De essentie van rijplezier, de lightweight
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Allen kent dat boek uit zijn hoofd 

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Als dat zo was, had ik die problemen niet gehad slimme schat!
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Laatste MR2 is idd een erg goed en en zeer betaalbaar alternatief. Betrouwbaar, en 950kg.
Michel
Michel
-
- Berichten: 708
- Lid geworden op: 22 jun 2008, 16:47
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Vanaf wanneer is iets eigenlijk een 'lightweight'?
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Vul zelf maar in. Voor Rico is 2.280 kilo ook een lightweight, om maar een voorbeeld te geven.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Er zijn mensen die een Opel Speedster van 930kg een lightweight noemen.Roman S. schreef:Vanaf wanneer is iets eigenlijk een 'lightweight'?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
wat dat betrefd mogen ze inderdaad wel eens echte vaste maatstaven bedenken voor dat soort auto's.
de lightweight is wel wat hoger geklommen zie Lotus dat straks ook al over de 900kg komt en toch een lightweight "is" dus heb in het voorbeeld de 1000kg grens gemaakt.
bv
ULWC= Ultra Lightweight Cars till a max of 750kg
LWC = Lightweight Cars between 750 and 1000kg
MWC = Mid weight Cars between 1000 and 1400kg
HWC = High weight cars from 1400kg
iets in die trend en dat als gebruik/benaming instellen, ja zoiets dan, en dan gaat het om een auto inclu fluids en 30L brandstof.
de lightweight is wel wat hoger geklommen zie Lotus dat straks ook al over de 900kg komt en toch een lightweight "is" dus heb in het voorbeeld de 1000kg grens gemaakt.
bv
ULWC= Ultra Lightweight Cars till a max of 750kg
LWC = Lightweight Cars between 750 and 1000kg
MWC = Mid weight Cars between 1000 and 1400kg
HWC = High weight cars from 1400kg

iets in die trend en dat als gebruik/benaming instellen, ja zoiets dan, en dan gaat het om een auto inclu fluids en 30L brandstof.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Er zijn geen vaste maatstafen. Moderne wagens worden steeds zwaarder. Ontkom je niet aan. Mijn Speedster was overigens bij lange na niet 930 kilo. Niet dat ik me daar druk om maak, maar gezien het bijdehante, cijfertjesneukende karakter van diegene die het post, wilde ik het even melden. Wellicht had ik dit niet gepost als hij specifiek de 'turbo' versie had vermeld.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Ik sprak over een Speedster van 930 kg. Als je dan niet weet dat het dan om de turbo gaat hoor je niet op DF.allen schreef:Er zijn geen vaste maatstafen. Moderne wagens worden steeds zwaarder. Ontkom je niet aan. Mijn Speedster was overigens bij lange na niet 930 kilo. Niet dat ik me daar druk om maak, maar gezien het bijdehante, cijfertjesneukende karakter van diegene die het post, wilde ik het even melden. Wellicht had ik dit niet gepost als hij specifiek de 'turbo' versie had vermeld.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Heb nog een opmerking bewaard voor nu: je hebt overduidelijk nog nooit een Speedster Turbo op de weegschaal gezien. Die weegt namelijk geen 930 kilo. Als je nu wel het juiste gewicht erbij had vermeld... 

- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Even google en je heb een 930 kilo zware badkuip..
Rijgedrag
De Opel Speedster heeft met zijn 200 pk sterke 2.0 liter ECOTEC turbomotor en een gewicht van 930 kilo de capaciteiten van een supersportwagen. De tweezitter behaalt binnen 4,9 seconden een snelheid van 100 kilometer per uur. De topsnelheid is 243 kilometer per uur.
blablabla.. http://www.fan.tv/auto/toontext.asp?id=7043

Met of zonder turbo hij blijft 280kilo te zwaar..
Rijgedrag
De Opel Speedster heeft met zijn 200 pk sterke 2.0 liter ECOTEC turbomotor en een gewicht van 930 kilo de capaciteiten van een supersportwagen. De tweezitter behaalt binnen 4,9 seconden een snelheid van 100 kilometer per uur. De topsnelheid is 243 kilometer per uur.
blablabla.. http://www.fan.tv/auto/toontext.asp?id=7043

Met of zonder turbo hij blijft 280kilo te zwaar..

- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Voor de lightweight liefhebbers, een lijstje met gewichten welke door de rijders zelf gemeten zijn op een weegschaal:
505kg - Caterham Super light 1.6 - 1997 (138 PS)
584kg - Ariel Atom 300SC
585kg - Fiat Panda 1.8 CV 05
593kg - Brooke Double R
595kg - Caterham Super Seven Roadsport 1.7 1997
598kg - Caterham Super Seven CSR 260
630kg - Caterham CSR 200 - 2005 (200 PS)
675kg - Donkervoort D8 180R
733kg - Lotus Elise 96 1.8
760kg - Donkervoort D8 RS06
796kg - Lotus Exige MK1
907kg - Lotus Exige MK2
921kg - Opel Speedster Turbo
941kg - Lotus Exige 240R
993kg - Mazda MX5 93
996kg - Lotus Europa S
505kg - Caterham Super light 1.6 - 1997 (138 PS)
584kg - Ariel Atom 300SC
585kg - Fiat Panda 1.8 CV 05
593kg - Brooke Double R
595kg - Caterham Super Seven Roadsport 1.7 1997
598kg - Caterham Super Seven CSR 260
630kg - Caterham CSR 200 - 2005 (200 PS)
675kg - Donkervoort D8 180R
733kg - Lotus Elise 96 1.8
760kg - Donkervoort D8 RS06
796kg - Lotus Exige MK1
907kg - Lotus Exige MK2
921kg - Opel Speedster Turbo
941kg - Lotus Exige 240R
993kg - Mazda MX5 93
996kg - Lotus Europa S
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
600kg - Westfield SEiW 1.8
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
LOL@Hans. Fan.tv is toch net zoiets als de Story of Privé? Zelf de auto op de weegschaal zetten en dan eens wat posten als je daadwerkelijk 930 kilo op afleest.
600 Kilo voor een seven is veel te zwaar. Zit momenteel op 533 kilo inclusief vloeistoffen. En dan betreft het nog een luxere uitvoering van de SV, die standaard al 25 kilo zwaarder is dan een normale Caterham. Heb ik dan nog normale stoeltjes, bekleding, kachel, etc. erin zitten. Stuk lichter ook dan dat dakloze rotding van Hans!
600 Kilo voor een seven is veel te zwaar. Zit momenteel op 533 kilo inclusief vloeistoffen. En dan betreft het nog een luxere uitvoering van de SV, die standaard al 25 kilo zwaarder is dan een normale Caterham. Heb ik dan nog normale stoeltjes, bekleding, kachel, etc. erin zitten. Stuk lichter ook dan dat dakloze rotding van Hans!

-
- Berichten: 708
- Lid geworden op: 22 jun 2008, 16:47
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Autoweek.nl/carbase geeft ook 930kg aan en daarbij geeft Joy aan dat er op de weegschaal 921kg uitkomt, welgeteld 9kilo'tjes lichter
Wat een mierenneukerij zeg 
Maar die grens is d'r dus niet echt?


Maar die grens is d'r dus niet echt?
-
Online
- Berichten: 6765
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Elke kilo telt bij die lightweights natuurlijk.9kilo'tjes lichter Wat een mierenneukerij zeg
Mijn eerste auto was een '94 Civic 1.5DXI, die woog 980 kilo (dacht ik)
Was dat dan ook een lightweight?

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
@Roman, dat hangt ervan af wie het zegt. :idea:
Overigens is 9 kilo op mijn lichaamsgewicht een aardige aantal procenten.
Overigens is 9 kilo op mijn lichaamsgewicht een aardige aantal procenten.

- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
533 kilo dat is een respectabel gewicht voor zo'n doodskist
600kg is wel heel heavyweight voor zo'n lightweight, zeker als er zo'n ondermaats torretje in hangt 8)

600kg is wel heel heavyweight voor zo'n lightweight, zeker als er zo'n ondermaats torretje in hangt 8)
- JP
- Berichten: 34365
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Mini 1000 - 620 kg (aantal pk's...-->
) en dan met 140 over de linkerbaan..... 


-
- Berichten: 708
- Lid geworden op: 22 jun 2008, 16:47
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Gaat ook om de context. Overdrijven is ook een vak.Richardt. schreef:Elke kilo telt bij die lightweights natuurlijk.9kilo'tjes lichter Wat een mierenneukerij zeg
allen schreef:@Roman, dat hangt ervan af wie het zegt. :idea:
Overigens is 9 kilo op mijn lichaamsgewicht een aardige aantal procenten.

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Oude Mini is absoluut lightweight. Zelfs voor z'n eigen tijd! Mini is dus cool! 8)JP schreef:Mini 1000 - 620 kg (aantal pk's...-->) en dan met 140 over de linkerbaan.....
@Roman, kom maar weer van die kast af hoor.

Was wel weer even leuk op df.

-
- Berichten: 708
- Lid geworden op: 22 jun 2008, 16:47
Re: De essentie van rijplezier, de lightweight
Waarom zou ik op de kast moeten zitten? Maar de hele 'lightweight' term is dus een beetje overrated? :banaan: