GM heft SAAB op. Of toch nog een kans?

Dit is ons algemene autoforum.

SAAB houdt op te bestaan

bestond het dan nog?
13
19%
jammer
35
51%
ik zal SAAB niet missen
21
30%

Totaal aantal stemmen: 69

ErikMartijn

Re: GM heft SAAB op. Of toch nog een kans?

Bericht door ErikMartijn » 26 jan 2010, 13:28

De Vlaamse partij Lijst Dedecker (LDD) kwam maandag op de proppen met de suggestie de Zweedse autofabriek Saab naar Antwerpen te halen.
Ja, ik vatte dit op alsof ze de gehele productie naar Belgie wilden halen.....
... was misschien niet nodig, er werden ook al saabs buiten Zweden geproduceerd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 jan 2010, 14:32

AFM legt handel in Spyker stil
DINSDAG 26 JANUARI 2010, 14:22 | 0 keer gelezen
AMSTERDAM (AFN) - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft in afwachting van een persbericht van Spyker Cars de handel in het aandeel vanaf 13.45 uur stilgelegd. Dat heeft de toezichthouder dinsdag bekendgemaakt.

Spyker probeert het Zweedse Saab in handen te krijgen. Dinsdag noemde Spykertopman Victor Muller het overnameproces ,,onvoorspelbaar''.

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 26 jan 2010, 17:05

vraag mij af welke licenties ze willen hebben. zou ook de hele aerospace afdeling meekomen? of houden de zweden die zelf... daar gaat het meeste geld in om volgens mij, de autofabriek is maar een klein stukje Saab..

Marco Kremers

Bericht door Marco Kremers » 26 jan 2010, 17:45

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 26 jan 2010, 17:48

Jeroen van Emmerik schreef:vraag mij af welke licenties ze willen hebben. zou ook de hele aerospace afdeling meekomen? of houden de zweden die zelf... daar gaat het meeste geld in om volgens mij, de autofabriek is maar een klein stukje Saab..
Dat zijn al enige tijd 2 aparte bedrijven. En volgens mij is alleen het Automotive deel van GM.

Marco Kremers

Bericht door Marco Kremers » 26 jan 2010, 17:56

Leuk al die afkortingen... :mrgreen:

GS heeft ook een mening; LINK

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 jan 2010, 18:19

Om 19.15 live op RTLZ.nl de bevestiging dat 't rond is: persconferentie.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 26 jan 2010, 18:23

Het is nu bijna zeker dat Spyker SAAB heeft overgenomen, om 19:15 uur komt een persconferentie.
Hier de livestream:
livestream

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 jan 2010, 18:58

Bronnen: Spyker neemt Saab over van GM
DINSDAG 26 JANUARI 2010, 18:53 | 0 keer gelezen
STOCKHOLM (AFN) - Spyker Cars heeft overeenstemming bereikt met General Motors over de overname van het Zweedse automerk Saab voor een bedrag van 74 miljoen dollar in cash en 325 miljoen dollar in preferente aandelen in het nieuwe Saab. Dat meldde dinsdag persbureau Reuters op basis van bronnen rond de besprekingen.

De overeenkomst is nog afhankelijk van een staatsgarantie van de Zweedse overheid voor een lening van 400 miljoen dollar van de Europese Investeringsbank, aldus de bron. De aankoop zou in februari al moeten zijn afgerond.
Volgens belegger.nl dus nog even afwachten maar dan weten we het zeker :D

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 26 jan 2010, 19:03

http://www.rtl.nl/components/financien/ ... m/insb.xml" onclick="window.open(this.href);return false;

Via deze link de live persconferentie om 19:15 met daarin (zeer waarschijnlijk) de bevestiging van de verkoop van Saab aan Spyker.

Edit: Zie net dat ErikMartijn me al voor was. :bag:

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 26 jan 2010, 19:12

VERKOCHT! Officieel persbericht van GM:
GM Reaches Agreement to Sell Saab to Spyker

2010-01-26

DETROIT - General Motors and Spyker Cars NV today confirmed that they have reached a binding agreement on the purchase of Saab Automobile AB.

"Today's announcement is great news for Saab employees, dealers and suppliers, great news for millions of Saab customers and fans worldwide, and great news for GM," said John Smith, GM vice president for corporate planning and alliances.

"General Motors, Spyker Cars, and the Swedish government worked very hard and creatively for a deal that would secure a sustainable future for this unique and iconic brand, and we're all happy for the positive outcome," Smith said.

As part of the agreement, Spyker intends to form a new company, Saab Spyker Automobiles, which will carry the Saab brand forward. The sale will be subject to customary closing conditions, including receipt of applicable regulatory, governmental and court approvals. Other terms and conditions specific to the sale will be disclosed in due time.

The Swedish government is at present reviewing the transaction and the related request for guarantees of a Saab Automobile loan that has been requested from the European Investment Bank. Assuming quick action, the transaction is expected to close in mid-February, and previously announced wind down activities at Saab will be immediately suspended, pending the close of the transaction.

"Throughout the negotiations, GM has always had the hope to find a solution for Saab that would avoid a wind down of the brand," added Nick Reilly, president, GM Europe. "We've worked with many parties over the past year, including governments and investors, and I'm very pleased that we could come to such a good conclusion, one that preserves jobs in Sweden and elsewhere. GM will continue to support Saab and Spyker on their way forward."

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 jan 2010, 19:13

Super nieuws :D ik had nog tien aandelen spijker liggen, misschien dat ik er morgen een paar euro aan over kan houden :hosanna:

Atte Hibma

Bericht door Atte Hibma » 26 jan 2010, 19:25

Is er al een koper gevonden voor Spyker? :whistle:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 26 jan 2010, 19:29

Krijgen we voortaan Saabs met geyle stickseltjes :thumbup: :mrgreen:

Snipe

Bericht door Snipe » 26 jan 2010, 19:30

Spyker zelf vond het nog niet de moeite waard om te vermelden. Tenminste, op spykercars.nl staat nog niks.

Peter van den Berg

Bericht door Peter van den Berg » 26 jan 2010, 19:54

Doet de stream het bij jullie wel, ik krijg slechts zwart beeld :(

Hielke

Bericht door Hielke » 26 jan 2010, 20:35

Ik snap echt helemaal niks van deze euforie. Zal wel komen omdat ik niks van economische 'wetmatigheden' snap.

Die Muller is volgens mij de grootste windvlaag die er ooit heeft rondgelopen. Spyker heeft nog nooit een euro winst gemaakt. Zonder backup van de techniek van een groot merk kan Saab nooit op eigen benen staan.

Over een tijdje als de stofwolken van de neergang van Spyker, Saab en Muller zijn opgetrokken "wist" iedereen wel dat het mis moest gaan.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 jan 2010, 20:37

Daarop hoop ik ook op nog een beetje stijging van het aandeel morgen, pak ik mijn winst en kruip ik in het zelfde verdomhoekje als jij, want volgens mij ploft die hele zooi binnen een jaar.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 26 jan 2010, 21:21

Hielke schreef:Ik snap echt helemaal niks van deze euforie. Zal wel komen omdat ik niks van economische 'wetmatigheden' snap.

Die Muller is volgens mij de grootste windvlaag die er ooit heeft rondgelopen. Spyker heeft nog nooit een euro winst gemaakt. Zonder backup van de techniek van een groot merk kan Saab nooit op eigen benen staan.

Over een tijdje als de stofwolken van de neergang van Spyker, Saab en Muller zijn opgetrokken "wist" iedereen wel dat het mis moest gaan.
+1, Hielke.

Ik roep het ook al jaren. Respect voor iedere ondernemer met lef, durf en mensen die nieuwe dingen durven te doen. Maar niet voor zo'n blaataap als die Muller met meer grootheidswaanzin dan Ceauşescu.

@Tom: Da's handel met voorkennis :bag: :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 26 jan 2010, 21:25

Tom van H. schreef:Krijgen we voortaan Saabs met geyle stickseltjes :thumbup: :mrgreen:

"Ervaar de nieuwe Saab 9-5 Macboydition"

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 26 jan 2010, 21:30

ik deel de meningen over Muller wel, maar hij flikt het wel! niets anders dan petje af! gefeliciteerd! :clap: :beer:

Tom

Bericht door Tom » 26 jan 2010, 22:05

Je flikt pas iets als je kunt bewijzen dat je ideeën inderdaad een succes blijken te zijn.
Nu heb ik wel respect voor Spyker met wat ze tot dusver gedaan hebben(had niet verwacht dat ze het al zo lang zouden volhouden), maar echt een succes kan ik het niet noemen. Ze hebben zich meedere keren diep in de schulden gestoken en het is allemaal te onzeker. Wat ze bereikt hebben is vooral met geld van investeerders want ik geloof dat ze alleen afgelopen jaar met wat winst hadden afgesloten. Saab heeft een leuke historie maar de laatste jaren was 't niet veel meer.
Vind het wel cool dat zo'n merk nu in (min of meer) Nederlandse handen is en daarmee voorlopig gered. Hoop dat ze er wat van kunnen maken.

JP

Bericht door JP » 26 jan 2010, 22:10

Afbeelding

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 26 jan 2010, 22:15

JP schreef:Afbeelding
Dit is geen shop toch? :bag: :lol:

Maar ik kan het me wel voorstellen dat het voor die mensen veel betekent.

Luuk

Bericht door Luuk » 26 jan 2010, 23:03

Da's, thank GOD, wel een shop. Ofja, komt uit zo'n lachen filmpje! :lol:

Plaats reactie