Koffieapparaat

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Koffieapparaat

Bericht door Luco » 14 sep 2010, 20:48

Sorry hoor, maar papiersmaak aan je koffie :roflol: :roflol:

Ik heb echt nog nooit papiersmaak aan mijn koffie geproefd bij een normaal koffiezetapparaat.

Wel bij die de apparaten waar je allerlei soorten koffie kan kiezen, dat is echt bagger.

Erik je kan ook zelf je bonen malen voor in een koffiezetapparaat.
Dat bedoel ik dus ook met modeverschijnsel.

Als je zo jura hebt gaan we ineens bonen kopen :hmmm: :hmmm:
Volgens mij kan je ook eigen gemalen bonen in een gewoon koffiezetapparaat gooien
Alleen dat doet bijna niemand

Nee we kopen een Jura want dan kunnen we verse bonenkoffie drinken :whistle:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 sep 2010, 20:51

Luco schreef:
Robin Hartog schreef:Euhm, ik zal eens kijken of ik wat kan opzoeken voor je Luco. :)
Graag, want ik snap het gewoon niet echt :'(

Een apparaat mengt koffie en water
Ja je kan de hoeveelheid koffie regelen om de smaak te regelen, maar het blijft water met gemalen bonensmaak (oneerbiedig gezegd)

In een koffiezetapparaat doe je dezelfde gemalen bonen en water, hoeveelheid is ook te regelen, dus ook de smaak, dus in theorie zou die dezelfde smaak op kunnen leveren.

Of ben ik nou helemaal van het padje?
grote verschil is de druk ;)

filterkoffie druppelt er door, goed expresso apparaat of een automaat ala jura perst het water met 15bar door de koffie waardoor meer smaak en aroma los komt...

senseo doet maar 1,5 bar en is daarom ook zoveel minder!

Luco

Bericht door Luco » 14 sep 2010, 20:53

Dus heb je minder koffie nodig voor dezelfde smaak?

ErikS

Bericht door ErikS » 14 sep 2010, 20:53

Luco schreef:Sorry hoor, maar papiersmaak aan je koffie :roflol: :roflol:

Ik heb echt nog nooit papiersmaak aan mijn koffie geproefd bij een normaal koffiezetapparaat.

Wel bij die de apparaten waar je allerlei soorten koffie kan kiezen, dat is echt bagger.

Erik je kan ook zelf je bonen malen voor in een koffiezetapparaat.
Dat bedoel ik dus ook met modeverschijnsel.

Als je zo jura hebt gaan we ineens bonen kopen :hmmm: :hmmm:
Volgens mij kan je ook eigen gemalen bonen in een gewoon koffiezetapparaat gooien
Alleen dat doet bijna niemand

Nee we kopen een Jura want dan kunnen we verse bonenkoffie drinken :whistle:
Als je elke dag met smaken werkt, geloof mij; dat kan je proeven. Klaar punt uit.

Edit; ik geloof ook dat als je zelf de bonen maalt voordat je de koffie zet dat het lekkerder is.
Hoe verser hoe lekkerder

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 sep 2010, 20:56

Luco schreef:Dus heb je minder koffie nodig voor dezelfde smaak?
klopt zo'n 7-10gram per kopje...

maar daar zit niet de winst, die zit puur in de druk waardoor aroma en smaak los komt die niet los komt (onafhankelijk van hoeveelheid koffie) bij koffie zetten zonder druk ;)'

keerzijde is wel door die druk komt meer vet en cholesterol vrij dus is ongezonder dan druppel koffie...

verhaal van papier smaak snap ik ook niet zo... heb ik nog nooit van gehoord en er bestaan ook expresso apparaten van 1000 euri die met ese servings (is dus papier) werken kan me niet voorstellen dat merken dat doen bij zulke dure apparaten als dit de smaak negatief zou beinvloeden...
Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 14 sep 2010, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 14 sep 2010, 20:57

En vergeet het mooie crema laagje niet :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 14 sep 2010, 20:59

bmw320i schreef:

maar daar zit niet de winst, die zit puur in de druk waardoor aroma en smaak los komt die niet los komt (onafhankelijk van hoeveelheid koffie) bij koffie zetten zonder druk ;)'

keerzijde is wel door die druk komt meer vet en cholesterol vrij dus is ongezonder dan druppel koffie...

Ok dat is een stuk duidelijker.

Ik vroeg me dus af of je dezelde smaak kan krijgen met dezelfde bonen in een goedkoop apparaat, maar dat wordt lastig
Ook niet met meer gemalen koffie en druppelen?

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 14 sep 2010, 21:05

Luco schreef:
bmw320i schreef:

Ik vroeg me dus af of je dezelde smaak kan krijgen met dezelfde bonen in een goedkoop apparaat, maar dat wordt lastig
Als jij de koffie met 9 bar door je papieren filtertje krijgt gaat het misschien lukken Luco. :mrgreen:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 sep 2010, 21:06

Luco schreef:
bmw320i schreef:

klopt dat redt je niet maar de smaak van de hier geprezen Jura kan je ook krijgen met een Quickmill (kost 500euri) en goede koffie bonen die je zelf maalt...

(allemaal uit eigen ervaring, geen internet verhalen)

Luco

Bericht door Luco » 14 sep 2010, 21:09

Het is allemaal een stuk duidelijker :thumbup:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 sep 2010, 21:17

Ik heb veel koffiedrinkers in de familie en ook mensen die het normaal nooit drinken omdat ze het niet lekker vinden. Zelfs die laatste drinken graag een kopje koffie bij mij thuis omdat ze smaak zo lekker is.

Alles valt of staat met je bonen keuze. Lang niet alle bonen zijn lekker.

Ik ben ontzettend fan van de de Jura. Al krijg ik bij mijn zwager thuis uit de Nespresso ook een super bakkie pleur.

Nienke

Bericht door Nienke » 14 sep 2010, 21:58

Zo en is er al besloten wat er hier voor koffiezetding moet komen.. haha

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 14 sep 2010, 22:02

Een goede espresso (wat ik echte koffie noem) heeft te maken met: de grofheid van het malen van de bonen, dan gaat het om de juiste temperatuur vanwege de smaak afgifte (rond de 90 graden), de juiste hoeveelheid water (25 - 30cc), wordt gemaakt van 7 gram gemalen koffiebonen en de tijd die het water heeft om door de koffie te dringen (25 - 28 sec.)
Deze eigenschappen zijn met een gewoon koffieset apparaat simpelweg niet te beinvloeden.

(ja ik werk in de horeca)

HJ2

Bericht door HJ2 » 14 sep 2010, 23:16

Leuk draadje :mrgreen:

Vanwege de 1,5 bar senseo spreek ik ook liever van belletjes koffie dan van een crema laagje (kijk het verschil maar eens na 2 of 3 minuten... Zit er ineens weer zwarte drab in je senseo kopje... yuk!)

Welke parameters hebben we nu? (vult u ff aan? :lol: )

Koffie:
* versheid
* bonensoort
* maling
* wijze van branden

Water:
* hardheid
* reinheid

Apparaat:
* druk
* opgiettemperatuur (hangt natuurlijk ook van de druk af)
* Filter
* voorweltijd
* brouwtijd
* hoeveelheid koffie (of water, zoals u wilt)

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 14 sep 2010, 23:19

Klopt, senseo is bagger.... zitten er trouwens ook additieven in een senseo pad om het crema laagje te maken?

HJ2

Bericht door HJ2 » 14 sep 2010, 23:24

Nee, dat is de hele vondst van de senseo.... in de padhouder worden belletjes gemaakt door een vernuftig 'druppel er maar lucht in' systeem (lang verhaal)

Die andere vondst is natuurlijk om bagger koffie in maandverbandjes te stoppen en voor veel geld te verkopen nadat je het met Philips op een accoordje hebt gegooid :bag:

Als de koffie er uit komt, lijkt het nog heel wat...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 sep 2010, 14:52

Steven Nauta schreef:Een goede espresso (wat ik echte koffie noem) heeft te maken met: de grofheid van het malen van de bonen, dan gaat het om de juiste temperatuur vanwege de smaak afgifte (rond de 90 graden), de juiste hoeveelheid water (25 - 30cc), wordt gemaakt van 7 gram gemalen koffiebonen en de tijd die het water heeft om door de koffie te dringen (25 - 28 sec.)
Deze eigenschappen zijn met een gewoon koffieset apparaat simpelweg niet te beinvloeden.

(ja ik werk in de horeca)
klopt allemaal maar dit is ook allemaal te bereiken met een piston machine ala Quickmill 810/820 die 550 euri kost tov een jura van ong. 1200 euri....

dus ja met een duurder apparaat kan je zeker lekkerdere koffie zetten maar zo duur als een vol automaat is niet nodig daarmee koop je een stuk gemak maar geen betere smaak (tov de piston machnies)

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 15 sep 2010, 14:56

Een Jura heb je vanaf 599,- dus 1200,- is ook een beetje overdreven.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 sep 2010, 14:59

oh dat wist ik dan weer niet... dacht dat ze begonnen bij zo'n 1000 euri ;)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 15 sep 2010, 15:07

Prijs zegt dan ook weer niet veel. Een beetje flinke kantoormachine leg je zo 10/15k voor neer, maar zelfs Senseo kan soms beter dan dat zijn.

Als je verse bonen wilt hebben is Jura wel the way to go. Maar ik blijf bij Nespresso dat de beste koffie atm is :mrgreen:

Boontjes kosten trouwens ook een euro of 50 per zak?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 sep 2010, 15:10

Maus335i schreef:Prijs zegt dan ook weer niet veel. Een beetje flinke kantoormachine leg je zo 10/15k voor neer, maar zelfs Senseo kan soms beter dan dat zijn.

Als je verse bonen wilt hebben is Jura wel the way to go. Maar ik blijf bij Nespresso dat de beste koffie atm is :mrgreen:

Boontjes kosten trouwens ook een euro of 50 per zak?
hangt er vanaf hoe groot de zak is :mrgreen:

maar idd goede bonen van een goede koffiewinkel kosten ook zat ;)

en wbt de kantoormachine idd hier op het werk is de koffie nog slechter dan senseo :please:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 15 sep 2010, 15:12

Juiste bereiding van Illy bonen in een Jura is geweldig, maar een Nespresso is zó makkelijk en nihil verschil van smaak.

Wat me wel opvalt, met name in NL, er is weinig écht goede espresso te drinken. Dan bedoel ik, op de manier zoals het hoort en met de daarbij behorende smaak.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 15 sep 2010, 15:15

Sta nu ook op het punt om een ander apparaat aan te schaffen dus volg deze topic met grote belangstelling. Mijn vriendin heeft thuis een Nespresso-apparaat en die koffie smaakt prima. Vriend van me heeft onderstaande Gaggia en mits je daar lekkere bonen in kiept, is dat heerlijke koffie. Apparaat werkt al 2,5 jr probleemloos. Echter, die lekkere bonen hebben ook hun prijs.

Ik zie in voorgaande posts veel over de hoge kosten van Nespresso (33 ct/cup) maar ik hoor niemand over de kosten van een kopje koffie uit zo'n vol-automaat. Waar moet ik dan ongeveer aan denken?

Afbeelding

Luco

Bericht door Luco » 15 sep 2010, 15:18

Steven Nauta schreef:Juiste bereiding van Illy bonen in een Jura is geweldig, maar een Nespresso is zó makkelijk en nihil verschil van smaak.

Wat me wel opvalt, met name in NL, er is weinig écht goede espresso te drinken. Dan bedoel ik, op de manier zoals het hoort en met de daarbij behorende smaak.
Voor echte koffie moet je in italie zijn he :mrgreen:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 15 sep 2010, 15:23

Paskal Morriën schreef:Sta nu ook op het punt om een ander apparaat aan te schaffen dus volg deze topic met grote belangstelling. Mijn vriendin heeft thuis een Nespresso-apparaat en die koffie smaakt prima. Vriend van me heeft onderstaande Gaggia en mits je daar lekkere bonen in kiept, is dat heerlijke koffie. Apparaat werkt al 2,5 jr probleemloos. Echter, die lekkere bonen hebben ook hun prijs.

Ik zie in voorgaande posts veel over de hoge kosten van Nespresso (33 ct/cup) maar ik hoor niemand over de kosten van een kopje koffie uit zo'n vol-automaat. Waar moet ik dan ongeveer aan denken?

Afbeelding
Bakkie uit zo'n automaat met bonen zal een cent of 14 kosten. Ik weet dat een automaat bij ons op kantoor incl. bekertje op 18ct per bak neerkomt. Daar zit echter vriesdroogkoffie in en dat is (veel) goedkoper dan bonen.

Neem ook de afschrijving van de automaat mee. Hoewel Nespresso voor 60 euro natuurlijk geen topapparaten kan bouwen, staat die van ons al 2 jaar fulltime goede koffie voor te schotelen. Nauwelijks tot geen onderhoud.

En dat je voor goede koffie in Italië moet zijn is een feit, van de week heerlijk genoten van een bakkie in Milaan 8)

Plaats reactie