Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
-
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Lekker veilig!
- Bert ///M3
Even een tik op de remmen doen ze op te kijken of ze nog pedaaldruk hebben, soms valt die even weg door temperatuur of pad knockback.
- Tommy
ah, dus toch
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Doe ik ook, niet alleen omdat hij koud is maar altijd... Heeft er voornamelijk mee te maken dat het een Franse stront versnellingsbak is....Niels schreef:Ik geef ook vaak tussengas om de synchromesh ringen van de bak te ontzien en met name als de bak koud is

Daar wil je echt niet met 5500rpm mee terugschakelen naar de 2 en ik wil graag voordat ik de bocht inzet in de goede versnelling zitten... Niet nog een keer terugschakelen voor ik de bocht instuur...
Genoeg mooie voobeelden in m'n DF @ CPZ VIII filmpje...
http://www.youtube.com/watch?v=KVrXAG_wVxk" onclick="window.open(this.href);return false;
In BMW M modellen gaat het juist bijna vanzelf bij mij... De pedalen staan perfect om lekker te kunnen "heel and toe-en" (bij alle BMW's overigens) en de gasreactie is geweldig!Kasteel schreef:Deed het vroeger altijd, maar door bepaalde auto's is het er helemaal uit geslopen. Bij de Golf kon het voor geen meter en met de Z4M soms (meestal bij terug naar 2 of 3) rijdt ik te weinig om het lekker te doen. Heel vreemd eigenlijk, want in de tijd dat ik het deed, deed ik het overal bij.
Bij m'n Saxo doe ik 't altijd met de zijkant van m'n voet, hier heb ik ook de pedalen op aangepast, omdat heel and toe niet echt lekker werkt bij dat ding...

- Sjef
Op circuit zeker om pad knockback tegen te gaan. Zeker als je met een gewone abs (voorbeeld seat ibiza tdi) rijdt zorgt dit voor veel directer remmen. Bij rally wordt het ook aanbevolen om ff na een lang stuk ff je druk te testen.Bert ///M3 schreef:Even een tik op de remmen doen ze op te kijken of ze nog pedaaldruk hebben, soms valt die even weg door temperatuur of pad knockback.
Overigens interessante materie die laurens aanhaalt. Ik remde bij rallys eerst ook altijd braaf met heel en toe maar zeker met een e30 (ook al zit er bij mij ook een remdrukverdeler op) loont het toch om toch terug te schakelen zonder tussengas om de auto te zetten voor de bocht. Heel/toe is eigenlijk alleen dus functioneel bij lijnen rijden en recht aanremmen op asfalt.
- Dennis Cavallino
Klopt, tijdens driften gebruik ik de shift lock ook bewust bij haakse en scherpe bochtjes. Als je gewoon in dezelfde versnelling blijft gaat 't met een tikkie op de rem, of gewoon met 't gas er vol op ook prima (soms nog even opschakelen zelfs). Maar met lijnen rijden en vooral als je trailbraken toepast, is 't wel prettig.
-
Dat even met de linker voet bijremmen schijnt ook wel gedaan te worden om mid-corner even wat extra turn in te forceren. Je verplaats onder acceleratie de druk dan iets meer naar de voorwielen waardoor je nog wat meer instuurt.
- Tristan
Het is zo dat het bij mij automatisch gebeurd, denk er niet eens meer bij na. Maar helpt wel bij slijtage van de koppeling en aandrijflijn. Ik rij bv. in mijn race E30 al 3 seizoenen met 1 koppeling.Chris van S. schreef:Mooi simpel omschreven, Tom.
Zelf doe ik ook tussengas in mijn RWD en FWD auto maar dan ook op de straat.
Compleet nutteloos eigenlijk maar wel lekker om te blijven oefenen, oefenen en oefenen.
Maar ik vind het ook prettiger om te met tussengas te remmen met mijn FWD omdat de motor dan niet zo smoort.
Ben ik nu de enige gek die ook op de openbare weg "dubbel-clutched"?
- Dennis Cavallino
Dat ook en in bijv. FWD's werkt het om tractie te houden, vooral op natte/gladde ondergrond, dus dan houd ik mijn voet er ook nog op tijdens uitaccelereren (net voor, net na mid-corner).Fer Benning schreef:Dat even met de linker voet bijremmen schijnt ook wel gedaan te worden om mid-corner even wat extra turn in te forceren. Je verplaats onder acceleratie de druk dan iets meer naar de voorwielen waardoor je nog wat meer instuurt.
Bij auto's die onderstuurd raken na de mid corner is het een handig en gratis hulpmiddel. Met gas los bereik je hetzelfde effect, maar dan heb je direct snelheidsverlies, met links remmen niet.
Bij (oude) auto's met een dikke V8 voorin gebruik je het ook, maar meestal pas je dan meer het trailbraken toe zonder links remmen. Verschilt per bocht natuurlijk. Bij die auto's is vooral het insturen daardoor beter uit te voeren door het onderstuur iets op te heffen, waarna ze op vermogen heftig wegspartelen.

Tijdens historische races kun je dat goed zien als een Mustang Fastback een Lotus Elan op het rechte stuk inhaalt en de Elan zonder stress in de bochten binnendoor komt en 't spelletje van David vs. Goliath daarna weer opnieuw begint door de Mustang die zo'n Elan dan weer voorbij sprint zolang 't rechte stuk na die bocht maar lang genoeg is.
- Macboy
Wat betreft het afremmen op de motor: is het niet zo dat je genoeg winst kan behalen door eerst helemaal afgeremd te zijn tot je bijna de juiste bochtsnelheid hebt behaald en dán pas de koppeling echt in te trappen? Ik heb het gevoel dat het in de praktijk niet altijd zo gaat bij veel amateur-racers. Toch automatisch te snel de koppeling ook intrappen waardoor je moet afremmen en moet rev-matchen om stabiliteit te bewaren. Als je dit een probleem vindt, kun je volgens mij betere remtechniek aanleren.
Maar ik hoor het wel van de pro's hier, want ik heb er verder echt geen verstand van
Maar ik hoor het wel van de pro's hier, want ik heb er verder echt geen verstand van

-
- Auto: Fun Damn Mentally
Macboy schreef:Wat betreft het afremmen op de motor: is het niet zo dat je genoeg winst kan behalen door eerst helemaal afgeremd te zijn tot je bijna de juiste bochtsnelheid hebt behaald en dán pas de koppeling echt in te trappen? Ik heb het gevoel dat het in de praktijk niet altijd zo gaat bij veel amateur-racers. Toch automatisch te snel de koppeling ook intrappen waardoor je moet afremmen en moet rev-matchen om stabiliteit te bewaren. Als je dit een probleem vindt, kun je volgens mij betere remtechniek aanleren.
Ilija, dat is in 't kort wat Peter Kox dus min of meer zei....
- Tristan
Op de motor afremmen kan, maar ik merk dat ik veel later kan remmen mits ik heel-toe waardoor de auto stabiel is. Deels op de motor afremmen zorgt toch voor iets onbalans. Maar goed, ieder voor zich. Er zijn diverse manier om de remmen, schakelen, insturen etc etc.
-
Robin schreef:Macboy schreef:Wat betreft het afremmen op de motor: is het niet zo dat je genoeg winst kan behalen door eerst helemaal afgeremd te zijn tot je bijna de juiste bochtsnelheid hebt behaald en dán pas de koppeling echt in te trappen? Ik heb het gevoel dat het in de praktijk niet altijd zo gaat bij veel amateur-racers. Toch automatisch te snel de koppeling ook intrappen waardoor je moet afremmen en moet rev-matchen om stabiliteit te bewaren. Als je dit een probleem vindt, kun je volgens mij betere remtechniek aanleren.
Ilija, dat is in 't kort wat Peter Kox dus min of meer zei....
Dit ben ik dus aan het leren nu. Geen abs meer die een en ander voor me wil afregelen.

- Dutch
Bij mij is 't inmiddels tweede natuur. Een paar jaar geleden mee begonnen omdat ik steeds regelmatiger oude auto's ging rijden, maar in m'n eigen nieuwere wagenpark doe ik 't ook. Ten eerste omdat 't leuk is (en leuk klinkt), ten tweede voor de balans en het materiaal. Double-clutchen doe ik ook gewoon, ook al 'hoeft' het niet. Ook gewoon omdat 't leuk is en om 't goed in de vingers (eh, voeten) te hebben als ik weer eens in zo'n ouwe auto stap.
't Is in iedere auto wel heel anders - sommige auto's, zoals mijn Octavia, hebben gewoon een belabberde pedaalstand - maar in oude auto's is nog weer heel anders, precies wat Dennis zegt. Daarin is 't nodig én een fout wordt meteen afgestraft. Doe 't verkeerd in een nieuwe auto en je synchro's regelen 't wel voor je. In sommige oude sportauto's - zoals de Healeys waarin ik weleens rij - heb je bovendien te maken met een enorme middentunnel en een stuur dat vrij diep tussen je benen zit ingeklemd als je zo lang bent als ik. Dan heb je geen ruimte voor heel & toe volgens het boekje. Daarin moet ik een soort reverse ball & toe doen, met m'n rechtervoet juist anders gedraaid: de toe op het gaspedaal, de bal van m'n voet op het rempedaal. Voor een dotje gas moet ik dus als het ware met m'n tenen óver het rempedaal heen reiken...
Overigens merk ik ook hieraan dat BMW speciaal voor de rijders onder hun klanten op dit soort dingen let. De pedalen in mijn E36 staan echt perfect. Kan gewoon niet beter. In de Fiesta ST staan ze trouwens ook behoorlijk goed. Daar zijn ook een stel old-school-gasten mee bezig geweest, merk je.
Voor de mensen die willen beginnen een niet onbelangrijke tip: ga eerst een hele tijd oefenen met het volle remkracht uitoefenen met alleen de zijkant van je voet. Nog geen heel & toe of sideflippen, laat staan double-clutchen. Als je dat nog niet kunt en je gaat meteen prutsen, dan kunnen in sommige situaties de meters sneller opraken dan je zou willen...
't Is in iedere auto wel heel anders - sommige auto's, zoals mijn Octavia, hebben gewoon een belabberde pedaalstand - maar in oude auto's is nog weer heel anders, precies wat Dennis zegt. Daarin is 't nodig én een fout wordt meteen afgestraft. Doe 't verkeerd in een nieuwe auto en je synchro's regelen 't wel voor je. In sommige oude sportauto's - zoals de Healeys waarin ik weleens rij - heb je bovendien te maken met een enorme middentunnel en een stuur dat vrij diep tussen je benen zit ingeklemd als je zo lang bent als ik. Dan heb je geen ruimte voor heel & toe volgens het boekje. Daarin moet ik een soort reverse ball & toe doen, met m'n rechtervoet juist anders gedraaid: de toe op het gaspedaal, de bal van m'n voet op het rempedaal. Voor een dotje gas moet ik dus als het ware met m'n tenen óver het rempedaal heen reiken...
Overigens merk ik ook hieraan dat BMW speciaal voor de rijders onder hun klanten op dit soort dingen let. De pedalen in mijn E36 staan echt perfect. Kan gewoon niet beter. In de Fiesta ST staan ze trouwens ook behoorlijk goed. Daar zijn ook een stel old-school-gasten mee bezig geweest, merk je.
Voor de mensen die willen beginnen een niet onbelangrijke tip: ga eerst een hele tijd oefenen met het volle remkracht uitoefenen met alleen de zijkant van je voet. Nog geen heel & toe of sideflippen, laat staan double-clutchen. Als je dat nog niet kunt en je gaat meteen prutsen, dan kunnen in sommige situaties de meters sneller opraken dan je zou willen...
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Dan ga je dus insturen op een moment dat je geen aandrijving hebt. Dit vind ik persoonlijk absoluut niet prettig, misschien heeft het ook tussen m'n oren te maken met het motorrijden...Macboy schreef:Wat betreft het afremmen op de motor: is het niet zo dat je genoeg winst kan behalen door eerst helemaal afgeremd te zijn tot je bijna de juiste bochtsnelheid hebt behaald en dán pas de koppeling echt in te trappen? Ik heb het gevoel dat het in de praktijk niet altijd zo gaat bij veel amateur-racers. Toch automatisch te snel de koppeling ook intrappen waardoor je moet afremmen en moet rev-matchen om stabiliteit te bewaren. Als je dit een probleem vindt, kun je volgens mij betere remtechniek aanleren.

- frankv
Dit lijkt mij een goede tip!Dutch schreef:Voor de mensen die willen beginnen een niet onbelangrijke tip: ga eerst een hele tijd oefenen met het volle remkracht uitoefenen met alleen de zijkant van je voet. Nog geen heel & toe of sideflippen, laat staan double-clutchen. Als je dat nog niet kunt en je gaat meteen prutsen, dan kunnen in sommige situaties de meters sneller opraken dan je zou willen...
- Mathieu
Misschien dat Sebastian van SDKR even kan antwoorden en uitleggen 

- Dennis Cavallino
Nog een tip: als je voor 't eerst links gaat remmen, doe dit dan niet als je een bumperklever achter je hebt.
Als je die bumperklever voor de rest van zijn leven wil laten schrikken, moet je het wel doen.

Als je die bumperklever voor de rest van zijn leven wil laten schrikken, moet je het wel doen.

- Bert ///M3

Bij mij duurde dat een week of 2 voor ik dat echt goed onder de knie had maar nu weet ik niet beter. Nadeel van een SMG auto is dat je niet op de weg kan schakelen met tussengas, maar ze lenen zich wel ontzettend goed om jezelf links remmen aan te leren. Ik rem nu eigenlijk altijd met links in dat ding.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Man wat een kennis hierzo
Ik weet daar niet zo veel van, ja schakelen met tussengas, dat lukt me nog, maar dat heel en toe gebeuren is een ver van mijn bed show....................
Wel gaaf om te lezen, en waar mogelijk iets van te leren

Ik weet daar niet zo veel van, ja schakelen met tussengas, dat lukt me nog, maar dat heel en toe gebeuren is een ver van mijn bed show....................

- Sperdy
Erg interessant om te lezen allemaal. Ik begrijp 'het rev matchen' nu van tussengas, om een soort van klap op te vangen bij aftremmen. Alleen zijn jullie dus 'wisselend' of het nu wel/niet moet. Het lijkt mij zelfs zo - of is dat niet? - dat je 1) wel doet aan tussengas als je van aan snel stuk komt en enorm terugmoet in snelheid omdat een langzame scherpe volgt, of 2) niet doet aan tussengas bij bijvoorbeeld korte en snelle bochten wissel, waarbij vol in de remmen goed is en dan de goede versnelling pakt. Klopt dat?
- frankv
volgens mij niet
als je het kunt is rev matchen altijd beter omdat je daarmee voorkomt dat je auto instabiel wordt omdat de achterkant meer vertraagt dan bedoeld, tenzij je juist op zoek bent naar een speelse achterkant...
maar als je niet kunt rev matchen, dan kun je allerlei andere dingen proberen zoals met beleid de koppeling op laten komen, laat terugschakelen, gewoon vertrouwen op je abs, maar zul je nooit zo snel en stabiel zijn als een goede rev matcher
als je het kunt is rev matchen altijd beter omdat je daarmee voorkomt dat je auto instabiel wordt omdat de achterkant meer vertraagt dan bedoeld, tenzij je juist op zoek bent naar een speelse achterkant...
maar als je niet kunt rev matchen, dan kun je allerlei andere dingen proberen zoals met beleid de koppeling op laten komen, laat terugschakelen, gewoon vertrouwen op je abs, maar zul je nooit zo snel en stabiel zijn als een goede rev matcher
- Youp
En jij hebt één van de meest geweldige auto's om dat bij te doen... Ik rij regelmatig met die wagens en heb ook een keer zo'n apparaat een weekend mee naar huis gehad. Ik hoefde het maar 2x te proberen en ik had het onder de knie...romo schreef:Man wat een kennis hierzo![]()

- Youp
Ja zo ongeveer... Je kan er voor kiezen om het wel of niet te doen, sommige mensen willen dat de motorrem wat flinker is wanneer ze de bocht aanremmen, anderen willen dit weer niet. Maar een ding blijft een feit, wanneer je een beetje kunt revmatchen spaar je daarmee de koppeling, de synchromeshringen én het schakelt soepeler.frankv schreef:volgens mij niet

-
Gaat wel een stuk beter met een auto met een staand gaspedaal. Honda pedalen staan kut...