Moraalridders..

Dit is ons algemene autoforum.

Weg met de moraalridder

ja
1
100%
nee
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

FrankS

Re: Moraalridders..

Bericht door FrankS » 05 apr 2010, 15:15

M@rcel schreef:@FrankS,

Wat is 75-15 afremmen?
Regelmatig mensen die denken dat ze als enige voor de vrachtwagen langs willen... en ook niet de eerste keer dat ik over het verdrijvingsvlak moet om nog een gaatje te kunnen maken
Hier schort het toch voornamelijk aan jouw verkeersinzicht
sorry, van 75km/h naar 15 km/h afremmen.

Misschien wel, ik ben nog steeds maar 24 en een boel te leren maar ik vind dat als je links naast een vrachtwagen staat je best rekening mag houden met eventuele medeweggebruikers en niet op het laatste moment voor het verdrijvingsvlak voor de vrachtwagen te schieten en mij naast de vrachtwagen te laten hangen. Er is daar ruimte zát voor 4-5 auto's die nog voor die vrachtwagen kunnen komen.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 05 apr 2010, 15:21

Begrijp je frustratie wel, maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om dan maar achter die vrachtwagen aan te sluiten ipv over de verdrijvingsvakken te rijden, in de hoop een gaatje te vinden.

FrankS

Bericht door FrankS » 05 apr 2010, 15:25

M@rcel schreef:Begrijp je frustratie wel, maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om dan maar achter die vrachtwagen aan te sluiten ipv over de verdrijvingsvakken te rijden, in de hoop een gaatje te vinden.
Op dat moment zit je ter hoogte van de cabine... dan remmen is een eind terug en moet je maar zien of daar ruimte is. Voor de rest heb je gelijk hoor maar vervelend is het wel ;-)

JP

Bericht door JP » 05 apr 2010, 15:30

Je kan niet altijd weten of die vrachtwagen geladen is , of leeg en als dan die vooraan links van de vrachtauto zit te slapen....dan kun je wel eens verrast worden hoe snel een lege combinatie op kan trekken..... :wink:

Tim R

Bericht door Tim R » 05 apr 2010, 15:45

That said, ik ben ook wel eens quasi-glijdend op een zandweg door een bocht geknald, zag 150 meter verderop 2 wandelaars staan, ging vervolgens met een kruipgang op hun af waarna ze alsnog allerlei gebaren tijdens dat rijden op kruipgang maakten dat ik rustiger aan moest doen. Gestopt, raampje omlaag gedraaid en rustig gevraagd wat er aan de hand was. Je weet het niet, voor hetzelfde geld is er brand ofzo maar nee: 'ja euhm, je leek veel harder te gaan'. Geantwoord dat ik dat ongepast vond als er mensen in de buurt waren, gegroet en 100 meter verderop de kraan weer open gedraaid. Ook gebeurt: op een extreem stoffige zandweg (openbare weg, je mag er gewoon komen met de auto) zie je in de verre verte fietsers aankomen. Nogal lullig om die in het stof te zetten dus op de rem, netjes 15-20 gaan rijden, stof wordt flink minder maarja, zelfs bij lopen stuift zo'n pad nog en ga ook niet stilstaan. Krijg je alsnog middelvingers en wijsende vingers naar het (kwade) voorhoofd (en ik reed écht debiel rustig op dat moment) vlak voor je bij ze bent. Op dat moment is er maar 1 remedie : (gas erop).
Zo is er bij mij een keer één met fiets en al in de sloot beland. Dacht dat het nodig was Kasteel en mij terecht te wijzen op onze snelheid door een blik bier op de voorruit te gooien. Ben later zelf nog wel even terug gegaan om te kijken of deze vriendelijke medeburger ook weer uit de sloot was gekomen. Wel zo'n fijn gevoel. :roll:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 05 apr 2010, 22:27

Aan de titel te zien d8 ik dat het over agenten zou gaan, maar achteraf gewoon over oldskool Volvo rijders :D.

Tim R schreef:
Zo is er bij mij een keer één met fiets en al in de sloot beland. Dacht dat het nodig was Kasteel en mij terecht te wijzen op onze snelheid door een blik bier op de voorruit te gooien. Ben later zelf nog wel even terug gegaan om te kijken of deze vriendelijke medeburger ook weer uit de sloot was gekomen. Wel zo'n fijn gevoel. :roll:
Van mij had ie er mogen blijven liggen :).

wjn

Bericht door wjn » 06 apr 2010, 01:05

Kasteel schreef:Aan de titel te zien d8 ik dat het over agenten zou gaan, maar achteraf gewoon over oldskool Volvo rijders :D.
Agenten :police: zijn gewoon professionele moraalridders, toch super als je van je hobby je beroep kunt maken.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 06 apr 2010, 10:20

Een rustige 2-baansweg, VMax van 120. Ik heb een gangetje van +-140km/u. Voor me rijdt een vent op de rechterbaan achter een vrachtwagen. Ik zet ruim op tijd mijn inhaalactie in, wanneer ik vlakbij ben knippert hij naar links en zet hij zijn inhaalactie in terwijl ik op dat moment al bijna naast hem rij.
Vervolgens gaat meneer seinen omdat ik niet vol in de ankers ging toen hij richting aangaf :bag:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 06 apr 2010, 10:33

Ach, ik heb geen last van moraalridders......anticiperen is het toverwoord om ze voor te blijven.

Ik denk / weet dat je veel irritatie kan voorkomen door het verkeer "te lezen"
Op die manier heb je ook geen last van anderen en rijd je een stuk relaxter.

Zelf betrap ik me er wel op moraalridder te zijn en wel in de volgende situatie :
3 baans snelweg, geen verkeer op de rechterbaan, en toch een eikel / trut ( sorry, ander woord heb ik er niet voor ) die gewoon op de middelste baan blijft rijden.
Kortgezegd, rechterbaanvrees !

Of mensen die op de middelste baan blijven rijden omdat ze over een kilometertje een vrachtwagen willen inhalen die 95 rijdt, terwijl ze zelf op de middelste baan de duizelingwekkende snelheid van 101 rijden. Dan duurt het echt wel een tijdje voordat je bij de vrachtwagen bent hoor.....RUND......dus pleur op en ga gewoon weer naar rechts !!!

Remedie : van rechterbaan, vlak langs de achterbumper, naar de linkerbaan knallen.
Vervolgens vlak langs de voorbumper weer van de linker naar de rechterbaan knallen.....
Soms.......heel soms snappen ze de hint......vaak ook niet :evil:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 06 apr 2010, 10:36

Nou moet ik toegeven dat als ik op de snelweg een bepaalde snelheid op de CC rijd en ik heel langzaam op een auto inloop die auto vaak ook inhaal met hetzelfde snelheidsverschil op de CC.

Uiteraard wel pas zo laat mogelijk naar links, maar als er tijdens de inhaalpoging iemand achterop komt geef ik echt geen gas bij :bag:

Maar ik rijd dan vaak ook minstens 140 op de CC op dat soort momenten.

JP

Bericht door JP » 06 apr 2010, 11:34

Vanavond NL2; 21:15 - 22:00uur

Moraalridders
Tijs van den Brink en Andries Knevel worden wat niemand wil zijn: moraalridders. Zij ontvangen diverse gasten uit de actualiteit. Met hen gaan zij eerlijk en met open vizier (ridderlijk) in gesprek over hun diepere drijfveren, over waar keuzes en meningen vandaan komen. Het resultaat: scherpe, confronterende, maar faire gesprekken met gasten uit de actualiteit over hun moraal

S-J

Bericht door S-J » 06 apr 2010, 17:41

Eric H schreef:Ach, ik heb geen last van moraalridders......anticiperen is het toverwoord om ze voor te blijven.

Zelf betrap ik me er wel op moraalridder te zijn en wel in de volgende situatie :
3 baans snelweg, geen verkeer op de rechterbaan, en toch een eikel / trut ( sorry, ander woord heb ik er niet voor ) die gewoon op de middelste baan blijft rijden.

Of mensen die op de middelste baan blijven rijden omdat ze over een kilometertje een vrachtwagen willen inhalen die 95 rijdt, terwijl ze zelf op de middelste baan de duizelingwekkende snelheid van 101 rijden. Dan duurt het echt wel een tijdje voordat je bij de vrachtwagen bent hoor.....RUND......dus pleur op en ga gewoon weer naar rechts !!!

Remedie : van rechterbaan, vlak langs de achterbumper, naar de linkerbaan knallen.
Vervolgens vlak langs de voorbumper weer van de linker naar de rechterbaan knallen.....
Soms.......heel soms snappen ze de hint......vaak ook niet
:evil:
:hosanna:

Agenten :police: zijn gewoon professionele moraalridders, toch super als je van je hobby je beroep kunt maken.

:thumbup:

Gijzer

Bericht door Gijzer » 06 apr 2010, 19:05

Eric H schreef:Ach, ik heb geen last van moraalridders......anticiperen is het toverwoord om ze voor te blijven.

Yep. de middelstebaan ridders. Grootste frustratie. De mensen die voor me op de linkerbaan rijden en voor mij niet snel genoeg gaan kunnen door deze mensen niet snel genoeg opzij.

jarno trulli

Bericht door jarno trulli » 06 apr 2010, 19:52

helemaal eens met het hierboven genoemde, wat ik alleen niet snap dat mensen het dan nuttig vinden om mensen half te snijden en zichzelf en anderen in onveiligheid gaan brengen door er kort op te rijden of heel kort af te snijden. straks remt die persoon voor weet ik wat en zit je er tegen aan en ben je altijd schuldig. heb je wel mooi de tijd om diegene uit te leggen dat die wat verkeerd doet, dat dan weer wel...

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 06 apr 2010, 20:01

Ik sukkel ze altijd rustig rechts voorbij.
Gaan ze daarna naar rechts, leuk meegenomen, zo niet, lekker belangrijk.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 06 apr 2010, 20:13

smiley schreef:Ik sukkel ze altijd rustig rechts voorbij.
+1, dit is ook vaak de manier hoe ik het doe

Mrton

Bericht door Mrton » 06 apr 2010, 22:08

Ferdi Gielen schreef:
+1, dit is ook vaak de manier hoe ik het doe
Doe ik tegenwoordig ook wel eens maar alleen als de vluchtstrook vrij is... Nadeel is dat je zelf de regels gaat overtreden en dat doe je met het naar links en per ongeluk te vroeg naar rechts heel wat minder opzettelijk. Los van harder als de landelijke limiet rijden, want dat is natuurlijk niet altijd een echte overtreding. Meer een indicatie voor mensen die niet kunnen (capaciteit van de mens) en willen rijden (capaciteit van de deawoo)...

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 06 apr 2010, 23:46

Nederland is dik aan het vergrijzen, en dat merk je op de weg.
70% heeft geen idee dat ze fout zitten, als ik ze rechts inhaal op de de toegestane snelheid (want vaak zitten ze er ook nog eens onder) De meesten schrikken wakker.
Petjes en belboys geven vaak gas bij als ik rechts voorbij kom. Ook best, als het maar doorrijd.

Bort

Bericht door Bort » 07 apr 2010, 00:13

smiley schreef:Petjes en belboys geven vaak gas bij als ik rechts voorbij kom. Ook best, als het maar doorrijd.
Inderdaad. Regelmatig helpt doen alsof je rechts gaan inhalen wel. De andere ziet dat, wil je ab-so-luut niet voorbij laten en geeft gas. Hij denkt: hahahaha jij komt er niet voorbij. Ik denk: eindelijk ga je vooruit, rechts inhalen overbodig :) In plaats van in 't begin al tegen die snelheid te rijden... :roll:

Eric H

Bericht door Eric H » 07 apr 2010, 10:06

Daar ben ik mee gestopt sinds het me een keer € 180,- heeft gekost voor rechts inhalen.
Dan maar een duidelijk signaal afgeven dat ze moeten oppleuren van de middelste baan.

Soms denk ik wel eens dat we geen weg capaciteit te kort zouden komen in Nederland, als iedereen zich gewoon aan de volgende stelregel zou houden : je positie op de weg is altijd uiterst rechts !

Dus niet op de middelste baan met 100 een vrachtwagen in halen die 90 rijdt en vervolgens besluiten om de vrachtwagen die daar 500 meter voor rijdt ook maar in te halen. Duurt best een tijdje voor je bij die vrachtwagen bent hoor met een minimaal snelheidsverschil. :bag:

Ander fenomeen, wisselen van rijbanen.
Waarom wil het gros van de Nederlanders altijd in de eerste 20 meter in en uitvoegen......
Komende vanaf de A15, de weg opdraaien richting de Benelux tunnel,en iedereen wil in de eerste 20 meter in en uitvoegen....... :evil:
Vaak opstropend verkeer op de rechter ( en natuurlijk de middelste baan ) van de A15
Ik rijd vrolijk over de linkerbaan verder en voeg wel wat later in.........rijden we elkaar ook niet zo in de weg...... :D

Femme

Bericht door Femme » 07 apr 2010, 11:43

Voor mij is het gewoon een principekwestie dat je uiterst rechts moet rijden dus als een ander het niet doe, doe ik het wel. In die zin ben ik ook een moraalridder. Tegenwoordig stoom ik gewoon rechtdoor op de spitsstrook/inhaalstrook van de A1 tussen Amersfoort en Barneveld terwijl alle bejaarden op de middenbaan rijden. Ik doe niet eens meer de moeite om ze links in te halen.

Het probleem zou minder worden als rechts inhalen wordt gelegaliseerd. Veel bejaarden hangen graag op de middenbaan maar vinden het tegelijkertijd niet leuk om rechts ingehaald te worden.

Wat ik wel eens heb zijn relatief jonge mannelijke bestuurders van zaaddodende mpv's die helemaal over de rooie gaan als je ze rechts inhaalt en je auto er voor zet. Die gaan dan seinen met grootlicht en slingeren op de weg. Dat houden ze minutenlang vol. Ik weet ook wel dat het niet heel sociaal is om voor te kruipen, maar soms moet er een doorbraak geforceerd worden om voorbij een linksplakkende bejaarde te komen. Die doorbraak zal niet komen van iemand in een mpv.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 apr 2010, 11:49

...KNIP...
Dat klinkt niet echt als relaxed :mrgreen: Volgens mij ben je opgefokt :wink:

Eric H

Bericht door Eric H » 07 apr 2010, 12:22

Arthur schreef:Dat klinkt niet echt als relaxed :mrgreen: Volgens mij ben je opgefokt :wink:
Nee hoor, geen stress........gewoon in 1 vloeiende beweging van rechts naar links en weer terug......
Daar gaat mijn hart geen slag sneller van slaan......

:mrgreen:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 07 apr 2010, 12:35

Even voor de snelle mannen hier,

Als je zeg maar een kilometertje of 30 sneller rijdt dan de rest, dan is het echt onzin om steeds weer naar de meest rechter baan te manoeuvreren na een inhaalactie.
Het komt de rust op de weg absoluut niet ten goede, ook voor jezelf rijdt dat redelijk geforceerd, daarbij val je heel snel op met al dat geknipper.

Wat ik soms wel niet zie met die zogenaamde moraalridders die wel zelf een stuk harder rijden dan is toegestaan, maar als een soort slalom de slaapkoppen op de middelste baan proberen wakker te schudden, en dan heb ik het nog niet eens over het afsnijden wat daarbij vaak gepaard gaat.

Voor ons geld bij verhoogde snelheid dat we altijd op de middelste of linker baan blijven, daardoor meer overzicht en veel meer rust in de wagen.

We hebben het er al eens over gehad hier op DF, misschien toch eens leuk om ipv een trackday een dag te leren rechtuitbranden 8)

ik open er wel een draadje voor.

Mrton

Bericht door Mrton » 07 apr 2010, 18:25

M@rcel schreef:Even voor de snelle mannen hier,

Als je zeg maar een kilometertje of 30 sneller rijdt dan de rest, dan is het echt onzin om steeds weer naar de meest rechter baan te manoeuvreren na een inhaalactie.
Het komt de rust op de weg absoluut niet ten goede, ook voor jezelf rijdt dat redelijk geforceerd, daarbij val je heel snel op met al dat geknipper.

Wat ik soms wel niet zie met die zogenaamde moraalridders die wel zelf een stuk harder rijden dan is toegestaan, maar als een soort slalom de slaapkoppen op de middelste baan proberen wakker te schudden, en dan heb ik het nog niet eens over het afsnijden wat daarbij vaak gepaard gaat.

Voor ons geld bij verhoogde snelheid dat we altijd op de middelste of linker baan blijven, daardoor meer overzicht en veel meer rust in de wagen.

We hebben het er al eens over gehad hier op DF, misschien toch eens leuk om ipv een trackday een dag te leren rechtuitbranden 8)

ik open er wel een draadje voor.
Hmmm... Welk stukje van mijn gedrag snap je niet? Naast dat linksrijdende auto's altijd in de gaten gehouden worden i.v.m. hardrijden is het sowieso de bedoeling om rechts te rijden om (nog) snellere automobilisten niet te hinderen. Daarnaast wil ik de vangrail en wat daar net achter gebeurd kunnen zien. En hangen er op meerbaanswegen links vaker camera's als rechts. Op deze manier heb ik nog maar twee snelheidsboetes in 10 jaar ontvangen.

Plaats reactie