gooien aangezien er dan toch al een wiel naast de auto ligt.

Komend voorjaar wordt het tijd dat er een setje Team Dynamics Pro Race 1.2 in antraciet en 16 inch onder de Ibiza komt (via de group buy van hier) en wil later het jaar nog een schroefset onder de auto hebben.
Ben alleen nog erg aan het twijfelen wat het gaat worden.
Oh en zodra de einddemper de geest gaat geven komt er een Miltek systeem, had verwacht dat de demper ondertussen al gaar zou zijn maar de laatste laag staal houd zich bijzonder goed :mrgreen:

Op naar de volgende 60.000 kilometer!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 12 nov 2012, 20:06

Leuk man! Net ingelopen dat blok.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 12 nov 2012, 20:31

Altijd fijn die betrouwbare TDi'tjes! Geeft zo'n Milltek systeem nou ook nog vermogenswinst oid? Dan is dat voor mij ook wel het overwegen waard.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 12 nov 2012, 20:36

Dat was voor mij na heel wat tonnetjes ervaring in diverse Caddy's ook de reden om zelf ook een 1.9 TDi te nemen :)

Miltek systeem inclusief downpipe geeft van zichzelf een minimale vermogenswinst, ga je vervolgens chippen is er uit mijn hoofd een kleine 10 pk extra uit te halen.
Lees ook veel dat de turbo wat eerder op begint te spoelen, dus het geheel soepeler rijd.

Twijfel zelf nog ernstig of ik wel aan chippen wil gaan beginnen, bedoeling is dat er volgend jaar ook af en toe een aanhanger van max geremd gewicht achter komt te hangen en de boel is nu gewoon lekker betrouwbaar.
Weet dat rijstijl met of zonder chippen ook veel uit maakt, maar bij mij is het vooral met de kilometerstand een groot twijfelgeval

Kgroot.nl
Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2

Bericht door Kgroot.nl » 28 nov 2012, 11:24

Milltek moet er bij mij ook nog eens onder :)
Ennuh bumper eraf is zo gebeurt man, 10 minuutjes werk

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 28 nov 2012, 11:44

Ferdi Gielen schreef:Miltek systeem inclusief downpipe geeft van zichzelf een minimale vermogenswinst, ga je vervolgens chippen is er uit mijn hoofd een kleine 10 pk extra uit te halen.
Lees ook veel dat de turbo wat eerder op begint te spoelen, dus het geheel soepeler rijd.
Volgens mij zit de winst vooral in de downpipe...

Kgroot.nl
Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2

Bericht door Kgroot.nl » 28 nov 2012, 11:49

Het hele systeem werkt eraan mee.
Maar een Turbo back systeem met racecat kost je gewoon ff 1300 euro's

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 30 nov 2012, 21:25

Collega van mij heeft alleen de downpipe op zijn A3 zitten en haalde de exacte waardes van een die het volledige systeem had bij een vergelijkbare auto. Dus of dat ook echt zo is? Downpipe is idd vooral voor de respons, en dat is wel fijn.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 30 nov 2012, 22:33

We gaan het volgend jaar eens rustig bekijken/bedenken.
Een volledig systeem van 1300 euro zal het in geen geval worden. Voorkeur ligt bij een Miltek systeem van voor tot achter.
Heb ik wat meer haast staat er ander speelgoed voor de deur.

Stukje bumper demonteren en de slang fixen stelde verder weinig voor ondanks dat het met een bizar aantal schroefjes vast zat.

Heb vanmorgen bij de Seat dealer alleen een nieuwe verstuiver kabelboom (dubbele woordwaarde) gehaald, de oude geeft kuren. Vooral stotteren en wat andere storingen die door de kabelboom komen.
Bij de dealer lagen er slechts 50 op voorraad :mrgreen: Schijnt een veel voorkomend probleem te zijn.
Enige jammere was dat ze geen losse kleppendekselpakking hadden liggen, die heb ik nog besteld en zodra ik die heb gaat het kleppendeksel eraf en gaan we de kabelboom vervangen.

Auto heeft zich met de toertocht van vorige week verder keurig gehouden inclusief 2 keer een kwartiertje op TTT Circuit Emmen rijden :)

Dag later stond ie er trouwens zo bij:

Afbeelding

Zo'n beetje exact hetzelfde als de Ibiza van de Poolse stukadoor iets verderop :bag:
Had de winterwielen alleen toch een keer moeten wassen vorig jaar, pekel van toen heeft toch voor een beetje roest gezorgd. Volgend jaar maar even wassen en Plastidip ze eventueel wel matzwart.
Wieldoppen komen er niet op

jos_br

Bericht door jos_br » 30 nov 2012, 23:23

Die klepdeksel pakking is een dikke rubberen die eigenlijk niet vervangen hoeft te worden, deze dicht altijd weer af. Je moet alleen goed opletten met het eraf halen van het deksel dat jer geen stukje afbreekt aan de distibutiezijde wanneer deze klemt bij het tandwiel.

Jos.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 01 dec 2012, 07:19

Oke, dat scheelt dan weer :)

Mocht er toch een stukje afbreken heb ik ieder geval een nieuwe klaar liggen en anders verdwijnt die de kast in

Ferdi

Bericht door Ferdi » 02 dec 2012, 18:01

Vanmiddag 2 uur eerder van mijn werk naar huis gegaan en gelijk even aan de slag gegaan:

Afbeelding

Afbeelding

En waar het om ging:
Afbeelding

Met een flink zere rug in net minder dan 2 uur tijd de boel open gehad, vervangen en alles wat los moest om ruimte te maken weer vast gezet.
Maar dan... uiteraard netjes starten en lopen, maar nog steeds in mindere mate stotteren en inhouden en jawel.. het storingsdriehoekje ging ook weer branden.

Thuis uitgelezen en de dynamo zou een onjuist signaal naar de ECU sturen en de ABS krijgt van de ECU weer een onjuist signaal.
Storing gewist en na een beetje vloekwerk de luchtmassameter eens los getrokken en nog een stuk gereden. Blok doet het dan perfect...
Zojuist dus maar een nieuwe luchtmassameter en luchtfilter besteld, die laatste zat zelfs stro in :bag:
Auto komt een keer of 4 per week op een stal en dan kom je dit soort dingen dus schijnbaar tegen.

Krijg het spul dinsdag binnen en ga het dan wisselen en maar weer proefrijden.
Als het dan op is gelost (of niet) bel ik de dealer om de andere storing op te lossen en dan mogen ze het hok gelijk van een verse apk voorzien.
Aparte is wel dat er geen ABS storingslampje gaat branden, werkt ook wel gewoon (even getest) en er brand ook geen acculampje.

Beetje jammer dat het net gebeurd voor er maar 222.222 km op de teller staat, maar aan de andere kant kan je met deze stand wel verwachten dat er iets aan komt.

Edit: Net nog een aantal mogelijke oorzaken gevonden van het storingslampje.
Dinsdag nog maar weer eens aan de gang en anders laten we het daarna echt over aan de garage

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 02 dec 2012, 20:54

Dat kabelboompje was dus te makkelijk haha. Wel balen... Maar hopen dat je met die andere dingen het probleem snel opgelost krijgt!

Ferdi

Bericht door Ferdi » 02 dec 2012, 21:56

Blijkbaar :stom:

Baal aan de ene kant wel, aan de andere kant heb ik er vanmiddag wel weer wat van geleerd.
Heb als troost dat de dealer er ook naast had gezeten, die zei na het horen van de problemen precies hetzelfde.

Verder start het ding wel beter en loopt het daadwerkelijk beter, dus de kabelboom zat er in ieder geval aan te komen

Iwan

Bericht door Iwan » 03 dec 2012, 09:47

Het lijkt mij het beste om even iemand op te zoeken met vag-com (als je dat zelf niet hebt) in 9 van de 10x kan je er met VC wel achter komen waar nou het probleem ligt. Ik denk nl dat het stotteren niet aan de LMM ligt maar eerder in 1 van de verstuivers zit.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 03 dec 2012, 17:36

Ik heb zelf Vagcom, auto geeft geen meldingen op 1 van de cilinders en met de luchtmassameter eraf is het probleem ook weg.
Ga op advies dat ik via pb heb gehad ook even een logje maken en kijken wat daar uit komt

Andere storing die wel uitleesbaar is, is mogelijk een simpele die door een ruim 8 jaar oude accu wordt veroorzaakt

Iwan

Bericht door Iwan » 03 dec 2012, 18:12

Even in measering blocks kijken in kanaal 13 en kijken of er grote afwijkingen tussen de verstuivers zitten.. Tcs en ABS storingengslampjes kunnen gaan branden door verstuiverproblemen. Vandaar mijn suggestie.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 03 dec 2012, 18:24

Dat is wel even een hele goede om morgen direct uit te proberen ja :)

Enige lampje dat na een minuut of 10-15 gaat branden is dat driehoekje met het pijltje erom en als je hem dan uit leest geeft hij aan dat er een foute waarde vanaf de dynamo komt en de ABS een kleine storing heeft door een foutieve waarde vanuit de ECU.
Wat ik hier van las is dat het spanningsprobleem door een zekering, bedrading of de accu kan komen en laat het probleem nou net komen na 1 keertje vorst.
Accu is voor zover ik weet nog nooit vervangen, dus ga die morgen ook als eerste checken voordat ik de zekeringen, etc na ga lopen

Ga morgen in ieder geval gelijk even kijken of ik grote afwijkingen zie, zo ja is het probleem inderdaad wel heel duidelijk.
Bedankt voor de goede tip :D

Ferdi

Bericht door Ferdi » 03 dec 2012, 19:00

Accu van de laptop bleek meer peut in te zitten dan ik dacht, dus toch maar even naar de auto gelopen:

Afbeelding

Excuus dat het een foto van het scherm is, maar het knipprogramma ontbreekt bij mij nog in Windows 8 en paint wilde het screenshot niet openen, of de printscreen toets heeft ineens een andere functie.

Ennieweg... Toch wel wat afwijking volgens mij op cilinder 1 en 4
Meting is met stationair toerental en een zo goed als helemaal koude motor

PD power

Bericht door PD power » 03 dec 2012, 19:13

Niks mis mee.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 03 dec 2012, 19:22

Pfewww gelukkig, ben heel blij dat dat in orde is :)

Zag stiekem de bui al een beetje hangen dat ik na 2 jaar weer fors geld in een auto zou mogen investeren.
Gekke blijf ik vinden dat het stotteren/kort inhouden over is zodra de luchtmassameter eraf is. Uiteraard houd het blok met de lmm los flink in maar van het probleem is dan totaal geen sprake

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 04 dec 2012, 08:48

Misschien heb je het al gedaan en is dit dubbel, maar neem eens contact op met VAG Techniek in Nuenen.

http://www.vagtechniek.nl/

Ik weet wie er achter dit bedrijf zit en deze kerel heeft ECHT verstand van zaken.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 04 dec 2012, 09:08

VAG Techniek. :thumbup:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 04 dec 2012, 12:34

Martin van der Zwaard schreef:Misschien heb je het al gedaan en is dit dubbel, maar neem eens contact op met VAG Techniek in Nuenen.

http://www.vagtechniek.nl/

Ik weet wie er achter dit bedrijf zit en deze kerel heeft ECHT verstand van zaken.
Nog niet gedaan, wil ook nog wat anders via hun laten doen en kom ik er met dit niet uit kunnen zij het mogelijk ook oplossen.
Ben van plan de EGR uit te laten schakelen en dit bieden zij voor een net bedrag aan

Ferdi

Bericht door Ferdi » 04 dec 2012, 19:19

Begin van de middag weer even verder gegaan, eerst eens een nieuwe accu gehaald want de oude is net zo oud als dat de auto is (8,5 jaar) en die kreeg er laatst een beetje moeite mee.
Zit weer een Varta onder de kap net als Seat het ooit zelf had gedaan.

Hoef ik niet bang te zijn dat ik deze winter met een lege accu kom te staan.

En... terwijl ik weer terug was van de Brezan was er een luchtmassameter + luchtfilter bezorgd.
Zooitje gelijk gemonteerd en de auto rijd met de nieuwe luchtmassameter een stuk beter en het gestotter/inhouden lijkt helemaal over :wave:

De andere storing die volgens Vagcom door de dynamo wordt veroorzaakt laat ik oplossen.
Bel morgen de dealer op dat zij dat mogen doen + een apk, garage hier om de hoek heeft helaas maar een universeel programmaatje en die geeft de storing heel vaag weer zodat ze er nog niets mee kunnen.
Zit wel een VW dealer naast hun, maar de eerste keer met hun in de telefoon gaf al een fout gevoel dus dan maar een stukje verder rijden voor een dealer waar ik wel steeds goed ben geholpen

Ik wil iedereen hartelijk danken voor het meedenken, echt top! :blink:

Plaats reactie