Studiefinanciering

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Re: Studiefinanciering

Bericht door Richardt. » 30 nov 2010, 18:15

Ik zal zelf ook wel een schuld overhouden aangezien ik ook geswitched ben van opleiding. Maar een HBO studie in vier jaar afronden is prima mogelijk.
Voor de een zal het iets meer moeite kosten als voor de ander, maar het is prima te doen.

Ik vind het zelf iig. goed te doen en zeker in de latere jaren hoef je niet meer elke dag naar school en heb ik het vooral rond de tentamentijd druk.

Voor de rest werk ik elke week (naast school) nog 30 á 40 uur wat dus elke maand een fijn zakcentje oplevert. Veel vrije tijd is er dan niet meer over, maar nog 1,5 jaar doorzetten en ik kan gewoon van maandag tot vrijdag aan het werk :)

Maar ik weet ook mensen, uit mijn eigen klas, die vrijwel nooit op school zijn en of alleen maar werken of helemaal niks doen. Van die mensen die lachen als ze weer een 2,5 halen of een verslag niet ingeleverd hebben.
Dat soort mensen zouden wat mij betreft wel wat beter gemotiveerd mogen worden in de vorm van iets meer terug betalen dan een persoon zoals ik die, op zijn 17e blijkbaar de verkeerde studiekeuze heeft gemaakt en straks een paar duizend euro mag terug betalen....

Erik dB

Bericht door Erik dB » 30 nov 2010, 18:37

Richardt. schreef:Ik zal zelf ook wel een schuld overhouden aangezien ik ook geswitched ben van opleiding. Maar een HBO studie in vier jaar afronden is prima mogelijk.
Voor de een zal het iets meer moeite kosten als voor de ander, maar het is prima te doen.

Ik vind het zelf iig. goed te doen en zeker in de latere jaren hoef je niet meer elke dag naar school en heb ik het vooral rond de tentamentijd druk.

Voor de rest werk ik elke week (naast school) nog 30 á 40 uur wat dus elke maand een fijn zakcentje oplevert. Veel vrije tijd is er dan niet meer over, maar nog 1,5 jaar doorzetten en ik kan gewoon van maandag tot vrijdag aan het werk :)

Maar ik weet ook mensen, uit mijn eigen klas, die vrijwel nooit op school zijn en of alleen maar werken of helemaal niks doen. Van die mensen die lachen als ze weer een 2,5 halen of een verslag niet ingeleverd hebben.
Dat soort mensen zouden wat mij betreft wel wat beter gemotiveerd mogen worden in de vorm van iets meer terug betalen dan een persoon zoals ik die, op zijn 17e blijkbaar de verkeerde studiekeuze heeft gemaakt en straks een paar duizend euro mag terug betalen....
Hmm, werk je dan niet teveel voor je stufi-limiet of is die inmiddels aardig omhooggetrokken? Ik moest een deel van mijn december uren altijd naar januari schuiven omdat ik anders teveel zou verdienen (ik werkte bij de PTT in Veendam, af en toe ook in Groningen, en bij een administratiekantoor in Groningen, en in de vrije uren gaf ik alles weer uit aan bier, auto's, en vakanties :-)).

**edit: bedenk me ineens dat ik ook nog als student-assistent heb gewerkt in de zomer door in wat vrije uurtjes een werkboek te vertalen en mee te schrijven aan een wetenschappelijk artikel. Dat is écht lekker verdienen als student :forum: )

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 30 nov 2010, 18:46

Beetje passen en meten en dan wil het wel, StuFi stopzetten in de laatste twee maanden van het jaar en in januari krijg je het automatisch weer :thumbup:

Moet wel zeggen dat, ik tijdens de tentamenperiode ook gewoon 1,5/2 weken niet werk en volle polle aan de studie ga. Dus dat drukt de inkomsten ook een beetje elke 7 á 8 weken :)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 30 nov 2010, 18:53

HBO studie is doorgaans in 4 jaar prima te doen inderdaad. In de regel gaat het er op het HBO iets schoolser aan toe en is er in dat opzicht ook minder afleiding. Komt ook omdat hogescholen vaak (niet altijd) regionaler georienteerd zijn. Gevolg hiervan is dat een groter deel nog thuiswonend is en dan is de controle toch net even wat beter (valt wat meer op als je structureel tot 12 uur op je nest ligt te ruften).
Op de wat kleinere opleidingen heb je (of ik had dat in ieder geval wel) ook nog 'gewoon' direct contact met je docenten. Ook is er (althans: op mijn HBO was dat wel het geval) sneller sprake van 'ingrijpen' als men ziet dat iemand achter aan het raken is. Maar ook daar kun je geveld worden door een ziekte of iets anders.

Op de universiteit is het allemaal op eigen verantwoording. Kom je niet? Prima, wat jij wil. Terugkijkende was echter het niveau-verschil tussen HBO en TU wel het meeste 'a bit of a shock'.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 30 nov 2010, 19:20

Erik dB schreef:Hmm, werk je dan niet teveel voor je stufi-limiet of is die inmiddels aardig omhooggetrokken? Ik moest een deel van mijn december uren altijd naar januari schuiven omdat ik anders teveel zou verdienen (ik werkte bij de PTT in Veendam, af en toe ook in Groningen, en bij een administratiekantoor in Groningen, en in de vrije uren gaf ik alles weer uit aan bier, auto's, en vakanties :-)).
Das ook zoiets. Ik denk dat je na je studie daar anders tegenaan gaat kijken. Als je beseft dat een deel van je loonheffingen verdwijnen in de pot van o.a. studenten die genoeg verdienen om met minder subsidie te kunnen studeren, maar kunstgrepen uithaalt om maximale subsidie te ontvangen. Normaliter zou zoiets vallen onder fraude en strafbaar zijn, zelfde principe als dat je uitwonende stufi ontvangt terwijl je gewoon thuis woont.

Ik snap dat het mierenneukerij is, maar het principe klopt niet. Dat ligt ook niet zozeer aan de student denk ik, maar ook aan het systeem. Studiefinanciering is juist in het leven geroepen om minder bedeelden een kans te geven te studeren, niet om er extra netto op vooruit te kunnen gaan naast je werk.

@ Kolkman en uw pleidooi (waar ik me voor een groot gedeelte achter schaar overigens)

Voor wat betreft het feit dat 3000 euro een ZAK geld is voor een student begrijp ik zeer goed. Maar die opmerking was ook meer gericht naar het feit dat diverse studenten (niet iedereen) gezellig maximaal bijlenen en amper stilstaan bij een studieschuld van 40.000 euro óf zelfs meer. Die 3000 euro boete als wat extra motivatie om snel te slagen is dan ook maar een slok op de borrel. Het ging meer om de verhouding.

Je studiefinanciering wordt overigens in uitzonderlijke gevallen kwijtgescholden. Als je door een bedrijfsongeval in de WAO eindigt en tegen bijvoorbeeld het bestaansminimum aan zou zitten om rond te komen, lijkt me dat toch wel een uitzonderlijk geval. Voor de rest is het een kwestie van prioriteiten stellen. Als je een lening aangaat moet je die gewoon terugbetalen, of dat nu extra bijlenen voor je studie is of voor je huis/boot whatever. In de beroepsfase moet je óók lenen bij #bank als je het geld voor je studie niet hebt liggen en dat terugbetalen.

Hoeveel studenten zijn tegenwoordig eigenlijk klaar voor een 40urige werkweek? Ik hoor vanuit diverse hoeken geklaag zodra men op stage moet en er ineens fulltime gewerkt moet worden. Elke ochtend op dezelfde tijd je bed uit en laat thuis, wát een ellende! Blijkbaar snappen veel mensen niet dat je leven er zo uit gaat zien voor de komende 45 jaar, in ieder geval ná je studie. En dat is als je "mazzel hebt". Als je er voor kiest om zelfstandig te ondernemen blijft het niet bij die 40 uur per week...

Wat extra motivatie in de vorm van boetes vind ik geen slecht idee. Daarnaast blijf ik er bij dat scholen intensiever zouden moeten SAMENwerken met het bedrijfsleven. Ik heb het gevoel dat veel scholen die link kwijt zijn geraakt en maar wat aankloten, waardoor de voorbereiding direct al faalt.

Je studeert niet voor mij, voor de overheid of voor de school, maar primair voor jezelf. Het is dan ook geen plicht (je mag ook de gemeentetuin gaan onderhouden) maar een gunst.

Plaats reactie